Istota Audytu SEO

Zanim powiemy jak ważny jest audyt SEO dla prawidłowego funkcjonowania strony w Internecie i za pomocą jakich narzędzi go wykonywać, odpowiedzmy sobie na pytanie czym on właściwie jest.

Audyt SEO jest bardzo ważny dla efektywnego funkcjonowania w Internecie. To jeden z podstawowych elementów procesu optymalizacji. Powinien być wykazem błędów i wskazówek jak je naprawić. Audytowanie polega na sprawdzeniu strony pod kątem konstrukcji technicznej i jej widoczności w wyszukiwarce. Głównie dotyczy to Google.

Zwykle w ramach audytu SEO przeprowadzamy takie działania jak:

  • analiza dostosowania poszczególnych elementów strony pod kątem SEO,

  • analiza optymalizacji strony, wskazanie mocnych i słabych punktów,

  • opracowanie wskazówek dotyczących poprawy optymalizacji poszczególnych elementów,

  • określenie potencjalnych problemów w dostosowaniu strony pod kątem wcześniej obranego kierunku poprawek.

Ostatecznie, dzięki przeprowadzeniu audytu SEO, będziesz wiedziała co powinnaś poprawić na stronie, aby osiągnąć jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na daną frazę kluczową. Jest to fundament działań SEO(pozycjonowanie i optymalizacja). Pozwala określić jak witryna powinna wyglądać docelowo i jaką pracę należy wykonać. Pamiętaj, że SEO to nieustanny proces i jeżeli zależy Ci na utrzymaniu pozycji to będzie to projekt na miesiące, a nawet lata. Wytyczne Google regularnie się zmieniają, dlatego audyt SEO należy powtarzać – my rekomendujemy robić go co 9-12 miesięcy. Częstotliwość zależy to od tempa wprowadzania zmian.

Już wiesz czym jest audyt i jak istotną rolę odgrywa przy procesie SEO. Uchylamy rąbek tajemnicy i przedstawiamy Ci 11 narzędzi, z których korzystamy w różnych konfiguracjach, sprawdzając strony naszych klientów.

  1. Senuto

Senuto jest jednym z najważniejszych narzędzi na rynku polskim, jeżeli chodzi o SEO. Posiada ciekawe funkcje i daje dostęp do sporej ilości danych.

Działa w oparciu o dwa tryby:

Dzienny: sprawdzane są wyniki dla 2,5 miliona słów kluczowych, które mają więcej niż 50 wyszukiwań miesięcznie.

Tygodniowy:  sprawdza wyniki dla 19 milionów fraz kluczowych, które mają więcej niż 10 wyszukiwań miesięcznie.

 

  1. Google Search Console

Google Search Console, jak sama nazwa wskazuje, należy do Google. Oznacza to, że najlepiej wie w jaki sposób wyszukiwarka widzi Twoją stronę. Z tego narzędzia dowiesz się jaki jest status indeksowania witryny, jak duży jest ruch bezpośrednio z wyszukiwarki czy przeanalizujesz linki wewnętrzne i zewnętrzne. Możesz również dotrzeć do informacji, dlaczego poszczególne zakładki są słabo widoczne.

Warto zapoznać się z jeszcze jednym googlowym narzędziem – PageSpeed Score. Jest to ranking oceniający prędkość działania strony internetowej. Im wyższy wynik się w nim otrzyma tym lepiej. Zakłada się, że powyżej 85 jest zadowalający i strona jest poprawnie zoptymalizowana pod kątem technicznym.

  1. SEMstorm

Pozwala na codzienne sprawdzanie aktualnej pozycji, swojej i konkurentów, w wyszukiwarce Google. Dodatkowo umożliwia grupową pracę nad jednym projektem w ramach kooperacji z agencją marketingową, współpracownikami, a nawet klientami.

  1. SEO Majestic

Jest to jedna z aplikacji, po którą najchętniej sięgają pozycjonerzy. Program pozwala na sprawdzenie linków na stronie i ich źródeł. Umożliwia również zweryfikowanie konkurencji. Google także udostępnia narzędzie sprawdzające hiperłącza, ale nie jest ono aż tak atrakcyjne. SEO Majestic pokazuje aż o 50% linków więcej.

