Przejdź do

Jak i dlaczego warto zoptymalizować Wynik Jakości w 2023?

Strona główna > Czytelnia > SEM > Jak i dlaczego warto zoptymalizować Wynik Jakości w 2023?

Za każdym razem, gdy użytkownik klika link sponsorowany, do kieszeni Google trafiają pieniądze. Nic dziwnego, że gigant z Kalifornii kładzie tak duży nacisk na jakość sponsorowania. Im więcej kliknięć, tym więcej zarobi cały ekosystem Google. Do tego trafne i jakościowe reklamy budują zaufanie oraz lojalność użytkowników, co również w dłuższej perspektywie przekłada się na zyski. 

Z tego względu wynik jakości jest jednym z podstawowych czynników determinujących sukces Twojej kampanii. Wpływa na to, jak system Google Ads traktuje publikowane przez Ciebie reklamy, a to z kolei ma znaczenie dla Twoich wskaźników konwersji.  

Jeśli chcesz zwiększyć szanse na dobrą pozycję, a także obniżyć CPC, koniecznie zadbaj o Quality Score. Jak to zrobić w 2023 roku? Wyjaśniamy!

Co składa się na Wynik Jakości w Google Ads?

Wynik jakości, mierzony w skali 1-10, szacowany jest na podstawie trzech czynników: 

  • Trafność reklamy. Czy treść reklamy jest ściśle powiązana ze słowem kluczowym, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę?  
  • Jakość strony docelowej. W jakim stopniu treść strony docelowej odpowiada treści reklamy i wykorzystanym w niej frazom kluczowym? Czy użytkownik znajduje na stronie to, czego szukał? Czy strona zapewnia pozytywne wrażenia? 
  • Przewidywany współczynnik klikalności (CTR). Jak duże jest prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie reklamę po wpisaniu danego słowa kluczowego? 

Im wyższy wynik, tym lepiej reklama i strona docelowa dopasowane są do oczekiwań użytkownika. W Google Support znaleźć można informację, że: 

Wynik jakości

Stan „Przeciętnie” lub „Poniżej przeciętnej” dla któregokolwiek z trzech elementów to znak, że warto przyjrzeć się bliżej reklamie lub stronie docelowej, bo prawdopodobnie nie do końca spełniają one oczekiwania konsumenta.  


Jak zoptymalizować Wynik Jakości i poprawić swoje wskaźniki skuteczności w 2023?

Optymalizacja wyniku jakości może zwiększyć szansę na wysoką pozycję reklamy, obniżyć koszt kliknięcia oraz oczywiście zwiększyć skuteczność całej kampanii. Jak się do tego zabrać? Poniżej przedstawiamy praktyczne wskazówki. 

Zoptymalizuj strukturę konta za pomocą grup reklam 

W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się strukturze konta i sprawdzić, czy reklamy na pewno są dobrze pogrupowane pod względem słów kluczowych. 

Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie kilku kategorii w taki sposób, aby każda z nich dotyczyła jednego, bardziej szczegółowego tematu. Może to być podział ze względu na produkty, usługi lub inne kategorie. Dzięki temu zwiększysz trafność kreacji reklamowej względem słów kluczowych. Możliwe będzie również stworzenie skuteczniejszych treści, a także dokładniejsze monitorowanie skuteczności kampanii.  

Przykład: 

Załóżmy, że prowadzisz firmę zajmującą się produkcją opakowań tekturowych. Zamiast wrzucać do jednej reklamy frazy „opakowania z tektury falistej” i „opakowania z nadrukiem”, stwórz  dwie osobne grupy i dobierz do nich ściślej pasujące słowa kluczowe. 

Przeprowadź analizę słów kluczowych

Koniecznie trzeba też przyjrzeć się wybranym słowom kluczowym. Przeprowadź analizę i zweryfikuj, czy frazy odpowiadają na intencje użytkownika oraz, czy są trafne względem treści reklamy. 

Przykład źle przygotowanej kreacji reklamowej dla frazy „obrączki ślubne”:

analiza słów kluczowych

Przykład został wygenerowany za pomocą narzędzia Mangools

 

Jeśli chcesz, aby Twoja reklama była widoczna na frazę „obrączki ślubne”, powinieneś umieścić ją w treści i nagłówku reklamy. Dzięki temu użytkownik będzie wiedział, że pod linkiem znajdzie to, czego szuka.

treść i nagłówek reklamy

Wynik wyszukiwania w Google na frazę „obrączki ślubne”

Ważne jest też wykluczenie nietrafnych i niepasujących fraz kluczowych. 

Stwórz jakościową kreację reklamową

Na wynik jakości wpływ będzie miała też jakość kreacji reklamowej. Niestety nie ma jednego, idealnego sposobu na stworzenie atrakcyjnej i angażującej treści. Wiele zależy od grupy docelowej – wiek, zainteresowania, płeć, status społeczny itp. to aspekty, które trzeba wziąć pod uwagę w procesie przygotowywania kreacji. Poza tym: 

  • zadbaj o to, aby treść reklamy była ściśle związana z dobraną do niej frazą kluczową; 
  • stosuj język korzyści; 
  • dopasuj formę komunikacji do persony marketingowej; 
  • wyróżnij się na tle konkurencji, nie powielaj treści innych reklam; 
  • zadbaj o skuteczne CTA, czyli wezwanie do działania. 

