Przejdź do

Czym jest link building?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Czym jest link building?

Budowanie linków to działania mające na celu pozyskanie linków kierujących do danej witryny, aby zwiększyć jej wartość w oczach algorytmów wyszukiwarki. To istotny element strategii pozycjonowania i, wbrew pojawiającym się cyklicznie opiniom, jakoby tracił na znaczeniu, nadal ma ogromny wpływ na pozycje witryn w SERP-ach.

Jeśli chcesz poznać tajniki pozyskiwania wartościowych linków, przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, na czym polega link building.

Dlaczego linki są ważne?

Linki mają dla algorytmów i innych wyszukiwarek niezwykłą wartość – są istotnym sposobem oceny zaindeksowanych stron internetowych. Pozwalają one ocenić witrynę pod względem jej „autorytetu” w oparciu o rozpoznawalność domen do niej linkujących. Biorąc pod lupę odnośniki przychodzące, ich liczbę oraz to, skąd pochodzą, algorytmy Google nie oceniają już twojej strony w izolacji, a w kontekście powiązanych z nią witryn. To umożliwia dokładniejszą ewaluację jakości strony i, tym samym, prezentowanie użytkownikom bardziej satysfakcjonujących wyników w odpowiedzi na ich zapytania.

Linkowanie w e-commerce może być nieco trudniejsze niż w przypadku stron blogowych czy informacyjnych, jednak przed właścicielami sklepów internetowych otwierają się dodatkowe możliwości, o których wspomnimy później.

Typy linków

Poza zarysowanym już podziałem na linki wewnętrzne i zewnętrzne, te drugie, ze względu na ich atrybuty, dzielimy na:

  1. dofollow – informuje roboty wyszukiwarki, że powinny podążać za tym linkiem i przekazać tzw. link juice stronie, do której kieruje;
  2. nofollow – ten adres url nie motywuje crawlerów, by odwiedziły linkowaną domenę, nie przekazuje także mocy autorytetu witrynie, do której odsyłamy;
  3. ugc – user generated content, taki atrybut mają linki pochodzące z forów internetowych i social mediów;
  4. sponsored – sygnalizuje, że za dany odnośnik zapłacono.

Intuicyjnie wydaje się trafne, by skupiać swe działania na pozyskiwaniu linków z atrybutem dofollow. Jest to po części słuszne przypuszczenie, ponieważ to one mają największy wpływ na autorytet Twojej witryny. Jednak równie ważny jest naturalny profil linków, na który składają się różne ich rodzaje.

Jak wyglądał link building na przestrzeni lat?

W pozycjonowaniu techniki link buildingu miały swoje miejsce niemal „od zawsze”. W erze przed Google triumfy święciły już dużo mniej popularna dziś wyszukiwarka Yahoo oraz zapomniana AltaVista. Pozycjonowanie opierało się wtedy na jak najgęstszym umieszczaniu słów kluczowych na stronie oraz w metatagach, licząc na to, że stosunkowo prosty algorytm wyświetli witrynę wysoko w odpowiedzi na daną frazę.

Początek ery Google

Wszystko zmieniło się w 1998 roku, gdy na scenę wkroczyło Google, prezentując nową, innowacyjną ideę – Algorytm Pagerank, który pomagał wyszukiwarce oceniać wartość witryny także w oparciu o prowadzące do niej linki. Samo założenie jest logiczne – do stron z wartościową treścią będzie prowadzić więcej odnośników, niejako potwierdzając jej autorytet. Dlatego, by dostarczyć użytkownikowi ciekawy i adekwatny content, owe portale warto wyświetlić wyżej w wynikach wyszukiwania Google.

Niestety, efektem wprowadzenia tych kryteriów było powstawanie stron o niezadowalającej treści, które służyły tylko za skupiska odnośników do pozycjonowanych witryn. To początki link buildingu, ówcześnie będącego dosyć prostą metodą, by oszukiwać algorytm Google.

Podobnie sprawa miała się jeszcze w latach dwutysięcznych, kiedy to pojawiły się liczne narzędzia służące do tworzenia artykułów synonimizowanych, a spam linkami nadal efektywnie zwiększał wartość domeny w oczach Google’a. Problemem amerykańskiej korporacji z Mountain View był brak ewaluacji jakości pozyskiwanych przez strony odnośników.

