Przejdź do

Podsumowanie nowości i zmian Google Ads w 2024

Strona główna > Czytelnia > Kampanie online > Podsumowanie nowości i zmian Google Ads w 2024

W marketingu internetowym czas zdaje się biec szybciej. Nowe formaty reklamy wypierają starsze, a na naszych oczach zmieniają się zwyczaje odbiorców. Marketing internetowy coraz bardziej stoi pod znakiem sztucznej inteligencji, pomocnej w tworzeniu i targetowaniu reklam. Nowości w Google Ads są tego najlepszym przykładem. Skuteczne kampanie Performance Max i inne kampanie reklamowe Google już po kilku miesiącach mogą przestać być efektywne ze względu na ciągłe nowości w Google Ads. Planujesz po dłuższej przerwie skorzystać z tego narzędzia? Poznaj listę nowości w Google Ads, o których których koniecznie musisz wiedzieć, by dzięki efektywnej kampanii jak najszerzej dotrzeć do swoich klientów!

google, search engine, browser

1. Reklamy na YouTube nie tylko w systemie Google Ads

Google Ads na Youtube

W swojej strategii chcesz skupić się na realizacji kampanii performance wyłącznie na YouTube, a nie w sieci wyszukiwania i innych kanałach, bo właśnie YouTube przyciąga Twoją grupę docelową? W takim razie mamy dla Ciebie doskonałą wiadomość. Nie musisz być marketingowym ninją, specjalistą od kampanii internetowych i wiedzieć, jak działa cały panel Google Ads.

Od 2024 roku planowanie i obsługę kampanii zrealizujesz bezpośrednio na YouTube, a konkretnie w karcie YouTube Studio. Narzędzie jest skierowane do reklamodawców, którym zależy na szybkim stworzeniu stosunkowo prostych reklam. Dostęp do zaawansowanych opcji i bardziej złożonych typów kampanii wciąż wymaga użycia Google Ads, ale nie jest to niezbędne. Życzymy powodzenia w Twoich youtubowych kampaniach!

2. Google Consent Mode v2, czyli drobna przeszkoda w realizacji kampanii performance

Nie wszystkie nowości w Google Ads są przyjazne twórcom i reklamodawcom w sieci reklamowej, ale za to chronią użytkowników Google. Do takich z pewnością należy wprowadzony w marcu 2024 roku Google Consent Mode v2. O co chodzi? GCM v2 to nowy system zbierania zgód internautów dotyczących plików cookie i wykorzystywania danych w personalizowaniu reklam i analizie danych, przede wszystkim gdy chodzi o skuteczność kampanii.

Upraszczając tą zmianę, zostały dodane dwie nowe zgody jako wymagane:

·         ad_user_data – dotyczące wykorzystywania danych użytkownika do celów reklamowych;

·         ad_personalization – dotyczące używania danych do tworzenia personalizowanych kampanii.

Na szczęście z punktu widzenia marketerów i innych specjalistów doświadczonych w projektach e-commerce jest to tylko połowiczne utrudnienie. Dostęp do danych indywidualnych został zastąpiony danymi zagregowanymi, równie przydatnymi w trakcie tworzenia kampanii w sieci reklamowej. Ponadto Google, wykorzystując sztuczną inteligencję, jest w stanie wychwycić trendy dotyczące prognozowania konwersji.

3. Nowości w Google Ads – elastyczny wygląd reklam na bazie AI

Nowy wygląda Google Ads

Sztuczna inteligencja w coraz większym stopniu pomaga w tworzeniu reklam tekstowych i nie tylko. Aby wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję na poziomie kampanii, należy w Google Ads wybrać korzystanie z automatycznych komponentów. Wówczas algorytmy samodzielnie wybiorą teksty, obrazy dynamiczne linki i objaśnienia, jeżeli według prognozy taka reklama przyniesie w wyszukiwarce wyższą konwencję niż komponenty stworzone ręcznie.

4. Rozszerzenie z rokiem założenia firmy – przydatne w reklamach usług lokalnych?

W 2024 roku w Google Ads testowano kolejny typ automatycznego rozszerzenia reklam wyświetlających się w wyszukiwarce. Niektórzy użytkownicy w dolnej części reklamy mogli dostrzec rok założenia przedsiębiorstwa.

