Przejdź do

Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

Strona główna > Czytelnia > SEO > Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

PrestaShop ma 0,8% udziałów rynkowych z liczbą sklepów przekraczającą barierę 100 tysięcy – jako jedyna platforma e-commerce spoza „ścisłej piątki” rankingu Similartech. Bezpośrednimi rywalami tzw. Presty są X-Cart (94 tysiące sklepów) oraz Magento (89 tysięcy sklepów). Trzeba jednak przyznać, iż pozycjonowanie PrestaShop okazuje się zdecydowanie prostsze niż konkurencyjnych systemów Open Source. Wynika to szczególnie ze względu na lekkość kodu, wiele atrakcyjnych modułów SEO oraz aktywną społeczność użytkowników i deweloperów, która pomoże w razie potrzeby.

1

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to zaawansowana platforma typu open-source (z otwartym kodem źródłowym) przeznaczona do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi. Została zbudowana na technologii PHP, oferując szeroką gamę funkcji i modułów wspomagających personalizację i skalowanie działalności e-commerce. 

Dzięki silnikowi szablonów Smarty (technologia PHP), platforma pozwala na elastyczne dostosowywanie wyglądu i funkcjonalności sklepu – dzięki temu możesz stworzyć unikalne doświadczenia zakupowe dla klientów, poprawiając tym samym konwersję.

Jak pozycjonować sklep PrestaShop od technicznej strony?

Pozycjonowanie sklepu PrestaShop nie jest wbrew pozorom trudnym zadaniem. Należy w tym przypadku działać po kolei, zgodnie z tzw. nurtem standardów SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz UX (ang. User Experience).

Spośród najważniejszych elementów, które wchodzą w skład optymalizacji PrestaShop, wyróżniamy:

1. Zapewnienie wydajności witryny

Twoja strona internetowa powinna ładować się szybko. Nie jest to oczywiste, ponieważ tylko 15% witryn ma akceptowalny czas wczytywania. Większość z nich nie jest prawidłowo zoptymalizowana.

Istotny jest również fakt, iż PrestaShop oferuje wiele funkcji umożliwiających poprawę wydajności witryny. Można włączyć w to pamięć podręczną, pozwalającą na szybsze ładowanie często używanych zasobów. Ponadto dostępne są opcje pamięci podręcznej dla plików CSS, dodatkowo zwiększające szybkość ładowania strony.

Co jednak oznacza „szybko”? Warto w tym przypadku odnieść się do badania Queue-it, wskazującego, że najpopularniejsze strony w internecie ładują się nie więcej niż 2,5 sekundy.

Jeśli chcesz zoptymalizować czas wczytywania:

  • zmniejsz rozmiar obrazów – stosuj formaty zoptymalizowane do webu (np. WebP) oraz kompresję bezstratną;
  • wykorzystaj technologię lazy loading – ładowanie obrazów oraz innych zasobów multimedialnych tylko wtedy, gdy są potrzebne (w momencie przewijania strony przez użytkownika);
  • skompresuj pliki CSS i JavaScript – mniejsze pliki ładują się szybciej (użyj w tym przypadku UglifyJS lub CSSNano);
  • włącz cache przeglądarki – zapisywanie zasobów na urządzeniu użytkownika zmniejsza czas ładowania przy kolejnych odwiedzinach (pamiętaj o wykorzystaniu nagłówków HTTP do kontrolowania cache);
  • zoptymalizuj serwer – wybierz szybszy hosting oraz skonfiguruj serwer tak, aby obsługiwał zapytania jak najszybciej (np. poprzez konfigurację HTTP/2);
  • zastosuj CDN – sieć dostarczania treści, która umieszcza zasoby blisko użytkowników (skraca to czas dostępu do danego zasobu);
  • zminimalizuj liczbę zapytań HTTP – zredukuj ilość zasobów ładowanych przy każdym wejściu na stronę (łącz pliki CSS/JS, a dodatkowo korzystaj z ikon w formacie SVG).

Dbałość o techniczne aspekty wydajności na platformie PrestaShop przekłada się na lepsze doświadczenia użytkowników oraz skuteczniejsze pozycjonowanie sklepu internetowego.

Wydajność witryny oraz mankamenty niezbędne do poprawy zweryfikujesz w Google PageSpeed Insights lub GTMetrix.

2

Analiza witryny pod kątem wydajności. Źródło: pagespeed.web.dev

2. Dbałość o title tag oraz meta description

Dbałość o title tag oraz meta description w sklepie PrestaShop ma duże znaczenie pod kątem optymalizacji SEO. 

