Przejdź do
baner_under_the_fold-2-2048×486

Lokalne SEO – jak osiągać wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania Google?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Lokalne SEO – jak osiągać wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania Google?

Lokalne SEO to strategia optymalizacji, która pomoże Twojej firmie być bardziej widoczną w lokalnych wynikach wyszukiwania Google. Inwestując w takie działania, dasz się znaleźć potencjalnym klientom, zbudujesz wizerunek wiarygodnego przedsiębiorcy i wyróżnisz się wśród konkurencji. Chcesz wiedzieć, czym w praktyce jest lokalne SEO i jak osiągnąć wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania? Zapraszamy do lektury.

Jak wynika z raportu State of Marketing 2021, prawie 46% wszystkich wyszukiwań w Google to wyszukiwania informacji lokalnych, a aż 88% konsumentów, którzy dokonują lokalnego wyszukiwania na swoim smartfonie, odwiedza sklep lub dzwoni do niego w ciągu jednego dnia.

Takie dane to niezbity dowód na to, że wysoka pozycja w lokalnych wynikach wyszukiwania jest dziś zdecydowanie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Powód? Jeśli strona Twojej firmy nie będzie zoptymalizowana pod kątem lokalnego wyszukiwania, możesz zupełnie nieświadomie stracić potencjalnych klientów, gotowych zrobić zakupy właśnie w Twoim sklepie.

Lokalne pozycjonowanie strony internetowej to często zaniedbywane działania. Nawet jeśli świadczysz usługi zdalnie lub wysyłasz produkty do klienta, może się okazać, że na rynku lokalnym są osoby gotowe stać się Twoimi klientami w kilka minut.

Czym jest lokalne SEO?

Lokalne SEO to proces, który pomoże Twojej firmie podnieść pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google na danym terenie. Jeśli zoptymalizujesz serwis pod kątem wyszukiwań lokalnych, dasz znać wyszukiwarce Google, że Twoja firma znajduje się w określonej okolicy i chce, by znaleźli ją lokalni klienci. Dzięki temu pokażesz się osobom szukającym właśnie takich produktów, jakie oferujesz.

Dla firm działających lokalnie taka forma reklamy może okazać się czynnikiem zmieniającym dotychczasowe podejście do biznesu.

mapa

Pozycjonowanie lokalne – dlaczego warto? 3 konkretne korzyści

Pozycjonowanie lokalne to świetny sposób na znalezienie potencjalnych klientów. Sprawdź, dlaczego warto pomyśleć o pozycjonowaniu lokalnym w Twoim biznesie.

Pokaż się lokalnym klientom

Skorzystaj z pozycjonowania lokalnego i zdobądź wysoką pozycję w swoim regionie. Klientom poszukującym usług specjalistów wygodniej jest skorzystać z pomocy fachowców, którzy działają w danym mieście lub nawet tuż za rogiem!

Lokalne pozycjonowanie to idealne rozwiązanie zarówno dla firm, które dopiero zaczynają swoją działalność, jak i przedsiębiorstw, które szukają nowych klientów.

Wedle szacunków prawie 90% klientów szuka firm w pobliżu swojego miejsca zamieszkania, a aż 58% z nich robi to codziennie. Dobrze byłoby wykorzystać ten potencjał pozycjonowania lokalnego.

Zdecyduj się na lokalne SEO i sprowadź do swojej firmy osoby codziennie szukające usług, które świadczysz.

Pojawienie się w wynikach lokalnych zastąpiło dawną prasę z ogłoszeniami. Co prawda gazety nadal są drukowane i wiele firm działających w danej lokalizacji nadal korzysta z tej formy promocji, ale widoczność strony internetowej na frazy lokalne staje się coraz bardziej popularną formą reklamy i poszukiwania klientów.

Pozycjonowanie regionalne – sposób na tańszy marketing

Podczas planowania pozycjonowania strony, aktywności w mediach społecznościowych, doboru fraz kluczowych i bieżącej obsługi kanałów dotarcia do klientów może się okazać, że poleganie na Google w kampaniach ogólnopolskich jest nieopłacalne.

Użytkownicy szukający produktów lokalnie to klienci sklepów stacjonarnych i trzeba do nich dotrzeć tak, by wiedzieli, gdzie wracać po kolejne produkty.

