Przejdź do
baner_under_the_fold 5

Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

Strona główna > Czytelnia > Facebook > Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

Google AdsFacebook Ads to systemy reklamowe wyglądające z pozoru na bardzo podobne do siebie. Nasuwa się zatem pytanie: czy któryś z nich jest lepszy? Jak się okazuje, wszystko zależy od celu kampanii. W artykule poznamy różnice między tymi dwoma systemami i spróbujemy odpowiedzieć, który z tych systemów wybrać i kiedy.

Google Ads czy Facebook Ads? Różnice między tymi systemami

Zachowanie klienta

W przypadku Google Ads reklama jest odpowiedzią na konkretną potrzebę klienta, którą komunikuje w pasku wyszukiwarki. Gdy ktoś szuka butów do biegania, to wpisuje taką frazę w wyszukiwarce – a reklama wyświetla się w odpowiedzi na jego zapytanie.

W kampaniach Facebookowych działa to od drugiej strony: możemy uruchomić kampanię, która będzie wyświetlała reklamy osobom zainteresowanym bieganiem – ale będzie to jedynie odnośnik do naszej strony, wydarzenia lub sklepu. Czy ktoś, kto uprawia sporty biegowe, jest akurat zainteresowany zakupem butów lub sprzętu do biegania? Wcale nie jest to powiedziane. Reklama na Facebooku dopiero może taką potrzebę stworzyć, ale nie jest odpowiedzią na już istniejącą potrzebę.

Targetowanie

Targetowanie reklam na Facebooku skupione jest na zainteresowaniach użytkowników, odwiedzonych miejscach czy udziale w wydarzeniach, a nie na konkretnych frazach. W Google Ads oczywiście również możemy targetować na zainteresowania (zaproponowane na podstawie historii przeglądania), ale także na konkretne słowa kluczowe – co robi zasadniczą różnicę w targetowaniu kampanii. W dodatku słowa kluczowe mogą być bardzo sprecyzowane, podobnie jak znane z SEO frazy z długiego ogona – i zamiast dość ogólnego zapytania „buty do biegania” możemy ustawić reklamę na „damskie buty do biegania w górach”, co z jednej strony zawęża nam liczbę odbiorców, ale z drugiej strony odbiorcy wpisujący tak dokładne frazy są zazwyczaj bardziej zdecydowani na zakup.

Intruzywność reklam

Inną sporą różnicą w działaniu Google Ads i Facebook Ads jest ich intruzywność. Reklamy Google Ads są odpowiedzią na zadane przez użytkownika pytanie, więc ich intruzywność jest bliska zeru – ponieważ pojawiają się niejako na życzenie użytkownika.

W ekosystemie Facebooka pod tym względem znów jest zupełnie na odwrót. Na Facebooku użytkownik raczej nie szuka produktów do zakupu, tylko przede wszystkim przyjemnie spędza czas: dyskutuje na grupach, rozmawia z przyjaciółmi na Messengerze, scrolluje tablicę czy przegląda weekendowe wydarzenia w jego okolicy. W związku z tym reklamy typowo sprzedażowe często odbiera jako coś, co zakłóca jego relaks i nakłania do kupna. Podobnie jest w sytuacji, gdy ktoś ogląda film lub serial i musi go przerwać z powodu reklam na ekranie. W łagodnych przypadkach ignoruje reklamy i ich nawet nie zapamiętuje (ślepota bannerowa), a w gorszych przypadkach jest nimi wręcz poirytowany i instaluje dodatki do przeglądarki blokujące reklamy.

Z pozoru brzmi to, jak przeszkoda w dotarciu do klienta na Facebooku – ale tak wcale nie jest. Jest to wręcz szansa do wykorzystania – trzeba po prostu wiedzieć, z których rodzajów reklam i w jakim celu warto korzystać na danej platformie.

Kampanie Facebook Ads – jakie rodzaje reklamy warto tam umieszczać?

