Jak działa algorytm YouTube?
Serwis YouTube to druga najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Podstawą tego, jak działa algorytm YouTube, jest przekonanie twórców serwisu, że każdy użytkownik ma unikalne nawyki oglądania i specyficzne dla siebie zainteresowania. System porównuje je, wykorzystując te informacje, aby zasugerować inne interesujące treści. Jak algorytm YouTube decyduje, co wyświetlać internautom?
Sekret ogromnego zaangażowania użytkowników na platformie leży w precyzyjnym algorytmie YouTube. Ten złożony system AI (sztucznej inteligencji) określa, które filmy polecić, korzystając z kluczowych aspektów, takich jak czas oglądania, zaangażowanie i współczynniki klikalności (CTR). Dopasowuje treści do preferencji użytkowników na podstawie ich wcześniejszych zachowań. Jednak szczegółowe działanie algorytmu YouTube nadal pozostaje tajemnicą. Dlatego zdecydowanie nie warto zastanawiać się, jak pokonać algorytm YouTube, a raczej dostosować swoje treści do kluczowych wytycznych, które zwiększą interakcje użytkowników z naszym kanałem.
Jak działają algorytmy YouTube?
Z systemem rekomendacji YouTube użytkownicy otrzymują spersonalizowane propozycje filmów, dostosowane do ich wcześniejszych aktywności na platformie. Algorytm strony głównej śledzi wzorce użytkowników w celu dostosowania się do nich. Wykorzystuje indywidualną historię oglądania użytkownika, wyszukiwania i wcześniejsze interakcje, aby określić, które filmy wyświetlić. Na zawartość strony głównej ma wpływ kombinacja metryk popularności (polubienia lub ich brak, komentarze, średni czas oglądania, CTR) i zachowań użytkowników.
Proponowane filmy a algorytm YouTube
Rola algorytmu YouTube to przede wszystkim jak najlepsze poznanie użytkownika i zaproponowanie najciekawszych dla niego treści. Algorytm rekomendacji YouTube stale dostosowuje się do naszych zachowań i uczy nowych technik, aby zapewnić najlepsze wyniki. Algorytmy YouTube sugerowanych filmów dokonują analizy wydajności treści i sesji użytkowników w celu zwiększenia personalizacji. Co ma na niego wpływ? System rekomendacji YouTube stale ewoluuje, każdego dnia analizując ponad 80 miliardów informacji, które platforma nazywa „Sygnałami”, a najważniejsze z nich to:
- Historia oglądania – system wykorzystuje oglądane filmy z YouTube, aby zaproponować użytkownikom lepsze rekomendacje o podobnej tematyce.
- Historia wyszukiwania – historia zapytań użytkowników w wyszukiwarce YouTube także jest brana pod uwagę w celu analizy różnych zainteresowań każdego widza i wyświetlenia mu najbardziej dopasowanej treści.
- Subskrypcja kanałów – algorytm YouTube analizuje zaangażowanie użytkowników, wykorzystując informacje o kanałach, które są przez nich subskrybowane.
- Kciuki w górę – platforma YouTube wykorzystuje informacje o polubieniach widzów, aby spróbować przewidzieć prawdopodobieństwo, jakimi podobnymi filmami będą zainteresowani w przyszłości. Zaangażowanie widzów oraz spektrum ich zainteresowań ma bezpośredni wpływ na nowe filmy, które zaproponuje im serwis.
- Kciuki w dół – algorytm YouTube uwzględnia także te video, które nie zostały polubione przez widzów i dostosowuje filmy wyświetlane w przyszłości.
- Opinie – system bierze pod uwagę opinie „Nie jestem zainteresowany” czy „Nie polecaj kanału”, aby nie wyświetlać podobnych treści w przyszłości.
- Ankiety satysfakcji – algorytm analizuje ankiety użytkowników, w których prosi o ocenę filmów.
Algorytm YouTube a wyłączona historia oglądania
Niektóre funkcje YouTube mają wiekszy wpływ na „Sygnały” rekomendacji niż inne. Przykładowo, dla algorytmów YouTube największe znaczenie ma film wideo, który aktualnie oglądasz, kiedy otrzymujesz sugestię odtworzenia innego filmu jako kolejny. Aby zapewnić rekomendacje filmów na stronie głównej, platforma polega przede wszystkim na historii oglądania. Użytkownik zawsze może wyłączyć i wyczyścić historię, jeśli nie chce otrzymywać rekomendacji filmów na stronie głównej.
W przypadku osób, które wyłączyły historię oglądania YouTube – strona główna nadal będzie wyświetlać pasek wyszukiwania i menu po lewej stronie. Umożliwia to usprawnienie korzystania z urządzenia z możliwością wyszukiwania, przeglądania subskrybowanych kanałów i znajdowania popularnych filmów w menu Eksploruj, które oferuje strony docelowe dla popularnych kategorii oraz zyskujących popularność w wynikach wyszukiwania twórców i artystów.
Na co zwrócić uwagę, aby poprawić pozycję w algorytmie YouTube?
Optymalizacja treści Twojego filmu jest niezwykle ważna i może pomóc poszczególnym użytkownikom w dotarciu do Twojego kanału. Kiedy przesyłasz film, powinienieś go dokładnie opisać, ale nie tylko! Na co należy zwrócić uwagę, aby zachęcić widzów mediów społecznościowych do zapoznania się z contentem, który dodajesz do serwisu?
