YouTube może pochwalić się gronem aż 2,7 miliarda użytkowników, a każdego dnia korzysta z serwisu ponad 120 milionów widzów. Prowadząc strategię content marketingową marki, trudno zignorować ten fakt. Zła wiadomość polega na tym, że co minutę pojawia się tam kolejne kilkaset godzin wideo. O tym, czy to właśnie Twój film pojawi się w wyszukiwaniach i rekomendacjach użytkowników decydują tamtejsze algorytmy. Dowiedz się, w jaki sposób zoptymalizować publikację, by zwiększyć szansę na wysoką liczbę wyświetleń. W dzisiejszym wpisie przedstawiamy zasady youtubowego SEO, a także checklistę dotyczącą optymalizacji!
Jak „myślą” algorytmy? Podstawy youtubowego SEO
Jeśli temat SEO w Google nie jest Ci obcy, musisz wiedzieć, że algorytmy YouTube działają w zbliżony sposób, oceniając filmy na podobnych zasadach jak strony internetowe. Ważna różnica polega na tym, że na YouTube treści da się wypromować znacznie szybciej. Oczywiście pod warunkiem ich prawidłowej optymalizacji.
Kolejna różnica dotyczy podwójnego charakteru wspomnianych algorytmów. Pierwszy z nich dotyczy rekomendacji i prawdopodobieństwa, że wideo pojawi się wśród propozycji na stronie głównej. Drugi algorytm ma więcej wspólnego z Google, bo odnosi się do wyszukiwań użytkowników.
O wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwań decydują cztery czynniki:
- Zgodność treści – jest oceniana między innymi na podstawie samego contentu zawartego w filmie, ale również jego tytułu, opisu i użytych hasztagów.
- Zaangażowanie – w tym subskrypcje, polubienia, komentarze oraz długość odtwarzania przez użytkowników.
- Personalizacja – algorytm bierze pod uwagę dotychczasową historię filmów oglądanych przez danego użytkownika.
- Jakość – najbardziej tajemniczy algorytm, który ocenia między innymi wartość i wiarygodność treści.
Tytuł filmu ma znaczenie, nie tylko dla algorytmów
Tytuł Twojego filmu powinien od razu intrygować odbiorców, lecz jednocześnie musisz zatroszczyć się o to, by za sprawą algorytmu w ogóle pojawił się w wynikach wyszukiwania. Przejdźmy do konkretów!
Optymalizacja tytułu filmu na YouTube:
- Słowo kluczowe – najważniejszą frazę postaraj się umieścić jak najbliżej początku tytułu.
- Precyzja – zadbaj o zwięzły tytuł, przedstawiający konkrety, by odbiorca wiedział, czego się po nim spodziewać. Wystarczy około 50-60 znaków ze spacjami.
- Emocje – niekiedy warto się do nich odwołać, zwłaszcza, gdy są częścią strategii reklamowej marki.
- Brak clickbaitu – na YouTube jest on krótkowzroczną strategią, ponieważ niezgodność tytułu z treścią prowadzi do wysokiego współczynnika odrzuceń, co osłabia efekt SEO.
Publikując kolejne filmy, nie bój się eksperymentować z tytułami. W końcu każda grupa docelowa odbiorców zwraca uwagę na inne kryteria, przy czym obecność słowa kluczowego na początku jest niezbędna z punktu widzenia SEO.
Opis zgodny z praktykami SEO
Znacznie większe pole manewru niż tytuł daje Ci opis filmu. W końcu masz do dyspozycji aż 5000 znaków, które zostaną dokładnie przeanalizowane przez algorytm wyszukiwarki. Nie oznacza to oczywiście, że możesz zapomnieć o oczekiwaniach swoich odbiorców. Czas na konkretne wskazówki!
O tym pamiętaj, przygotowując opis filmu na YouTube:
- Kluczowe informacje na wstępie – dosłownie 2-3 pierwsze zdania stanowią część opisu, przy pomocy której możesz przekonać użytkowników do kliknięcia. To one są widoczne w wynikach wyszukiwania, jak również zanim user zdecyduje się kliknąć w przycisk „Pokaż więcej” lub „Więcej” (na urządzeniach mobilnych). Pierwsza część opisu powinna stanowić podsumowanie filmu, a zarazem zachętę do jego obejrzenia. Mile widziane są tu również słowa kluczowe.
- Zwięzły przekaz – większość użytkowników YouTube korzysta z serwisu, bo aktualnie nie ma ochoty na studiowanie treści tekstowych. Z tego powodu nie musisz wykorzystywać pełnego limitu znaków. Do stworzenia dobrego opisu wystarczy około 150-200 słów. Dłuższe treści mogą zniechęcać odbiorców. Staraj się opisywać film w sposób ciekawy, ale zwięzły.
- Znaczniki czasu – są niezwykle pomocne w przypadku długich filmów podzielonych na podtematy, takich jak poradniki. Zdecydowanie lepiej, gdy odbiorca obejrzę cały interesujący go fragment niż szybko zrezygnuje z Twojego filmu, bo nie znajdzie kluczowych informacji.
- Frazy nie tylko dla algorytmu – podobnie jak w przypadku pozycjonowania w Google, również na YouTube frazy kluczowe warto umieszczać w opisie filmu naturalnie. Ich nasycenie przyciąga algorytm, ale tylko do pewnego poziomu. Treści nie zoptymalizowane pod kątem odbiorcy mają ograniczone szanse na dobry wynik w wyszukiwarce.