Takie rozszerzenie prawdopodobnie nie miałoby wpływu na reklamę internetową największych, globalnych marek, które wszyscy doskonale znamy. Z drugiej strony rozwiązanie może okazać się pomocne w promocji lokalnych lub niewielkich, niszowych firm, w przypadku których wiele lat działalności na rynku może budować zaufanie wśród potencjalnych klientów.

5. Aktualizacja modeli atrybucji w Google Analytics 4

W połowie 2024 roku Google zmieniło modele atrybucji w GA4, aby dokładniej mierzyć współczynnik konwersji w kampaniach płatnych w oparciu o wyniki wyszukiwania. W skrócie: zmiany dotyczą parametru „gclid” odpowiadającego za identyfikację kliknięć w płatne wyniki wyszukiwania. Teraz konwersja jest przypisywana na innych zasadach – również, gdy użytkownik powróci na stronę poprzez inny kanał. To szczególnie istotne w przypadku witryn one-page.

W praktyce reklamodawcy muszą wiedzieć, że zmiana doprowadzi do wzrostu współczynnika konwersji, co należy uwzględnić w prowadzanych lub powtarzanych kampaniach Performance Max i innych kampaniach Google Ads. Jeśli chodzi o analizę konwersji, każdy, kto najwięcej doświadczenia zdobył przed czerwcem 2024 roku, powinien pamiętać o tej zmianie, planując budżet na nową kampanię bądź analizując jej wyniki.

pay per click, google marketing, google adwords

6. Reklama w nawigacji Google

Wykorzystujesz urządzenia mobilne, przede wszystkim smartfona do nawigacji podczas jazdy? Być może udało Ci się już zauważyć jedną z kolejnych nowości w Google Ads – a mianowicie nowy format reklamy wyświetlany na urządzeniach mobilnych w trakcie nawigacji z pomocą Google Maps!

7. Zmierzch kampanii inteligentnych. Czas na kampanie performance max

Nowości w Google Ads wielokrotnie wypierały starsze rozwiązania. Jednym z najnowszych tego przykładów jest rezygnacja Google z Kampanii Inteligentnych – Google Ads Smart Campaign. Z założenia to narzędzie ma zostać całkowicie zastąpione przez Google Performance Max, które oferuje reklamodawcom znacznie więcej możliwości.

8. Jeszcze więcej reklam produktowych

Każdy, kto z digital marketingiem związany jest od wielu lat, z pewnością pamięta, jak przed dekadą, a zwłaszcza dwiema wyglądała wyszukiwarka Google. Najlepiej określał ją ascetyzm. Dziś kolejne formaty kampanii Google Ads znacząco zmieniają wygląd strony z wynikami wyszukiwania. W 2024 roku zaobserwowano zwiększoną liczbę propozycji produktowych pojawiających się jednocześnie. Rekordziści otrzymali w Google aż 18 propozycji zakupowych!

e-commerce, online, shopping

9. Wycofanie statystyk analizy aukcji z Looker Studio

Od 24 września 2024 roku źródła danych Looker Studio straciły dostęp do pól dotyczących analizy aukcji. Już miesiąc wcześniej pola nie były dostępne dla nowych źródeł danych. Jeśli po pewnym czasie wracasz do raportowania, usuń te pola z raportów i wykresów, by uniknąć potencjalnych problemów.

10. Nowe zasady promocji piwa w Google Ads

Czas na jedną z najświeższych nowości w Google Ads. Od 1 października 2024 roku aktualizacji uległy zasady dotyczące promowania alkoholu w Google Ads. Teraz reklamodawcy mogą promować napoje piwne w sieci wyszukiwania, ale polityka Google w tym zakresie jest ograniczona.

W reklamach dozwolone jest umieszczanie informacji związanych z piwem, a także promowanie piwa, jednak wciąż zabronione pozostaje promowanie sprzedaży alkoholu. Aby legalnie promować piwo, należy wcześniej uzyskać specjalny certyfikat poprzez formularz online.

11. Płać za interakcję w reklamach displayowych Google Ads

Wnikliwi obserwatorzy dostrzegli, że we wrześniu w ustawieniach kampanii displayowych Google Ads pojawiła się opcja rozliczania kampanii na podstawie interakcji, a nie – jak dotychczas – wyłącznie konwersji lub kliknięć. Według definicji Google Help interakcja to działanie użytkownika związane z formatem reklamy, takie jak przewinięcie tekstu, obejrzenie reklamy wideo lub połączenie ze wskazanym numerem itd.

