Przejdź do
baner_under_the_fold 7

Jak pozycjonować stronę WordPress?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak pozycjonować stronę WordPress?

WordPress to bardzo przystępny w obsłudze i wydajny w działaniu CMS. Nie dziwi więc fakt, że jest on najczęściej wybierany przez właścicieli stron internetowych i pozostawia daleko w tyle inne CMS-y – dzieje się tak również w przypadku profesjonalnych stron firmowych i sklepów internetowych. Jedną z zalet jest to, że platforma WordPress bardzo ułatwia pozycjonowanie strony, choć oczywiście nie zrobi tego za nas. Jak więc najlepiej wypozycjonować stronę zbudowaną na WordPressie?

Pozycjonowanie WordPress

Pozycjonowanie strony WordPress – samodzielnie czy z wtyczkami?

Zasady pozycjonowania strony WordPress generalnie nie odbiegają od ogólnych reguł SEO, które stosuje się w Internecie. WordPress daje jednak możliwość znacznie łatwiejszego ich zastosowania dzięki dostępnym wtyczkom oraz wbudowanym funkcjom.

Jednak jak to w życiu, tak i tutaj ułatwienie wiąże się z pewnym kosztem – otóż instalując wtyczki, spowalniamy działanie całej strony (a to może wpłynąć na jej pozycjonowanie i komfort użytkownika). Oczywiście nie odczujemy tego po instalacji jednego czy dwóch pluginów, ale zazwyczaj wtyczka ułatwiająca pozycjonowanie stron jest już którymś z kolei zainstalowanym na stronie dodatkiem. Coś za coś.

Z tego powodu warto zrobić samemu tyle, ile się da, a wtyczkami posługiwać się dopiero, gdy nie będzie już innej możliwości. Lepiej zdecydować się na jedną lub dwie wtyczki, na przykład YoastSEO albo RankMath plus wtyczka do kompresji i cache. Tym bardziej, że wykorzystując w pełni wbudowane możliwości WordPressa i ogólne zasady SEO, możemy osiągnąć całkiem niezłe wyniki. Co zatem możemy zrobić bez użycia wtyczki?

Pozycjonowanie strony w WordPressie – czytelność strony

Jedną z takich rzeczy jest tworzenie zawartości strony w taki sposób, aby była dla użytkownika czytelna. Dla przykładu – gdy prowadzimy stronę o motoryzacji, to czytelnik chce wiedzieć, czy znajduje się na blogu o motoryzacji, w sklepie internetowym z częściami, czy też na stronie firmowej komisu. Jest to ważne także dlatego, że Google docenia strony, które są transparentne i które sam może łatwo i szybko „przeczytać”.

„Przeczytanie” strony przez Google’a ułatwią także przyjazne adresy URL – to znaczy takie, które składają się ze słów kluczowych określających jej zawartość, a do tego nie zawierają nadmiaru słów (np. przyimków). Przyjazne adresy URL ustawimy wchodząc w Ustawienia –> Bezpośrednie odnośniki, oraz wybierając opcję Nazwa wpisu.

Optymalizacja tekstu na stronie

Oprócz powyższych działań, naprawdę niezłe wyniki można osiągnąć dobrze napisanym i sformatowanym tekstem. Tak jak powyżej, tak i tutaj Google stawia na maksymalną transparentność, łatwość w nawigacji i wyczerpujące informacje – pomogą nam w tym nagłówki H1 i H2.

Nagłówki H1, H2 i dalsze segregują treść według ważności informacji. Nagłówek H1 stosuje więc się jako tytuł strony lub tekstu, natomiast H2 to śródtytuły, czyli tytuły poszczególnych akapitów. Jeżeli dzielimy akapit na jeszcze mniejsze części, to zastosujemy nagłówek H3. Pozostałe nagłówki stosuje się przy dalszych podziałach – ale nie należy ich mylić z wyliczeniami w tekście, które są osobnym elementem.

Dobrze zoptymalizowany tekst powinien mieć linki wewnętrzne, prowadzące do powiązanych z tym tekstem podstron (z innymi artykułami lub np. z kategoriami czy produktami ze sklepu, o których mowa w tekście). Ważne jest jednak, aby anchor (czyli podlinkowana fraza) składał się ze słów kluczowych opisujących treść strony, do której przenosi.

