Przejdź do

Co to jest User Generated Content? Rola UGC w strategii marketingowej

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Co to jest User Generated Content? Rola UGC w strategii marketingowej

Według badań przeprowadzonych przez Nielsena, aż 9 na 10 konsumentów bardziej ufa treściom tworzonym przez innych użytkowników, niż tradycyjnym reklamom. W dobie popularności social mediów warto zachęcić konsumenta do aktywnego udziału w życiu marki i nakłonić go, by podzielił się materiałami związanymi z produktami naszego brandu. W tym celu należy zadbać o User Generated Content, w ramach którego klienci tworzą treść pokazującą charakter i oblicze Twojej marki, zwiększając bezpłatnie zasięgi.

Definicja User Generated Content (UGC)

User Generated Content, UGC, to treści tworzone przez pojedyncze osoby – potencjalnych lub aktualnych klientów firmy. W przeciwieństwie do materiałów marketingowych lub innych treści tworzonych przez markę wewnętrznie, są zazwyczaj przygotowywane oddolnie z inicjatywy klientów. UGC może obejmować: zdjęcia, filmy, recenzje, posty na blogu, video oraz wszelkie inne formy contentu. Klienci często organicznie przesyłają w mediach społecznościowych wygenerowane przez siebie treści, ale marketerzy mogą także prowadzić dedykowane kampanie, które zachęcają użytkowników do generowania treści dla marki.

Dlaczego warto zadbać o User Generated Content?

Jednym z kluczowych powodów, dla których UGC ma tak ogromną siłę, jest zasada społecznego dowodu słuszności (social proof). To mechanizm społeczny, opierający się na założeniu, że jeżeli wiele osób coś robi lub myśli w określony sposób, to prawdopodobnie jest to właściwe i korzystne także dla innych. Społeczny dowód słuszności odwołuje się do podstawowych potrzeb ludzkich: potrzeby przynależności i bezpieczeństwa w podejmowaniu decyzji.

Autentyczność

Treści tworzone przez użytkowników są bardziej autentyczne niż tradycyjne reklamy marki, ponieważ pochodzą od „realnych” osób. Użytkownicy generują treści konsumenckie zazwyczaj dlatego, że są zadowoleni z usług lub produktów danej firmy, nie otrzymując nic w zamian. To wyższy poziom marketingu szeptanego i zarazem dowód, że inni ludzie lubią i ufają Twojej marce. Jakość i autentyczność są cechami charakterystycznymi dobrej strategii content marketingowej.

Lojalność

Zaangażowanie jest nierozłącznym elementem lojalności wobec marki. Kiedy Twoi klienci aktywnie wchodzą w interakcję z firmą, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostaniesz przez nich zapamiętany. Badania pokazują, że zaangażowani klienci wydają więcej na marki, które wspierają i są bardziej skłonni do ponownych zakupów. Kiedy natomiast firmy udostępniają treści generowane przez użytkowników na swoich własnych kanałach, klienci czują się zauważeni i doceniani.

Zaufanie

Marketing UGC jest kluczem do zdobycia długofalowego zaufania kupujących. Ponieważ treści pochodzą od klientów, a nie samej marki, są automatycznie postrzegane jako bardziej rzetelne i zgodne z prawdą.

Rodzaje User Generated Content

Główne rodzaje content marketingu generowanego przez użytkowników:

  • Recenzje użytkowników i opinie – w swojej strategii marketingowej warto uwzględnić możliwość dodawania komentarzy na temat produktów, np. w sklepie internetowym. Pozytywne recenzje pomogą zachęcić użytkowników do zakupu oraz zaprezentują dany produkt od bardziej autentycznej strony. Treści publikowane w sklepach internetowych i na stronach stanowią doskonałe wsparcie naszego SEO, a co więcej – są treściami generowanymi przez użytkowników bezpłatnie.

Recenzje produktów w sklepach e-commerce

User Generated Content ma także ogromne znaczenie na takich platformach społecznościowych, jak: Facebook, Instagram, TikTok czy X. Internauci bardzo często sprawdzają opinie innych osób w mapach Google, w serwisie Booking czy Ceneo.

Opinie w serwisie Booking

Platformy społecznościowe wychodzą na przeciw potrzebom internautów i udostępniają filtry, za pomocą których można pogrupować w danych kategoriach opinie, jakimi użytkownicy dzielą się z innymi.

