Przejdź do

Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie. Za pośrednictwem e-maila nawiązujesz kontakt z klientem, przesyłasz podstawowe informacje o marce czy akcjach promocyjnych. To doskonałe narzędzie, które wspiera rozwój przedsiębiorstwa. Przeczytaj artykuł na temat skutecznych newsletterów! Odpowiadamy na podstawowe pytania o e-mail marketing.

Co to jest newsletter?

Newsletter to narzędzie wykorzystywane przez firmy i organizacje do udostępniania ważnych informacji swojej sieci klientów i subskrybentów. Newslettery zapewniają bezpośredni dostęp do skrzynki mailowej określonej grupy odbiorców, umożliwiając udostępnianie angażujących treści, informowanie o promocjach, nowych produktach i zwiększanie ruchu w witrynie internetowej. Ogromną zaletą e-mail marketingu jest możliwość dokładnego pomiaru skuteczności wysłanych wiadomości, co oznacza, że ​​możesz na bieżąco śledzić postępy i wprowadzać znaczące zmiany, które przyczynią się do większej liczby konwersji.

Budowanie listy odbiorców – jak skutecznie zbierać adresy e-mail?

Zbieranie adresów e-mail i budowanie społeczności wokół marki wymaga od firmy zaangażowania. W jaki sposób zachęcić użytkowników, aby zapisywali się do Twojej listy mailingowej? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad.

Dobrze widoczny formularz zapisu

Formularz powinien być dobrze widoczny na stronie internetowej – firmy zazwyczaj umieszczają go na końcu strony nad stopką lub w formie pop-upu. Odwiedzający witrynę powinni mieć możliwość łatwego dołączenia do listy e-mailowej, niezależnie od tego, czy są na stronie głównej, czy na blogu. Dlatego każda strona witryny powinna zawierać formularz opt-in, który jest łatwy do znalezienia i wypełnienia. Formularze opt-in można dodawać:

  • Na stopce każdej strony
  • Na końcu każdego wpisu bloga firmowego
  • W treści popularnych stron
  • W formie pop-upu

Zaoferuj wartość

Aby budować bazę klientów, musisz zaproponować im unikalną wartość. Poinformuj, dlaczego warto dołączyć właśnie do Twojej grupy odbiorców. Listę mailingową możesz budować, oferując np. specjalne promocje dla subskrybentów czy obiecując wysyłania wartościowych informacji.

Wiele firm oferuje także wartościowe treści na swojej stronie internetowej w postaci e-booka lub poradnika – po podaniu e-maila, użytkownik może otrzymać na skrzynkę dodatkowy content.

Zaproponuj kody rabatowe

Bardzo dobrze sprawdza się także kod rabatowy, który nie tylko zachęca do zapisu, ale również może zachęcić potencjalnych klientów do dokonania zakupu w Twoim sklepie.

Dodaj linki do mediów społecznościowych

Dodaj linki subskrypcji do filmów, artykułów i profili w social mediach. Jeśli dany odbiorca korzysta z wartościowych treści, które udostępniasz, jest większa szansa, że będzie chciał pozostać na bieżąco z informacjami od Twojej marki. Na Facebooku możesz dodać przycisk CTA, który przeniesie użytkownika bezpośrednio do formularza zapisu.

Z czego korzystać przy tworzeniu newslettera?

Do tworzenia swojego newslettera możesz używać gotowych narzędzi, takich jak: GetResponse, MailChimp, MailerLite (dawniej Freshmail). Dostawcy oferują bardzo intuicyjne kreatory maili, za pomocą których pisanie newslettera jest niezwykle proste. Bogaty wybór szablonów w zależności od kategorii sprawia, że atrakcyjność newslettera znacznie wzrasta. Gotowe narzędzia mają możliwość sprawdzenia podglądu maila na różnych klientach pocztowych oraz przetestowania w różnych rozdzielczościach zarówno na desktopie, jak i urządzeniach mobilnych. Newsletter może być także przygotowany w kodzie HTML przez programistę i wysyłany za pomocą specjalnej wtyczki do WordPressa lub Magento, w zależności od systemu, z którego korzystasz.

