Przejdź do
baner_under_the_fold

Największe trendy SEO w 2022 roku – przewidywania ekspertów

Strona główna > Czytelnia > SEO > Największe trendy SEO w 2022 roku – przewidywania ekspertów

Rok 2021 był gorącym okresem w branży SEO – algorytmy Google, zmiany w czynnikach rankingowych oraz znaczące modyfikacje w stronach wyników wyszukiwania (SERP) trzymały branżę SEO w napięciu. Czego możemy się spodziewać w 2022 roku? Czy powinniśmy lepiej przygotować się na nadchodzące zmiany? I czy w ogóle możemy je przewidzieć?

O prognozę najważniejszych trendów SEO w 2022 roku poprosiliśmy kilku zagranicznych ekspertów z branży. Oto, co nam powiedzieli.

Obraz1

1 – Gabrielle Tan
SEO Manager, Heroes of Digital

Główny trend w 2021 roku dotyczył łagodzenia skutków aktualizacji Core Web Vitals (CWV). Z tego powodu wielu z nas podeszło ostrożnie do technicznej konfiguracji swoich witryn, ograniczając pliki multimedialne prezentowane na górze strony, wprowadzając ulepszenia w zakresie JavaScript itd.

Dbałość o CWV

Większość z nas była całkowicie pochłonięta „wyrównywaniem” naszych szans po czerwcowej aktualizacji algorytmu. Pojawiały się głosy, że CWV jest „punktem krytycznym” lub „rozstrzygającym”, jeśli chodzi o znalezienie się na szczycie rankingu, więc duży nacisk kładziono na to, aby w każdy możliwy sposób przypodobać się Google. Obejmowało to m.in. czyszczenie struktury witryn, mapowanie treści, zarówno dla użytkowników, jak i botów, a ponadto – tworzenie solidnych, niszowych treści, aby zdobyć autorytet w branży.

Optymalizacja jump links

Moja prognoza, jeśli chodzi o największy trend SEO w roku 2022, to optymalizacja tzw. jump links (linków kierujących do danego elementu w obrębie strony). Tak, dokładnie tych linków.

Wraz z rozprzestrzenianiem się narzędzi do tworzenia contentu opartych na sztucznej inteligencji Google musi stawić czoła problemom z „nadmiarem treści”. Aby móc skutecznie filtrować podobne treści każdego dnia, AI musi być szybsza i mądrzejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nic więc dziwnego, że coraz trudniej jest indeksować strony w Google.

Poza tym bez tego typu rozwiązania użytkownicy byliby już tak zmęczeni długimi treściami, że ograniczaliby się do czytania wyłącznie opisów rozszerzonych (featured snippets) i to by im wystarczało – bez względu na dokładność zawartych tam informacji.

Jump links sprawiają, że treść jest łatwo przyswajalna; pomagają też wzbudzić w użytkownikach przekonanie, że dostarczysz im dokładnych odpowiedzi. To z kolei zachęca ich do powrotu na Twoją stronę za każdym razem, gdy pojawia się ona w wynikach wyszukiwania.

Dobry PR

Kolejną prognozą na rok 2022 jest PR w SEO.

Spójrzmy prawdzie w oczy – dobry PR pomaga w budowaniu autorytetu strony, więc SEOwcy słusznie coraz bardziej się nim interesują. SEO polega przecież na optymalizacji strony internetowej w celu dotarcia do użytkowników. Z pomocą PR-u łatwiej osiągniesz ten cel, Twoja strona będzie częściej przychodzić użytkownikom do głowy jako pierwsza, a także będzie mieć większy autorytet w oczach Google.

Ponieważ Google coraz bardziej rozwija swoje aktualizacje w zakresie walki ze spamem, warto zainwestować w dobry cyfrowy PR, i to jak najszybciej – 2022 rok jest odpowiednim momentem.

Kristine Headshot

2 – Kristine Pratt
Director of Marketing, Boostability

Nadchodzi więcej aktualizacji

2021 rok był szalonym momentem w świecie SEM i SEO. Z badania Semrush wynika, że zdecydowana większość marketerów zaobserwowała w tym okresie duże wahania w wynikach wyszukiwania na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Zmienność ta jest spowodowana niespotykaną dotąd liczbą znaczących aktualizacji algorytmów Google. I wiecie co? To się nie zmieni!

