Optymalizacja treści
O Twojej stronie internetowej świadczy jej wygląd i zawartość merytoryczna. Redakcja, optymalizacja i promocja treści to temat rzeka. Większość marketerów zetknęła się z hasłem, że content marketing is the king. Sugeruje ono, że to właśnie treść jest magnesem na potencjalnych użytkowników. Dobre teksty produktowe, uzupełnione o infografiki czy zdjęcia, przyciągają klientów i zachęcają do zapoznania się z Twoją ofertą. Mogą być dowodem potwierdzającym Twoją eksperckość lub też jej zaprzeczeniem – wszystko zależy od Ciebie i pracy jaką włożysz w przygotowanie treści. Aby ułatwić Ci to zadanie, dzielimy się podstawowymi zasadami, których sami się trzymamy:
- Publikuj regularnie , staraj się aktualizować stronę internetową przynajmniej raz w tygodniu;
- Treść musi być unikalna – nie należy kopiować fragmentów lub całości tekstów z innych stron. Odnosi się to też do grafik – jeżeli pobierasz je z internetu to upewnij się, że masz do nich prawa;
- Teksty powinny być odpowiednio nasycone słowami kluczowymi (na tekst 2000-3000 znaków fraza powinna wystąpić 4-5 razy w różnych odmianach)
- Zastosuj nagłówki H2, H3, H4, które wyznaczą hierarchię i ułatwiają odbiór treści;
- Podziel tekst na akapity – będzie on bardziej czytelny dla użytkownika;
- Wybolduj (pogrub) słowa kluczowe, a także ważne dla Ciebie informacje.
Uwagi są w sumie bardzo proste, ich wdrożenie nic nie kosztuje, ale zadziwiająco mało serwisów się ich trzyma.
Optymalizacja słów kluczowych
Zanim rozpoczniesz optymalizację treści, zastanów się nad wyborem słów kluczowych. Powinien zdecydować się na takie, które nie są zbyt ogólne i w całości odzwierciedlają to, co mamy do zaoferowania na stronie internetowej. W podjęciu decyzji mogą Ci pomóc takie narzędzia jak Ads Keyword Planner czy Senuto, które zawierają szeroką bazę słów kluczowych, a dodatkowo wskazują takie wartości jak konkurencyjność danej frazy czy jej potencjał (średnia miesięczna liczba wyszukań).
Duże znaczenie ma tutaj strategia ? Jaka? Unikaj upychania słów kluczowych gdzie się da. To może skutkować nałożeniem kary na witrynę i zamiast pomóc – oddali Cię od celu, którym zapewne jest obecność w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Frazy umieszczaj w tekście w naturalny sposób, stosując ich odmiany czy nawet synonimy.
Możesz również rozważyć pozycjonowanie lokalne, które będzie łatwiejsze niż zbudowanie ogólnopolskiego zasięgu, chociaż wiele zależy też o biznesu, jaki prowadzimy (lokalny/ogólnopolski) oraz miasta, w którym działamy. Słowo kluczowe „pomoc drogowa Olkusz” będzie nam o wiele łatwiej pozycjonować niż „pomoc drogowa”. Należy pamiętać, że miasto miastu nierówne i „pomoc drogowa Warszwa” pochłonie nam więcej czasu i pieniędzy niż wymieniony wyżej Olkusz. Większe miasto, większa konkurencja – chyba, że mówimy o miastach turystycznych.
Optymalizacja grafiki – zdjęcia – alt
Niby nic skomplikowanego i trudnego, a to rzecz istotna, która daje solidne efekty. Jeśli dodajesz zdjęcie na stronę to pamiętaj żeby je odpowiednio opisać. Roboty wyszukiwarek nie widzą obrazu, więc muszą posiłkować się opisem. Dlatego o wiele lepszy wynik możemy osiągnąć podpisując zdjęcie „czerwone buty na koturnie”, gdzie „buty na koturnie” mogą być słowem kluczowym. Za to niewielki, a właściwie żaden sukces przyniesie nam obrazek podpisany „DSC08276”.