Email marketing – dobre praktyki

  1. Korzystaj z double opt-ina – korzystanie z systemu subskrypcji double opt-in może poprawić dostarczalność wiadomości e-mail, wskaźnik otwarcia e-maili, a także jakość listy kontaktów, co przełoży się na większą skuteczność email marketingu. W przypadku systemu single opt-in subskrybenci podają swój adres e-mail za pośrednictwem formularza rejestracyjnego i są natychmiast dodawani do listy mailingowej. W przeciwieństwie do tego, systemy double opt-in tworzą dodatkową warstwę ochrony, aby zapobiec zapisywaniu się nieistniejących adresów e-mail lub kontaktów, które nie są zainteresowane Twoimi wiadomościami e-mail. Użytkownik musi jeszcze potwierdzić chęć zapisu, klikając ponownie w link weryfikacyjny, który przychodzi do jego skrzynki pocztowej.

  1. Prowadź optymalną częstotliwość wysyłki – w skuteczności newslettera nie chodzi o zaspamowanie skrzynki odbiorczej klienta. Pamiętaj, że e-mail marketing służy przede wszystkim do budowania relacji, dlatego dostarczaj subskrybentom różne rodzaje treści i wysyłaj je nie za często. Przyjmuje się, że w ramach regularnej komunikacji firma powinna przesyłać wiadomości raz w tygodniu. Możesz jednak odejść od tej zasady, np. kiedy prowadzisz krótką akcję promocyjną.
  2. Przeprowadź testy A/B – testy A/B doskonale nadają się do tworzenia newsletterów. Czasami drobne zmiany mogą mieć znaczny wpływ na polepszenie wyników. Wygląd newslettera, treść wiadomości czy tytuł maila warto poddać testom, aby wybrać jedną, najskuteczniejszą wersję.
  3. Wysyłaj profesjonalny newsletter – staraj się, aby mail wyglądał estetycznie. Zbyt długie treści zniechęcą odbiorców do otwierania korespondencji od Twojej firmy i nadszarpną reputację nadawcy. Pilnuj dobrze sformatowanego tekstu – przed wysyłką przetestuj wyświetlanie maila na różnych klientach pocztowych. Jeżeli działasz w branży e-commerce, dołącz link do produktów, który będzie otagowany UTM-em, dzięki temu sprawdzisz ścieżkę klienta w Google Analytics.
  4. Planuj wysyłkę wiadomości – sprawdź w statystykach, kiedy Twoi klienci są aktywni, dzięki temu możesz osiągnąć wyższy open rate.
  5. Dbaj o higienę bazy – regularne identyfikowanie i usuwanie adresów, które nie otwierają e-maili lub nie klikają w linki przez dłuższy czas, pomaga zwiększyć wskaźniki otwarć i zaangażowania.
  6. Analizuj wysyłane wiadomości – większość narzędzi do e-mail marketingu ma możliwość sprawdzenia najważniejszych parametrów, takich jak np. wskaźnik kliknięć.

Jak przyciągnąć uwagę subskrybentów?

Tworząc newsletter, pamiętaj o tym, aby grupę odbiorców podzielić na segmenty. Osoby, które są na początku swojej drogi zakupowej, mogą potrzebować więcej informacji edukacyjnych, podczas gdy klienci gotowi do zakupu mogą oczekiwać promocji. Aby napisać newsletter, którzy przyniesie korzyści, koniecznie podziel odbiorców.

Aktywowanie subskrybentów

Po segmentacji bazy warto kierować różne komunikaty do wybranych grup odbiorców. Jeżeli klient dawno nie kupował w Twoim sklepie, możesz zachęcić go do konwersji, załączając dedykowany kod. Komunikację dostosuj do konkretnej branży, w której działasz.

