Każda sieć społecznościowa ma unikalne algorytmy, reguły i zasady, które wpływają na to, jaka treść jest wyświetlana w kanałach użytkownika. Od czasu uruchomienia Facebooka w 2004 r. jego algorytm przeszedł wiele zmian i aktualizacji, aby stworzyć jak najbardziej spersonalizowane doświadczenie. Co zrobić, żeby zwiększyć zasięg na Facebooku i dotrzeć do większej grupy potencjalnych klientów? W tym tekście znajdziesz 7 wskazówek, jak zwiększyć zasięg w serwisie Marka Zuckerberga.
Algorytm Facebooka
Facebook do 2011 r. korzystał z algorytmu rankingu treści o nazwie Edge Rank, który określał, jakie posty mają zostać wyświetlone w kanałach informacyjnych użytkowników. Edge Rank bazował na kilku podstawowych czynnikach, takich jak: Affinity Score (jakość relacji), Weight (ważność interakcji) i Time Decay (aktualność postu).
Aktualnie sztuczna inteligencja (AI) stała się integralną częścią algorytmu Facebooka. To zestaw reguł i systemów, które opierają się na uczeniu maszynowym i wpływa na niego ponad 100 000 czynników! Dzięki zaawansowanym możliwościom uczenia maszynowego, AI pomaga personalizować treści dla użytkowników, analizując ich zachowanie i preferencje na platformie. System interpretuje dane i aktywności użytkownika, aby dostarczać mu spersonalizowane treści na podstawie jego interakcji. Każda akcja: polubienie, udostępnienie, kliknięcie, obejrzenie materiału jest starannie obliczane i przetwarzane w ramach algorytmu.
Facebook zbiera nie tylko informacje o tym, jakich użytkowników obserwujesz i z jakimi treściami wchodzisz w interakcję, ale także o formatach treści, zawartości postów czy osobach, które je publikują.
Rodzaje treści na Facebooku
Pamiętaj, że Facebook docenia unikalne treści, oprócz tego algorytm określa, która publikacja jest najciekawsza dla danego użytkownika na podstawie wielu elementów rankingowych. Algorytm Facebooka dostarcza do kanałów użytkowników trzy rodzaje treści:
- Treści powiązane – obejmują one posty od znajomych, grup na Facebooku i polubionych stron.
- Treści polecane – są to treści kierowane do zainteresowanych użytkowników, pochodzące ze stron lub profili osób, których użytkownik nie obserwuje.
- Treści reklamowe – płatne kampanie, regulowane przez system reklamowy i strategie reklamodawców, a nie przez główny algorytm platformy.
Zasady działania algorytmu
Pośród swojej złożonej mechaniki i zintegrowanych, zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe, algorytm Facebooka można przedstawić jako cztery główne czynniki rankingowe, których platforma używa do oceny treści:
- Wykaz – aby spełnić oczekiwania użytkowników, najpierw algorytm dokonuje klasyfikacji opublikowanych postów. Analizuje wszystkie treści, które mogą pojawić się w kanale użytkownika: udostępnianie postów przez jego znajomych, obserwowane strony, grupy, do których dołączył, a także dodatkowe treści związane z jego zainteresowaniami.
- Sygnały – kolejny etap, który ma wpływ na zasięg organiczny posta, to ocena różnych sygnałów, w tym czynników rankingowych. Pomagają one określić, jak istotna będzie dana treść dla każdego użytkownika. Na sygnały składa się m.in. czas publikacji posta, tożsamość autora posta, poziom interakcji użytkownika z autorem, typ treści (np. linki, zdjęcia lub filmy), zaangażowanie użytkownika w podobne posty, czas lokalny, a nawet szybkość jego połączenia internetowego. Sztuczna inteligencja analizuje tym samym życie użytkowników na platformie, umożliwiając dotarcie do nowych odbiorców i zwiększenie zasięgu postów.
- Prognozy – na podstawie sygnałów, algorytm dokonuje spersonalizowanych prognoz dotyczących trafności i wartości treści dla użytkownika. Na przykład, jeśli użytkownik wchodzi w interakcję z wpisami danego fanpage’a jeszcze przed rozpoczęciem pracy, algorytm dostosuje się, aby wyświetlić więcej takich postów we wcześniejszym przedziale czasowym. Przykłady prognoz:
– Jakie jest prawdopodobieństwo, że skomentujesz post?
– Jakie jest prawdopodobieństwo, że poświęcisz czas na czytanie posta?
– Czy obejrzysz film w całości?
– Jakie jest prawdopodobieństwo, że uznasz post za wartościowy?
Prognozy te decydują o tym, ile osób zobaczy daną treść.
- Wskaźnik trafności – na koniec tego procesu, każdemu elementowi treści przypisywany jest „wynik trafności”. Facebook docenia wpisy spełniające określone czynniki rankingowe, dlatego treści z wyższymi wynikami otrzymują priorytet w kanale użytkownika. Aby uniknąć monotonii, system nie wyświetla kolejnych postów tego samego autora lub serii podobnych typów treści jeden po drugim. Facebook zbiera wszystkie uzyskane informacje, tworzy prognozy i oblicza prawdopodobieństwa, na podstawie których dane treści zyskują zdecydowane pierwszeństwo i większy zasięg:
– Prawdopodobieństwo kliknięcia.
– Prawdopodobieństwo poświęcenia czasu na zapoznanie się z postem.
– Prawdopodobieństwo polubienia, skomentowania i udostępnienia.
– Prawdopodobieństwo uznania posta za wartościowy.
– Prawdopodobieństwo, że jest to post służący do wyłudzania kliknięć (tzw. clickbait).
– Prawdopodobieństwo, że jest to post przekierowujący do strony internetowej o niskiej jakości.