- Słowa kluczowe – najważniejsze słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować swoje video, powinny być używane w tytule, na początku opisu, w samym filmie, a nawet w nazwie pliku filmu dodanego na YouTube. Pamiętaj jednak, aby nie spamować słowami kluczowymi – to przyniesie więcej szkody niż pożytku. Jeśli Twój film przyciągnie użytkowników, ale nie spełni obietnic zawartych w tytule i opisie, osiągnie słabe wyniki i YouTube przestanie go polecać dalej. Pamiętaj także, aby nie skupiać się zbytnio na tagach filmu. Algorytmy YouTube już dawno przestały zwracać na nie uwagę – kiedyś tagi miały duże znaczenie w pozycjonowaniu, ale aktualnie rozsądniej jest używać słów kluczowych w opisie i treści wideo. Tagi mogą być pomocje tylko wtedy, kiedy użytkownicy wpisując nazwę filmu, często popełniają literówki. Co więcej, dodanie zbyt wielu tagów do filmów na YouTube może być przez platformę uznane za spam.
- Miniatury – do Twoich filmów na YouTube warto dodawać angażujące zdjęcia główne. Miniatura jest równie ważna jak opis i tytuł video. To właśnie dzięki nim, film może zainteresować użytkowników i zwiększyć liczbę wyświetleń na Twoim kanale. Grafiki główne są kluczowymi elementami przyciągającymi uwagę widza.
- Tytuł i opis filmu – w tytule i opisie filmu najlepiej stosować najważniejsze słowa kluczowe. Możesz je wyszukać za pomocą narzędzi do słów kluczowych, takich jak: Ahrefs, Senuto, Semstorm czy darmowe: Planer słów kluczowych albo Ubersuggest. Narzędzia te mają możliwość wyboru najpopularniejszych słów kluczowych w serwisie YouTube.
- Właściwa długość tytułu – upewnij się także, że używasz właściwej długości tytułu. Na YouTube obowiązuje limit 100 znaków tytułu, ale najlepsze tytuły mają około 60-70 znaków i wyświetlają się w całości na większości urządzeń. Każdy dłuższy tekst będzie wyświetlany jako skrócony tytuł.
- Ekrany końcowe – doskonale znasz listę innych filmów, które opublikowałeś na swoim kanale. Warto więc zaproponować widzom na ekranie końcowym inne, podobne tematycznie filmiki oraz zachęcić do subskrybowania. Pamiętaj, że po objrzeniu jednego filmu, widzowie mogą chcieć zostać z Tobą na dłużej.
- Optymalizacja czasu oglądania – skup się na pierwszych 15 sekundach. Treść filmu powinna już na samym początku przyciągnąć użytkowników i wzbudzić ich zaangażowanie.
- Podążaj za najnowszymi trendami – w taki sposób zainteresujesz widzów swoimi treściami, wydłużysz czas spędzony na platformie i Twoim kanale. Pamiętaj, że możesz także komunikować się w czasie rzeczywistym za pomocą filmów na żywo.
Największa wyszukiwarka na świecie
Filmy z YouTube wyświetlają się także w organicznych wynikach wyszukiwania Google i to często dość wysoko. Dzięki temu możesz dotrzeć do kolejnych osób, które jeszcze nie znały Twojego kanału. Widzowie bardzo chętnie szukają na YouTubie poradników z serii DIY oraz odpowiedzi na pytania, jak coś wykonać. Warto więc dodawać filmy, które mają formę poradnikową.
Zasady działania algorytmu YouTube Shorts
YouTube Shorts, krótkie video, które zyskały popularność w mediach społecznościowych, takich jak TikTok czy Instagram, doskonale angażują widzów. Są przyjazne dla urządzeń mobilnych i można je łatwo przesyłać za pomocą aplikacji. Jak działa algorytm YouTube Shorts? Koncentruje się on na tym samym, co algorytm platformy. Na widoczność filmów ma wpływ m.in.:
- Trafność – dopasowywanie treści do aktywności oraz historii wyszukiwania, aby dotrzeć do potencjalnych widzów.
- Zaangażowanie – metryki wydajności treści – zwiększenie zaangażowania będzie korzystnie wpływało na widoczność Twojego filmu. Chodzi tu liczbę wyświetleń, polubień czy czas spędzony na oglądaniu materiałów.
- Historia oglądania – zachowania na platformie są niezwykle ważne w zrozumieniu swojej widowni. YouTube Shorts uwzględnia historię oglądania.
- Podobne treści – zainteresowanie kategoriami treści, takimi jak rozrywka, edukacja, uroda itp.
- Czas oglądania – wydłużenie czasu oglądania danych treści może przyczynić się do zwiększenia popularności Twojego kanału.
Podsumowanie – algorytmy YouTube’a
Jak widzisz, algorytm YouTube działa na podstawie wielu różnych czynników. Kilka powyższych metod może znacznie zwiększyć liczbę wyświetleń Twojego filmu. Pamiętaj o tym, aby treść wideo była interesująca oraz przygotowana w dobrej jakości. Dzięki temu widzowie będą chętniej wracać na Twój kanał YouTube.