Tekst na stronie powinien też zawierać frazy kluczowe – a w szczególności powinny je zawierać nagłówki oraz wstęp, czyli pierwszy akapit wprowadzający do tekstu (niektórzy twierdzą nawet, że frazę kluczową powinno zawierać pierwsze 100 znaków wstępu). Co do fraz kluczowych w tekście – pamiętajmy, aby na całej stronie używać tylko kilku najbardziej charakterystycznych dla naszej działalności fraz; niedopuszczalne jest „ładowanie” jak największej ich liczby z nadzieją, że Google weźmie pod uwagę je wszystkie.

Ale nawet te kilka wybranych fraz nie może się pojawiać zbyt często; trzeba tu kierować się wyczuciem. Jeśli tekst brzmi nienaturalnie, a frazy sprawiają wrażenie „powtykanych” na siłę – to znaczy, że jest ich za dużo. Takie zjawisko znane jest jako „keyword stuffing” i nie jest pozytywnie postrzegane przez algorytmy Google.

pozycjonowanie wordpress

Google Search Console a pozycjonowanie stron internetowych w WordPressie

Skoro już jesteśmy przy słowach kluczowych – to warto skorzystać z narzędzia do badania fraz kluczowych, które oferuje samo Google: Google Search Console (GSC). GSC wykona dla nas kilka bardzo przydatnych w pozycjonowaniu operacji: wyśle wyszukiwarce sygnał, aby nasza strona została zaindeksowana, umożliwi załadowanie mapy witryny ułatwiającej działanie robotów Google’a oraz sprawdzi, czy nie ma żadnych problemów z indeksowaniem lub wyszukiwaniem naszej strony.

Najważniejszą funkcją GSC jest jednak wyświetlanie wyników wyszukiwania naszej strony: miesięczna liczba wyświetleń, kliknięć oraz część fraz, po wyszukaniu których strona jest najczęściej odwiedzana. Dla nas jest to bardzo cenna informacja, ponieważ dzięki tym wynikom możemy aktualizować treści na stronie właśnie pod te frazy i pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania na jeszcze wyższych pozycjach.

Pozycjonowanie strony w WordPressie – to nie takie trudne

Niektóre czynności nie są niestety takie proste do zrobienia bez wtyczek – na przykład wprowadzanie metadanych. Jednak wykonując najpierw te „bezwtyczkowe” działania i instalując tylko jeden, wielofunkcyjny plugin, zwalniamy się z konieczności dodawania kilku różnych wtyczek – a to znacznie poprawi działanie naszej strony i jej pozycję. Na jakie wtyczki WordPress warto więc zwrócić uwagę?

Yoast SEO i All in one SEO

To dwie najpopularniejsze wtyczki do pozycjonowania na WordPressie. Ich funkcje są zbliżone – jednak to Yoast jest polecany na początek dla większości stron ze względu na możliwość analizowania treści. Z kolei z All in one SEO bardziej skorzystają właściciele sklepów internetowych, ze względu na możliwość monitorowania wydajności pojedynczej strony. W poniższym opisie skupimy się bardziej na Yoast SEO.

Ze względu na duże możliwości i szalenie prostą obsługę, Yoast SEO jest wtyczką uznawaną za „niezbędną” do prowadzenia stron na WP. Ilość funkcji może wprawdzie trochę przytłaczać, ale na początek wystarczy korzystać z tych podstawowych:

  • analizy tekstów na stronie pod kątem SEO,
  • łatwego wprowadzania metadanych (i ich grupowej konfiguracji),
  • tworzenia mapy witryny (o ile już nie zrobiliśmy tego w Google Search Console),
  • wyboru frazy kluczowej dla całej strony lub podstron,
  • możliwości włączenia lub wyłączenia indeksowania wybranych stron,
  • przeglądu technicznego całej strony.

Bardzo przydatną funkcją Yoast SEO jest analiza tekstu na stronie. Wtyczka sprawdza jego długość, częstotliwość używania frazy kluczowej, jej obecność we wstępie, w metadanych i w nagłówkach, poprawność stosowania nagłówków H1-H6, długość metadanych, liczbę linków wewnętrznych, atrybuty ALT dla grafik… i wiele więcej. W wynikach analizy wyświetla się nam czerwone, pomarańczowe lub zielone światło – w zależności od tego, w jakim stopniu tekst spełnia wymogi SEO.