Danny Sullivan z Google potwierdził w listopadzie na Twitterze, że aktualizacje algorytmu będą się pojawiać i nie ulegnie to zmianie. Aktualizacje te obejmują Page Experience Update, czerwcowe i lipcowe aktualizacje Core Update, kilka aktualizacji Product Reviews Updates, jak również aktualizacje linków i spamu w wyszukiwarkach (Link and Search Spam Updates).

Poprawa UX

Chociaż nie można przewidzieć, jakie aktualizacje nadejdą, co będą zawierać ani kiedy zostaną wprowadzone, Google nadal podkreśla, że SEOwcy i właściciele stron internetowych muszą skupić się na poprawie UX, przestrzeganiu najlepszych praktyk i tworzeniu wartościowych treści według wytycznych E-A-T, które są zgodne z intencjami wyszukującego.

E-A-T, czyli Kompetencje, Autorytatywność i Zaufanie

Ten zwiększony nacisk na E-A-T dla SEO również będzie ogromnym trendem w 2022 roku i w kolejnych latach. Wykracza on poza kompetencje, autorytatywność i zaufanie, zahaczając o komfort użytkowania i intencje stojące za treściami. Google chce widzieć, że Twoja witryna posiada autorytet i że stoi za nią Twoje doświadczenie – pomaga to zrozumieć, dlaczego w ogóle ją prowadzisz.

Sposobem na zwiększenie autorytetu jest zamieszczanie wysokiej jakości treści, jak również zwrócenie się w stronę tradycyjnych działań SEO, takich jak zdobywanie linków, które zapewniają wiarygodny ruch z różnych miejsc w sieci. Intencje stojące za targetowanymi słowami kluczowymi na Twojej stronie są teraz prawdopodobnie ważniejsze niż liczba wyszukiwań. Dlatego powinieneś użyć słowa kluczowego w taki sposób, aby odpowiedzieć na zapytanie użytkownika tak szybko, jak to możliwe. Ludzie nie chcą już przedzierać się przez długie fragmenty tekstu i treści. Zamieszczaj więc zwięzłe i użyteczne treści.

Obraz2

3 – Lukasz Zelezny
Director, SEO.London

Rok 2022 będzie czasem sztucznej inteligencji – nie tylko w kontekście popularnych fraz, ale również specjalistycznych zastosowań.

AI – pokonanie bariery językowej

Pozwolę sobie zacząć od odwołania się do strony DeepL. Jest to tłumacz zasilany sztuczną inteligencją, a jakość tłumaczonych przez niego dokumentów dorównuje profesjonalnym usługom tłumaczeniowym.

Nie trzeba dodawać, że znacznie redukuje on koszty. API pozwala maszynie przetłumaczyć milion liter za opłatą w wysokości 20 EUR. Stale zwiększa się również liczba dostępnych języków.

Wielu moich klientów ma doświadczenie z pierwszej ręki jeśli chodzi o skuteczność tego typu tłumaczeń. Byli w stanie nie tylko pokonać barierę językową, ale także sprzedawać swoje produkty w miejscach, gdzie wcześniej język był przeszkodą nie do przeskoczenia.

Należy również zauważyć, że użytkownicy Internetu często dokonują wyszukiwań w swoich językach ojczystych, mimo że zazwyczaj posługują się biegle językiem angielskim.

AI – skuteczniejsze tworzenie treści

Inną możliwością jest stworzenie materiału opartego na sztucznej inteligencji. Znany w tym kontekście Jarvis.ai jest systemem, który opiera się na algorytmie GTP-3.

Jest on w stanie tworzyć dokumenty w różnych językach, a jeśli zadanie nie jest zbyt trudne, może całkowicie zastąpić człowieka.

Praca z Jarvisem jest łatwiejsza i szybsza dzięki szablonom, które są już zainstalowane w programie.

Obraz3jhj

4 – Bianca Siegel
Senior SEO Analyst, GR0

Strategie ścieżki klienta

Pojawienie się MUM od Google’a i jego interakcja z naszym światem pełnym dezinformacji prawdopodobnie jeszcze bardziej zwiększy zapotrzebowanie na wysokiej jakości, rzeczowe i zorientowane na użytkownika treści. Multimodalny aspekt MUM może oznaczać, że nasza uwaga jako SEOwców może przesunąć się ze strategii opartych na pojedynczych słowach kluczowych na strategie ścieżki klienta, które skupiają się na wszystkich formach treści. Potencjalnym skutkiem połączenia MUM ze scrollowaniem przez 4 strony jest wzrost liczby rich results i wyników z zerową liczbą kliknięć, oraz więcej przestrzeni, pozwalającej zatrzymać użytkowników na stronie wyników wyszukiwania.