Algorytm Penguin

Najistotniejszym krokiem w celu rozwiązania tej kwestii był update algorytmu Penguin (2012), który w założeniach miał całkowicie dyskredytować spamerskie odnośniki, stawiając przede wszystkim na te wartościowe i o wysokiej jakości. Ponadto, Google wprowadziło podziały na linki dofollow i linki nofollow oraz aktywnie ulepszało Penguina, co premiowało strony internetowe o nienagannym profilu linkowania. To znacząco odmieniło charakter działań nowoczesnego link buildingu, który stał się zadaniem dużo bardziej wymagającym.

Jak pozyskiwać linki?

Pozyskiwanie linków zewnętrznych w e-commerce wymaga nieco innego podejścia, niż w przypadku tradycyjnego linkowania. Warto jednak pochylić się nad następującymi możliwościami:

  1. Strony producenta.
    Możesz napisać maila z prośbą o umieszczenie Twojego sklepu internetowego na stronie producenta lub dystrybutora. Pojawienie się w zakładce „Partnerzy” albo „Gdzie kupić?” to dla Ciebie nie tylko reklama, ale także wartościowy link, który wzmocni profil backlinków Twojej witryny.
  2. Artykuły gościnne.
    Jako ekspert w branży możesz podzielić się wiedzą z portalami o podobnej tematyce lub lokalnymi mediami. Za treść wysokiej jakości chętnie odwdzięczą się wartościowym linkiem. Wpisy gościnne są zatem świetnym sposobem na pozyskiwanie nowych użytkowników do naszej witryny. Jest to również dobra droga na poszerzanie grupy odbiorców, a także budowanie relacji branżowych. Wpisy gościnne to jedno z najtańszych rozwiązań, w kwestii jaką jest pozyskiwanie linków zewnętrznych.
  3. Fora internetowe, katalogi firm, social media.
    To dobre źródła odnośników różnicujących profil linkowania zewnętrznego. Założenie konta i wprowadzenie danych o Twojej firmie nie zabiera wiele czasu, nie będzie też miało potężnego wpływu na pozycje w SERP-ach, jednak te opcje mogą stanowić dobre źródło linków nofollow lub ugc.  Warto pamiętać o stałym publikowaniu fachowych, branżowych porad, a także aktywnie uczestniczyć w komunikacji na forach internetowych. Aby ułatwić użytkownikom odnalezienie Twojej strony w odpowiedziach wystarczy pamiętać o dodawaniu linków prowadzących, potencjalnych klientów do naszej strony czy sklepu.
  4. Artykuły sponsorowane.
    Płatne artykuły sponsorowane na zewnętrznych stronach z wysokim autorytetem to dobra opcja by dosyć szybko poprawić widoczność sklepu w Google i pozyskiwać linki. Wymagają jednak stosunkowo dużych inwestycji, na które nie każdą firmę stać. Warto odwiedzić takie miejsca jak Linkhouse czy Whitepress, gdzie z łatwością można znaleźć interesujące źródła odnośników i pozyskać linki zewnętrzne.

Skąd brać wartościowe linki? 

Nie wszystkie oferowane w sieci możliwości linkowania są korzystne dla Twojej witryny. Od czasu aktualizacji algorytmów dużo bardziej niż ilość liczy się jakość odnośników. Pakiety po kilkaset linków z domen o niskim autorytecie mogą jedynie zaszkodzić. Katalogi stron nie niosą już ze sobą takiej „mocy” SEO, a popularne niegdyś Systemy Wymiany Linków dziś widnieją jako jedna z niepożądanych praktyk link buildingowych.

By mieć pewność, że pozyskane odnośniki mają wysoką wartość, warto uciec się do sprawdzonych rozwiązań. Kupno linku z serwisów takich jak Whitepress daje Ci możliwość sprawdzenia jego źródła i ustalenia z wydawcą dokładnych wytycznych linkowania, co jest bardzo ważne przy odpowiedzialnym link buildingu.

Co więcej, wiele agencji marketingowych posiada własne zaplecza z odnośnikami wysokiej jakości. Usługa linkowania wymaga cyklicznej abonamentowej płatności w ramach współpracy. Po zakończeniu wspólnych działań linki są jednak często usuwane.

Jak ocenić wartościowość linku?