Prowadzenie kampanii reklamowej lub pozycjonowanie lokalne SEO może się okazać znacznie tańsze od optymalizacji strony pod frazy, które i tak nie dadzą firmie klientów. Prowadząc biznes lokalny, nie warto walczyć o pozycje z konkurencją, która działa w całej Polsce – oczywiście to zależy od profilu firmy.

Budowanie relacji w pozycjonowanie lokalnym

Kiedy lokalne wyniki wyszukiwania prowadzą klienta do Twojego punktu, masz niepowtarzalną okazję poznać go osobiście. Twój sklep lub miejsce wykonywania usług to nie tylko punkt na mapach Google Moja Firma. To coś więcej, bo klient może z Tobą porozmawiać i bezpośrednio omówić swoje problemy, które rozwiązuje Twoja pomoc.

Regionalne pozycjonowanie to okazja wskazania na mapie Google fizycznego miejsca, gdzie można uzyskać więcej informacji, umówić się na wizytę czy rozejrzeć się na lokalnym rynku w poszukiwaniu okazji lub partnerów biznesowych.

Co ciekawe, fora internetowe często wskazują najlepszych dostawców, którzy znają się na swoim fachu.

Potencjalni klienci chętniej oddadzą swoje zabytkowe auto do renowacji osobie, która mimo braku strony internetowej zebrała internetowe owacje na stojąco – fani motoryzacji wychwalają mechanika za świetną robotę i nie żałują ani złotówki, którą u niego zostawili.

Z drugiej strony – w innej firmie – przy wizytówce Google Moja Firma pojawia się piękne zdjęcie warsztatu, ale opinie pozostawiają wiele do życzenia.

Brakuje adresu firmy i informacji o usłudze. Google pozycjonuje taką firmę, ale to mieszkańcy danego miasta decydują, czy warto korzystać z usług firmy w tej konkretnej lokalizacji

Które firmy najbardziej skorzystają, inwestując w lokalne SEO?

Inwestycja w działania z zakresu lokalnego SEO przyniesie korzyści większości firm posiadających stacjonarną siedzibę. Lokalne pozycjonowanie nie powinno być wyborem, lecz absolutną koniecznością zwłaszcza dla:

  • firm, które świadczą usługi medyczne – gabinetów lekarskich czy praktyk dentystycznych;
  • kancelarii prawnych;
  • salonów fryzjerskich i kosmetycznych;
  • barów i restauracji;
  • sklepów, piekarni, cukierni;
  • hydraulików, szklarzy i innych tego typu specjalistów;
  • firm świadczących usługi dotyczące zwierząt – groomerów, petsitterów etc.;
  • biur nieruchomości.

Najważniejsze czynniki rankingowe, czyli od czego zależy sukces lokalnego SEO?

Na pewnym poziomie lokalne SEO działa dokładnie tak samo, jak „normalne” wyszukiwanie w Google. To, co czyni je wyjątkowym, to fakt, że Google używa innego zestawu czynników rankingowych, aby uszeregować lokalne wyniki wyszukiwania. Są to:

  • lokalizacja, z której dana osoba szuka dostawcy produktów/usług;
  • cytowanie NAP;
  • posiadanie wizytówki Google Moja Firma;
  • słowa kluczowe używane w profilu Google Moja Firma i w serwisie WWW;
  • recenzje online;
  • słowa kluczowe użyte w recenzjach online;
  • liczba meldunków w danej lokalizacji;
  • liczba udostępnień w mediach społecznościowych;
  • ocena Twojej firmy (w gwiazdkach) w Mapach Google.

Które z nich mają największe znaczenie?

Podczas konferencji Whitespark’s Local Search Summit we wrześniu 2020 roku Darren Shaw ogłosił wstępne wyniki swojego najnowszego badania Local Search Ranking Factors. Wynika z nich, że najważniejszymi pogrupowanymi czynnikami, wpływającymi na rankingi pakietów lokalnych, są:

  1. Google Moja Firma,
  2. recenzje,
  3. optymalizacja on-page,
  4. linki.

Aby uplasować się wysoko w lokalnych wynikach organicznych, należy się skupić na najważniejszych obszarach, którymi są:

  1. optymalizacja on-page,
  2. linki,
  3. zachowanie.

Według ekspertów najważniejszymi czynnikami lokalnego rankingu organicznego są:

  1. jakość linków przychodzących,
  2. ilość wysokiej jakości treści,
  3. słowa kluczowe w anchor text linków przychodzących.

liczydło

Lokalne SEO — od czego zacząć?

