Przejdź do
baner_under_the_fold-5-2048×486

Optymalizacja kampanii internetowych online

Strona główna > Czytelnia > Kampanie online > Optymalizacja kampanii internetowych online

Aby wyjaśnić, czym jest optymalizacja kampanii online, można posłużyć się analogią do planowania budżetu domowego. Jeśli wybrany przez nas system zarządzania finansami nie działa lub mamy niespodziewany wydatek, należy zastanowić się co zrobić, aby przywrócić równowagę w finansach, czyli np. ograniczyć koszty na jedzenie poza domem, a zwiększyć na zakupy spożywcze, i dzięki temu odzyskać poczucie materialnej stabilizacji.
Podobnie z kampanią internetową, tutaj kluczem do sukcesu jest ustawiczne jej monitorowanie i kontrolowanie różnych rozwiązań. Działania te mają doprowadzić do realizacji celu. W tym artykule pokażemy, w jaki sposób optymalizować kampanie internetowe i na co zwracać uwagę przy prowadzeniu jej.

Określ to, co chcesz osiągnąć

Po pierwsze ustalenia. Oznacza to, że aby uzyskać wymierne wyniki z przeprowadzonej kampanii internetowej musisz precyzyjnie określić wymierne cele, które chcesz osiągnąć. Do takich celów należeć mogą przede wszystkim zwiększone obroty i zyski ze sprzedaży, pozyskanie nowych klientów, zwiększenie znajomości marki pośród twojej grupy celu albo zwiększenie ilości unikalnych użytkowników na twojej stronie internetowej.

Zastanów się jakich narzędzi użyjesz i w jakich mediach chcesz się pojawić

Narzędzi i mediów, na których można prowadzić kampanie marketingowe online, jest wiele. Do najpopularniejszych z nich należą między innymi Google Ads i reklamy Facebook. Często wybieranymi elementami kampanii internetowych online są również działania e-PR, współpraca z blogerami i vlogerami, marketing szeptany oraz prowadzenie własnego kanału video lub podcastów.
To, jakie media i narzędzia wybierzesz, zależy głównie od tego, co chcesz osiągnąć. Przykładowo, prowadząc firmę świadczącą usługi budowlane jako generalny wykonawca, nie będziemy reklamować się na Facebooku, ponieważ nie jest to odpowiedni kanał sprzedaży naszych usług.
Jeżeli jednak prowadzimy sprzedaż detaliczną lub świadczymy usługi dla konsumentów to wtedy właśnie Facebook może okazać się najważniejszym elementem naszej kampanii. Jedną z zalet kampanii jest ustawienie odbiorców. To, z jakich narzędzi marketingowych skorzystasz, uzależnione jest również od budżetu.

Skonsultuj się ze specjalistami od marketingu jaki budżet kampanii jest odpowiedni

Planując kampanię marketingową w Internecie koniecznie zaplanuj optymalny budżet. Pamiętaj, zbyt niski budżet może sprawić, że nie osiągniesz wyznaczonego celu biznesowego, zbyt wysoki sprawi, że przeinwestujesz. Należy mierzyć siły na zamiary, ale warto pamiętać, że nieograniczone finanse wcale nie muszą przełożyć się na nieograniczone zwiększenie sprzedaży.
Na tym etapie warto rozpocząć współpracę z agencją/specjalistą freelancerem/zewnętrznym audytorem, ponieważ specjaliści prowadzą dziesiątki aktywnych kampanii marketingowych w Internecie i w związku z tym posiadają doświadczenie, na podstawie którego są w stanie stwierdzić jaki jest optymalny przedział finansowy, aby osiągnąć wyznaczone cele biznesowe.

Co i kiedy chcesz promować? Określ ramy czasowe kampanii

Przygotowując kampanię marketingową w Internecie musisz określić co i w jakim okresie chcesz promować. Bezsensownym byłoby  organizowanie kampanii sklepu z choinkami w środku lata. Wiele produktów i usług cieszy się jedynie sezonowym zainteresowaniem.
Wspólnie z agencją marketingową przeanalizuj trendy i zaplanujcie odpowiednie przedziały czasowe, w których kampania online może przynieść największe przychody. W Internecie istnieje wiele narzędzi, które pozwalają na śledzenie popularności różnych fraz.
Przeprowadź prosty eksperyment – uruchom stronę narzędzia Google Trends, wpisz do programu frazę „choinki” i zobacz, jak wygląda popularność tej frazy w ostatnich kilku latach. Zauważysz, że zainteresowanie choinkami zaczyna się co roku na przełomie października i listopada, a szczyt popularności przypada na drugi tydzień grudnia. Zauważysz również, że z roku na rok, w czasie szczytu popularności, ilość łącznych zapytań jest coraz większa.

