Przejdź do
baner_under_the_fold-2-2048×486

Jak poprawić pozycję strony w Google?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak poprawić pozycję strony w Google?

Dbasz o rozwój i aktualizację swojej strony, oferujesz wartościowe treści i dostarczasz regularnie nowe artykuły na bloga, a ruch nadal pozostawia wiele do życzenia? Zastanawiasz się, co robisz nie tak? Spieszymy z odpowiedzią!

Jednym z powodów, dla których zbyt mało osób odwiedza Twoją witrynę, może być jej niska pozycja w wyszukiwarce Google. W końcu przeciętny użytkownik przegląda najczęściej tylko pierwsze dziesięć stron w wynikach organicznych (a niektórzy ograniczają się nawet do pierwszych trzech linków, czyli Top3!).

Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób możesz zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania? Poniżej omówimy kilka zasad, dzięki którym osiągniesz lepsze efekty i wybijesz się ponad konkurencję.

Laptop

Strona przyjazna użytkownikom oraz robotom

Podstawowym zadaniem Google jest serwowanie użytkownikom takich treści, które w pełni zaspokoją ich potrzeby. Zanim zaczniesz pracować nad merytoryczno-tekstową warstwą serwisu, zadbaj o jej wizualną część.

Zastanów się nad strukturą i rozmieszczeniem informacji. Te elementy, które są dla Ciebie najważniejsze, powinny się wyróżniać. Nawigacja menu musi być prosta, a złożenie zamówienia, płatność czy wybór dostawy powinny odbywać się w jednym miejscu.

Zrób wszystko, aby osoba odwiedzająca Twoją stronę poruszała się po niej swobodnie. Będzie to miało dużą wartość nie tylko dla potencjalnych klientów, ale także dla robotów wyszukiwarki, które odczytają właściwą strukturę treści.

Dodatkowo Google bardzo docenia przyjazność dla użytkownika (UX), więc takie działania mogą poprawić pozycjonowanie strony, a także pozytywnie wpłynąć na konwersję. Pamiętaj, że zadowolenie użytkownika ma ogromny wpływ na jego decyzje zakupowe.

Jak poprawić pozycjonowanie strony? (SEO on-site)

Proces pozycjonowania strony można podzielić na dwie grupy: SEO on-siteSEO off-site. Do pierwszej należą wszystkie czynności optymalizacyjne, wykonywane w obrębie witryny. Jeśli nie jesteś zadowolona ze statystyk dotyczących ruchu, w pierwszej kolejności przyjrzyj się bliżej właśnie podstawowej optymalizacji technicznej.

Czy Twoja strona znajduje się w indeksie Google?

Działanie wyszukiwarki Google można podzielić na trzy etapy:

  1. skanowanie sieci w poszukiwaniu nowych stron,
  2. sprawdzanie zawartości odnalezionych stron i dodawanie ich do indeksu,
  3. wyświetlanie wyników w odpowiedzi na zapytania użytkowników.

Jeśli Twoja strona nie znajduje się w indeksie Google, nie ma szans, aby wyświetliła się w wynikach wyszukiwania na wpisywane przez użytkownika słowa kluczowe. Dlatego w pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy witryna w ogóle trafiła do indeksu wyszukiwarki. Jak to zrobić?

Sposobów jest kilka. Możesz użyć tzw. komendy site. Wystarczy wpisać w pasku przeglądarki „site:nazwatwojejdomeny” i zatwierdzić przyciskiem Enter. W wynikach wyszukiwania pojawią się wszystkie podstrony, które zostały zindeksowane przez roboty Google. Innym sposobem jest użycie darmowego narzędzia Google Search Console.

Niektóre podstrony mogły zostać nieświadomie zablokowane w pliku robots.txt. Warto zatem przyjrzeć się jego zawartości. Czasami zdarza się tak, że cała strona zostaje zablokowana przed dostępem robotów indeksujących. Być może to właśnie jest przyczyna niskiego ruchu na stronie.

Dobór słów kluczowych i optymalizacja strony

Jeśli zastanawiasz się, jak poprawić pozycjonowanie stron w wyszukiwarce, pomyśl, jakie słowa kluczowe będą dla Ciebie istotne i dlaczego. Czy wybrane hasła w pełni oddają to, czym się zajmujesz? Co sama byś wpisała, szukając produktu czy usługi podobnej do Twojej? Wybranie przez Ciebie właściwych fraz kluczowych będzie stanowiło podstawę dla nowych treści (jest to szczególnie istotna kwestia, gdy prowadzisz bloga).

Pamiętaj jednak, że frazy kluczowe muszą być dopasowane do intencji użytkowników. W przeciwnym wypadku przyciągniesz na swoją stronę niewłaściwe osoby, czyli takie, które nie wykonają żadnej rentownej akcji i przyczynią się do zwiększenia współczynnika odrzuceń.

