Przejdź do
baner_under_the_fold 3

Nowe media – możliwości reklamowe w aplikacji Snapchat oraz TikTok

Strona główna > Czytelnia > Content > Nowe media – możliwości reklamowe w aplikacji Snapchat oraz TikTok

Zarówno TikTok, jak i Snapchat oferują obecnie prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych i pozwalają realizować cele marketingowe, które zostały opisane w tym artykule. Dużą ich zaletą jest możliwość osiągnięcia wysokiego współczynnika zaangażowania wśród odbiorców wobec reklamy, w porównaniu do innych mediów społecznościowych.

Snapchat

Czym jest to medium?

Snapchat to aplikacja mobilna, dzięki której możemy wysyłać wiadomości – tzw. „snapy” – w formie plików zdjęciowych lub wideo. Wiadomość ta jest widoczna przez 10 sekund, później znika. Z czasem pojawiła się możliwość zapisania przesłanych treści, co wywołało wiele kontrowersji. Aplikacja ta została stworzona w 2011 roku przez Evana Spiegela, Bobby’ego Murphy’ego i Reggiego Browna. Pomimo dużej konkurencji ze strony Instagrama, który również dołączył do swojej oferty rozwiązania zapoczątkowane przez Snapchat, aplikacja nadal cieszy się popularnością wśród młodszej grupy wiekowej. Znaczne zasięgi i niskie koszty dotarcia tworzą ze Snapchata ukryty diament mediowy. Poniżej przyjrzymy się możliwościom, jakie oferuje aplikacja.

Możliwości reklamowe

Reklama w aplikacji ma formę tzw. „snapa”– może przyjąć format video, animacji/gifa, animacji poklatkowej, zdjęcia lub kinografu. Można też oglądać snapy w trybie live – na żywo. Kiedy tworzymy reklamę, oznaczenie ‚AD’ jest dodawane przez Snapchat i pojawia się w dolnym prawym rogu reklamy. Przycisk CTA, wzywający użytkownika do zapoznania się z ofertą sprzedawcy, pozwala na przekierowanie go do witryny. Snapchat umiejscawia taki przycisk w górnym środkowym miejscu reklamy.

Rodzaje reklam w Snapchat:

  • reklama video (maksymalny czas wyświetlania – 10 sekund), która umożliwia uzyskanie informacji przez użytkownika, gdy ten przesunie reklamę palcem w górę;
  • dłuższa reklama video (trwająca nawet 10 minut);
  • reklama zachęcająca do odwiedzenia strony;
  • reklama zachęcająca do pobrania aplikacji.

Cele reklamowe to:

  • zwiększenie świadomości dotyczącej firmy/ aplikacji/ produktu lub lokalizacji biznesu;
  • zwiększenie ruchu na stronie, obejrzeń wideo, zwiększenie instalacji aplikacji, wygenerowania leadów;
  • zwiększenie sprzedaży czy pozyskanie określonego ruchu/akcji na naszej stronie/aplikacji.

Rozliczenie za:

  • wyświetlenia;
  • instalację aplikacji;
  • reakcję z formatem Stories – przekierowanie użytkownika na stronę docelową;
  • wyświetlenia wideo;
  • wyświetlenie formatu Story.

Snpachat przedstawił nową opcję, w dniu pisania artykułu (kwiecień 2020), o nazwie Dynamic Ads. Sprawdzi się ona, kiedy np. firma e-commerce wprowadzi do swojego katalogu internetowego nowy produkt. Platforma Dynamic Ads automatycznie utworzy wówczas kilka próbek reklam tego towaru w wertykalnym formacie. Reklamodawca może wybrać konkretną opcję, a system poprowadzi go dalej do momentu opublikowania reklamy na Snapchacie. Serwis zapowiada, że w wypadku prowadzonych już kampanii nowe rozwiązanie automatycznie wprowadza korekty do treści reklam w zależności od zmian dokonanych w katalogu reklamodawcy. Snapchat zapewnia, że Dynamic Ads pozwalają z jednej strony na obniżenie u firm kosztów reklamowych, z drugiej zaś ułatwiają dostarczanie potencjalnym klientom najbardziej aktualnych informacji na temat oferty.

Grupa odbiorców i kierowanie reklam

W Polsce ok. 58% użytkowników stanowią kobiety, natomiast mężczyźni stanowią ok. 41%. Potencjalny zasięg to 3.8 mln. Z raportu Snapchata wynika również, że aplikacja dociera obecnie do 90 % osób w przedziale wiekowym 13–24 lata. W ostatnim czasie aplikacja została ulepszona, stając się lżejszą i szybszą, co zwiększyło jej liczbę pobrań i zwiększyło wartość na rynku. Dziennie użytkownicy spędzają nawet do 30 min w tym medium. Badania pokazują, że osoby korzystające ze Snapchata są o 20% skłonniejsze do zakupu na urządzeniu mobilnym.

Naszą reklamę możemy kierować na podstawie zachowań i zainteresowań odbiorców, lokalizacji czy danych demograficznych. Dodatkowo możemy też trafiać do odbiorców podobnych do naszych dotychczasowych użytkowników (Lookalike Audience), skorzystać z systemu SAM – Snap Audience Match, a nawet przeprowadzić remarketing dzięki wykorzystaniu tzw. konfiguracji pixela i ponownego zaangażowania osób, które już miały kontakt z naszą reklamą.