  1. Seoptimer

Seoptimer to polska aplikacja sprawdzająca kod strony. Informuje o tym co należy poprawić w kontekście technicznego SEO. W wygenerowanym raporcie umieszczona jest lista  sugerowanych poprawek, które pozytywnie wpłyną na działanie strony.

  1. Found SEO Audit Tool

Zaletą Found SEO Audit Tool jest to, że zwraca wyniki już w parę sekund po wpisaniu adresu sprawdzanej strony internetowej. Informacje, jakie od niego otrzymujemy, nie są zbyt szczegółowe, ale podane są w bardzo czytelnej formie.

To narzędzie informuje o elementach wymagających poprawy, takich jak nagłówki czy metascripty. Dodatkowo wykazuje błędy serwisu pod kątem optymalizacji SEO. W ramach tej aplikacji istnieje możliwość zapisania audyt w formacie PDF.

  1. MySiteAuditor

MySiteAuditor to narzędzie skrojone na miarę większych agencji SEO. Posiada szeroki zakres funkcjonalności i jest kompatybilny z algorytmami Google. Sprawdza stronę pod kątem konkretnych słów lub fraz kluczowych. Jest niezwykle pomocne podczas opracowywania strategii tworzenia treści. Dokument można pobrać w formacie PDF lub wysłać bezpośrednio na maila.

  1. Xenu Link Sleuth

Xenu to narzędzie, które nie przez przypadek jest popularne w środowisku seowców. Pozwala rzetelnie analizować linki, zdjęcia, skrypty, style CSS i inne. Określa wiele słabych stron witryny, dzięki czemu jednoznacznie stwierdzisz co należy poprawić.

Wadą tej aplikacji jest brak intuicyjnej obsługi, przestarzały interfejs oraz brak aktualizacji. Ale jeżeli jesteś wystarczająco cierpliwa, aby opanować to narzędzie, to nie pożałujesz. Szczególnie że można z niego korzystać za darmo.

  1. Sistrix

Jest to jeden z najpopularniejszych programów w …. Niemczech. Dostarcza dużą ilość wskaźników SEO dla dowolnej domeny. Nie wymaga instalacji oprogramowania. Sistrix działa z poziomu przeglądarki.

  1. Screaming Frog SEO Spider

Jeżeli chcesz testować stronę pod kątem najczęściej spotykanych błędów w SEO – wypróbuj Screaming Frog SEO Spider. Ułatwia audytowanie i jest niezbędny podczas sprawdzania dużych serwisów. Przyspiesza proces, który w normalnych warunkach trwałby  godziny czy dni.

Ta aplikacja opiera się o Javascript i jest bardzo intuicyjna oraz łatwa w nawigowaniu. Jej kolejną zaletą może być to, że pozwala na przerzucenie wszystkich danych do Excela w celu dalszej analizy.

  1. Kwfinder

Najciekawszą zaletą kwfindera jest wyszukiwanie słów kluczowych z long-tale (długiego ogona wyszukiwanych fraz). Wynajduje nawet te, które przegapiła nasza konkurencja. Pozwala to uzyskać sporą przewagę. Jest relatywnie niedrogie, jego cena zaczyna się już od ok. 13 dolarów miesięcznie.

Wykonanie audytu SEO jest pierwszym i najważniejszym krokiem

w procesie optymalizacji i pozycjonowania. Daje on pełen obraz sytuacji, w której znajduje się strona, jakie należy wprowadzić poprawki, a dodatkowo wyznacza kierunek rozwoju witryny. Im dokładniej przeprowadzony audyt, tym będziesz miała więcej pracy nad serwisem. A dzięki temu efekty utrzymają się dłużej.

Jeżeli chcesz sprawdzić swoje siły w SEO, zajrzyj przynajmniej do 4 narzędzi wskazanych przez Pawła Gontarka – naszego SEO Directora: SenutoGoogle Search Console, SEO Majestic, oraz Screaming Frog SEO Spider, a potem napisz do nas: kontakt@fabrykamarketingu.pl