Zazwyczaj jest tak że w kampaniach Facebook Ads znacznie lepiej sprawdzą się reklamy skonfigurowane na inne cele, niż bezpośrednia sprzedaż. Facebook jest dobrym miejscem do budowania świadomość marki i pozwala docierać do osób, które z dużym prawdopodobieństwem i tak byłyby nią zainteresowane. Jest to także dobre miejsce do budowania wizerunku, na przykład poprzez prowadzenie fanpage z interesującym dla danej grupy contentem. Fanpage będzie oczywiście dalej linkował do oferty firmy, w której odbiorca może się zapoznać z produktami, ale nie jest „nakłaniany” do zakupu.

Facebook jest także świetnym miejscem do reklam o charakterze lifestylowym, czyli związanych ze spędzaniem czasu. Są to przykładowo reklamy wydarzeń (transmisje live lub wydarzenia w realu) czy usług umożliwiających przyjemne spędzanie czasu (aktywności sportowe, wydarzenia kulturalne, warsztaty rozwijające hobby). Reklamy na Facebooku są też świetnym narzędziem do budowania społeczności wokół osób  czy instytucji.

Kampanie Google Ads – kiedy warto z nich korzystać?

Z kolei kampanie Google Ads doskonale sprawdzą się w działalnościach e-commerce oferujących fizyczne produkty i firmach oferujących usługi rozwiązujących konkretne problemy, takich jak np. usługi transportowe, budowlane czy serwisowe. Na takie produkty i usługi klient jest już zdecydowany, a w wyszukiwarce już tylko szuka firmy, która tę potrzebę spełni. Trudno wyobrazić sobie, żeby ktoś po zobaczeniu reklamy na Facebooku podjął decyzję oddania samochodu do mechanika – najpierw musi mieć zepsuty samochód, a dopiero potem znaleźć mechanika. W takiej sytuacji zazwyczaj w pierwszej kolejności korzysta z wyszukiwarki.

Google Ads jest też dobrym wyborem dla branż, które rozwiązują najbardziej palące i „trudne” potrzeby życiowe. Na Facebooku raczej nie szuka się np. zakładu pogrzebowego, usług ślusarskich czy holowania pojazdów, ponieważ są to usługi, które wymagają działania „tu i teraz”. Wyszukiwarka jest pierwszym i często jedynym miejscem, w którym takich usług się szuka.

Warto pamiętać także o tym, że Facebook jest zamkniętym ekosystemem. Trzeba się na nim zarejestrować, wypełnić profil (im dokładniej, tym lepiej dla reklamodawcy) i spędzać na nim czas, aby reklama do niego dotarła. 

Aby zobaczyć reklamę w wyszukiwarce Google, nie trzeba się nigdzie rejestrować ani znać arkanów obsługi Facebooka – wystarczy włączyć przeglądarkę. Z tego powodu Google Ads łatwiej dociera do osób, które nie chcą lub nie potrafią korzystać z portali społecznościowych, ale są konsumentami szukającymi produktów czy usług.

Google Ads czy Facebook Ads? Podsumowanie

Jak więc widać, wiele zależy od charakteru prowadzonego biznesu i celu, jaki ma realizować nasza reklama. Nie znaczy to jednak, że należy całkowicie rezygnować z jednego systemu na rzecz drugiego – można prowadzić działania i w jednym systemie sprzedawać produkty, a w drugim budować markę.


Zapisz się do newslettera

Pozostałe najnowsze artykuły

Darmowe porady SEO – kiedy można im ufać? Czyli o powstawaniu naszego SEObooka

Mówi się, że jeśli coś jest darmowe, to nie warto z tego korzystać. W przypadku darmowych porad dotyczących SEO problem... 

Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze... 

Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2020

W Polsce Facebook to numer jeden wśród portali społecznościowych z reklamowym potencjałem. Serwis ten jest platformą dynamiczną –... 

11 narzędzi do efektywnej analizy strony www

Istota Audytu SEO Zanim powiemy, jak ważny jest audyt SEO dla prawidłowego funkcjonowania strony w Internecie i za pomocą jakich narzędzi...