Przejdź do

Podsumowanie Google Ads w roku 2022 + rokowania na 2023

Strona główna > Czytelnia > Kampanie online > Podsumowanie Google Ads w roku 2022 + rokowania na 2023

W 2022 roku system Google Ads w jeszcze większym niż do tej pory stopniu wsparł się na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji. W pełnej krasie pojawiły się kampanie Performance Max, a reklamy elastyczne zastąpiły rozszerzone reklamy tekstowe. Jakie inne wydarzenia można umieścić na liście tych najbardziej znaczących? Zapraszam na podsumowanie Google Ads 2022. Przedstawię też rokowania na 2023! 

10

Google Ads w 2022 roku – co się wydarzyło?

 

1. Pojawienie się kampanii Performance Max

Kampanie Performance Max pojawiły się już pod koniec 2021 roku, jednak dopiero w 2022 namieszały w świecie Google Ads. W trzecim kwartale wszystkie inteligentne kampanie produktowe zostały zastąpione przez Kampanie Performance Max, czyli mocno zautomatyzowany, nastawiony przede wszystkim na konwersję typ kampanii. 

Teraz reklamodawcy mogą korzystać z wszystkich dostępnych zasobów reklamowych Google Ads w jednym miejscu. Dzięki maszynowemu uczeniu się system optymalizuje reklamy, wybiera stawki, treść i miejsce wyświetlania na podstawie wyznaczonych celów konwersji i udostępnionych danych. Wszystko po to, aby zwiększyć skuteczność kampanii. 

Performance Max sprawdzi się, jeśli chcesz maksymalnie zwiększyć skuteczność reklam, wykorzystując dowolne zasoby i kanały wyświetlania. Nie będzie natomiast dobrym rozwiązaniem dla reklamodawców, którzy mają konkretny pomysł na to, gdzie i jak mają wyświetlać się ich reklamy, a także w przypadku bardzo wąskiej grupy odbiorców w niszowej branży. 

 

2. Wyłączenie rozszerzonych reklam tekstowych

W 2022 roku rozszerzone reklamy tekstowe zostały zastąpione przez elastyczne reklamy w wyszukiwarce. Od 30 czerwca jest to jedyny typ reklamy w standardowych kampaniach w sieci wyszukiwania. Nie zaskakuje, że jest on bardziej zautomatyzowany niż reklamy rozszerzone. 

Kreacja dostosowuje się do użytkownika (np. do rozdzielczości urządzenia, lokalizacji), wykorzystując uczenie maszynowe. Do elastycznych reklam można dodać aż 15 nagłówków i 4 teksty reklamowe, co daje znacznie więcej kombinacji niż w przypadku rozszerzonych reklam tekstowych. 

Zrzut ekranu 2023-02-06 110749

 

3. Możliwość automatycznego zatwierdzania rekomendacji

Rekomendacje to porady i wskazówki proponowane reklamodawcom przez system Google Ads. Dotyczą one m.in. dodawania słów kluczowych do kampanii, lepszego wykorzystania budżetu czy śledzenia konwersji. Można je znaleźć w zakładce „Rekomendacje” w menu po lewej stronie. 

W 2022 firma Google wprowadziła nową funkcję – możliwość automatycznego zatwierdzania rekomendacji. Po jej uruchomieniu system nie wysyła już porad i wskazówek, tylko automatycznie wprowadza zmiany na koncie, bez pytania o zgodę. Należy wspomnieć, że automatyczne zatwierdzanie dotyczy wybranych wcześniej typów rekomendacji. 

Oczywiście według firmy Google system robi to, co uważa za najlepsze. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że nie uwzględnia on specyfiki konta i innych czynników, które wpływają na to, jak powinna wyglądać optymalizacja. 

Taka funkcja w rękach niedoświadczonych reklamodawców może sporo namieszać i wyrządzić więcej krzywdy niż pożytku. Dlatego do tematu trzeba podchodzić ostrożnie.  