Jeśli chodzi o roboty wyszukiwarki, jest kilka bardziej technicznych kwestii, o których należy pamiętać. Każda witryna powinna mieć uzupełnione tagi odpowiedzialne za jej wygląd w wynikach wyszukiwania. Zoptymalizuj stronę używając odpowiednich zabiegów.

Meta Title” odpowiada za tytuł i nie może przekroczyć 65 znaków ze spacjami. Tag title ma wpływ na pozycję serwisu, dlatego powinnaś umieścić w nim słowo kluczowe. Natomiast „Meta Descritpion” to unikalny opis zakładki, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania i ma znaczenie przede wszystkim sprzedażowe. Masz szansę wykorzystać ponad 150 znaków i zachęcić użytkownika do zapoznania się z Twoją ofertą.

Aby poprawić pozycję strony, zwróć uwagę na konstrukcję adresów URL. Linki powinny być jak najprostsze i nie zawierać znaków specjalnych. To znaczy, że każdy z nich powinien być skonfigurowany tak, aby bez problemu można było go przedyktować.

Użytkownicy WordPressa nie muszą zaprzątać tym sobie głowy, ponieważ system automatycznie generuje przyjazne adresy. Jeśli korzystasz z innej platformy CMS, zwróć uwagę, czy w adresie nie ma niezbyt przyjaznej użytkownikowi kombinacji cyfr i liter.

Właściwa struktura tekstu

Praca nad treścią to jeden z najważniejszych elementów procesu SEO. Tworząc atrakcyjne i angażujące teksty, zachęcasz użytkownika do pozostania dłużej w obrębie witryny. Oprócz tego wpływasz bezpośrednio na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Google lubi, gdy witryny są stale aktualizowane i rozbudowywane. Oprócz tego w treściach możesz umieścić więcej słów kluczowych, które przyciągną szerszą publikę.

Polecamy stworzenie zakładki blogowej – jest do idealne miejsce do publikowania merytorycznego contentu. Ponadto ułatwia linkowanie wewnętrzne. Takie łączenie podstron ze sobą ma pozytywny wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce Google.

Tworząc nową treść lub optymalizując tą, którą już masz na stronie, pamiętaj, że tekst:

  • musi być unikalny – nie kopiuj fragmentów ani całych treści z innych stron. Algorytmy Google to wychwycą, a konsekwencją może być kara za zduplikowany content. To z kolei przełoży się na spadek pozycji strony lub jej całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania;
  • powinien być poprawny językowo i użyteczny – pamiętaj o zachowaniu zasad poprawnej polszczyzny. Staraj się zawrzeć w tekście tylko niezbędne informacje. Nie uogólniaj i nie pisz dla samego pisania. Unikaj tworzenia wielu podstron niskiej jakości. Tekst krótki, ale wartościowy, może sprzedać szybciej niż „lanie wody” i rzucanie frazesami;
  • należy wysycić wybranymi frazami kluczowymi – skup się na wplataniu w tekst słów kluczowych, na których Ci zależy. Rób to wszystko z umiarem i zachowaj odpowiednie proporcje: na 1000 znaków wybrane słowo powinno pojawić się 2-3 razy. Nie musisz zaczynać od niego zdań czy akapitów ani wykorzystywać w każdym śródtytule. Powinno występować naturalnie, może być w odmienionej formie. Pamiętaj, że tekst musi pozostać przyjemny i czytelny dla użytkownika;
  • musi zawierać znaczniki H1, H2, H3 w śródtytułach – każdy z nich będzie odpowiednim wprowadzeniem. Jest to też informacja – zarówno dla czytelnika, jak i robota Google, w jakim miejscu tekstu się znajduje. Unikaj używania więcej niż jednego znacznika H1 i pamiętaj o właściwej hierarchii nagłówków;
  • powinien być odpowiednio sformatowany – długie bloki tekstu nie są mile widziane przez użytkownika i wyszukiwarkę. Warto dzielić treść na krótkie akapity, a także stosować wyróżnienia (pogrubienia, podkreślenia), listy, punktowanie i inne elementy zwiększające czytelność. Warto też urozmaicić tekst grafikami;
  • powinien zachęcać do działania – mowa o popularnym „Call To Action” (CTA). Interakcja z czytelnikiem sprawi, że zwiększają się szanse na skorzystanie z oferty lub zamówienie produktu. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie aktywnych odnośników z numerem telefonu lub mailem.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to kolejny czynnik, który w pewien sposób wpływa na pozycję strony w Google, a jednocześnie poprawia UX. Odnośniki umieszczone wewnątrz witryny ułatwiają poruszanie się po niej, a także zatrzymują użytkownika na dłużej.