Na potrzeby ewaluacji wartości odnośnika powstało wiele narzędzi, które za pomocą autorskich wskaźników mierzą autorytet witryny, z którego pochodzi. Warto wziąć pod uwagę takie mierniki, jak:

  1. Domain Rating i URL Rating z Ahrefs, które można sprawdzić za darmo,
  2. Authority Score z narzędzia Semrush,
  3. Trust Flow i Citation Flow z Majestic.

Wszystkie z nich operują w zakresie 0-100 i im wyższy wynik, tym bardziej wartościowy będzie link pochodzący z danej strony.

Dodatkowo, w ocenie potencjalnego źródła odnośnika pomaga sprawdzenie profilu linków – warto zwrócić uwagę, czy jest on naturalny, zdywersyfikowany i spójny tematycznie. Co więcej, należy rzucić okiem na sposób linkowania wewnętrznego oraz liczbę linków wychodzących. Jeżeli tych ostatnich jest niewiele, to dobry znak – taka strona przysłuży Ci się dużo bardziej niż spamerskie zaplecza z setkami preclowych artykułów.

Narzędzia pomocne w budowaniu linków

Wykorzystywanie dedykowanych narzędzi specjalistycznych znacznie ułatwia pozyskiwanie wartościowych linków, co wspiera naszą stronę internetową. Dzięki nim możesz m.in. monitorować linki zwrotne czy analizować treści publikowane u konkurencji, by poprawić efektywność swoich działań SEO.

Ahrefs

To serwis szczególnie przydatny w link buildingu. Pomaga ocenić autorytet witryny, dobrać słowa kluczowe i ocenia linki Twojej witryny w kontekście konkurencyjnych stron internetowych. Darmowe funkcjonalności, takie jak Website Authority Checker i Backlink Checker pomogą Ci zaznajomić się z tym narzędziem, gdyż nawet wersja próbna wymaga uiszczenia niewielkiej opłaty.

SurferSEO

Surfer pojawił się już w tym przewodniku jako narzędzie ułatwiające tworzenie treści pod SEO. Jego funkcje pomagają także w działaniach link buildingowych, umożliwiając m.in. sprawdzenie odnośników do konkurencyjnych stron, z których nie korzysta Twoja witryna.

Majestic

Jest to, podobnie jak Ahrefs, narzędzie pozycjonerskie z własną bazą danych. Gwarantuje użytkownikowi dostęp do wykazu linków przychodzących do wybranej strony, ewaluując jednocześnie ich wartość za pomocą Trust Flow i Citation Flow – wewnętrznych wskaźników  narzędzia dotyczących jakości odnośników prowadzących do naszej strony.

BuzzStream

To narzędzie zostało stworzone do zarządzania linkami poprzez śledzenie działań link buildingowych. Pomaga ono w zautomatyzowaniu procesów związanych z pozyskiwaniem adresów url. Dzięki niemu możemy również prowadzić kampanie, monitorować wzmianki o naszej marce czy naszych konkurentach w internecie.

Warto pamiętać, że sama teoria i użyteczne narzędzia w obszarze pozyskiwania wartościowych linków nie zagwarantują pełni sukcesu na naszych stronach internetowych. Niezbędna będzie tu specjalistyczna wiedza i doświadczenie ekspertów, którzy pomogą Ci w dobraniu indywidualnej strategii i wdrożeniu kompleksowych działań SEO.

 

Aleksander Stempowski

Aleksander Stempowski

SEO Specialist

Aleksander Stempowski – SEO Specialist. Doświadczony w analizowaniu stron www oraz aplikacji komórkowych, kompleksowym prowadzeniu projektów SEO i ASO, a także w tworzeniu audytów SEO i UXowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Podsumowanie 2024 w SEO

    Końcówka roku to idealna okazja do podsumowań w marketingu internetowym i SEO. W roku 2024 algorytmy Google zdecydowanie nie próżnowały...

    Podsumowanie nowości i zmian Google Ads w 2024

    W marketingu internetowym czas zdaje się biec szybciej. Nowe formaty reklamy wypierają starsze, a na naszych oczach zmieniają się zwyczaje...

    Trendy marketingowe w 2025 roku

    W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją,...

    Parametry UTM – co to jest i jak z nich poprawnie korzystać?

    Prowadzenie działań marketingowych online ma liczne zalety. Do najważniejszych z nich należy możliwość dokładnego zmierzenia, jaka...