Przejdź do

YouTube SEO, czyli optymalizacja filmów w wyszukiwarce. Poznaj naszą checklistę

Strona główna > Czytelnia > SEO > YouTube SEO, czyli optymalizacja filmów w wyszukiwarce. Poznaj naszą checklistę

YouTube może pochwalić się gronem aż 2,7 miliarda użytkowników, a każdego dnia korzysta z serwisu ponad 120 milionów widzów. Prowadząc strategię content marketingową marki, trudno zignorować ten fakt. Zła wiadomość polega na tym, że co minutę pojawia się tam kolejne kilkaset godzin wideo. O tym, czy to właśnie Twój film pojawi się w wyszukiwaniach i rekomendacjach użytkowników decydują tamtejsze algorytmy. Dowiedz się, w jaki sposób zoptymalizować publikację, by zwiększyć szansę na wysoką liczbę wyświetleń. W dzisiejszym wpisie przedstawiamy zasady youtubowego SEO, a także checklistę dotyczącą optymalizacji!

Jak „myślą” algorytmy? Podstawy youtubowego SEO

Jeśli temat SEO w Google nie jest Ci obcy, musisz wiedzieć, że algorytmy YouTube działają w zbliżony sposób, oceniając filmy na podobnych zasadach jak strony internetowe. Ważna różnica polega na tym, że na YouTube treści da się wypromować znacznie szybciej. Oczywiście pod warunkiem ich prawidłowej optymalizacji.

Kolejna różnica dotyczy podwójnego charakteru wspomnianych algorytmów. Pierwszy z nich dotyczy rekomendacji i prawdopodobieństwa, że wideo pojawi się wśród propozycji na stronie głównej. Drugi algorytm ma więcej wspólnego z Google, bo odnosi się do wyszukiwań użytkowników.

O wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwań decydują cztery czynniki:

  • Zgodność treści – jest oceniana między innymi na podstawie samego contentu zawartego w filmie, ale również jego tytułu, opisu i użytych hasztagów.
  • Zaangażowanie – w tym subskrypcje, polubienia, komentarze oraz długość odtwarzania przez użytkowników.
  • Personalizacja – algorytm bierze pod uwagę dotychczasową historię filmów oglądanych przez danego użytkownika.
  • Jakość – najbardziej tajemniczy algorytm, który ocenia między innymi wartość i wiarygodność treści.

Tytuł filmu ma znaczenie, nie tylko dla algorytmów

Tytuł Twojego filmu powinien od razu intrygować odbiorców, lecz jednocześnie musisz zatroszczyć się o to, by za sprawą algorytmu w ogóle pojawił się w wynikach wyszukiwania. Przejdźmy do konkretów!

Optymalizacja tytułu filmu na YouTube:

  • Słowo kluczowe – najważniejszą frazę postaraj się umieścić jak najbliżej początku tytułu.
  • Precyzja – zadbaj o zwięzły tytuł, przedstawiający konkrety, by odbiorca wiedział, czego się po nim spodziewać. Wystarczy około 50-60 znaków ze spacjami.
  • Emocje – niekiedy warto się do nich odwołać, zwłaszcza, gdy są częścią strategii reklamowej marki.
  • Brak clickbaitu – na YouTube jest on krótkowzroczną strategią, ponieważ niezgodność tytułu z treścią prowadzi do wysokiego współczynnika odrzuceń, co osłabia efekt SEO.

Publikując kolejne filmy, nie bój się eksperymentować z tytułami. W końcu każda grupa docelowa odbiorców zwraca uwagę na inne kryteria, przy czym obecność słowa kluczowego na początku jest niezbędna z punktu widzenia SEO.

Opis zgodny z praktykami SEO

Znacznie większe pole manewru niż tytuł daje Ci opis filmu. W końcu masz do dyspozycji aż 5000 znaków, które zostaną dokładnie przeanalizowane przez algorytm wyszukiwarki. Nie oznacza to oczywiście, że możesz zapomnieć o oczekiwaniach swoich odbiorców. Czas na konkretne wskazówki!

