Przejdź do

10 często pomijanych funkcji w Google Merchant Center, które pozwolą Ci zwiększyć skuteczność kampanii

Strona główna > Czytelnia > SEM > 10 często pomijanych funkcji w Google Merchant Center, które pozwolą Ci zwiększyć skuteczność kampanii

Google Merchant Center oferuje mnóstwo funkcji i statystyk, dzięki którym reklamodawcy mogą znacząco poprawić wyniki swoich kampanii. Okazuje się jednak, że niewielu wykorzystuje pełen potencjał narzędzia. Musisz wiedzieć, że jeśli i Ty tego nie robisz – sporo tracisz. Przedstawiamy 10 możliwości GMC, które zwiększą wydajność Twoich działań w obszarze Zakupów Google. 

  • Raport konkurencyjności cenowej 

Raport dotyczący konkurencyjności cenowej udostępnia informacje na temat tego, jak inni sprzedawcy wyceniają te same produkty. Dzięki temu możesz sprawdzić, czy Twoje ceny nie odstają zbyt mocno na tle konkurentów, a następnie wprowadzić odpowiednie zmiany w swojej strategii. 

Funkcja pozwala na grupowanie danych według marki, produktu, typu produktu i kategorii. W raporcie dostępne są m.in. takie informacje jak: 

  • aktualna cena referencyjna, 
  • różnica procentowa między Twoją ceną a ceną referencyjną, 
  • różnica procentowa w stosunku do historycznej ceny referencyjnej, 
  • procent produktów poniżej lub powyżej ceny referencyjnej. 

Czym jest cena referencyjna w Google Merchant Center? 

cena referencyjna w Google Merchant Center

Źródło: Support Google: Raport dotyczący konkurencyjności cenowej – informacje

  • Funkcja ochrony produktów

Włącz ochronę produktów, jeśli nie chcesz, aby błędy techniczne związane z feedem produktowym natychmiast namieszały w Twojej kampanii. Mowa tu o sytuacji, gdy przypadkowo usuniesz produkty z pliku. 

Jak to działa? Zaloguj się do Google Merchant Center i poszukaj zakładki „Ustawienia konta” lub „Ogólne opcje konta”.

W tym miejscu możesz włączyć funkcję ochrony produktów oraz ustawić wartość procentową np. 40%. Oznacza to, że jeśli z Twojego feedu produktowego zniknie 40% pozycji lub więcej, otrzymasz powiadomienie (należy włączyć powiadomienia e-mail dla alertów), a Google zabezpieczy produkty przed usunięciem. 

 zabezpieczenie produktów przed usunięciem

Uwaga: sprzedawcy mają określony czas na rozwiązanie problemu. Jeśli nic nie zrobisz, produkty zostaną usunięte po upływie ich poprzedniej daty ważności. 

  • Oceny produktów

Na pierwszy rzut oka kwestia banalna, a jednak często pomijana. To duży błąd, bo dodatkowa informacja w postaci oceny produktu przyciąga uwagę i może znacząco poprawić współczynnik kliknięć. Do tego pozytywne oceny zwiększają zaufanie konsumenta do produktu i marki. 

Oceny produktów

Aby móc skorzystać z funkcji Oceny produktów, musisz zebrać co najmniej 50 opinii. Ponadto trzeba pamiętać, że system wyświetli ocenę, gdy ustali, że dostępne informacje są dokładne i odpowiadają potrzebom klientów. Więcej informacji na temat zasad dotyczących programu Oceny produktów znajdziesz w Centrum Pomocy Google

  • Automatyczne tagowanie (śledzenie konwersji z bezpłatnych informacji)

Automatyczne tagowanie bezpłatnych informacji to funkcja, dzięki której do adresów URL klikanych przez użytkownika dodawana jest informacja w postaci parametru „identyfikator wyniku”. Dotyczy to bezpłatnej listy produktów i bezpłatnej lokalnej listy produktów. 

Dlaczego warto skorzystać z oferowanej przez Google Merchant Center możliwości? Otóż po połączeniu konta z narzędziem analitycznym, będziesz miał wgląd w statystyki ruchu i skuteczności swoich bezpłatnych list produktów. To z kolei umożliwi Ci modyfikowanie działań i zwiększenie wydajności kampanii. 

Ustawienia konwersji

Aby włączyć funkcje automatycznego tagowania, znajdź w Ustawieniach zakładkę „Ustawienia konwersji”. 

  • Raport o bestsellerach

Raport o bestsellerach dostarcza reklamodawcom cennych informacji na temat trendów rynkowych. Dzięki takim danym możesz dowiedzieć się np. które produkty i marki warto aktualnie wprowadzić do swojej oferty – bo są bestsellerami.  

System bierze pod uwagę popularność w reklamach produktowych i bezpłatnych informacjach. Dostępne są dane aktualne, a także historyczne (np. które produkty były najpopularniejsze latem), co pozwala na zaplanowanie strategii z uwzględnieniem trendów sezonowych. 