Warto jednak pamiętać, że wprowadzanie na siłę wszystkich wskazówek z matematyczną precyzją może sprawić, że tekst będzie brzmiał nienaturalnie i w konsekwencji nie utrzyma uwagi czytelnika. Dlatego podpowiedzi wtyczki należy traktować raczej jako wskazania, a nie sztywną instrukcję – zwłaszcza że wtyczka średnio rozumie język polski i nie odmienia wyrazów (w przeciwieństwie do Google’a).

Istnieje również wersja premium Yoast SEO – jednak na początek podstawowe funkcje w zupełności nam wystarczą.

pozycjonowanie wordpress

Wtyczka Rank Math

Konkurencyjną wtyczką dla Yoast SEO i All in One SEO jest Rank Math. Wtyczka jest darmowa i ma te same opcje co powyższe oraz kilka funkcjonalności, które Yoast Seo i All in One oferują w pakiecie premium.

W czym Rank Math jest lepszy?

  • Zawiera moduł zliczający linki wewnętrzne i zewnętrzne,
  • wtyczka sama sugeruje właściwe dla nas frazy kluczowe do umieszczenia w tekście,
  • ma wbudowany moduł przekierowań 301 i 404,
  • obsługuje mikroformaty (dane strukturalne pomagających robotom Google’a w dokładniejszym odczytaniu strony oraz dodaniu funkcjonalności przydatnych w e-commerce, takich jak na przykład klikalny numer telefonu, geolokalizacja czy możliwość oceniania produktu lub usługi w Google),
  • wszystkie trzy wtyczki można połączyć z Google Search Console – ale Rank Math pobiera więcej danych. Dla przykładu: w Yoast SEO po połączeniu z GSC wyświetlają się nam jedynie błędy w indeksowaniu strony, natomiast Rank Math pobiera także informacje o frazach kluczowych, CTR, liczbę kliknięć na daną frazę… i inne informacje. Niby to szczegół, bo przecież można zobaczyć to samo w samym GSC – ale cieszy i ułatwia życie.

Jedyną „wadą” Rank Math jest liczba wszystkich funkcji, przez którą wtyczka wymaga więcej czasu na skonfigurowanie. Musimy też sami rozważyć, czy np. mikroformaty lub przekierowania 301 są nam potrzebne. Jeśli nie – to Yoast SEO będzie wystarczający.

Inne wtyczki pomagające w pozycjonowaniu strony WordPress

Yoast SEO, All in one SEO i Rank Math to wielofunkcyjne kombajny, ale nawet one nie zawierają absolutnie wszystkiego, co pomaga w pozycjonowaniu strony. Trzeba więc zainstalować dodatkowe wtyczki poprawiające elementy, których nie jesteśmy w stanie skonfigurować ani sami, ani za pomocą wymienionych wyżej pluginów. Poniżej wymieniliśmy kilka z nich:

  • Page Speed Plugin – szybkie ładowanie się strony jest bardzo doceniane przez Google – i nie ma się co temu dziwić. Wtyczka naprawia najczęstsze błędy w kodzie strony i usprawnia elementy, które wpływają na ocenę w Google Page Speed Insights. Są to m.in. optymalizacja grafik, funkcja lazy load, włączenie kompresji i inne.
  • W3 Total Cache – częste czyszczenie pamięci cache strony generalnie usprawnia jej działanie, natomiast ta konkretna wtyczka oprócz czyszczenia cache buforuje stronę, minifikuje kod HTML, CSS i Java Script. Poza tym oferuje też wiele innych funkcji przyspieszających działanie i ładowanie się strony.
  • AMP for WP – jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie przystosować szablonu do poprawnego wyświetlania się na smartfonach i tabletach, to ta wtyczka zoptymalizuje widok strony na tych urządzeniach.

Podsumowanie

Pamiętajmy, że im mniej wtyczek, tym lepiej – ale samodzielne wprowadzenie wielu wyżej wspomnianych działań wymagałoby od nas przynajmniej średnio zaawansowanej znajomości HTML czy CSS lub długich godzin spędzonych nad dopasowywaniem szablonu. Wtyczki dają nam więc dodatkową korzyść – czas, który możemy poświęcić na inne działania.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Storytelling bez tajemnic: co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz go wykorzystywać?

    Storytelling (inaczej marketing narracyjny) to jedna z najskuteczniejszych technik stosowanych w marketingu. Za pomocą ciekawych historii można...

    Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

    Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2022

    Facebook to zdecydowanie najpopularniejszy serwis społecznościowy – zgodnie z wynikami badań Mediapanel, tylko w lutym 2022 roku...