Możesz umieszczać linki w menu głównym strony, w artykułach na blogu czy nawet w opisach produktów i kategorii w sklepie internetowym. Ważne jest to, aby podstrony były ze sobą w pewien sposób powiązane.

Responsywność strony

Witryny, które nie są responsywne, tracą w oczach użytkowników oraz samej wyszukiwarki. Co oznacza responsywność? To popularne RWD (Responsive Web Design), dzięki któremu witryna internetowa dopasowana jest do tabletów oraz smartfonów. Mówiąc wprost, można z niej korzystać na komputerze stacjonarnym, laptopie oraz urządzeniach mobilnych, a strona będzie tak samo czytelna.

Coraz więcej serwisów decyduje się na AMP (Accelerated Mobile Page), czyli przyśpieszone strony mobilne. Witryny stosujące AMP są wyróżnione w wyszukiwarce charakterystycznym znakiem błyskawicy przy „meta description”. Oznaczenie jest widoczne na urządzeniach mobilnych.

Responsywność ma dziś ogromne znaczenie, ponieważ większość ruchu internetowego pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Warto też wspomnieć, że firma Google jakiś czas temu wprowadziła nowy algorytm o nazwie Mobile First Index. Jego pojawienie się oznacza, że w trakcie indeksowanie roboty w pierwszej kolejności biorą pod uwagę właśnie mobilną wersję strony, a nie desktopową.

Szybkość ładowania strony

Zastanawiasz się, jak i dlaczego szybkość ładowania może wpłynąć na pozycjonowanie strony? Jest pytanie, jest odpowiedź – otóż samo tempo ładowania witryny nie ma bezpośredniego znaczenia dla jej pozycji, natomiast wpływa ono na zachowanie użytkowników, co już może oddziaływać na algorytmy i widoczność strony głównej w wyszukiwarce.

Przyjmuje się, że optymalny czas ładowania strony wynosi 2,4 sekundy. Jak jest w Twoim przypadku? By to sprawdzić, możesz skorzystać z wielu łatwo dostępnych narzędzi. Jednym z nich jest popularny i bardzo pomocny program Google Analytics.

Aby dokonać pomiaru, wystarczy wybrać zakładkę „Zachowanie”, a następnie kliknąć „Szybkość witryny”. Ujrzymy dokładny czas, który potrzebny jest naszej stronie oraz każdej podstronie do pełnego załadowania. Jeśli wystąpią jakieś nieprawidłowości, możemy zobaczyć je na szczegółowym wykresie czasowym.

Szybkość wczytywania witryny to niezwykle ważny czynnik. Jeśli strona ładuje się zbyt wolno, odbiorcy prawdopodobnie zrezygnują z jej odwiedzin i wybiorą konkurencję. By tego uniknąć, możesz w prosty sposób poprawić funkcjonowanie swojego portalu:

  • sprawdź wagę zamieszczanych zdjęć i obrazków, jeśli są za ciężkie, zmniejsz je;
  • staraj się ograniczać liczbę przekierowań 301;
  • zadbaj o przyjazne adresy URL, usuń niepotrzebne znaki i spacje;
  • jeśli używasz CMS-a, zmniejsz liczbę używanych wtyczek;
  • zapisuj elementy strony w podręcznej pamięci przeglądarki (cache).

Oczywiście istnieje dużo więcej zaawansowanych sposobów na podkręcenie wyników strony, natomiast wprowadzenie powyższych sugestii powinno już ją znacznie odciążyć. Pamiętaj, że prawidłowo funkcjonująca witryna to podstawa do osiągnięcia sukcesu w Internecie, więc warto dokonać wszelkich starań, by osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty w tym obszarze.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo na stronie jest jednym z czynników, które wyszukiwarka Google bierze pod uwagę przy ustalaniu rankingu organicznych wyników wyszukiwania. Witryny, które nie są odpowiednio zabezpieczone, nie mają większych szans na dobre pozycje w wynikach wyszukiwania.

Jak zadbać o bezpieczeństwo? Należy wdrożyć certyfikat SSL, czyli protokół sieciowy, szyfrujący dane. Obecnie jest to już standard i trudno znaleźć serwis bez zabezpieczenia. Taki certyfikat wymagany jest przede wszystkim na stronach, na których użytkownicy rejestrują konta, podają swoje dane i dokonują płatności.

Certyfikat SSL wpływa zarówno na SEO, jak i na zadowolenie użytkowników. Jego brak może przyczynić się do wysokiego współczynnika odrzuceń.

Jak poprawić pozycjonowanie strony? (SEO off-site)

Druga grupa działań to tzw. SEO off-site, czyli czynności wykonywane poza obrębem witryny. Najważniejszym czynnikiem z tej grupy jest linkbuilding, czyli pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów. Bez solidnego profilu linkowego nie da się przeprowadzić skutecznej kampanii SEO.