Title tag powinien być zwięzły (do 60 znaków ze spacjami), jednocześnie zawierając najważniejszą frazę kluczową – zwiększy to jego widoczność w Google (oraz innych wyszukiwarkach).

Meta description (opis danej podstrony zawierający ok. 145 znaków ze spacjami) musi zachęcać do kliknięcia, zawierając zwięzły opis serwisu z odpowiednimi frazami kluczowymi.

Rekomendujemy unikać tzw. keyword stuffingu – wykorzystuj maksymalnie dwie lub trzy frazy na jeden meta opis).

3

Przykładowe opisy title tag i meta description.

Aby dodać lub zmienić title tag, lub meta description w PrestaShop dla kategorii:

  • zaloguj się do PrestaShop;
  • wejdź w sekcję Sprzedaż → Katalog → Kategorie;
  • wybierz kategorię;
  • przejdź do Akcje i kliknij trzy kropki (po prawej stronie interfejsu), a następnie Edytuj.

4

Optymalizacja title tag i meta description dla kategorii w PrestaShop.

Nie zapominajmy również o implementacji meta dla produktów, wchodząc w Katalog → produkty.

5

Edycja meta dla produktów.

Jeśli natomiast chodzi o edycję meta dla strony głównej, musisz wejść w sekcję Preferencje → Ruch → Index.

6

Edycja meta dla strony głównej. 

3. Ustawienie przyjaznych adresów URL

Ustawienie przyjaznych adresów URL w sklepie PrestaShop to ważny element pozycjonowania, wpływający na widoczność w wyszukiwarkach i doświadczenie użytkowników. 

Przyjazne adresy URL są łatwe do odczytania zarówno przez ludzi, jak i roboty wyszukiwarek, zwiększając skuteczność pozycjonowania sklepu. 

W oprogramowaniu PrestaShop konfiguracja tych adresów polega na eliminacji zbędnych parametrów i dodaniu fraz kluczowych opisujących zawartość witryny. 

Dzięki temu sklepy internetowe zyskują lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania. 

Jeżeli chodzi o techniczną stronę konfiguracji przyjaznych adresów URL, cały proces jest bardzo prosty. W pierwszej kolejności wejdź w zakładkę Konfiguruj → Preferencje, a następnie wybierz Ruch i edytuj wybrane URLe.

7

Ustawianie przyjaznych adresów URL w PrestaShop.

4. Implementacja certyfikatu SSL (ikonka Tune SSL)

Certyfikat SSL (w Google Chrome: ikonka Tune SSL) zapewnia szyfrowane połączenie, chroniące dane użytkowników oraz wzmacniające zaufanie do platformy PrestaShop. 

Ze względu na fakt, iż szyfrowanie HTTPS jest jednym z ponad 200 czynników rankingowych, sklepy internetowe z SSL są lepiej oceniane przez algorytmy.

8

SSL jako jeden z „pomocniczych” wskaźników rankingowych. Źródło: www.webfx.com/blog/internet/seo-ranking-factors/

Podczas zakładania sklepu internetowego, zaimplementowanie SSL jest równie ważne jak tworzenie meta description czy też przyjaznych URLi, wspierając całościową strategię SEO

SSL nie tylko zabezpiecza transakcje, ale także pozytywnie wpływa na poprawną optymalizację.

9

Ikonka Tune SSL w Google Chrome. Źródło: www.fabrykamarketingu.pl

Istotny jest również aspekt, iż PrestaShop umożliwia automatyczne wdrożenie wykupionego certyfikatu SSL – wystarczy włączyć SSL w ustawieniach.

10

Aktywacja SSL w ustawieniach Presta.

5. Zagwarantowanie responsywności serwisu

Responsywność serwisu jest obecnie ważna bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej, szczególnie jeśli mówimy o dacie 5 lipca 2024 roku.

Od tego okresu Google skanuje i indeksuje wszystkie witryny za pomocą robota na smartfony.

Jeśli któraś z Twoich podstron nie wyświetla się na urządzeniach mobilnych, nie zostanie zaindeksowana.

Wypowiedział się o tym również analityk Google – John Mueller w dokumencie zatytułowanym „Mobile-indexing-vLast-final-final.doc.

Po 5 lipca 2024 r. będziemy skanować i indeksować te witryny tylko przy użyciu Googlebota na smartfony. Jeśli treść strony w ogóle nie jest dostępna na urządzeniu mobilnym, nie można jej już zindeksować”. – John Mueller.