Dzienny minimalny budżet na reklamę wynosi 5$. Dzienny budżet to średnia kwota, jaką chcesz wydać na określony zestaw reklam dziennie. Do wyboru mamy trzy typy strategii ustalania stawek: automatyczne ustalanie stawki, maksymalna stawka za realizację celu oraz ustawienie docelowego kosztu realizacji celu. Można ustawić też całkowity koszt, jaki chce się wydać na cały okres trwania kampanii. Po uruchomieniu reklam odbywa się faza nauki i optymalizacji reklam trwająca średnio 1–4 dni, dzięki czemu Snapchat będzie dążyć do wyświetlania kreacji odpowiednim odbiorcom przy możliwie najniższym koszcie.

Podsumowując, Snapchat to aplikacja zapewniająca nie mniejsze możliwości reklamowe niż tradycyjny Facebook czy LinkedIn. Jeśli chcemy dotrzeć z naszą usługą lub produktem do młodych ludzi, platforma pozwoli na stworzenie ciekawych i angażujących reklam oraz zbudowanie świadomości marki wśród docelowej grupy odbiorców.

TikTok

Czym jest to medium?

TikTok jest obecnie jedną z najpopularniejszych aplikacji, w której użytkownicy umieszczają krótkie filmiki. Kluczowa jest tu forma – montaż oraz możliwość wykorzystania bazy podkładów muzycznych.

Celem jest wykazanie się kreatywnością i ujęcie w ciekawy sposób danego momentu, np. poprzez taniec do wybranej piosenki. Montowanie filmików umożliwia w łatwy sposób sama aplikacja.

Możliwości reklamowe

W Polsce z miesiąca na miesiąc rośnie liczba fanów tego medium. Coraz więcej znanych osób, w tym Robert Lewandowski czy Andrzej Duda, zakłada swoje profile i angażuje się w kampanie reklamowe. Pierwsze, co zobaczymy, wchodząc do aplikacji, to reklama. By rozpocząć promowanie firmy w aplikacji , wcale nie trzeba posiadać profilu – wystarczy mieć stronę www.

Platforma ta może obecnie pochwalić się najwyższym wśród mediów społecznościowych wskaźnikiem CTR na poziomie 15–20% i zaangażowaniem na poziomie 10–15%.

Rodzaje reklam:

Z racji przeznaczenia i funkcji aplikacji najlepszym formatem reklamy będzie wideo o długości 5–15 sek, ale dostępna jest też reklama display w postaci zdjęcia.

Możliwe jest wykupienie reklamy zasięgowej, tzw. „dniówki”, reklamy wideo promującej aplikację i pozyskującej ruch na stronie. Reklamy mogą przekierowywać na witrynę naszej firmy, aby klient mógł zapoznać się z ofertą i zakupić produkt. Można też stworzyć kampanię z odpowiednio dobranymi influencerami oraz kampanię „Hashtag challenge” zachęcającą do wykorzystania przez użytkowników dedykowanego #, aby zbudować zaangażowanie i świadomość.

Cele reklamowe to pobrania aplikacji na Androidzie lub iOS, sprzedaż, zasięg, świadomość marki, rozważenie interakcji oraz  lojalność – followersi. Na TikToku rozliczać można się za impresje, kliknięcie, a także pobrania aplikacji. Możliwość rozliczenia się za kliknięcie została jednak uruchomiona stosunkowo niedawno i nadal jest testowana (kwiecień 2020).

 Grupa odbiorców

Na ten moment największymi grupami odbiorców są osoby w wieku 10–19 lat oraz w wieku 20–29 lat. Jednak coraz częściej dołączają też osoby urodzone przed 1980 rokiem – zwłaszcza aktorzy i sportowcy. TikTok inwestuje w takich użytkowników i proponuje nawet szkolenia z aplikacji, co prawdopodobnie może wpłynąć na zwiększenie się liczby odbiorców wśród kampanii reklamowych.

Warto podkreślić, że cechą użytkowników aplikacji jest odporność na mocne/standardowe teksty reklamowe i reklamy, dlatego reklama powinna być kreatywna i od razu przyciągać uwagę.

SŁOWEM PODSUMOWANIA:

Choć mogłoby się wydawać, że Snapchat przestał być już topowym medium, nadal sprawdza się jako narzędzie marketingowe, podobnie jak popularny TikTok. Planując kampanię w mediach społecznościowych pamiętajmy więc o tym, że nie warto ograniczać się do tych najbardziej znanych i powszechnie używanych platform, tj. Facebook czy Instagram. W odróżnieniu od gigantów, Snapchat i TikTok charakteryzują się niską średnią wieku wśród użytkowników. Tworzenie reklam na tych platformach jest okazją na dotarcie przede wszystkim do młodych osób. Przekłada się to również na cenę zasięgów, które ze względu na specyfikę medium i małą konkurencję są dużo tańsze.

Autor

Natalia Kossakowska - Media Specialist. Z Fabryką Marketingu związana od 2019 roku. Doświadczenie zdobywa przy prowadzeniu działań mediowych, ustawianiu kampanii online oraz tworzeniu contentu.


Zapisz się do newslettera

Pozostałe najnowsze artykuły

Jak nadzorować efekty pracy agencji SEO?

„Nadzór” efektów pracy agencji SEO może kojarzyć się ze źle pojętą kontrolą. Oczywiście pilnowanie zleconej i opłaconej pracy... 

Darmowe porady SEO – kiedy można im ufać? Czyli o powstawaniu naszego SEObooka

Mówi się, że jeśli coś jest darmowe, to nie warto z tego korzystać. W przypadku darmowych porad dotyczących SEO problem... 

Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze... 

Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2020

W Polsce Facebook to numer jeden wśród portali społecznościowych z reklamowym potencjałem. Serwis ten jest platformą dynamiczną –...