Przejdź do
baner_under_the_fold 7

Jak pozycjonować stronę w WordPressie? – cz. I

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak pozycjonować stronę w WordPressie? – cz. I

WordPress to bardzo przystępny w obsłudze i wydajny w działaniu CMS. Nie dziwi więc fakt, że jest on bardzo często wykorzystywany do budowy stron – w tym również profesjonalnych stron firmowych i sklepów internetowych, pozostawiając daleko w tyle inne CMS-y. WordPress bardzo ułatwia również i pozycjonowanie strony, choć oczywiście nie zrobi tego za nas. Jak więc samodzielnie wypozycjonować stronę zbudowaną na WordPressie?

Pozycjonowanie strony w WordPressie – samodzielnie czy z wtyczkami?

Zasady pozycjonowania stron na WordPressie generalnie nie odbiegają od ogólnych reguł SEO, które stosuje się w Internecie. WordPress daje jednak możliwość znacznie łatwiejszego ich zastosowania poprzez wtyczki oraz wbudowane funkcje WordPressa.

Jednak jak to w życiu, tak i tutaj ułatwienie wiąże się z pewnym kosztem – otóż instalując wtyczki, spowalniamy działanie całej strony (a to może wpłynąć na jej wypozycjonowanie i komfort użytkownika). Oczywiście nie odczujemy tego po instalacji jednej czy dwóch wtyczek, ale zazwyczaj wtyczka ułatwiająca pozycjonowanie jest już którymś z kolei zainstalowanym na stronie dodatkiem. Coś za coś.

Dlatego warto zrobić samemu tyle, ile się da, a wtyczkami posługiwać się dopiero, gdy nie będzie już innej możliwości i zdecydować się na jedną-dwie wtyczki, na przykład YoastSEO albo RankMath plus wtyczka do kompresji i cache. Tym bardziej, że uczciwie wykorzystując wbudowane możliwości WordPressa i ogólne zasady SEO, możemy osiągnąć zupełnie niezłe wyniki. Co zatem możemy zrobić bez użycia wtyczki?

Pozycjonowanie strony w WordPressie – czytelność strony

Tworzyć zawartość strony tak, aby była dla użytkownika czytelna. Dla przykładu – gdy prowadzimy stronę o motoryzacji, to czytelnik chce wiedzieć, czy znajduje się na blogu o motoryzacji, w sklepie internetowym z częściami, czy też na stronie firmowej komisu. Jest to ważne także dlatego, że również i Google docenia strony, które są transparentne i które sam może łatwo i szybko „przeczytać”.

„Przeczytanie” strony przez Google’a ułatwią także przyjazne adresy URL – to znaczy takie, które składają się ze słów kluczowych określających jej zawartość. Przyjazne adresy URL ustawimy w ustawieniach/bezpośrednie odnośniki, wybierając opcję Nazwa wpisu.

Optymalizacja tekstu na stronie

Oprócz powyższych działań, naprawdę niezłe wyniki można osiągnąć dobrze napisanym i sformatowanym tekstem. Tak jak powyżej, tak i tutaj Google stawia na maksymalną transparentność, łatwość w nawigacji i wyczerpujące informacje – pomogą nam w tym nagłówki H1 i H2.

Nagłówki H1, H2 i dalsze segregują treść według ważności informacji. Nagłówek H1 stosuje więc się jako tytuł strony lub tekstu, natomiast H2 to śródtytuły, czyli tytuły poszczególnych akapitów. Jeżeli dzielimy akapit na jeszcze mniejsze części, to zastosujemy nagłówek H3. Pozostałe nagłówki stosuje się przy dalszych podziałach – ale nie należy ich mylić z wyliczeniami w tekście, które są osobnym elementem.

Dobrze zoptymalizowany tekst powinien mieć linki wewnętrzne, prowadzące do powiązanych z tym tekstem podstron (z innymi artykułami lub np. z kategoriami, czy produktami ze sklepu, o których mowa w tekście). Ważne jest jednak, aby anchor (czyli podlinkowana fraza) składał się ze słów kluczowych opisujących treść strony, do której przenosi.

Tekst na stronie powinien też zawierać frazy kluczowe – a w szczególności powinny je zawierać nagłówki oraz wstęp, czyli pierwszy akapit wprowadzający do tekstu (niektórzy twierdzą nawet, że frazę kluczową powinno zawierać pierwsze 100 znaków wstępu). Co do fraz kluczowych w tekście – pamiętajmy, aby na całej stronie używać tylko kilku najbardziej charakterystycznych dla naszej działalności fraz; niedopuszczalne jest „ładowanie” jak największej ich liczby z nadzieją, że Google weźmie pod uwagę je wszystkie.

Ale nawet te kilka wybranych fraz nie może się pojawiać zbyt często; trzeba tu kierować się  wyczuciem. Jeśli tekst brzmi nienaturalnie, a frazy sprawiają wrażenie „powtykanych” na siłę – to znaczy, że jest ich za dużo.

Google Search Console a pozycjonowanie strony w WordPress

Skoro już jesteśmy przy słowach kluczowych – to warto skorzystać z narzędzia do badania fraz kluczowych, które oferuje samo Google: Google Search Console (GSC). GSC wykona dla nas kilka bardzo przydatnych w pozycjonowaniu operacji: wyśle wyszukiwarce sygnał, aby nasza strona została zaindeksowana, umożliwi załadowanie mapy witryny ułatwiającej działanie robotów Google’a oraz sprawdzi, czy nie ma żadnych problemów z indeksowaniem lub wyszukiwaniem naszej strony.

Najważniejszą funkcją GSC jest jednak wyświetlanie wyników wyszukiwania naszej strony: miesięczna liczba wyświetleń, kliknięć oraz część fraz, po których strona jest najczęściej odwiedzana. Dla nas jest to bardzo cenna informacja, ponieważ dzięki tym wynikom możemy aktualizować treści na stronie właśnie pod te frazy i pojawiać się w wynikach wyszukiwania na jeszcze wyższych pozycjach.

Pozycjonowanie strony w WordPressie – nie takie trudne

Niektóre czynności nie są niestety takie proste do zrobienia bez wtyczek – na przykład wprowadzanie metadanych. Jednak wykonując najpierw „bezwtyczkowe” działania i instalując tylko jedną, wielofunkcyjną, zwalniamy się z konieczności instalowania kilku różnych wtyczek – a to znacznie poprawi działanie naszej strony i jej pozycję. Odpowiedź na pytanie, jak ich używać, znajdziecie w 2. części artykułu.


Zapisz się do newslettera

Pozostałe najnowsze artykuły

Pozycjonowanie bloga – kilka prostych sposobów na wyższe pozycje w wyszukiwarce

Blogi istnieją w sieci od ponad 20 lat, a ich rola całkowicie zmieniła się od czasów, gdy stanowiły one formę publicznego... 

LinkedIn Ads – do kogo można kierować reklamy?

Serwis społecznościowy LinkedIn odnotowuje stale rosnącą liczbę użytkowników. Coraz więcej osób oraz firm zakłada tam swoje profile, aby... 

Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Ilekroć mówimy o słowach kluczowych dobrze jest sprawdzić, czy podlegają one sezonowości. Sezonowość słów kluczowych to nic innego,... 

Czym jest techniczne SEO?  

Techniczne SEO jest to proces, w którym analizie zostają poddane techniczne elementy serwisu. Rekomendacje techniczne, które zostają...