Ten punkt odnosi się nie tylko do opisów alternatywnych, a także do grafik od strony technicznej. Zwróć uwagę, by miały one odpowiednią wagę . Zrób wszystko, aby publikowana wersja nie ważyła więcej niż kilka kilobajtów. O ile to możliwe dodawaj je w formacie PNG (eliminuj JPEG oraz GIF). Wykorzystaj kompresowanie obrazów, a przy tym wszystkim pamiętaj o jakości zdjęć. Nie umieszczaj plików, na których pojawiają się pikseoloza albo produkty są niewyraźne.
Optymalizacja linków wewnętrznych
Stworzenie architektury strony i połączenie różnych podstron za pomocą linków wewnętrznych, pozwoli robotom wyszukiwarki swobodnie poruszać się po Twojej stronie, a co za tym idzie – szybciej i dokładniej ją indeksować. Im więcej linków prowadzących do danego produktu czy kategorii, tym lepiej. Pamiętaj, żeby linki prowadziły do podstron, które maja jakąś wartość, np. posiadają opisy, zdjęcia i nie zawierają błędów, np. 404.
Od przybytku głowa czasami boli, dlatego linkując warto zwrócić uwagę na kilka aspektów:
- strony linkujące powinny być powiązane ze sobą tematycznie;
- linki należy umieszczać w wybranych słowach kluczowych lub za pomocą adresów URL zawierających frazę kluczową;
- przyjmując założenie, że strona główna jest stroną wejściową, do każdej innej podstrony użytkownik powinien dotrzeć za pomocą maksymalnie 3 kliknięć.
Temat linkowania wewnętrznego jest bardzo obszerny, dlatego też poświęciliśmy mu osobny artykuł.
Optymalizacja kodu strony
Jeżeli nie jesteś developerem to ten punkt zapewne Cię lekko przerazi. Dla pocieszenia możemy powiedzieć, że też nie jesteśmy programistami, a daliśmy radę (choć były elementy, które optymalizował nam specjalista).
Przede wszystkim powinieneś zadbać o poprawnie skonstruowane meta tagi, czyli dane na temat konkretnej podstrony, wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Są one brane pod uwagę przez roboty Google, a dodatkowo to one zachęcają użytkownika do odwiedzenia Twojej strony.
Istotna jest również hierarchia nagłówków, tzw. H1, H2, H3. Wyznaczają one ważność konkretnych opisów. Są one zawarte w kodzie strony, dlatego nie widać ich „na wierzchu strony”, ale roboty wyszukiwarek doskonale wiedzą, co mają z nimi robić.
Zadbaj o to, by strona ładowała się szybko oraz była dostępna dla robotów wyszukiwarki. Pamiętaj o ustawieniach parametrów „index, follow”, a jeżeli masz dużą stronę, stwórz plik sitemap.xml.
Przy poprawianiu szybkości witryny oraz samego jej odbioru przez wyszukiwarki może pomóc narzędzie Page Speed Insights. Dzięki niemu w prosty sposób zoptymalizujemy stronę zarówno pod działanie na laptopie czy komputerze stacjonarnym oraz na urządzeniach mobilnych takich, jak smartfon albo tablet. Po wpisaniu adresu strony otrzymujemy statystyki i wskazówki dotyczące optymalizacji. To był etap, przez który przeprowadził nas programista co i Wam polecamy.
SEO jest procesem, który pochłania dużo czasu i wymaga zaangażowania ze strony Klienta, agencji mediowej i nierzadko web dewelopera. Choć można próbować przejść przez cykl samodzielnie, wprowadzanie zmian niejednokrotnie wymagać będzie interwencji specjalisty. Zachęcamy do eksperymentowania i poszukiwania takiej formy współpracy, która w pełni Cię usatysfakcjonuje.