Filtry opinii w serwisie BookingFiltry opinii w Google Maps

  • Treści wideo – unboxingi, czyli forma, w której użytkownicy nagrywają i udostępniają w mediach społecznościowych moment otwierania nowych produktów. Ten rodzaj UGC to element budowania zaufania do marki i świadomości wśród potencjalnych klientów.

Wideo z unboxingiem w serwisie YouTube

  • Zdjęcia produktów – kolejny, bardzo popularny przykład Customer Generated Media. Klienci decydują się tworzyć treści w postaci zdjęć produktów, aby opublikować je w opisach i ułatwić podjęcie decyzji innym konsumentom.

Zdjęcia produktów na platformie Ceneo

  • Selfie z marką – selfie, które klienci robią z produktami lub materiałami związanymi z marką (np. plakatami, witrynami sklepowymi, czy markowym tłem) również pomaga zwiększyć świadomość marki w social mediach. Jest to bardzo wiarygodny User Generated Content, ponieważ treści klientów są publikowane wraz z ich wizerunkiem.

Selfie z butelką Coca-Coli

  • Artykuły i wpisy na blogu lub w social mediach – użytkownicy w mediach społecznościowych mogą publikować artykuły lub wpisy na temat swoich doświadczeń z marką, czy też tematów z nią związanych. Niektórzy publikują je na osobistych blogach jako recenzje lub na listach rekomendacji, podczas gdy inni dzielą się swoimi poglądami na forach społecznościowych czy w serwisach społecznościowych (np. Wykop, Reddit).
  • Konkursy – konkursy zachęcają użytkowników do tworzenia i przesyłania treści, takich jak zdjęcia lub filmy, w celu wygrania nagród. Ten rodzaj UGC służy celom promocyjnym, jednocześnie wspierając zaangażowanie i kreatywność wśród odbiorców.

Zadanie konkursowe

Jak zachęcić potencjalnych klientów do tworzenia treści? Kampanie wykorzystujące User Created Content

Marki doskonale wiedzą, jak ogromną moc mają media społecznościowe i User Generated Content. Jakie angażujące treści tworzyli konsumenci, zachęceni przez marki?

Earned content w promocji filmu „Barbie”

W ramach promocji głośnego filmu „Barbie” twórcy postawili na zaangażowanie społeczności poprzez selfie generator. Narzędzie to umożliwia zamianę swojego selfie, zdjęcia przyjaciół, a nawet fotografii zwierzaków w kultowe lalki Barbie. Potencjał UGC był tutaj ogromny! Internauci bardzo chętnie udostępniali generowane treści w stylu Barbie poprzez media społecznościowe, tym samym zwiększając zasięg wirusowy informacji o filmie.

Selfie generator promujący film „Barbie”

Starbucks i #WhiteCupContest

W 2014 roku Starbucks przeprowadził ciekawą kampanię pod nazwą #WhiteCupContest – obejmowała ona konkurs, w którym klienci rysowali na białych, papierowych kubkach artystyczne i kreatywne projekty. Zwycięski projekt został doceniony i wydrukowany na nowych kubkach Starbucks. W konkursie mógł wziąć udział każdy, a wydarzenie było bezpośrednio powiązane z ulubionym produktem klienta, którym chciał się podzielić w mediach społecznościowych. Równocześnie tworzenie contentu zachęcało do zakupów kolejnych kaw w Starbucksie, zapewniając wzrost konwersji. Cel kampanii został w pełni osiągnięty.

Projekty w ramach #WhiteCupContest

User Generated Content w promocji serialu „Ród smoka”

HBO Max zdecydowało się wykorzystać User-Created Content w promocji swojego serialu „Ród smoka”. W Krakowie, najbardziej smoczym mieście w Polsce, HBO umieściło charakterystyczne elementy ze swojej nowej produkcji. Ogromna czaszka smoka, gniazdo ze smoczymi jajami oraz najprawdziwszy Żelazny Tron czekały na mieszkańców miasta i turystów obok Wawelu. Wyjątkowa ekspozycja miała ogromny wpływ na samodzielne tworzenie contentu – każdy z przechodniów chciał usiąść na Żelaznym Tronie, zrobić sobie zdjęcie i udostępnić je za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Promocja serialu „Ród smoka”Żelazny Tron promujący serial HBO

Zalety treści generowanych przez użytkowników mediów społecznościowych

Jakie zalety mają kampanie UGC i dlaczego marka powinna uwzględnić je w swojej strategii content marketingowej?

