Przejdź do

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? Poradnik krok po kroku

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Jak napisać regulamin sklepu internetowego? Poradnik krok po kroku

Zanim uruchomisz swój sklep internetowy i zaczniesz przyjmować pierwsze zamówienia, musisz upewnić się, że Twój e-commerce spełnia wszystkie odpowiednie wymogi prawne. Istnieją określone przepisy, standardy bezpieczeństwa płatności online, przepisy o ochronie danych osobowych oraz zasady, jakie powinien zawierać każdy regulamin sklepu internetowego. O czym powinniśmy pamiętać?

Co to jest regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego to dokument określający zasady prawne obowiązujące w ramach danego sklepu. Mimo że Twoje obowiązki prawne są w dużej mierze takie same jak w przypadku tradycyjnego sprzedawcy detalicznego, istnieją dodatkowe obszary, które musisz wziąć pod uwagę w trakcie prowadzenia sklepu internetowego. Treść regulaminu sklepu internetowego powinna zawierać np. informacje o prawach przysługujących klientom wynikających z RODO. Regulamin sklepu internetowego tworzy się na podstawie kilku ustaw m.in.:

  • ustawy o prawach konsumenta,
  • ustawy o ochronie praw konkurencji i konsumentów,
  • rozporządzenia i aktów prawa unijnego (np. RODO).

Ustawa o prawach konsumenta

Regulamin sklepu internetowego ma zazwyczaj formę podstrony, do której prowadzi link ze stopki na stronie głównej.

Regulamin sklepu internetowego dostępny jako link w stopce

Warto także, aby klient sklepu internetowego miał możliwość pobrania regulaminu w formie pliku PDF. Umożliwiają to największe sklepy e-commerce na polskim rynku.

Regulamin sklepu internetowego dostępny jako plik PDF

Czy przedsiębiorca może zostać ukarany za brak regulaminu na stronie sklepu?

Tak, przedsiębiorca może zostać ukarany, jeżeli w swoim sklepie internetowym nie zamieścił regulaminu. Firma ma obowiązek udzielenia w regulaminie określonych informacji konsumentowi, co wynika z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz art. 8 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Przedsiębiorca, który nie wywiąże się z tego obowiązku, narusza zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Za takie wykroczenie przedsiębiorca może być ukarany karą pieniężną w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Branża e-commerce podlega aktualnie ścisłym regulacjom prawnym – przepisy dotyczące handlu elektronicznego są płynne i podlegają nieustannym zmianom. Dlatego warto na bieżąco śledzić wszelkie aktualne wytyczne. Sklepy internetowe powinny zostać wyposażone w dokładny regulamin, który nie tylko chroni konsumentów, ale także przedsiębiorcę. Zapisy regulaminu muszą być zgodne z przepisami prawa polskiego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, sklep internetowy powinien stosować regulamin i określić w nim w szczególności:

  1. Rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną.
  2. Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:

a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się firma;

b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;

  1. Warunki zawierania i rezygnowania z umów o świadczenie usług drogą elektroniczną.
  2. Tryb postępowania reklamacyjnego.

Dane identyfikacyjne sprzedawcy

Tekst regulaminu powinien zawierać najważniejsze informacje dotyczące Twojej marki: nazwa firmy (CEIDG dla działalności jednoosobowej lub KRS dla spółek), adres rejestracyjny, e-mail kontaktowy, numer rejestracyjny firmy, numer NIP, REGON, numer konta bankowego.

Postanowienia ogólne

Pełnią funkcję wstępu, który ustala ramy funkcjonowania sklepu e-commerce oraz wskazuje na to, jakie prawa i obowiązki mają zarówno klienci, jak i sprzedawca.

Definicje

Doprecyzowują kluczowe terminy znajdujące się w treści regulaminu, np. Konsument, Przedsiębiorca na prawach konsumenta, Przedsiębiorca, Konto użytkownika, Umowa sprzedaży czy Przedmiot transakcji.

Warunki i rodzaje świadczenia usług drogą elektroniczną

W tym punkcie możesz opisać składanie zamówień za pośrednictwem sklepu internetowego, poinformować o newsletterze i zasadach subskrypcji informacji o promocjach. Koniecznie opisz także, jak w Twoim sklepie działa obsługa reklamacji i zwrotów.

Rejestracja, warunki zawierania i rozwiązywania umów

W tej sekcji znajdują się informacje o procesie rejestracji, zawieraniu umów sprzedaży oraz warunkach ich rozwiązywania. Informacje mogą zawierać wyjaśnienie, co klient powinien zrobić w razie, kiedy wystąpi niezgodność towaru z umową. W tej sekcji koniecznie zamieść link, pod którym klient znajdzie wzór formularza odstąpienia od umowy sprzedaży.

Prawa i obowiązki stron

Szczegółowo określają, jakie obowiązki i prawa mają zarówno sprzedawca, jak i klient. Jest to kluczowa część regulaminu, ponieważ ustala wzajemne zobowiązania, co pomaga uniknąć późniejszych nieporozumień.

Płatności

Sekcja określa dostępne metody dokonywania płatności za zamówione produkty lub usługi.

Ochrona danych osobowych

Punkt, który reguluje, w jaki sposób dane osobowe klientów są gromadzone, przetwarzane, przechowywane i chronione.