Koncentracja na tym, co lokalne

Innym możliwym skutkiem jeśli chodzi o strony wyników wyszukiwania w 2022 roku będzie większe skupienie na lokalności, ponieważ Google nadal eksperymentuje z dostosowanym układem mobilnym dla wyszukiwań z intencją lokalną.

Firmy o międzynarodowym zasięgu, które zapewniają doświadczenia oparte na lokalizacji, nadal będą miały przewagę konkurencyjną na zorientowanych lokalnie stronach wyników wyszukiwania.

Więcej zrównoważonego rozwoju

Trend, który ekscytuje mnie najbardziej, to ekologizacja sieci, która nadchodzi już od dłuższego czasu. Popyt na zrównoważone opcje jest już widoczny w świecie fizycznym i będzie się rozprzestrzeniać na nasz świat cyfrowy, gdy globalny kryzys jeszcze bardziej zakorzeni się w świadomości ludzi. Google już zaczęło promować zrównoważone opcje w Mapach i Zakupach. Pozostaje nam więc tylko oczekiwać, że będą nadal dodawać tego rodzaju funkcje.

Automatyzacja i uczenie maszynowe

W nowym roku szczególnie skupiam się na automatyzacji i uczeniu maszynowym. Coraz więcej specjalistów SEO staje się biegłych w Pythonie i wykorzystuje go do automatyzacji swojej pracy. Coraz bardziej popularne będzie więc połączenie Pythona (automatyzacja) i uczenia maszynowego (przetwarzanie języka naturalnego i prognozowanie), co z kolei pozwoli stworzyć środowisko gotowe na „utowarowienie” usług automatyzacji i uczenia maszynowego.

Obraz3

5 – Sarah Atkinson
Senior Search Marketing Consultant, Podium

Lokalne, zorientowane na użytkownika treści

Przewiduję, że nastąpi aktualizacja algorytmu Google w celu udoskonalenia wyszukiwania lokalnego, z naciskiem na treści zorientowane na użytkownika, takie jak recenzje. Wchodzimy w rok 2022 z niepewnością dotyczącą globalnej pandemii i potencjalnych lockdownów, ale badania pokazują, że wielu konsumentów nadal chętnie realizuje swoje zainteresowania i hobby oraz prowadzi życie towarzyskie, nawet jeśli oznacza to pozostanie na poziomie lokalnym.

Na marginesie, mam nadzieję, że rok 2022 będzie faktycznie rokiem wyszukiwania głosowego!

Obraz4

6 – Anthony Caracappa
Google Maps Expert, Long Island Local SEO

Przewiduję, że jednym z największych trendów SEO w 2022 roku będzie wzrost znaczenia Core Web Vitals, jak również rozprawienie się ze spamerami w Google Moja Firma.

UX, UI i CWV

Wierzę, że Google nadal będzie faworyzować szybkie, dobrze zoptymalizowane strony, a wydajność mobilna i dobrze zaprojektowany, responsywny UI będzie sygnałem, który pozwoli na wyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Z kolei strony, które zapewniają najlepszy UX na wolnych łączach bezprzewodowych i starych urządzeniach mobilnych będą nagradzane, a większe sitemapy o niskich wynikach Core Web Vitals będą karane na stronach wyników wyszukiwania i w crawl budgecie.

Google Moja Firma – pozbywanie się spamerów

Na Mapach Google spodziewam się zobaczyć poważne działania, mające na celu rozprawienie się ze spamerami zarządzającymi wpisami w Google Moja Firma, które nie reprezentują prawdziwych firm. W ciągu ostatniego roku widzieliśmy wiele podejrzanych taktyk na mapach w obszarach miejskich o dużej gęstości zaludnienia, takich jak Nowy Jork. Spodziewam się, że w tym roku prowadzone będą szeroko zakrojone działania oczyszczające. Oczekuję też zmniejszenia liczby wpisów ze względu na bany i wpisywanie na czarną listę.

Nowe przedsiębiorstwa

Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że rok 2022 to czas wielkiej szansy dla nowych firm, które mają okazję stać się konkurencją dla najlepszych. Wystarczy, że będą wykonywać wszystkie działania marketingowe na najwyższym poziomie i upewnią się, że znajdują się w pierwszej dziesiątce percentyla jeśli chodzi o konkurencyjność ich działań.