O tym pamiętaj, przygotowując opis filmu na YouTube:

  • Kluczowe informacje na wstępie – dosłownie 2-3 pierwsze zdania stanowią część opisu, przy pomocy której możesz przekonać użytkowników do kliknięcia. To one są widoczne w wynikach wyszukiwania, jak również zanim user zdecyduje się kliknąć w przycisk „Pokaż więcej” lub „Więcej” (na urządzeniach mobilnych). Pierwsza część opisu powinna stanowić podsumowanie filmu, a zarazem zachętę do jego obejrzenia. Mile widziane są tu również słowa kluczowe.
  • Zwięzły przekaz – większość użytkowników YouTube korzysta z serwisu, bo aktualnie nie ma ochoty na studiowanie treści tekstowych. Z tego powodu nie musisz wykorzystywać pełnego limitu znaków. Do stworzenia dobrego opisu wystarczy około 150-200 słów. Dłuższe treści mogą zniechęcać odbiorców. Staraj się opisywać film w sposób ciekawy, ale zwięzły.
  • Znaczniki czasu – są niezwykle pomocne w przypadku długich filmów podzielonych na podtematy, takich jak poradniki. Zdecydowanie lepiej, gdy odbiorca obejrzę cały interesujący go fragment niż szybko zrezygnuje z Twojego filmu, bo nie znajdzie kluczowych informacji.
  • Frazy nie tylko dla algorytmu – podobnie jak w przypadku pozycjonowania w Google, również na YouTube frazy kluczowe warto umieszczać w opisie filmu naturalnie. Ich nasycenie przyciąga algorytm, ale tylko do pewnego poziomu. Treści nie zoptymalizowane pod kątem odbiorcy mają ograniczone szanse na dobry wynik w wyszukiwarce.
  • Call to action – postaraj się w treści opisu zaproś widzów do interakcji. Zadawaj pytania, zachęcaj do wyrażania opinii i umieść w treści hasła CTA dotyczące polubienia filmu i subskrybowania kanału.
  • Formatowanie treści – w opisie filmu może znaleźć się tylko tekst, ale jeśli chcesz go uatrakcyjnić lub nadać mu więcej przejrzystości, skorzystaj z formatowania.
  • Linki w obrębie kanału – dodaj w opisie linki do powiązanych tematycznie filmów z Twojego kanału. To szansa na kolejne wyświetlenia.
  • Linki zewnętrzne – umieść w opisie odnośniki do swojej strony internetowej i mediów społecznościowych. Na tym polega content marketing prowadzony na wielu kanałach, a części odbiorców doceni dodatkowe źródła wiedzy.

Atrakcyjna miniaturka to „must have”

Obok tytułu oraz jego opisu to właśnie miniaturka stanowi trzon optymalizacji filmu. Czym powinna się ona charakteryzować, by poprawić wyświetlenia wideo?

Optymalizacja miniaturki na YouTube:

  • Żywa kolorystyka – odpowiednio dobrane kolory naturalnie przyciągnął wzrok odbiorców.
  • Kluczowe przesłanie – miniaturka powinna obrazowo i w skondensowany sposób określać główną myśl filmu, a w przypadku promocji marki – korzyść.
  • Czytelność – teksty na miniaturkach są mile widziane, jednak musisz pamiętać o czytelnej i dużej czcionce.
  • Emocje – podobnie jak w przypadku tytułu, posłuż się nimi, by zaintrygować odbiorców.
  • Wymiary – pamiętaj o optymalnych wymiarach miniaturki, wynoszących 1280 x 720 pikseli. Stosuj format 16:9. Wielkość pliku nie powinna przekraczać 2 MB.

Dobre praktyki youtubera

YouTube SEO nie ogranicza się oczywiście do tytułu, opisu i miniaturki. Masz do dyspozycji znacznie więcej narzędzi, których wykorzystanie wpływa pozytywnie na odbiór i pozycję filmów w wyszukiwarce.