Z tego względu korzystanie z takiej opcji nie jest raczej rozsądnym rozwiązaniem. Rekomendacje warto sprawdzać i rozważać, a następnie samemu podejmować decyzję, czy ich wprowadzenie będzie korzystne. Automatyczne zatwierdzanie zmian może doprowadzić do tego, że budżet na reklamy nagle zwiększy się kilkukrotnie lub pojawią się nowe słowa kluczowe, teksty reklamowe lub inne zmiany, które zamiast pomóc, wyrządzą kampaniom więcej szkody. 

 

4. Pojawienie się konwersji rozszerzonych

Pojawienie się konwersji rozszerzonych ma umożliwić rejestrowanie danych, które wcześniej nie zostałyby objęte pomiarem, a w konsekwencji pomóc w skuteczniejszym optymalizowaniu kampanii. Dzięki nim reklamodawcy mogą „wyciągnąć” z raportów więcej istotnych danych. To z kolei pozwala lepiej zarządzać kampaniami. 

 

Konwersje rozszerzone sprawiają, że: 

• dokładniej widzimy, które kampanie i reklamy działają skutecznie, a które nie przynoszą efektów;

• do systemu dociera więcej danych na temat tego, jaki typ użytkownika konwertuje. Te informacje natomiast może on wykorzystać do jeszcze skuteczniejszego kierowania i targetowania reklam;

• optymalizacja pod konwersje jest skuteczniejsza.

Dzięki wprowadzeniu tej funkcji do systemu Google Ads mogą docierać (w formie zaszyfrowanej) dane na temat użytkownika np.:

• imię i nazwisko,

• numer telefonu,

• adres,

• adres e-mail.

Konwersje rozszerzone można skonfigurować za pomocą tagu Google, przez Menedżer tagów Google lub poprzez Interfejs Google Ads API.

 

5. Możliwość podglądania reklam innych reklamodawców

Od 2022 możemy sprawdzić, jakie reklamy za pomocą Google Ads wyświetla konkurencja. Pozwala na to nowa usługa Google – Moje centrum reklam. Dzięki niej użytkownicy mogą blokować i zgłaszać reklamy, a także personalizować informacje, na podstawie których są one wyświetlane. 

Reklamodawcy natomiast mogą podejrzeć kreacje reklamowe innych firm i to w różnych formatach. 

Zrzut ekranu 2023-02-06 113026

Aby skorzystać z opcji, należy kliknąć strzałkę obok adresu URL wybranej reklamy. Na ekranie wyświetli się okno z informacjami na temat reklamy oraz reklamodawcy. Na dole dostępna jest opcja  Zobacz więcej”. 

Zrzut ekranu 2023-02-06 113614

W tym miejscu mamy wgląd we wszystkie reklamy danego twórcy. 

Zrzut ekranu 2023-02-06 113757

Zrzut ekranu 2023-02-06 113827

Taka funkcja może okazać się pomocna przy projektowaniu reklam i konfigurowaniu własnych kampanii. 

 

Google Ads w 2023 roku – czego możemy się spodziewać?

W 2023, jak co roku można spodziewać się zarówno mało znaczących zmian, jak i większych rewolucji. Jakie są prognozy na 2023 dla Google Ads? 

 

1. Koniec możliwości tworzenia grup podobnych odbiorców

Od 1 maja 2023 nie będzie można już generować list podobnych odbiorców (Similar Audience), a od 1 sierpnia podobni odbiorcy zostaną usunięci ze wszystkich kampanii. Przy czym historyczne dane na temat skuteczności list podobnych odbiorców zostaną zachowane.  

Zrzut ekranu 2023-02-06 115358

źródło: support.google.com

Co zamiast tego? Google informuje, że „…różne typy kampanii będą oferować różne rozwiązania, które pomogą Ci wykorzystywać własne dane, docierać do właściwych odbiorców i poprawiać skuteczność kampanii…”.