Osiągnięcie wysokich pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania Google jest procesem wielowymiarowym, wymagającym różnorodnych działań. Oto najważniejsze:

Utwórz wizytówkę Google Moja Firma

Odpowiednio przygotowana wizytówka Google Moja Firma jest podstawą wdrażania lokalnego SEO. Jak wskazuje nazwa, jest to wizytówka firmy w internecie. Zawiera ona najważniejsze z punktu widzenia potencjalnego klienta informacje – zdjęcia, lokalizację, godziny otwarcia, dane kontaktowe czy recenzje klientów.

Stworzenie wizytówki jest bezpłatne, a decyzję o tym, które pola wypełnić i co za tym idzie – jakie informacje udostępnić internautom, podejmuje sam przedsiębiorca. Aby założyć wizytówkę, wejdź na www.google.pl/business i zaloguj się na swoje konto Google (jeśli nie posiadasz konta Google, musisz najpierw się zarejestrować).

Rada: tworząc wizytówkę Google Moja Firma, zadbaj o to, by wypełnić wszystkie pola, udostępniając odbiorcom jak najwięcej informacji. Niedopracowana i niedbała wizytówka może przynieść Twojemu biznesowi zdecydowanie więcej szkody niż pożytku. Natychmiast wywoła bowiem skojarzenia z… kiepską jakością usług.

Wybierz lokalne frazy kluczowe

Niezbędnym elementem lokalnego SEO jest wyselekcjonowanie odpowiednich słów kluczowych, charakterystycznych dla specyfiki lokalnego wyszukiwania. Pierwszym i być może najważniejszym krokiem ku ich znalezieniu jest właściwe określenie swojej lokalizacji. Musisz ustalić, które obszary chcesz obrać za cel wyszukiwania lokalnego. W zależności od specyfiki Twojej działalności możesz wybierać słowa kluczowe związane z lokalizacją w pobliżu swojej firmy lub miejscami, do których dojeżdżasz w celu wykonania usługi.

Kolejny krok to wybór najbardziej trafnych określeń związanych z branżą, w której działasz. Chcąc dotrzeć do osób prowadzących bardziej szczegółowe wyszukiwanie, użyj modyfikatorów:

  • modyfikatory jakościowe – stanowią o jakości Twojego biznesu, produktów czy usług. Obejmują takie frazy jak „najlepszy” lub „top”;
  • modyfikatory okazji – skupiają się na konkretnym wydarzeniu lub punkcie w czasie. Obejmują takie frazy jak „jesień”, „urodziny” lub „Boże Narodzenie”;
  • modyfikatory typu – koncentrują się na specyfice usług, które świadczy Twoja firma. Jeśli zajmujesz się planowaniem imprez w konkretnym miejscu, możesz oferować catering lub salę weselną;
  • modyfikatory specjalne – pomogą wyróżnić Twoją firmę spośród konkurentów, wskazując na unikalne cechy Twojego biznesu, np. wysyłkę tego samego dnia czy możliwość dostarczenia zakupów do domu.

Oto kilka szablonów, które pomogą Ci stworzyć najlepsze słowa kluczowe na potrzeby lokalnego SEO.

  • [rodzaj firmy/produktu/usługi] w Radomiu
  • [rodzaj biznesu/produktu/usługi] Radom
  • Radom [typ biznesu/produktu/usługi]
  • Najlepszy [typ biznesu/produktu/usługi] w Radomiu

Rada: planer słów kluczowych Google zapewni Ci dostęp do danych o liczbie wyszukiwań dla określonych obszarów geograficznych. Aby jeszcze lepiej zaplanować listę lokalnych słów kluczowych, koniecznie z niego skorzystaj.

Pozyskaj linki NAP

Wizytówki NAP to internetowe wizytówki zawierające: nazwę (name), adres (address) i numer telefonu (phone) firmy. Publikowane na lokalnych i branżowych portalach, w serwisach i katalogach, wspierają rozpoznawalność firmy, pomagając osiągać wysokie wyniki w wynikach wyszukiwania oraz pozyskać nowych klientów.

Linki NAP to linki pozyskiwane z wizytówek NAP, wykorzystywane wyłącznie w lokalnym SEO. Warto zdobywać je na stronach mających wysoką widoczność w Google. Tę zweryfikujesz za pomocą takich narzędzi jak Semstorm czy Senuto.