To Twoja pierwsza kampania? Umów się z agencją na kampanię próbną

Obawiasz się długofalowego zaangażowania? Wiele agencji zaproponuje Ci kampanię marketingową na okres próbny. Zabieg ten ma za zadanie pokazać Ci, jakie korzyści wynikają z dobrze prowadzonej kampanii w Internecie przy jednoczesnym niskim koszcie inwestycji.
Doświadczenie mówi nam, że większość firm, która decyduje się na zorganizowanie próbnej kampanii internetowej, decyduje się na jej przedłużenie na czas nieokreślony jeszcze w czasie jej trwania. Kampania taka uczy nas metody pracy z agencją, a okres 2-3 miesięcy pozwala na przeanalizowanie wyników i zauważenie rosnącego wskaźnika sukcesu.

Jak analizować wyniki i optymalizować kampanie internetowe online

Dobrze prowadzona kampania marketingowa w Internecie to cykl, który co miesiąc składa się z tych samych elementów:

  • Analiza wyników z poprzedniego miesiąca;
  • Wyciągnięcie wniosków ze wszystkich dobrych i złych decyzji;
  • Aktualizacja (urealnienie) celów biznesowych;
  • Wdrożenie w życie planu na kolejny miesiąc;

Optymalizacja to także wprowadzenie usprawnień i aktualizacji celów biznesowych w odpowiedzi na rynek. Informacje jakie uzyskuje się w czasie analizowania wyników kampanii mogą również okazać się nieocenione dla codziennych decyzji podejmowanych w biznesie. Przykładowo, możemy dowiedzieć się, jaka jest demografia naszych klientów i na podstawie tej informacji lepiej dopasować do niej swoją ofertę.

Optymalizacja w praktyce

Żeby trochę przybliżyć temat i pokazać przykład optymalizacji posłużymy się liczbami. Naszym założeniem jest osiągnięcie konkretnego celu, np. zdobycia 500 zapytań z formularzy w ciągu roku, co daje nam 41 formularzy miesięcznie.

Optymalizacja w praktyce może polegać na zmianie miksu mediów. W takiej sytuacji możemy zmienić założenia kampanii na kolejne miesiące. Na przykład – zrezygnować z inwestycji w Facebook i spróbować dotrzeć do potencjalnych klientów za pomocą innych mediów. Wszystko zależy od naszej grupy docelowej oraz branży, jaką się zajmujemy.
Z raportu miesięcznego wynika, że najmniej zapłaciliśmy za pozyskanie zapytań poprzez pozycjonowanie, jednak ich liczba nie była taka, jakiej się spodziewaliśmy. Drugim sposobem promocji był Google Ads, czyli płatne wyniki wyszukiwania w Google. Media społecznościowe – Facebook i Linkedin nie przełożyły się na zapytania, lecz są dla nas istotne, ponieważ budują wizerunek.W pierwszym miesiącu do promocji wykorzystujemy kanały w postaci Google Ads, pozycjonowania oraz mediów społecznościowych (w tym przypadku Facebook oraz Linkedin). Podjęte działania przyniosły 20 formularzy, a więc do naszego celu brakuje jeszcze 21 zapytań.
Spróbujmy też zwiększyć budżet na Google, co może – ale nie musi – przełożyć się na więcej odwiedzić, a co za tym idzie, więcej wypełnionych formularzy.
W przypadku, gdy miks mediów jest optymalny – możemy pracować nad komunikacją a w długiej perspektywie, nasze wyniki może poprawić skuteczne budowanie marki.

Podsumowując

Aby dowiedzieć się, jaki budżet powinieneś przeznaczyć na reklamę, obserwuj, które działania przekładają się na konwersje i porównuj comiesięczne wydatki. Stwórz schemat kampanii z podziałem na działania stałe i sezonowe. Wtedy poza estymacją kosztów, możesz oszacować o ile procent powinna wzrosnąć sprzedaż lub liczba odwiedzin Twojego sklepu czy strony internetowej. Optymalizując kampanię reklamową dobrze jest zwrócić się do agencji mediowej, ponieważ gwarantuje ona dostęp do wiedzy specjalistów z różnych dziedzin, którzy pomagają zminimalizować ilość pomyłek i ograniczają przypadkowe działania.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...

    Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

    Digital marketing stale ewoluuje. Zmieniają się trendy i udział poszczególnych kanałów w generowaniu konwersji oraz zysków. Jednak...

    Etyka w marketingu: jakie praktyki są akceptowalne, a które mogą zaszkodzić wizerunkowi marki?

    Czy w dzisiejszych czasach marketing jest etyczny? Wiele osób ma duże wątpliwości – czarny PR, nieuczciwe praktyki rynkowe czy brak...

    Co to jest Consent Mode 2.0 i dlaczego należy je wdrożyć?

    Rewolucja w sieci – te słowa najlepiej określają ustawę o rynkach cyfrowych (DMA) i akt o usługach cyfrowych (DSA). Mają...