Reklamacje

Szczegóły na temat dochodzenia roszczeń, wyjaśnienie regulaminu powinno zawierać informacje, na jakiej podstawie prawnej klient może składać wniosek o reklamacje (np. rękojmia). Warto dodać także opis procesu składania reklamacji.

Postanowienia końcowe

Głównym celem tego punktu jest uregulowanie kwestii formalnych i ogólnych dotyczących regulaminu, w tym jego obowiązywania, zmienności oraz stosowania prawa.

Klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego

Klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego to postanowienia, które są niekorzystne dla konsumenta i naruszają jego prawa. Stworzenie regulaminu sklepu internetowego, który zawiera klauzule abuzywne, nie oznacza, że będą one respektowane prawnie. Uznaje się je za niewiążące, nawet wtedy, gdy konsument zaakceptował regulamin z tego rodzaju zapisami. Celem identyfikacji klauzul niedozwolonych jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami.

Poniżej przykładowe klauzule abuzywne, jakie zawiera rejestr klauzul niedozwolonych:

  • nakładają wyłącznie na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy na wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy;
  • nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy, obowiązek zapłaty wygórowanej kary umownej lub odstępnego;
  • stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile konsument, dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży przeciwnego oświadczenia;
  • przewidują wyłącznie dla konsumenta jednostronne uprawnienie do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia;
  • przewidują uprawnienie kontrahenta do określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa odstąpienia.

Najczęściej stosowane niedozwolone postanowienia umowne to:

  • ograniczanie odpowiedzialności za prawidłowość informacji o produktach prezentowanych na stronach internetowych sklepów;
  • ograniczanie lub wyłączanie odpowiedzialności za działania podmiotów dostarczających zakupiony produkt konsumentom (operatorów pocztowych, firmy kurierskie);
  • ograniczanie prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość;
  • ograniczanie odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.

    (dane z raportu UOKiK)

Najczęściej stosowane niedozwolone klauzule umowne (dane UOKiK)

Lista klauzul niedozwolonych dostępna jest w rejestrze klauzul niedozwolonych, którą udostępnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: https://www.rejestr.uokik.gov.pl/

Jak przygotować dobry regulamin sklepu internetowego?

Poprawny regulamin sklepu internetowego powinien zawierać wszystkie informacje wymagane przez obowiązujące przepisy prawa i skupiać się na szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W sklepie internetowym nie powinno uwzględniać się niedozwolonych postanowień umownych – warto natomiast sprawdzić rejestr klauzul abuzywnych na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji. Ponadto, w celu uniknięcia powielania błędów stosowanych przez innych przedsiębiorców, nie należy kopiować regulaminów istniejących sklepów internetowych.

W sieci możesz znaleźć wzór regulaminu sklepu internetowego, który najlepiej dostosować do własnych potrzeb i wymogów informacyjnych, jakie uwzględniają przepisy prawa w Polsce. Dostępne są także narzędzia, takie jak generator regulaminu sklepu internetowego. Tak sporządzony regulamin możesz także przesłać do sprawdzenia prawnikowi lub zamówić dokument w kancelarii prawnej. To zdecydowanie bardziej sprawdzona metoda niż kopiowanie regulaminu z innych stron.

Ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszelkich roszczeń, jakie konsumenci mogą zgłaszać do świadczonych usług, do regulaminu warto dodać zapis: W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa polskiego, w szczególności kodeksu cywilnego. W regulaminach sklepów internetowych warto publikować także szczegółowe informacje dotyczące możliwości skorzystania przez konsumenta z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji.

Bardzo ważnym elementem regulaminu jest także udostępnienie wzoru formularza odstąpienia od umowy. Wzór możesz pobrać ze strony UOKiK: https://uokik.gov.pl/downloadId/1216

Podsumowanie – regulamin sklepu internetowego

Jak widzisz, regulamin sklepu zgodny z obowiązującym prawem jest punktem obowiązkowym każdego serwisu e-commerce. Określa zasady korzystania ze sklepu i nakreśla ramy zawarcia umowy sprzedaży. To najlepszy dokument, który ochroni zarówno Ciebie jako przedsiębiorcę, jak i zadba o prawa klienta.

Oliwia Wulczyńska

Oliwia Wulczyńska

Marketing & PR Specialist

Jako Marketing & PR Specialist w Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych i współtworzenie strategii marketingowej. Jest też odpowiedzialna za nawiązywanie i utrzymywanie relacji z partnerami biznesowymi.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Trendy marketingowe w 2025 roku

    W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją,...

    Parametry UTM – co to jest i jak z nich poprawnie korzystać?

    Prowadzenie działań marketingowych online ma liczne zalety. Do najważniejszych z nich należy możliwość dokładnego zmierzenia, jaka...

    Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

    Google Ads i Facebook Ads (Meta Ads) to systemy reklamowe z pozoru wyglądające na bardzo podobne do siebie. Nasuwa się zatem pytanie: czy któryś...

    Remarketing Video – jak wykorzystać połączenie YouTube Ads i Google Ads?

    Czy osoba, która odwiedziła Twoją stronę internetową, ale nie dokonała za jej pomocą żadnego działania (np. zakupu...