Do najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych serwisów służących publikacji wizytówek NAP należą:

  • pkt.pl,
  • panoramafirm.pl,
  • targeo.pl,
  • zumi.pl,
  • cylex.pl,
  • misterwhat.pl,
  • bazafirm.org,
  • baza-firm.com.pl,
  • yelp.pl/biz/.

Rada: Chcąc sprawić, by wizytówki NAP realnie wsparły działania SEO, zadbaj o to, aby umieszczone na nich dane były spójne i kompletne. Tworząc wizytówkę:

  • użyj pełnej nazwy firmy, najlepiej takiej, która figuruje w CEiDG lub KRS;
  • użyj pełnej nazwy ulicy;
  • do stacjonarnego numeru telefonu dodaj przedrostek kierunkowy;
  • nie zapomnij o kodzie pocztowym.

Jeśli jakiekolwiek dane Twojej firmy uległy zmianie, koniecznie zaktualizuj wizytówki.

Wykorzystaj potencjał Local Schema Business

Local Schema Business jest rodzajem kodu znacznika danych strukturalnych, który służy do kategoryzowania i definiowania informacji o firmach. Dzięki niemu poinformujesz Google o tym, że prowadzisz lokalny biznes, jak również dasz wyszukiwarce znać, jaki obszar (obszary) obsługujesz.

W ramach słownika schema.org typ LocalBusiness jest podtypem zarówno dla miejsca, jak i organizacji. Posiada także szeroką gamę podtypów, one z kolei mogą być użyte do bardziej szczegółowego zdefiniowania Twojego biznesu.

Główne obszary treści, na których powinieneś się skupić, to:

  • @type;
  • obraz (baner typu obraz);
  • telefon;
  • nazwa (firmy);
  • logo (logo firmy);
  • opis (Twojej firmy i oferty);
  • openingHours (godziny pracy);
  • URL;
  • geo (współrzędne długości i szerokości geograficznej);
  • contactPoint (informacje kontaktowe);
  • address (fizyczny adres siedziby).

Lokalne znaczniki schema pomagają lokalnemu SEO na dwa sposoby:

  • pozwalają wyszukiwarkom zrozumieć lokalne znaczenie Twojej firmy;
  • dzięki nim wyszukiwarki mogą wyświetlać wyniki strony firmowej wraz z informacjami typu rich snippet, takimi jak numer telefonu, adres, godziny pracy firmy, oceny, recenzje itp.

Aby utworzyć znacznik Schema dla biznesu lokalnego, przejdź do Google Structured Data Markup Helper. Jeśli chcesz sprawdzić, czy poprawnie skonfigurowałeś snippet kodu, możesz przetestować go w narzędziu Google Structured Data Testing. W przypadku gdy przy wypełnianiu niektórych tagów cokolwiek przeoczyłeś, Google da Ci dodatkowe zalecenia.

Wykonaj optymalizację on-page na stronie

Koncentracja na poprawie pozycji strony w lokalnych wynikach wyszukiwania nie oznacza, że powinieneś zaniedbać klasyczne wskazówki SEO. Kolejnym krokiem, jaki należy wykonać, jest optymalizacja strony internetowej z uwzględnieniem lokalnych fraz kluczowych. Co warto zrobić?

  • Rozsyp słowa kluczowe po całej witrynie.
  • Upewnij się, że Twoja treść zawiera nagłówki (H1, H2 itp.), a w nich słowa kluczowe.
  • Zoptymalizuj znaczniki tytułu, znaczniki alt, znaczniki meta i URL.
  • Regularnie aktualizuj treści.
  • Upewnij się, że Twoja strona ma najszybszą możliwą prędkość ładowania, aby uniknąć wzrostu współczynnika odrzuceń.

Zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne. Zdobądź potencjalnych klientów

Większość lokalnych zapytań w Google pochodzi od osób korzystających z wyszukiwarki za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jeśli strona internetowa będzie dla nich nieczytelna, nie skorzystają z Twoich usług. Optymalizacja serwisu pod kątem smartfonów i tabletów powinna być więc nieodzownym elementem działań firm, które chcą docierać do lokalnych odbiorców.

Myśląc o nowej stronie internetowej lub kiedy czeka Cię optymalizacja strony, działaj zgodnie z zasadą mobile first.