- Call to action – postaraj się w treści opisu zaproś widzów do interakcji. Zadawaj pytania, zachęcaj do wyrażania opinii i umieść w treści hasła CTA dotyczące polubienia filmu i subskrybowania kanału.
- Formatowanie treści – w opisie filmu może znaleźć się tylko tekst, ale jeśli chcesz go uatrakcyjnić lub nadać mu więcej przejrzystości, skorzystaj z formatowania.
- Linki w obrębie kanału – dodaj w opisie linki do powiązanych tematycznie filmów z Twojego kanału. To szansa na kolejne wyświetlenia.
- Linki zewnętrzne – umieść w opisie odnośniki do swojej strony internetowej i mediów społecznościowych. Na tym polega content marketing prowadzony na wielu kanałach, a części odbiorców doceni dodatkowe źródła wiedzy.
Atrakcyjna miniaturka to „must have”
Obok tytułu oraz jego opisu to właśnie miniaturka stanowi trzon optymalizacji filmu. Czym powinna się ona charakteryzować, by poprawić wyświetlenia wideo?
Optymalizacja miniaturki na YouTube:
- Żywa kolorystyka – odpowiednio dobrane kolory naturalnie przyciągnął wzrok odbiorców.
- Kluczowe przesłanie – miniaturka powinna obrazowo i w skondensowany sposób określać główną myśl filmu, a w przypadku promocji marki – korzyść.
- Czytelność – teksty na miniaturkach są mile widziane, jednak musisz pamiętać o czytelnej i dużej czcionce.
- Emocje – podobnie jak w przypadku tytułu, posłuż się nimi, by zaintrygować odbiorców.
- Wymiary – pamiętaj o optymalnych wymiarach miniaturki, wynoszących 1280 x 720 pikseli. Stosuj format 16:9. Wielkość pliku nie powinna przekraczać 2 MB.
Dobre praktyki youtubera
YouTube SEO nie ogranicza się oczywiście do tytułu, opisu i miniaturki. Masz do dyspozycji znacznie więcej narzędzi, których wykorzystanie wpływa pozytywnie na odbiór i pozycję filmów w wyszukiwarce.
Optymalizacja na YouTube – dodatkowe zagadnienia:
- Dobór kluczowych – skoro napisaliśmy o ich roli w tytule i opisie, należy jeszcze wspomnieć o prawidłowym doborze słów kluczowych. Oprócz dobrze znanych Google Trends i Google Keyword Planner, masz również do dyspozycji narzędzia stworzone specjalnie z myślą o YouTube. Ciekawą inspirację mogą stanowić podpowiedzi pojawiające się w samej wyszukiwarce YouTube!
- Hasztagi – wykorzystuj te, które charakteryzują się dużą popularnością, ale tylko pod warunkiem, że są ściśle powiązane z treścią Twojego filmu. Poruszając niszowe treści, możesz również użyć strategii długiego ogona.
- Napisy – dodając napisy do swoich filmów, możesz wykonać to manualnie lub wykorzystać oprogramowanie rozpoznawające głos. To pierwsze rozwiązanie jest bardziej precyzyjne i bezbłędne. Co ciekawe, filmy z napisami mają większe szanse na zajęcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
Checklista na start – zdobądź szeroką widownię
Po lekturze poradnika znasz już wszystkie najważniejsze sekrety youtubowego SEO. Pamiętaj, że przygotowując tytuł, opis, hasztagi i miniaturkę filmu, zwracasz się bezpośrednio do swoich odbiorców. Postaraj się wpasować w ich oczekiwania. Innymi słowy przemawiaj językiem swojej grupy docelowej, W ramach podsumowania przygotowaliśmy dla Ciebie checklistę, która pomoże Ci w optymalizacji filmu!
Optymalizacja wideo na YouTube – checklista | |
Frazy kluczowe | Popularne w wyszukiwarce YouTube, zgodny z tematem filmu i aktualnymi trendami |
Intrygujący tytuł | Krótki i zwięzły z najważniejszą frazą kluczową jak najbliżej początku |
Zachęcający opis filmu | Skłania odbiorców do obejrzenia wideo, subskrypcji, polubień i komentarzy i zawiera naturalnie wkomponowane słowa kluczowe |
Wyrazista miniaturka | Przygotowana zgodnie z obowiązującym formatem, przyciąga wzrok odbiorców i koresponduje z treścią |
Trafne hasztagi | Są popularne w aktualnych trendach, a jednocześnie zgodne z treścią wideo |
Napisy dodane do filmu | Mogą być przydatne dla obcojęzycznych odbiorców i poprawiać widoczność filmu w wyszukiwarce |
Analiza wyświetleń | Pomaga w poznaniu odbiorców i algorytmu YouTube, ułatwiając optymalizację kolejnych filmów |
Dzięki każdej kolejnej publikacji filmu i analizie wyników lepiej poznajesz swoich odbiorców, a także działanie algorytmu YouTube odpowiedzialnego za wyszukiwanie i rekomendacje. Stosuj przedstawione dobre praktyki, lecz nie zapominaj o swojej kreatywności podczas optymalizacji treści!