7 – Aaron Crewe
Managing Director, novi.digital

Moje przewidywania na rok 2022 są takie, że SEO będzie wymagało większych budżetów, większej liczby specjalistycznych ról i automatyzacji.

Kwestia budżetu

Większe budżety będą obejmować konkretny przydział na PR, pieniądze na outsourcing niektórych aspektów niszowych i więcej oprogramowania, pozwalającego poprawić efektywność.

Potrzebni specjaliści

Ludzie związani z marketingiem cyfrowym nie będą już zajmować ogólnych stanowisk, a raczej będą pełnić role specjalistów w ramach konkretnych platform i aspektów, takich jak budowanie linków. Duży nacisk na wykonywanie zadań wewnątrz firmy spowodował wzrost liczby osób pełniących ogólne role, jednak to wkrótce się zmieni i pojawi się potrzeba rozszerzenia zespołów specjalistów, ponieważ osoby pełniące role ogólne nie są w stanie wykonywać swojej pracy wystarczająco dobrze.

Zwiększanie automatyzacji

W efekcie automatyzacji i wzajemnego powiązania oprogramowania marketing cyfrowy prawdopodobnie wykona ewolucyjny krok w kierunku zmniejszenia zapotrzebowania na pracę wykonywaną ręcznie. Stanie się to dzięki AI i algorytmom automatyzującym zadania, których wykonywanie jest konieczne z perspektywy marketingu cyfrowego.

Obraz2

8 – Mateusz  Malinowski
SEO Director, Fabryka Marketingu

Nowy poziom tworzenia treści

W 2022 roku najprawdopodobniej będziemy obserwować znaczące zmiany w sposobie tworzenia, optymalizacji i aktualizacji treści. Głównym trendem w świecie SEO może być wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI), przede wszystkim w celu przyspieszenia procesu pisania tekstów blogowych, opisów produktów czy kategorii. Na rynku istnieją już narzędzia, które oferują podobne rozwiązania – przykładem może być Jarvis.

O krok przed Google

W najbliższych miesiącach z pewnością będziemy musieli ponownie odpowiedzieć sobie na pytanie, które jest kluczowe dla wszelkich działań SEO – w jakim kierunku zmierza Google i jego algorytmy na ten rok? Jeśli dowiemy się, jakie treści traktuje priorytetowo, będziemy w stanie lepiej działać i precyzyjniej odpowiadać na potrzeby klientów. W końcu oni też z roku na rok stają się coraz bardziej świadomi i z tego powodu są otwarci na optymalizację stron, zarówno pod kątem technicznym, jak i treści.

Obraz4klkl

9 – Marcin Siekierski
CEO, Fabryka Marketingu

Google jest coraz bardziej wybredne

Myślę, że najbliższe miesiące to przede wszystkim walka z selektywnością Google w zakresie indeksowania. Wiele witryn ma coraz większe trudności z dostaniem się do indeksu, mimo że nie obserwujemy widocznego spadku jakości ich treści ani większych problemów technicznych w zakresie SEO, które tłumaczyłyby brak strony w wynikach wyszukiwania. Wygląda na to, że boty nadal odwiedzają takie strony. Co więcej – robią to dość szybko, ale ostatecznie nie udaje im się ich zaindeksować. Oznacza to, że musimy włożyć jeszcze więcej wysiłku w nasze działania SEO i nie możemy sobie pozwolić na żadne błędy, zwłaszcza techniczne.

Podsumowując…

Specjaliści przemówili, więc teraz możesz się czuć lepiej przygotowany na stawienie czoła 2022. Należy pamiętać o głównych trendach i tendencjach, które obserwujemy. W tym roku z pewnością będzie więcej aktualizacji Google, ale to nie wszystko, co nas czeka. Jeśli więc chcesz uzyskać lepsze wyniki SEO, pamiętaj również o potencjale CWV, UX i AI.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Storytelling bez tajemnic: co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz go wykorzystywać?

    Storytelling (inaczej marketing narracyjny) to jedna z najskuteczniejszych technik stosowanych w marketingu. Za pomocą ciekawych historii można...

    Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

    Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2022

    Facebook to zdecydowanie najpopularniejszy serwis społecznościowy – zgodnie z wynikami badań Mediapanel, tylko w lutym 2022 roku...