 

2. Dopasowanie reklam do wyszukiwań głosowych

Jak podaje serwis Demand Sage, prawie 30% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych, a każdego miesiąca do wyszukiwarki dociera ponad miliard zapytań głosowych. 

Voice Search to przyszłość, a właściwie teraźniejszość. SEO-wcy już od dawna optymalizują strony pod kątem zapytań głosowych. Nie mam więc wątpliwości, że ten rodzaj wyszukiwania będzie miał coraz większe znaczenie przy konfigurowaniu kampanii Google Ads. Konieczne będzie przede wszystkim utworzenie nowych fraz kluczowych na podstawie tego, jak użytkownicy posługują się asystentami głosowymi. Znaczenie na pewno zyskają frazy long tail oraz frazy w formie naturalnych pytań. 

 

3. Dostosowanie kampanii Google Ads do GA4

W 2022 roku firma Google ogłosiła, że od 1 lipca 2023 roku Google Analytics 4 będzie jedyną dostępną opcją, co oznacza, że każdy będzie musiał dokonać migracji danych ze starej wersji. 

Konieczne będzie dostosowanie kampanii Google Ads do nowej wersji narzędzia, a przede wszystkim nauczenie się jego obsługiwania. Google Analytics 4 zbiera dane zarówno ze stron, jak i z aplikacji mobilnych, ale to oczywiście niejedyna nowość. Zmieni się też m.in. model danych – zamiast sesji, odsłon i zdarzeń będą wyłącznie zdarzenia. 

Od 1 lipca reklamodawcy i właściciele stron internetowych nie będą mieli wyboru – konieczna będzie przesiadka na nową wersję narzędzia. Dlatego im szybciej nauczymy się ją obsługiwać, tym lepiej. 

 

4. Rozwój kampanii Performance Max

Od czasu wprowadzenia do systemu nowego typu kampanii – Performance Max, firma Google dodała mnóstwo nowych funkcji i ulepszeń. Z racji tego, że Performance Max to obecnie jeden z głośniejszych tematów w obszarze Google Ads, można się spodziewać, że w 2023 zostaną one jeszcze bardziej rozbudowane i pojawi się więcej funkcji. 

Czy będą to zmiany na plus, czy na minus – o tym jeszcze się przekonamy. Możemy być jednak pewni, że Google wykorzysta jeszcze więcej sztucznej inteligencji. 

 

5. Współpraca SEO + SEM

Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania nie ma bezpośredniego wpływu na stawkę czy miejsce wyświetlenia reklamy Google Ads. Tak samo w drugą stronę. Jednak to nie oznacza, że SEO i SEM nie powinny ze sobą współpracować. Istnieje kilka obszarów, w których te dwie dziedziny marketingu internetowego mogą się wzajemnie uzupełniać. 

Należy tu wspomnieć przede wszystkim o jakości strony docelowej i publikowanego tam contentu. Obie te kwestie wpływają na ranking reklamy, natomiast ranking reklamy służy do określania jej pozycji. To oznacza, że optymalizacja strony pod kątem SEO może rzeczywiście wpłynąć w pewnym stopniu na sukces w Google Ads. 

 

Podsumowując…

W 2023 warto działać holistycznie, a nie skupiać się wyłącznie na jednym kanale marketingowym. Współpraca pomiędzy SEO a SEM to doskonałe rozwiązanie, zwłaszcza że te dwa kanały uzupełniają się w kwestii pozyskiwania klientów. 

 

Patryk Goławski

Patryk Goławski

Media Director

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku Media Director. Posiada doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads. Współtworzy strategie działań marketingowych, robiąc oferty, mediaplany i estymacje. Realizuje kampanie płatne oraz zajmuje się analityką. Prowadził kampanie dla Blue Media, Orange, T-Mobile, ATAL, Symfonia, Małopolska 2023.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....