Optymalizacja na YouTube – dodatkowe zagadnienia:

  • Dobór kluczowych – skoro napisaliśmy o ich roli w tytule i opisie, należy jeszcze wspomnieć o prawidłowym doborze słów kluczowych. Oprócz dobrze znanych Google Trends i Google Keyword Planner, masz również do dyspozycji narzędzia stworzone specjalnie z myślą o YouTube. Ciekawą inspirację mogą stanowić podpowiedzi pojawiające się w samej wyszukiwarce YouTube!
  • Hasztagi – wykorzystuj te, które charakteryzują się dużą popularnością, ale tylko pod warunkiem, że są ściśle powiązane z treścią Twojego filmu. Poruszając niszowe treści, możesz również użyć strategii długiego ogona.
  • Napisy – dodając napisy do swoich filmów, możesz wykonać to manualnie lub wykorzystać oprogramowanie rozpoznawające głos. To pierwsze rozwiązanie jest bardziej precyzyjne i bezbłędne. Co ciekawe, filmy z napisami mają większe szanse na zajęcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce.

Checklista na start – zdobądź szeroką widownię

Po lekturze poradnika znasz już wszystkie najważniejsze sekrety youtubowego SEO. Pamiętaj, że przygotowując tytuł, opis, hasztagi i miniaturkę filmu, zwracasz się bezpośrednio do swoich odbiorców. Postaraj się wpasować w ich oczekiwania. Innymi słowy przemawiaj językiem swojej grupy docelowej, W ramach podsumowania przygotowaliśmy dla Ciebie checklistę, która pomoże Ci w optymalizacji filmu!

Optymalizacja wideo na YouTube – checklista

Frazy kluczowe

Popularne w wyszukiwarce YouTube, zgodny z tematem filmu i aktualnymi trendami

Intrygujący tytuł

Krótki i zwięzły z najważniejszą frazą kluczową jak najbliżej początku

Zachęcający opis filmu

Skłania odbiorców do obejrzenia wideo, subskrypcji, polubień i komentarzy i zawiera naturalnie wkomponowane słowa kluczowe

Wyrazista miniaturka

Przygotowana zgodnie z obowiązującym formatem, przyciąga wzrok odbiorców i koresponduje z treścią

Trafne hasztagi

Są popularne w aktualnych trendach, a jednocześnie zgodne z treścią wideo

Napisy dodane do filmu

Mogą być przydatne dla obcojęzycznych odbiorców i poprawiać widoczność filmu w wyszukiwarce

Analiza wyświetleń

Pomaga w poznaniu odbiorców i algorytmu YouTube, ułatwiając optymalizację kolejnych filmów

Dzięki każdej kolejnej publikacji filmu i analizie wyników lepiej poznajesz swoich odbiorców, a także działanie algorytmu YouTube odpowiedzialnego za wyszukiwanie i rekomendacje. Stosuj przedstawione dobre praktyki, lecz nie zapominaj o swojej kreatywności podczas optymalizacji treści!

Patryk Goławski

Patryk Goławski

Media Director

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku Media Director. Posiada doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads. Współtworzy strategie działań marketingowych, robiąc oferty, mediaplany i estymacje. Realizuje kampanie płatne oraz zajmuje się analityką. Prowadził kampanie dla Blue Media, Orange, T-Mobile, ATAL, Symfonia, Małopolska 2023.

Patryk Błachnio

Patryk Błachnio

Senior SEO Specialist

Specjalista SEO związany z Fabryką Marketingu od 2020 roku. Posiada bogate doświadczenie w branży, a jego portfolio obejmuje projekty dla wielu znanych marek, takich jak TVP, Wedel czy Eveline. Specjalizuje się w technicznej analizie serwisów oraz strategii i planowaniu treści w oparciu o holistyczne podejście do SEO Contentu.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....