  • Znacznie większe zasięgi organiczne – dobrej jakości i pozytywne treści UGC sprawiają, że klienci jeszcze chętniej podejmują decyzje zakupowe i odwiedzają Twoją stronę internetową. Organiczne rozprzestrzenianie się treści może prowadzić do większej widoczności i zdobycia nowych odbiorców.
  • Tworzenie społeczności – nakłonienie klientów do tworzenia UGC może mieć korzystny wpływ na budowanie społeczności wokół marki. Publikuj treści, które pozwolą klientom na kreatywne uczestniczenie w życiu Twojej firmy.
  • Pozyskiwanie ambasadorów marki – User Generated Content może pomóc w identyfikacji i angażowaniu ambasadorów marki – lojalnych klientów, którzy tworzą treści i tym samym promują markę wśród swoich znajomych i w sieci. Tacy ambasadorzy mogą mieć duży wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa i jego odbiór w społeczeństwie.
  • Niskie koszty – generowanie treści przez użytkowników w ramach User Generated Content jest z pewnością dużo bardziej opłacalne niż tworzenie rozbudowanych kampanii reklamowych. Bardzo często niskim kosztem możemy dotrzeć do ogromnej liczby osób. UGC wpływa więc na oszczędność działań reklamowych. Dobrze przemyślana i zorganizowana akcja, zachęcająca użytkowników do udziału, sprawia, że ich posty zyskują ogromny zasięg wirusowy.

Wady Customer Generated Media

User Generated Content to niestety również pewne wady. Na co należy uważać, decydując się na ten rodzaj treści?

  • Ryzyko negatywnych opinii – użytkownicy mają pełną dowolność w tworzeniu treści, a to oznacza, że marka traci kontrolę nad tym, co publikują internauci. O ile na swojej stronie internetowej mamy jeszcze wpływ na publikowane treści, to już w serwisach zewnętrznych nie możemy ich edytować.
  • Naruszenie praw autorskich – korzystanie z treści generowanych przez użytkowników może wiązać się z problemami prawnymi dotyczącymi naruszenia praw autorskich i licencji.
  • Spam – użytkownicy tworzą treści różnej jakości, w tym spamerskie. Może to wpłynąć negatywnie na opinie innych użytkowników i wizerunek marki.
  • Trudności ze zmierzeniem efektów – w klasycznej kampanii odsyłamy internautów na swoją stronę internetową, do której podłączone są wszelkie narzędzia analityczne. W przypadku UGC możemy mieć problem ze zmierzeniem, jak treści generowane przez użytkowników przekładają się na sprzedaż, zaangażowanie czy zasięg.

User Generated Content – podsumowanie

Treści tworzone przez użytkowników na platformę społecznościową stanowią wartościowy zasób, który, jeśli jest odpowiednio wykorzystany, może znacząco przyczynić się do rozwoju i sukcesu marki. Współcześni konsumenci deklarują, że chcą mieć wpływ na to, jakie treści tworzą marki, bardzo chętnie publikując własne materiały dotyczące ulubionej firmy, o ile zostaną do tego odpowiednio zachęceni przez marketerów. UGC ma ogromny potencjał, który z pewnością warto wykorzystać w swoich działaniach.

Bartosz Ciemięga

Bartosz Ciemięga

Senior Marketing & PR Specialist

W Fabryce Marketingu zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii marketingowych i komunikacyjnych. Jest też odpowiedzialny za budowanie wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Trendy marketingowe w 2025 roku

    W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją,...

    Parametry UTM – co to jest i jak z nich poprawnie korzystać?

    Prowadzenie działań marketingowych online ma liczne zalety. Do najważniejszych z nich należy możliwość dokładnego zmierzenia, jaka...

    Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

    Google Ads i Facebook Ads (Meta Ads) to systemy reklamowe z pozoru wyglądające na bardzo podobne do siebie. Nasuwa się zatem pytanie: czy któryś...

    Remarketing Video – jak wykorzystać połączenie YouTube Ads i Google Ads?

    Czy osoba, która odwiedziła Twoją stronę internetową, ale nie dokonała za jej pomocą żadnego działania (np. zakupu...