Reklama na YouTube
Globalny zasięg i liczne grono użytkowników korzystających z serwisu, którego działanie opiera się na technologii HTML5 i FLV, sprawiły, że reklama na youtube jest jednym z najczęściej wybieranych mediów w procesie generowania przekazów reklamowych. Kanał umożliwia wyświetlanie treści w formacie graficznym lub w postaci filmów video.
Reklama na YouTube – definicja
Reklama na YouTube to nic innego jak reklama wideo, w branży nazywana video ad. To specjalny format dostosowany do promocji w serwisie YouTube. Taką reklamę można wyświetlać zarówno w serwisie, jak i na witrynach jego partnerów. Pojawiają się one także w aplikacjach należących do sieci reklamowej Google.
Reklamy na YouTube mogą być wyświetlane w różnych miejscach. Najczęściej jest to strona główna, a także wyniki wyszukiwania czy okno odtwarzacza, przed rozpoczęciem odtwarzania filmu lub w jego trakcie.
Reklamy na YouTube występują w kilku różnych formatach:
- TrueView In-Stream – reklamy wyświetlane przed docelowym materiałem, zazwyczaj z możliwością pominięcia po kilku sekundach,
- TrueView Discovery – wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania lub na stronach wydawców należących do sieci reklamowej Google; wyświetlenie reklamy zazwyczaj jest możliwe po kliknięciu przez użytkownika w miniaturę,
- reklamy w przerywnikach filmów.
W serwisie YouTube można także publikować bannery reklamowe. Znacznie efektywniejszym rozwiązaniem jest jednak postawienie na wideo, wyświetlane m.in. przed filmem lub w trakcie jego trwania.
Reklama na YouTube – jak działa?
Reklama na YouTube umożliwia dotarcie do szerokiego grona konsumentów według określonych kryteriów, m.in.:
- grupy demograficznej, czyli statusu społecznego, wieku oraz płci;
- lokalizacji;
- zainteresowań, które niwelują ryzyko zignorowania przekazu przez odbiorców;
- innych czynników, takich jak remarketing video.
Wybór odpowiedniej strategii działania pozwala zrealizować różnorodne cele ekonomiczne. Poprzez określenie grupy odbiorców można znacznie skuteczniej docierać do osób, które potencjalnie skorzystają z oferty reklamodawcy.
Reklama na YouTube ma wiele zalet, wśród których warto wskazać:
- wzrost zainteresowania produktem lub oferowaną usługą;
- zwiększenie lojalności wśród konsumentów;
- możliwość pozyskania potencjalnych klientów;
- efektywny branding.
Przygotowanie filmiku promującego nie wymaga dużych nakładów finansowych, a dobry klip może przyciągać uwagę milionów internautów korzystających z portalu.
Reklama na YouTube zwykle ma dość dobry zasięg. W Polsce z tego serwisu korzysta nawet 20 mln internautów. To najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, dlatego za jej pośrednictwem reklamodawca może docierać do szerokiego grona odbiorców. Co więcej, na YouTube można na bieżąco monitorować efekty kampanii, w tym liczbę wyświetleń reklamy oraz kliknięcia w nią w celu przejścia do strony firmy oferującej produkty lub usługi. W razie konieczności istnieje też opcja optymalizacji całej kampanii.
Jak wyglądają płatności za reklamę na YouTube?
Reklamy na YouTube mogą być rozliczane na kilka sposobów, jednak najczęściej jest to model CPV, czyli cost per view. To nic innego jak płatność za obejrzenie. Po kliknięciu w reklamę można także przejść do odpowiedniej strony internetowej wskazanej przez reklamodawcę.
Reklamy na YouTube są dość tanie w porównaniu do podobnych formatów emitowanych m.in. w telewizji. Koszty obejrzenia wideo przez jednego użytkownika to zwykle od kilku do kilkunastu złotych, w zależności od dokładnych parametrów ustalanych podczas planowania kampanii. Jeśli jednak osoba korzystająca z serwisu YouTube pominie reklamę, reklamodawcy nie zostaną naliczone opłaty.
Dokładna cena reklamy na YouTube zależy od kilku czynników. Stworzenie samego filmu to jednorazowy wydatek ponoszony przez reklamodawcę na samym początku, jeszcze przed rozpoczęciem kampanii. Użytkownik ma możliwość samodzielnego ustalenia budżetu na dany dzień, w zależności od liczby osób, do których ma trafić wideo. Znaczenie ma także konkurencja w tej samej branży, kraj objęty zasięgiem reklamy, rodzaj kampanii i jakość produkcji przykuwająca uwagę. Optymalizacją może zająć się zarówno sam reklamodawca, jak i specjalista do tego zatrudniony.