11

Pełna treść dokumentu Google o responsywności z 3 czerwca 2024 roku. Źródło: developers.google.com/search/blog/2024/06/mobile-indexing-vlast-final-final.doc?hl=pl

Pamiętaj również, że optymalizacja sklepów internetowych pod kątem responsywności poprawia doświadczenie użytkowników, zwiększając czas spędzony na stronie i potencjalnie konwersje. Własny sklep internetowy, który jest responsywny, ma także większe szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania niż konkurencja.

Co ciekawe, Presta umożliwia tworzenie responsywnych sklepów bez konieczności dogłębnej ingerencji właściciela. Aby sprostać wymaganiom mobilnych użytkowników, wystarczy podstawowa konfiguracja.

12

Możliwość tworzenia responsywnych sklepów PrestaShop.

6. Poprawne zastosowanie nagłówków (H1, H2, H3…)

Nagłówek H1 musi być unikalny i zawierać główną frazę powiązaną z tematem strony. H2 i H3 z kolei organizują treść, ułatwiając jej zrozumienie zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek.

Powinno to wyglądać mniej więcej w ten sposób:

13

Poprawna struktura nagłówków w serwisie.

Warto dodatkowo wspomnieć, iż nagłówki należy również zoptymalizować pod kątem odpowiednich fraz kluczowych, jak poniżej:

14

Odpowiednio zoptymalizowane nagłówki H2 pod frazy kluczowe dot. garniturów.

7. Integracja z mediami społecznościowymi (w imię tzw. social signals)

Integracja z mediami społecznościowymi wspiera skuteczne pozycjonowanie PrestaShop, wzmacniając tzw. social signals. Dodanie przycisków do udostępniania na stronach sklepu sprawia, że użytkownicy dzielą się treściami, zwiększając ruch bezpośredni.

Aby dodatkowo zaimplementować inteligentne kampanie reklamowe z poziomu PrestaShop, wejdź w Marketing → Facebook & Instagram.

15

Możliwość implementacji inteligentnych kampanii reklamowych w social mediach.

8. Blog na platformie PrestaShop

Prestashop umożliwia stworzenie bloga, wpływając pozytywnie na ruch oraz widoczność strony. Wzmocni to dodatkowo linkowanie wewnętrzne (jeśli zaimplementujesz odnośniki poprawnie) i zwiększy autorytet domeny z punktu widzenia Google. 

Platforma PrestaShop pozwala także na dodanie w artykułach sekcji z powiązanymi produktami, umożliwiając natychmiastowe zaproponowanie użytkownikowi konkretnych rozwiązań ofertowych.

16

Przykład propozycji produktów w e-commerce. Źródło:  www.e-zegarek.pl/blog/porady/jaki-zegarek-dla-mezczyzny

Poprzez dobrze skonstruowane treści i odpowiednio dobrane frazy, zwiększysz zaangażowanie użytkowników oraz czas spędzony na stronie. Przełoży się to na lepsze wyniki w wyszukiwarkach, a także bardziej satysfakcjonującą sprzedaż.

Ile kosztuje postawienie sklepu na PrestaShop?

Postawienie sklepu na PrestaShop kosztuje zazwyczaj od 10 000 do 30 000 złotych, jednak finalnie zależy to od różnych czynników, np. zakres wstępnej optymalizacji SEO sklepu PrestaShop oraz używane moduły (dedykowane są zdecydowanie droższe).

Warto również wspomnieć, iż istotny jest wybór szablonu graficznego oraz stopień jego personalizacji, który może znacząco wpłynąć na koszt. Drugim ważnym elementem okazuje się liczba i skomplikowanie funkcji dodatkowych (w tym integracje z systemami płatności czy narzędziami marketingowymi). 

Należy dodatkowo uwzględnić koszty hostingu i certyfikatu SSL, zapewniające bezpieczeństwo sklepu. Całkowitą kwotę zwiększą także profesjonalne wsparcie techniczne oraz regularne aktualizacje wykonywane przez web developerów. 

Każdy z tych aspektów wpływa na ostateczną wycenę projektu, dlatego istotne jest dokładne określenie swoich potrzeb i oczekiwań.

Jak pozycjonować produkt?

Pozycjonować produkt możemy pod kątem SEO oraz w umyśle konsumenta. Na początku skupmy się jednak na optymalizacji w zakresie wyszukiwarek.

