Google Merchant Center oferuje mnóstwo funkcji i statystyk, dzięki którym reklamodawcy mogą znacząco poprawić wyniki swoich kampanii. Okazuje się jednak, że niewielu wykorzystuje pełen potencjał narzędzia. Musisz wiedzieć, że jeśli i Ty tego nie robisz – sporo tracisz. Przedstawiamy 10 możliwości GMC, które zwiększą wydajność Twoich działań w obszarze Zakupów Google.
Raport konkurencyjności cenowej
Raport dotyczący konkurencyjności cenowej udostępnia informacje na temat tego, jak inni sprzedawcy wyceniają te same produkty. Dzięki temu możesz sprawdzić, czy Twoje ceny nie odstają zbyt mocno na tle konkurentów, a następnie wprowadzić odpowiednie zmiany w swojej strategii.
Funkcja pozwala na grupowanie danych według marki, produktu, typu produktu i kategorii. W raporcie dostępne są m.in. takie informacje jak:
- aktualna cena referencyjna,
- różnica procentowa między Twoją ceną a ceną referencyjną,
- różnica procentowa w stosunku do historycznej ceny referencyjnej,
- procent produktów poniżej lub powyżej ceny referencyjnej.
Czym jest cena referencyjna w Google Merchant Center?
Źródło: Support Google: Raport dotyczący konkurencyjności cenowej – informacje
Funkcja ochrony produktów
Włącz ochronę produktów, jeśli nie chcesz, aby błędy techniczne związane z feedem produktowym natychmiast namieszały w Twojej kampanii. Mowa tu o sytuacji, gdy przypadkowo usuniesz produkty z pliku.
Jak to działa? Zaloguj się do Google Merchant Center i poszukaj zakładki „Ustawienia konta” lub „Ogólne opcje konta”.
W tym miejscu możesz włączyć funkcję ochrony produktów oraz ustawić wartość procentową np. 40%. Oznacza to, że jeśli z Twojego feedu produktowego zniknie 40% pozycji lub więcej, otrzymasz powiadomienie (należy włączyć powiadomienia e-mail dla alertów), a Google zabezpieczy produkty przed usunięciem.
Uwaga: sprzedawcy mają określony czas na rozwiązanie problemu. Jeśli nic nie zrobisz, produkty zostaną usunięte po upływie ich poprzedniej daty ważności.
Oceny produktów
Na pierwszy rzut oka kwestia banalna, a jednak często pomijana. To duży błąd, bo dodatkowa informacja w postaci oceny produktu przyciąga uwagę i może znacząco poprawić współczynnik kliknięć. Do tego pozytywne oceny zwiększają zaufanie konsumenta do produktu i marki.
Aby móc skorzystać z funkcji Oceny produktów, musisz zebrać co najmniej 50 opinii. Ponadto trzeba pamiętać, że system wyświetli ocenę, gdy ustali, że dostępne informacje są dokładne i odpowiadają potrzebom klientów. Więcej informacji na temat zasad dotyczących programu Oceny produktów znajdziesz w Centrum Pomocy Google.
Automatyczne tagowanie (śledzenie konwersji z bezpłatnych informacji)
Automatyczne tagowanie bezpłatnych informacji to funkcja, dzięki której do adresów URL klikanych przez użytkownika dodawana jest informacja w postaci parametru „identyfikator wyniku”. Dotyczy to bezpłatnej listy produktów i bezpłatnej lokalnej listy produktów.
Dlaczego warto skorzystać z oferowanej przez Google Merchant Center możliwości? Otóż po połączeniu konta z narzędziem analitycznym, będziesz miał wgląd w statystyki ruchu i skuteczności swoich bezpłatnych list produktów. To z kolei umożliwi Ci modyfikowanie działań i zwiększenie wydajności kampanii.
Aby włączyć funkcje automatycznego tagowania, znajdź w Ustawieniach zakładkę „Ustawienia konwersji”.
Raport o bestsellerach
Raport o bestsellerach dostarcza reklamodawcom cennych informacji na temat trendów rynkowych. Dzięki takim danym możesz dowiedzieć się np. które produkty i marki warto aktualnie wprowadzić do swojej oferty – bo są bestsellerami.
System bierze pod uwagę popularność w reklamach produktowych i bezpłatnych informacjach. Dostępne są dane aktualne, a także historyczne (np. które produkty były najpopularniejsze latem), co pozwala na zaplanowanie strategii z uwzględnieniem trendów sezonowych.