Doceniaj klientów

Najbardziej aktywnych klientów możesz doceniać za pomocą ekskluzywnych treści i dedykowanych kodów rabatowych. Jeżeli ktoś jest Twoim klientem premium, warto sprawić, aby poczuł się naprawdę ważny dla Ciebie. Realizacja potrzeb odbiorców poprzez wartościowe i dedykowane treści wspiera proces budowania świadomości marki.

Dodaj emoji w temacie wiadomości

Temat wiadomości w skrzynce odbiorczej z pewnością się wyróżni, jeśli dodasz do niego kolorowe emoji. Dzięki temu prostemu zabiegowi możesz liczyć na wyższy wskaźnik otwarcia wiadomości przez subskrybentów. Badania pokazują, że umieszczenie emoji w temacie wiadomości może zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) aż o 28%.

Rodzaje newsletterów

E-maile powitalne

E-maile powitalne to pierwsze wiadomości, jakie otrzymują nowi subskrybenci. Przedstawiają Twoją markę i wyznaczają ton przyszłej komunikacji. Kluczowe elementy to powitanie, krótkie wprowadzenie do Twojej firmy i informacja, czego subskrybenci mogą oczekiwać od Twoich newsletterów.

Newsletter sezonowy

Są to kampanie związane ze świętami lub ważnymi wydarzeniami, wykorzystujące kontekst sezonowy do promowania odpowiednich produktów lub ofert. Główne wydarzenia zakupowe, takie jak Black Friday i Cyber ​​Monday, są doskonałą okazją do zwiększenia sprzedaży.

Promocje

E-maile promocyjne koncentrują się na wyróżnianiu określonych produktów lub usług, często oferując specjalne oferty lub rabaty. Są bezpośrednie i zorientowane na działanie – mają na celu zwiększenie sprzedaży. Czas i właściwa segmentacja odbiorców to kluczowe elementy, które decydują o ich skuteczności.

Wysyłki newsletterów po zakupie

Te komunikaty mają na celu poprawę doświadczeń klientów po zakupie. Mogą zawierać wskazówki dotyczące korzystania z produktu, prośby o recenzje lub sugestie dotyczące produktów up-sellingowych. Pomagają w budowaniu długoterminowych relacji z klientami.

Seria wiadomości wyzwalanych zachowaniem

Wiadomości są wysyłane na podstawie określonych działań podejmowanych przez subskrybentów, takich jak odwiedzenie strony w witrynie lub porzucenie koszyka zakupowego. E-maile są wysoce spersonalizowane i wysyłane do grupy docelowej w odpowiednim czasie, co zwiększa szanse na zaangażowanie.

E-maile a obecność w mediach społecznościowych

Te wiadomości e-mail zachęcają subskrybentów do nawiązania kontaktu z marką w social media, zwiększając liczbę punktów styku z nimi i budując bardziej zaangażowaną społeczność.

E-maile ratujące porzucone koszyki

Takie e-maile są kierowane do klientów, którzy dodali produkty do koszyka, ale porzucili go, nie dokonując zakupu. Często zawierają przypomnienia o tym, co znajdowało się w koszyku lub oferty specjalne, aby zachęcić do sfinalizowania zakupu.

Podsumowanie – wysyłania newsletterów

Jak widzisz, newsletter zawiera bardzo istotne informacje z punktu widzenia każdego właściciela firmy. Może przekierowywać na stronę internetową lub bezpośrednio do produktów w e-commercie, dzięki czemu klient cały czas ma kontakt z Twoją marką.

Chcesz być na bieżąco? W Fabryce Marketingu mamy codzienny newsletter o nazwie #PRASÓWKA, w której dostarczamy wybrane newsy ze świata marketingu. Prowadzimy także cykl „Ad of the day” z kreatywnymi reklamami. Zapisz się: https://fabrykamarketingu.pl/newsletter/

Bartosz Ciemięga

Bartosz Ciemięga

Senior Marketing & PR Specialist

W Fabryce Marketingu zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii marketingowych i komunikacyjnych. Jest też odpowiedzialny za budowanie wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....