12. Funkcja Efficient Reach w Planerze Zasięgu

Kolejna z nowości w Google Ads z pewnością zainteresowała twórców reklam wideo na YouTube. Po pomyślnych testach od września wszyscy użytkownicy w swoim Planerze Zasięgu mają do dyspozycji funkcję Efficient Reach.

Dzięki niej możesz prognozować zasięg kampanii wideo oraz jej częstotliwość. To nie wszystko. Na podstawie tych prognoz Google Ads jest w stanie automatycznie wybrać najlepszy mix formatów reklam i przydzielić optymalne budżety. Funkcja Efficient Reach obejmuje wszystkie formaty reklam dostępne na YouTube.

13. Nowy wygląd rozszerzenia Whatsapp

Rozszerzenie WhatsApp dostępne w kampanii Google Ads w przeglądarce, pozwalające na bezpośredni kontakt z reklamodawcą doczekało się nowego wyglądu. Jak łatwo się domyślić, jest to charakterystyczne, zielone logo aplikacji.

14. Reklamy przewijane w wyszukiwarce Google

Reklamy przewijane Google Ads

W październiku 2024 roku w wyszukiwarce Google pojawiły się rozwijane i przewijane reklamy. W pierwszym przypadku użytkownicy mogą wyświetlać ukryte wcześniej reklamy po kliknięciu na ikonę strzałki.

Przewijanie reklam pozwala przede wszystkim na wyświetlanie większej liczby proponowanych produktów. Czas pokaże, czy te nowe funkcje będą miały realny wpływ na budowanie zasięgu i poziom konwersji w kampaniach Google Ads.

15. Aktualizacja Call Ads

Korzystasz z reklamy Call Ads w swoich kampaniach? W takim razie wymaga ona aktualizacji do elastycznej formy. W celu aktualizacji musisz wprowadzić nazwę firmy, docelowy adres URL i stworzyć responsywną reklamę. W zamian otrzymasz większą elastyczność w dodawaniu Call Ads w różnych kombinacjach reklamy, pozwolisz odbiorcom docierać do Ciebie jednocześnie poprzez interakcję online i rozmowy telefoniczne, a także zyskasz większą kontrolę nad swoimi reklamami.

16. Blokowanie kategorii reklam na YouTube

Ostatnia z przedstawionych nowości jest pośrednio związana z Google Ads zainteresuje przede wszystkim twórców działających na YouTube, ale ma również wpływ na aktywność reklamodawców. Teraz na platformie możliwe jest blokowanie konkretnych kategorii reklam, które później nie będą pojawiać się na kanale. Co prawda, dotychczas istniała taka możliwość, ale z poziomu AdSense. Aktualnie blokady można dokonać bezpośrednio na YouTube.

Podsumowanie

Jeśli chodzi o dynamiczne zmiany w Google Ads, warto na bieżąco śledzić, co wydarzyło się przez ostatni miesiąc, więc jeżeli za Tobą dłuższa przerwa w zarządzaniu kampaniami reklamowymi, nasz przegląd obejmujący cały rok 2024 powinien okazać się tym bardziej pomocny! Które nowości w Google Ads Twoim zdaniem zostaną z nami na dłużej, a o których, zwłaszcza znajdujących się w fazie testów, wkrótce zapomnimy?

Patryk Goławski

Patryk Goławski

Media Director

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku Media Director. Posiada doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads. Współtworzy strategie działań marketingowych, robiąc oferty, mediaplany i estymacje. Realizuje kampanie płatne oraz zajmuje się analityką. Prowadził kampanie dla Blue Media, Orange, T-Mobile, ATAL, Symfonia, Małopolska 2023.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Podsumowanie nowości i zmian Google Ads w 2024

    W marketingu internetowym czas zdaje się biec szybciej. Nowe formaty reklamy wypierają starsze, a na naszych oczach zmieniają się zwyczaje...

    Trendy marketingowe w 2025 roku

    W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją,...

    Parametry UTM – co to jest i jak z nich poprawnie korzystać?

    Prowadzenie działań marketingowych online ma liczne zalety. Do najważniejszych z nich należy możliwość dokładnego zmierzenia, jaka...

    Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

    Google Ads i Facebook Ads (Meta Ads) to systemy reklamowe z pozoru wyglądające na bardzo podobne do siebie. Nasuwa się zatem pytanie: czy któryś...