Uwaga: aby uzyskać dostęp do informacji o najlepiej sprzedających się produktach, musisz dołączyć do programu „Trendy rynkowe”.
Automatyczne aktualizacje informacji o produktach
Po uruchomieniu tej funkcji system zacznie automatycznie korzystać ze strony docelowej i danych produktów, w celu wykrycia rozbieżności. Następnie odpowiednio zaktualizuje informacje tak, aby pasowały do tego, co zawiera witryna internetowa. Mowa tu o takich danych jak cena, dostępność, czy stan.
Funkcja jest dostępna zarówno dla reklam, jak i bezpłatnych informacji. Aby ją włączyć, poszukaj w Ustawieniach zakładki „Automatyczne poprawki”.
Widoczność na tle konkurencji
Kolejny przydatny raport, dzięki któremu można dokładnie przyjrzeć się skuteczności swojej kampanii i wyciągnąć wnioski potrzebne do jej ulepszenia. Raport Widoczność na tle konkurencji udostępnia informacje m.in. na temat:
- widoczności na tle wcześniej określonych konkurentów,
- zbiorczej konkurencyjnej widoczności najlepszych sprzedawców.
Dane z raportu pozwolą Ci zrozumieć to, jaki jest Twój zasięg wśród konsumentów (dla reklam i bezpłatnych informacji) oraz jak wypadasz w porównaniu do innych sprzedawców. Jak go znaleźć? W menu po lewej stronie kliknij „Skuteczność”, następnie „Konkurencyjna widoczność”.
Rabaty automatyczne
Po włączeniu tej funkcji system dostosowuje rabaty na produkty, biorąc pod uwagę statystyki i wiele innych sygnałów w czasie rzeczywistym tak, aby maksymalnie ulepszyć kampanię. Celem jest zwiększenie liczby konwersji i zysków.
Trzeba jednak zachować ostrożność – pełne zaufanie systemowi Google nie jest w tym przypadku rekomendowane. Jeśli zdecydujesz się na włączenie funkcji, pamiętaj, aby na bieżąco sprawdzać statystyki dotyczące wyświetleń, konwersji itp. Automatyczne obniżanie cen jest dość ryzykowne.
Uwaga: aby móc korzystać z funkcji, musisz mieć łącznie co najmniej 1000 kliknięć produktów tygodniowo na poziomie sprzedawcy.
Cena promocyjna [sale_price]
Użyj atrybutu [sale_price] przy przesyłaniu do systemu Google Merchant Center nowej, promocyjnej ceny. Dzięki temu będzie ona wyświetlana jako aktualna. Ponadto produkt zostanie oznaczony etykietą „PROMOCJA”. To pozwoli na wyróżnienie oferty wśród konkurencji i zwrócenie uwagi konsumentów, a dzięki temu także na zwiększenie współczynnika CTR.
Warto dodać, że dostępne są również inne funkcje udoskonalające i wyróżniające ofertę w zakupach Google. Sprzedawcy mogą dodać do produktów adnotacje takie jak np. „Bezpłatna dostawa”.
Google CSS Partner
Współpraca z dostawcą usługi CSS może obniżyć Twoje stawki za kliknięcie reklamy nawet o 20%. Korzystając z oferty partnera CSS, pomijasz wysoką marżę naliczaną przez Google przy każdym kliknięciu reklamy produktowej, czyli najprościej mówiąc – oszczędzasz.
Zastanawiasz się, dlaczego firma Google zgodziła się udostępnić boksy z reklamami produktowymi innym podmiotom? Na decyzję wpłynęła grzywna (w wysokości 2,4 mld Euro), nałożona na Google w 2017 przez Komisję Europejską. Powodem było faworyzowanie swojej usługi i niedopuszczanie konkurencji do przestrzeni reklamowej.
W wyniku tego sprzedawcy od 2017 roku mogą nawiązywać współprace z innymi firmami świadczącymi usługi porównywania cen, a dzięki temu obniżyć koszty promocji.
Podsumowanie
Wymienione wyżej funkcje Google Merchant Center mogą poprawić skuteczność kampanii, a także usprawnić jej prowadzenie. Pamiętaj jednak, aby zawsze brać pod uwagę indywidualne czynniki, a także na bieżąco śledzić statystyki. Nie ma strategii idealnej dla każdego, dlatego zachowaj ostrożność. Jeśli nie masz pewności, rozważ współpracę ze specjalistami, którzy pomogą Ci zoptymalizować konto GMC oraz ustawienia kampanii produktowej.