Odnośniki zewnętrzne zwiększają wiarygodność pozycjonowanej strony i budują zaufanie do niej w oczach wyszukiwarki. Jak je pozyskać?

Metody zdobywania back linków

Jednym z najpopularniejszych sposobów na pozyskiwanie linków zewnętrznych są artykuły sponsorowane, czyli teksty promujące strony czy konkretne produkty i usługi. Obecnie wiele serwisów oferuje umieszczenie linku za odpowiednią opłatą. Jednak trzeba pamiętać, że nie każdy serwis będzie odpowiedni (o tym więcej przeczytasz w następnym akapicie).

Inne sposoby pozyskiwania linków to:

  • gościnne wpisy na blogach,
  • komentarze na blogach,
  • udzielanie się na forach branżowych i w mediach społecznościowych,
  • katalogi stron,
  • tworzenie wartościowego contentu.

Zastanawia Cię ostatni punkt? Już wyjaśniamy! Wartościowe i przydatne dla użytkowników treści będą pozyskiwały linki dla Twojej strony w naturalny sposób. Jeśli tekst, grafika czy wideo spodobają się odbiorcy, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że będzie on chciał podzielić się nimi z innymi i udostępni link w sieci.

Zasady dotyczące pozyskiwania back linków

Przed wprowadzeniem algorytmu Pingwin w 2012 roku, liczyła się przede wszystkim liczba linków. Przez to właściciele stron masowo linkowali na bezwartościowych stronach, tworzyli niskiej jakości zaplecza lub korzystali z systemów wymiany linków. Obecnie takie działanie skutkuje nałożeniem kary od Google i obniżeniem pozycji.

Dziś największe znaczenie ma jakość linków. Muszą one pochodzić z wartościowych źródeł, czyli ze stron wiarygodnych i podobnych tematycznie do pozycjonowanej witryny. Oprócz tego należy zadbać o różnorodność. Odnośniki powinny pochodzić z różnych źródeł, mieć różne anchory (nie tylko słowa kluczowe), a także różne oznaczenia. W przeciwnym wypadku Google może uznać linki za nienaturalne.

Pamiętaj też, że ważne jest to, co otacza link. Artykuły sponsorowane muszą mieć wysoką jakość i wartość dla użytkownika. Jeśli udzielasz się na forum czy na blogu, upewnij się, że umieszczenie linku pasuje do kontekstu dyskusji.

Wykorzystaj narzędzie Google Search Console

Google Search Console to usługa stworzona z myślą o właścicielach stron, webmasterach i specjalistach od SEO. To darmowe i dostępne dla wszystkich narzędzie jest niezwykle przydatne w procesie pozycjonowania strony.

Pozwala sprawdzić stan indeksowania poszczególnych adresów URL, poprosić o indeksowanie, a także dodać mapę witryny. Oprócz tego możesz przeanalizować statystyki dotyczące ruchu (źródło ruchu, średnia pozycja, widoczność na poszczególne frazy kluczowe itp.).

Jednak najważniejszą i najbardziej przydatną funkcją Google Search Console jest to, że pokazuje ono, jak wyszukiwarka widzi stronę internetową pod kątem SEO. Dzięki wskazówkom możesz w łatwy sposób poprawić pozycję swojej strony. W narzędziu otrzymasz też powiadomienia o niektórych karach nałożonych przez wyszukiwarkę, a także o sposobach pozbycia się ich.

Potrzeba czasu

Weź pod uwagę, że efekty wprowadzonych zmian nie będą widoczne od razu. Potrzeba czasu, aby strona została ponownie zaindeksowana i zaczęła wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie dotyczące szybkości indeksacji. Pierwsze rezultaty mogą być widoczne po kilku godzinach lub po kilku tygodniach. SEO jest czasochłonnym i długofalowym procesem. Decydując się na niego, należy uzbroić się w dobrą strategię, cierpliwość i systematyczność.

Dawid Targiel

Dawid Targiel

Dawid Targiel

Dawid Targiel – SEO Specialist. Doświadczony w analizowaniu stron www, tworzeniu audytów, kompleksowym prowadzeniu projektów SEO, a także własnych witryn internetowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Trendy marketingowe w 2025 roku

    W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją,...

    Parametry UTM – co to jest i jak z nich poprawnie korzystać?

    Prowadzenie działań marketingowych online ma liczne zalety. Do najważniejszych z nich należy możliwość dokładnego zmierzenia, jaka...

    Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

    Google Ads i Facebook Ads (Meta Ads) to systemy reklamowe z pozoru wyglądające na bardzo podobne do siebie. Nasuwa się zatem pytanie: czy któryś...

    Remarketing Video – jak wykorzystać połączenie YouTube Ads i Google Ads?

    Czy osoba, która odwiedziła Twoją stronę internetową, ale nie dokonała za jej pomocą żadnego działania (np. zakupu...