Po zsumowaniu prawdopodobieństw, bezpośrednim celem staje się określenie wskaźnika trafności, na podstawie którego serwis określa, czy użytkownik uzna post za istotny.
7 porad, jak zwiększyć zasięg na Facebooku
Jak zwiększyć zasięg organiczny postów? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci dotrzeć do Twojej grupy docelowej.
Buduj relacje i dbaj o lojalność klientów
Istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zobaczy treść ze źródeł, z którymi wchodzi częściej w interakcję, np. od swoich ulubionych firm. Budowanie relacji jest więc niezwykle ważne i pomaga znacznie zwiększyć zasięg postów. Możesz m.in. opublikować zdjęcia pracowników na swojej stronie, dzięki czemu zaprezentujesz bardziej ludzkie oblicze marki. Publikuj treści tworzone przez użytkowników i wspominaj o nich w swoich postach – dzięki temu umiejętnie nawiążesz kontakt i przyczynisz się do budowania lojalności klientów. Do budowania relacji może posłużyć także zadawanie pytań, czy dostępne ankiety.
Stosuj różne typy treści
Jeśli użytkownik najczęściej wchodzi w interakcję z treściami wideo, zobaczy więcej filmów. Jeśli komentuje i udostępnia posty z dodatkiem zdjęcia, algorytm wyświetli mu wpisy z fotografiami. Warto testować rozmaite formaty – publikuj posty oparte na tekście, zdjęciach, dodawaj filmy, prowadź transmisje na żywo. Publikuj w różnych godzinach, pomoże Ci to poznać lepiej swoich fanów i ustalić, czego oczekują od Twojej marki. Korzystaj z Facebook Reels. Nie musisz stworzyć filmu o telewizyjnej jakości, aby uzyskać dobre wyniki na platformie – Facebook uwielbia wartościowe treści wideo. Film możesz także przygotować w formie pokazu slajdów z gotowych zdjęć produktów Twojego sklepu internetowego.
Wykorzystaj trendy mediów społecznościowych
Jeżeli chcesz zwiększyć zasięgi, śledź w social mediach aktualne wydarzenia. Uwagę fanów z pewnością zdobędziesz, jeśli Twoja firma wykorzysta aktualne trendy. Pomysłowa reklama wideo może zyskać bardzo duży zasięg wirusowy, czego przykładem jest opublikowana niedawno reklama hotelu Elements Hotel&Spa. Śledzenie aktualnych wydarzeń, również na innych platformach społecznościowych, pomoże Ci szybko zareagować i podjąć działania w ramach Real Time Marketingu. Nagranie własnej wersji trendu np. w ramach komunikacji sklepu internetowego, pozwoli znacznie zwiększyć organiczny zasięg fanpage’a.
Staraj się pokazywać użytkownikom ciekawe treści
Pamiętaj, że użytkownicy korzystają z Facebooka głównie w poszukiwaniu rozrywki. Jeżeli chcesz zatrzymać odwiedzających tę platformę na swoim fanpage’u, dostarcz im interesujących treści. Większy zasięg organiczny osiągniesz, publikując wpisy, które wzbudzają ciekawość i zapadają w pamięć internautów. Publikuj linki w komentarzach do postów, dzięki temu zwiększysz ich zasięg.
Analizuj statystyki
W social mediach bardzo ważna jest analityka. Pracuj nad ulepszaniem zasięgu organicznego, analizując wyniki konkretnych wpisów. Sprawdź, czy dany wpis cieszy się popularnością – jeżeli tak, warto rozważyć jego promocję w ramach reklamy płatnej. Nawet przy ograniczonym budżecie reklama może znacznie zwiększyć zasięg fanpage’a.
Zasada 80:20
Korzystaj z zasady 80:20, która zakłada, że 80% treści publikowanych na fanpage’u powinno być wartościowych dla odbiorców i wzmacniać ich przywiązanie, a tylko 20% treści może być związanych bezpośrednio z promocją lub sprzedażą. 80% treści powinna bawić użytkowników, angażować lub edukować. Pamiętaj, że większość osób zakłada konta na Facebooku w poszukiwaniu interesującego contentu. 20% treści to przestrzeń na promocję własnych produktów, usług, ofert specjalnych, linków do sklepu online czy informacji o nowych produktach. Realizowanie tej prostej zasady może pomóc w budowaniu większego zasięgu profilu.
Dodawaj treści zgodne z regulaminem Facebooka
Facebook traktuje swoje standardy społeczności bardzo poważnie. Jeżeli chcesz zwiększyć zasięgi, z pewnością musisz przestrzegać regulaminu platformy. Algorytm błyskawicznie odrzuci te posty, które naruszają zasady, ale nawet jeśli postowi uda się je ominąć i wyświetlić w newsfeedzie Facebooka, jego użytkownicy mogą go w każdej chwili zgłosić. Jeśli Twoje posty będą wielokrotnie usuwane lub zgłaszane, będzie to dla Facebooka sygnałem, że widoczność Twojego fanpage’a powinna zostać ograniczona. W niektórych przypadkach Facebook może również całkowicie usunąć Cię z platformy. Jeżeli koniecznie chcesz umieścić kontrowersyjny wpis, zapoznaj się najpierw z regulaminem serwisu.
Podsumowanie – zasięg postów w mediach społecznościowych
Przygotuj swoją strategię contentową na Facebooku. Zastanów się, jakie treści Ty chciałbyś oglądać w tej platformie, a następnie opracuj plan publikacji. Twórz wartościowy i angażujący content, a użytkownicy z pewnością to docenią. Warto zaznaczyć, że media społecznościowe na bieżąco aktualizują swoje algorytmy – bądź na bieżąco ze wszelkimi zmianami. Potrzebujesz wsparcia? Skontaktuj się z nami!