Przejdź do
baner_under_the_fold-2-2048×486

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Strona główna > Czytelnia > Facebook > Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Koszt reklamy na Facebooku to najczęściej zadawane pytanie w kontekście prowadzenia kampanii reklamowych na tej platformie. Nic dziwnego – każdy z nas chciałby wiedzieć, jaki powinien przeznaczyć budżet na reklamę. Ale nie jest to takie proste. W dzisiejszym artykule omówimy, jakie zmienne składają się na koszty reklamy na Facebooku.

Co warto wiedzieć o systemie reklamowym Facebooka

Płatne kampanie reklamowe to jeden z lepszych sposobów dotarcia do osób zainteresowanych Twoim biznesem. Brak jasno określonych kosztów może Cię oczywiście zniechęcać lub wzbudzać Twoje podejrzenia. Wiedz jednak, że wynika to z elastyczności systemu reklamowego Facebooka. Jest to jednocześnie wadą, bo nie da się przewidzieć dokładnych wyników, ale i zaletą – bo dzięki tej elastyczności jest tu miejsce nie tylko na duże budżety, ale również na te małe, z dopracowaną kampanią. Taki system daje równe szanse każdemu.

Ta elastyczność bierze się między innymi stąd, że ostateczny koszt reklamy i każdego kliknięcia określany jest na drodze aukcji. Jak to rozumieć?

Gdy uruchomimy reklamę, to staje ona w konkurencji z innymi aktywnymi reklamami, a licytacją są popularność i reakcje użytkowników. Im lepiej odbiorcy będą na nią reagować (np. klikać), tym niższa będzie cena za każde kolejne kliknięcie. Dlatego w ostatecznym rozrachunku wygrywa reklama, która jest najlepsza – i wcale nie musi mieć najwyższego budżetu.

W uproszczeniu: grunt to zrobić dobrą reklamę, właściwie dobierać cel i rodzaj rozliczenia reklamy oraz grupę docelową. Im lepiej to zrobimy, tym będzie ona tańsza i w danym budżecie uzyskamy lepszy efekt.

rysunek_1

Od czego zależy cena reklamy na Facebooku?

Najlepsza reklama to nie ta z najwyższym budżetem, tylko ta, która najlepiej trafia do odbiorców. Dlatego w pierwszej kolejności należy patrzeć na czynniki, które wpływają na atrakcyjność i poprawność reklamy. Tymi czynnikami są np. możliwie ścisłe dopasowanie do grupy docelowej czy wysoka jakość fanpage’a lub strony zewnętrznej, do której kieruje reklama. Oczywiście tych czynników jest więcej; do których należy się więc przyłożyć, aby reklama była skuteczna?

Grupa docelowa

Dobre dopasowanie do Twojej grupy docelowej to jeden z najważniejszych czynników wpływających na skuteczność reklamy. Sprawa jest prosta – jeśli Twoja reklama będzie skierowana do osób, które nie są zainteresowane Twoim produktem, to jej nie klikną. Nie pomoże wtedy nawet największy budżet. Dlatego też jeszcze przed tworzeniem kampanii warto możliwie jak najdokładniej opisać grupę docelową i stworzyć persony marketingowe.

Jakość kreacji

Na dobrą kreację – czyli postać wizualną reklamy na Facebooku – składają się tylko trzy elementy: format reklamy, obraz i tekst. Wydaje się, że to mało, ale jeśli będą one kiepskiej jakości i nie będą przekonujące, to odbiorca zapewne jej nie kliknie – nawet jeśli będzie z Twojej grupy docelowej. Warto się zatem postarać i dopracować kreację. Dobrym i często stosowanym rozwiązaniem jest tworzenie testów A/B, w których uruchamia się kilka kreacji i analizuje, która z nich działa najlepiej.

Produkt, który promujesz

Jeśli Twoja grupa docelowa będzie perfekcyjnie dopasowana, a kreacja przekonująca, ale będziesz próbował sprzedawać produkt, który z jakiegoś powodu nie jest atrakcyjny dla odbiorców – to odbije się to na ocenie całej kampanii. Powody mogą być różne: cena produktu nieadekwatna do jego jakości, niskie oceny i kiepskie opinie w internecie czy mało estetyczny wygląd. Zadbaj o to, aby promowany przez Ciebie produkt był jak najatrakcyjniejszy dla Twoich odbiorców.

Jakość strony docelowej

Gdy wybierzemy reklamę, która po kliknięciu przekierowuje odbiorcę na stronę poza Facebookiem (np. na specjalny landing page), to w ocenie reklamy jest brana pod uwagę jakość tej strony. Jeśli na przykład strona ładuje się zbyt wolno i odbiorca wyłączy zakładkę z landing page’em zanim się załaduje, to wpłynie to negatywnie na ocenę reklamy. Podobnie będzie, gdy użytkownik trafi na stronę, ale będzie ona działać bardzo wolno. Pamiętajmy, że gdy kierujemy odbiorcę na zewnętrzną stronę, to powinien być na niej zainstalowany piksel Facebooka.

Optymalizacja kampanii

Jednym z fundamentów udanej kampanii na Facebooku jest jej optymalizacja, która obniża koszty reklamy. Można to porównać do biegania: początkujący biegacz musi włożyć sporo wysiłku, aby przebiec pewien odcinek. Ale gdy będzie ćwiczył technikę, stosował odpowiednią dietę i ćwiczył na siłowni, to po pewnym czasie przebiegnięcie tego samego odcinka będzie go kosztowało o wiele mniej wysiłku i jednocześnie będzie osiągał znacznie krótszy czas. Tak samo będzie z Twoją reklamą i jej kosztem, gdy będziesz ją stale analizował i optymalizował.

rysunek_2

Cena reklamy na Facebooku – podsumowanie

Jak widać, nie da się określić ceny reklamy na Facebooku. Jest ona zależna od tak wielu czynników, że może być różna nawet dla bardzo podobnych kampanii i biznesów. Tytułowe pytanie będzie się więc powtarzać jeszcze przez długi czas, a odpowiedź na nie poznamy dopiero wtedy, gdy stworzymy kampanię. Choć na pierwszy rzut oka niejasny koszt kampanii może Ci się wydawać wadą systemu reklamowego Facebooka, to jednak ta elastyczność cennika może działać na Twoją korzyść. Aby tak było, maksymalnie wykorzystaj możliwości, które ten system oferuje – tu bardziej niż budżet liczą się kreatywność i znajomość Twojego klienta oraz produktu.

 


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Trendy marketingowe w 2025 roku

    W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją,...

    Parametry UTM – co to jest i jak z nich poprawnie korzystać?

    Prowadzenie działań marketingowych online ma liczne zalety. Do najważniejszych z nich należy możliwość dokładnego zmierzenia, jaka...

    Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

    Google Ads i Facebook Ads (Meta Ads) to systemy reklamowe z pozoru wyglądające na bardzo podobne do siebie. Nasuwa się zatem pytanie: czy któryś...

    Remarketing Video – jak wykorzystać połączenie YouTube Ads i Google Ads?

    Czy osoba, która odwiedziła Twoją stronę internetową, ale nie dokonała za jej pomocą żadnego działania (np. zakupu...