Optymalizacja produktowa w zakresie wyszukiwarek

Skoncentruj się na unikalnych opisach, optymalizacji title tag, meta description oraz nagłówków. Strony produktowe często mają powielone lub brakujące opisy, co wpływa na SEO wyjątkowo negatywnie. 

Optymalizacja title tag oraz nagłówków zwiększa widoczność w wynikach wyszukiwania, a unikalne i szczegółowe opisy dostarczają wartościowych informacji dla użytkowników i wyszukiwarek. Dbałość o te aspekty sprawia, że produkt wyróżnia się wśród konkurencji. Poprawia się wówczas jego pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania, skutkując pozyskaniem większej liczby potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie produktu w umyśle konsumenta

Drugi etap to pozycjonowanie produktu w umyśle konsumenta. Zwiększa to rozpoznawalność marki i przewagę konkurencyjną.

Najważniejsze elementy, na które warto zwrócić uwagę:

  • analiza rynku – zrozumienie potrzeb i preferencji klientów (określ segmenty rynku, w których chcesz działać);
  • identyfikacja konkurencji – dokładne poznanie ofert konkurentów (przeanalizuj ich mocne i słabe strony);
  • wyróżniająca propozycja wartości (USP) – zdefiniowanie unikalnych cech produktu (podkreśl, co czyni go lepszym od innych na rynku);
  • grupa docelowa – precyzyjne określenie grupy klientów, do której kierujesz produkt (rozważ demografię, psychografię i zachowania zakupowe);
  • komunikacja marketingowa – opracowanie spójnego przekazu, który będzie trafiał do wybranej grupy (zadbaj o klarowność i konsekwencję w komunikacji);
  • branding – kreowanie i utrzymanie wizerunku marki (wybierz odpowiednią nazwę, logo i styl komunikacji);
  • kanały dystrybucji – wybór odpowiednich kanałów sprzedaży i dystrybucji (dostosuj je do preferencji swojej grupy docelowej);
  • cena – ustalenie konkurencyjnej ceny, która odzwierciedla wartość produktu (zweryfikuj strategie cenowe konkurencji i percepcję wartości przez klientów);
  • feedback od klientów – regularne zbieranie opinii od użytkowników (pozwala na bieżąco dostosowywać ofertę do ich potrzeb).

Dbałość o wymienione elementy zapewni skuteczne pozycjonowanie produktu na rynku.

Jak pozycjonować kategorie produktowe?

Aby skutecznie pozycjonować kategorie produktowe, zwróć uwagę na optymalizację title tagów oraz nagłówków, a także tworzenie unikalnych opisów. 

PrestaShop umożliwia w tym przypadku dodanie dwóch pól tekstowych: krótkiego opisu na górze kategorii oraz długiego na dole, poprawiając doświadczenia użytkowników (unikasz wówczas tzw. ściany tekstu).

Zapamiętaj!

Unikalne opisy z odpowiednimi słowami kluczowymi oraz dobrze zorganizowane nagłówki zwiększają widoczność kategorii w wynikach wyszukiwania. 

Istotne jest również, aby treści były wartościowe i angażujące – przyciągnie to więcej użytkowników i poprawi pozycję Twojej strony w Google.

Kilka dodatkowych słów o pozycjonowaniu PrestaShop… 

Jak możesz wywnioskować, pozycjonowanie PrestaShop jest zadaniem wymagającym podejścia głównie nastawionego na poprawę doświadczeń użytkowników.

Troszcząc się o wrażenia swoich klientów, zagwarantujesz sobie wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, które przełożą się na dodatkowe konwersje oraz wyskalowanie Twojego biznesu.

Pamiętaj również o zdobywaniu wartościowych linków zwrotnych z innych witryn. Mimo że nie są one obecnie priorytetowym czynnikiem rankingowym, nadal okazują się ważne – zadbaj o ich kontekst oraz jakość.

Rekomendujemy dodatkowo zwrócić uwagę na intuicyjność nawigacji w serwisie oraz odpowiednie linkowanie wewnętrzne – pomoże to odnaleźć się na Twojej stronie zarówno użytkownikom, jak i crawlerom.

Rozpocznij pozycjonowanie PrestaShop we współpracy z profesjonalistami. Wypełnij formularz kontaktowy, aby poznać nasz pomysł na wyskalowanie Twojego biznesu.

Dawid Rabczuk

Dawid Rabczuk

SEO Specialist

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku SEO Specialist. Specjalizuje się w technicznej analizie i optymalizacji serwisów oraz w tworzeniu audytów SEO i audytów UX.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....