Zadbaj o trafność treści na Landing Page

Strona docelowa, na którą przenosi się użytkownik po kliknięciu linku sponsorowanego, musi być ściśle związana ze słowami kluczowymi oraz treścią reklamy. Jeśli o to nie zadbasz, nie możesz liczyć na wysoki wynik jakości. Do tego takim działaniem prawdopodobnie zafundujesz sobie wysoki współczynnik odrzuceń, bo gdy tylko konsument zorientuje się, że Landing Page nie pokrywa się z treścią reklamy, szybko ją opuści. 

Trzeba zwrócić uwagę nie tylko na same teksty, ale też na nagłówki, CTA (ang. Call To Action) oraz działania proponowane użytkownikowi. 

Przykład: 

Załóżmy, że prowadzisz kampanię reklamową nakierowaną na zwiększenie sprzedaży. Wybrałeś słowa kluczowe dopasowane do intencji konsumenta, umieściłeś je w kreacji reklamowej, dzięki czemu udało się pozyskać ruch na stronie. 

Po kliknięciu linku w reklamie użytkownik powinien trafić na witrynę, która jest związana z produktem oraz, która umożliwia podjęcie konkretnego działania, czyli w tym przypadku dokonania zakupu. Twój potencjalny klient nie powinien mieć problemu ze znalezieniem tego, czego szuka. 

Stwórz angażujące nagłówki

Co tu dużo mówić. Nagłówek reklamy musi przyciągać uwagę, wyróżniać się na tle innych, zawierać główną frazę kluczową, a także zawierać wezwanie do działania (CTA). Tutaj – podobnie jak w przypadku treści reklamy – nie ma idealnego wzoru, który sprawdzi się u każdego.  

Należy zadbać o to, aby nagłówek pasował do frazy kluczowej wpisywanej przez użytkownika, a także jego intencji.  

Dodaj rozszerzenia do reklam 

Wykorzystaj opcje systemu Google Ads, dodając rozszerzenia do swoich reklam. To pomocne informacje, numery telefonów, linki oraz inne elementy, które uatrakcyjniają kreację reklamową w oczach konsumenta, ułatwiają mu interakcję ze stroną/firmą, a także sprawiają, że reklama zajmuje więcej miejsca w SERP-ach (zwraca uwagę użytkownika). 

rozszerzenie reklamy

Wynik wyszukiwania Google na frazę „kurs języka angielskiego”, przykład rozszerzeń reklamy 

rozszerzenia reklamy

Wynik wyszukiwania Google na frazę „skarpetki damskie”, przykład rozszerzeń reklamy

Uwaga: Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Rozszerzenia mają być trafne i pomagać użytkownik uzyskać istotne w danym momencie informacje. Nie dodawaj do reklam wszystkich możliwych rozszerzeń. 

Zadbaj o UX na stronie docelowej  

Na jakość strony docelowej składa się nie tylko trafność treści względem kreacji reklamowej i dobranych do kampanii fraz kluczowych. System Google Ads zwraca również uwagę na aspekty techniczne, podstawowe wskaźniki internetowe oraz ogólne wrażenia użytkowników. 

Przede wszystkim trzeba zadbać o to, aby strona była dostosowana do urządzeń mobilnych i szybko się ładowała. Unikaj bombardowania użytkowników wyskakującymi okienkami, reklamami i innymi elementami rozpraszającymi uwagę, zadbaj o przejrzystość i dobrą nawigację. 

Nie zapomnij o testowaniu reklam i stron docelowych 

Czasami nagłówek, treść reklamy czy Landing Page nie działają tak, jak powinny, pomimo zastosowania się do wszystkich ważnych zasad. Duże znaczenie mają preferencje i oczekiwania grupy docelowej, jednak nie od razu da się odgadnąć, co pasuje, a co przeszkadza potencjalnym klientom. Dlatego warto testować różne wersje kreacji reklamowych oraz stron docelowych i wyciągać z tego odpowiednie wnioski. 

Optymalizacja Wyniku Jakości – podsumowanie 

Wynik jakości w Google Ads to cenne źródło informacji na temat tego, czy Twoja kampania spełnia oczekiwania użytkowników, a tym samym – czy jest skuteczna. 

W 2023 aspekt ten nadal ma znaczenie, mimo że nie jest kluczowym wskaźnikiem wydajności. Wynik jakości pośrednio może przyczynić się do poprawy skuteczności kampanii, jednak nie należy dążyć do 10 punktów za wszelką cenę i skupiać się tylko na tym aspekcie. Kluczowe znaczenie mają jakość oraz trafność. Powodzenia!

Patryk Goławski

Patryk Goławski

Media Director

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku Media Director. Posiada doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads. Współtworzy strategie działań marketingowych, robiąc oferty, mediaplany i estymacje. Realizuje kampanie płatne oraz zajmuje się analityką. Prowadził kampanie dla Blue Media, Orange, T-Mobile, ATAL, Symfonia, Małopolska 2023.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....