Uwaga: aby uzyskać dostęp do informacji o najlepiej sprzedających się produktach, musisz dołączyć do programu „Trendy rynkowe”.   

  • Automatyczne aktualizacje informacji o produktach 

Po uruchomieniu tej funkcji system zacznie automatycznie korzystać ze strony docelowej i danych produktów, w celu wykrycia rozbieżności. Następnie odpowiednio zaktualizuje informacje tak, aby pasowały do tego, co zawiera witryna internetowa. Mowa tu o takich danych jak cena, dostępność, czy stan. 

Automatyczne aktualizacje

Funkcja jest dostępna zarówno dla reklam, jak i bezpłatnych informacji. Aby ją włączyć, poszukaj w Ustawieniach zakładki „Automatyczne poprawki”.  

  • Widoczność na tle konkurencji 

Kolejny przydatny raport, dzięki któremu można dokładnie przyjrzeć się skuteczności swojej kampanii i wyciągnąć wnioski potrzebne do jej ulepszenia. Raport Widoczność na tle konkurencji udostępnia informacje m.in. na temat: 

  • widoczności na tle wcześniej określonych konkurentów, 
  • zbiorczej konkurencyjnej widoczności najlepszych sprzedawców.

Dane z raportu pozwolą Ci zrozumieć to, jaki jest Twój zasięg wśród konsumentów (dla reklam i bezpłatnych informacji) oraz jak wypadasz w porównaniu do innych sprzedawców. Jak go znaleźć? W menu po lewej stronie kliknij „Skuteczność”, następnie „Konkurencyjna widoczność”. 

  • Rabaty automatyczne 

Po włączeniu tej funkcji system dostosowuje rabaty na produkty, biorąc pod uwagę statystyki i wiele innych sygnałów w czasie rzeczywistym tak, aby maksymalnie ulepszyć kampanię. Celem jest zwiększenie liczby konwersji i zysków. 

Trzeba jednak zachować ostrożność – pełne zaufanie systemowi Google nie jest w tym przypadku rekomendowane. Jeśli zdecydujesz się na włączenie funkcji, pamiętaj, aby na bieżąco sprawdzać statystyki dotyczące wyświetleń, konwersji itp. Automatyczne obniżanie cen jest dość ryzykowne. 

Uwaga: aby móc korzystać z funkcji, musisz mieć łącznie co najmniej 1000 kliknięć produktów tygodniowo na poziomie sprzedawcy. 

  • Cena promocyjna [sale_price]

Użyj atrybutu [sale_price] przy przesyłaniu do systemu Google Merchant Center nowej, promocyjnej ceny. Dzięki temu będzie ona wyświetlana jako aktualna. Ponadto produkt zostanie oznaczony etykietą „PROMOCJA”. To pozwoli na wyróżnienie oferty wśród konkurencji i zwrócenie uwagi konsumentów, a dzięki temu także na zwiększenie współczynnika CTR

Cena promocyjna [sale_price]

Warto dodać, że dostępne są również inne funkcje udoskonalające i wyróżniające ofertę w zakupach Google. Sprzedawcy mogą dodać do produktów adnotacje takie jak np. „Bezpłatna dostawa”.   

  • Google CSS Partner 

Współpraca z dostawcą usługi CSS może obniżyć Twoje stawki za kliknięcie reklamy nawet o 20%. Korzystając z oferty partnera CSS, pomijasz wysoką marżę naliczaną przez Google przy każdym kliknięciu reklamy produktowej, czyli najprościej mówiąc – oszczędzasz. 

Google CSS Partner

Zastanawiasz się, dlaczego firma Google zgodziła się udostępnić boksy z reklamami produktowymi innym podmiotom? Na decyzję wpłynęła grzywna (w wysokości 2,4 mld Euro), nałożona na Google w 2017 przez Komisję Europejską. Powodem było faworyzowanie swojej usługi i niedopuszczanie konkurencji do przestrzeni reklamowej. 

W wyniku tego sprzedawcy od 2017 roku mogą nawiązywać współprace z innymi firmami świadczącymi usługi porównywania cen, a dzięki temu obniżyć koszty promocji.  

Podsumowanie 

Wymienione wyżej funkcje Google Merchant Center mogą poprawić skuteczność kampanii, a także usprawnić jej prowadzenie. Pamiętaj jednak, aby zawsze brać pod uwagę indywidualne czynniki, a także na bieżąco śledzić statystyki. Nie ma strategii idealnej dla każdego, dlatego zachowaj ostrożność. Jeśli nie masz pewności, rozważ współpracę ze specjalistami, którzy pomogą Ci zoptymalizować konto GMC oraz ustawienia kampanii produktowej. 

Patryk Goławski

Patryk Goławski

Media Director

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku Media Director. Posiada doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads. Współtworzy strategie działań marketingowych, robiąc oferty, mediaplany i estymacje. Realizuje kampanie płatne oraz zajmuje się analityką. Prowadził kampanie dla Blue Media, Orange, T-Mobile, ATAL, Symfonia, Małopolska 2023.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....