Dlaczego wersja mobilna strony jest tak ważna?

Twoi klienci częściej niż z laptopa korzystają z urządzeń mobilnych. Dziś normą jest, że codzienne zakup robimy, idąc na spacer z psem, tylko że nie wstępujemy do warzywniaka, a szukamy sklepu, który nam te zakupy dostarczy lub planujemy trasę spaceru, by wpaść po coś po drodze.

Pozycjonowanie lokalne i optymalizacja pod urządzenia mobilne to również najszybsza droga dla klienta, by ten szybko znalazł to, czego szuka, gdy np. musi szybko kupić dla kogoś prezent lub jest pierwszy raz w danym mieście i może liczyć tylko na opisy i opinie w wizytówce Google Moja Firma.

Lokalne firmy często pojawią się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. To zasługa odpowiedniego promowania witryny, ale sukces pojawia się dopiero wtedy, gdy klient zapuka do Twoich drzwi.

Opisywane tutaj pozycjonowanie lokalne, oparte na dopasowaniu pod urządzenia mobilne, nazywa się mobile SEO.

SEO lokalne dla urządzeń mobilnych

Mobile SEO wymaga odpowiednich działań, które mają wpływ na pozycjonowanie lokalne. Należy pamiętać o optymalizacji title i meta description. Telefony i tablety są mniejsze niż komputery stacjonarne, toteż prezentowane zdjęcia i treści będą się na nich inaczej wyświetlać.

Warto zadbać o odpowiednią szybkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych, by wykluczać współczynnik odrzuceń i gorsze pozycjonowanie lokalne przez Google.

Proś zadowolonych klientów o recenzje

Zachęcenie klientów do napisania pochlebnych opinii o Twojej firmie pomoże Ci podnieść pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania. Będzie także skutecznym wabikiem, który pozwoli pozyskać kolejnych odbiorców. Poproś o opinie zaraz po wykonaniu usługi lub odebraniu produktu przez klienta.

Dobrym pomysłem, który wdrażają sklepy internetowe – szczególnie te z możliwością odbioru towaru w jednej z placówek firmy – jest dodawanie do paczki z zamówieniem ulotki z bonami rabatowymi i prośbą o opinie.

Kiedy klient pozostawi pozytywną opinie w Mapach Google, inne osoby wyszukujące podobne usługi i produkty z regionu zobaczą opis, który być może zadecyduje o dokonaniu zakupu.

ławka

Podsumowanie

Działania z zakresu lokalnego SEO to najlepszy sposób na zdobycie lokalnych odbiorców. Są także (a przynajmniej powinny być) świetnym wstępem do zbudowania długofalowych relacji konsumenckich. Jeśli doświadczenia klienta będą pozytywne, istnieje wielka szansa, że ten do Ciebie wróci, zwłaszcza jeśli mieszka lub regularnie bywa w okolicy.

Przy pozycjonowaniu lokalnym należy pamiętać o podobnych zasadach jak przy optymalizacji strony pod SEO i podejmować również inne działania mające poprawić jej widoczność.

Lokalne pozycjonowanie to swoista hybryda rozwiązań dotyczących nowoczesnego marketingu i tradycyjnego podejścia do lokalnych biznesów. Lokalne wyniki wyszukiwania pokażą Twoim stałym odbiorcom ich ulubione miejsce zakupów, a przyjezdni sprawdzą, gdzie mogą np. zjeść coś dobrego w czasie podróży.

Możesz spróbować samodzielnie rozpocząć działania z pozycjonowaniem lokalnym lub wykupić usługę pozycjonowania lokalnego w sprawdzonej firmie, która może też promuje się w Twojej okolicy…

Pomóc klientom wybrać Twoją spośród innych firm lokalnych i sprawdź, że założenie wizytówki, Twój profil działalności w Google Moja Firma, to tylko początek drogi do pozyskania nowych klientów z Twojej ulicy.

Skorzystaj z porad z powyższego artykułu i zacznij działać jeszcze dziś, by jutro powitać dawnych i nowych klientów; zapytać ich o opinie i poprosić o polecenie swoim sąsiadom.

Zacznij teraz.

Dawid Targiel

Dawid Targiel

Dawid Targiel

Dawid Targiel – SEO Specialist. Doświadczony w analizowaniu stron www, tworzeniu audytów, kompleksowym prowadzeniu projektów SEO, a także własnych witryn internetowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....