Przejdź do

Optymalizacja podcastów pod kątem SEO

Strona główna > Czytelnia > SEO > Optymalizacja podcastów pod kątem SEO

Podcasty to znacznie więcej niż tylko sposób na miłe spędzenie czasu. O tym, jak popularny jest ten format, może świadczyć liczba podcastów na samym Spotify – platforma streamingowa udostępnia aktualnie ponad 5 mln odcinków audio! Co więcej, od 2019 roku wyszukiwarka Google zaczęła wyświetlać je w wynikach wyszukiwania. Jak optymalizować podcast pod kątem wyszukiwania? Pamiętaj, że pozycjonowanie podcastu zaczyna się jeszcze przed nagraniem!

Podcasty mogą dotyczyć dowolnego tematu i towarzyszyć nam w każdej codziennej sytuacji. Jazda autem, transportem publicznym, ćwiczenie jogi, bieganie albo wyjście do sklepu. Słuchacze podcastów decydują się na ich uruchomienie nie tylko ze względów rozrywkowych, ale także dlatego, że chcą pozyskać konkretne informacje i poszerzyć swoją wiedzę w danej dziedzinie. Aby dotrzeć do szerokiej grupy osób, warto wiedzieć, jak wygląda proces pozycjonowania podcastu w serwisach streamingowych i jakie działania warto podjąć w celu wzrostu popularności odcinków na stronie lub w serwisie streamingowym.

Tematy do Twojego podcastu a wyniki wyszukiwania

Niezależnie od tego, czy masz już podcast, czy chcesz dopiero z nim wystartować, bardzo ważne jest wdrożenie skutecznych metod optymalizacji odcinków pod kątem wyszukiwania. Tematykę treści podcastów można podzielić na kilka rodzajów:

  • Treści evergreen – temat, który pozostaje aktualny niezależnie od daty. Uniwersal na treść pozwala zapewnić stałą widoczność strony.
  • Tematy zyskujące popularność – inspiracją mogą być bieżące wydarzenia czy trendy w mediach społecznościowych. Popularny temat ma ogromne szanse błyskawicznie zająć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
  • Wywiady – przeprowadzanie wywiadów ze znanymi osobami pomaga przyciągnąć słuchaczy. Zwłaszcza jeżeli rozmówcą jest osoba, która ma już duże grono własnych followersów. Wizerunek eksperta uznanego w środowisku sprawi, że użytkownicy chętniej zainteresują się podcastem.

Jak wybrać odpowiedni temat? Z pomocą przychodzą strony takie jak Google Trends. Za pomocą tego narzędzia możesz zorientować się, jakie zagadnienia aktualnie najczęściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Frazy kluczowe zyskujące popularność posłużą Ci jako inspiracja do stworzenia podcastu, który ma duże szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Takie podejście pozwala także dotrzeć do nowej grupy docelowej i za pomocą wyszukiwarki przyciągnąć do strony odbiorców, którzy wcześniej Cię nie znali.

Tytuł podcastu – jakie frazy wybrać?

Po wyborze tematyki, czas na doprecyzowanie tytułu podcastu. W tym celu warto posłużyć się narzędziami SEO, które pozwolą Ci dopasować odpowiednie słowa kluczowe. Przydatny może być także planer słów kluczowych. Warto jednak pamiętać, aby nie umieszczać w tytule podcastu fraz na siłę. Zwróć uwagę na to, że tytuł powinien być jak najbardziej naturalny i nie tylko zawierać dane słowo kluczowe, ale również przyciągać uwagę odbiorców. Musi mieć w sobie „to coś”, by zainteresować użytkownika. Ludzie zwykle lepiej reagują na chwytliwe tytuły, które prowadzą do danej strony. O czym pamiętać, by zwiększyć pozyskiwanie ruchu?

  • Nie umieszczaj nazwy swojego podcastu w tytule odcinka. Jest to jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez podcasterów.
  • Google Podcast obcina każdy tekst po 23 znakach, więc aby uzyskać jak najlepszy efekt, tytuły muszą być krótkie, zwięzłe i zachęcające do kliknięcia już w pierwszych kilku słowach, które przeczytają słuchacze.
  • Jeśli chcesz ponumerować swoje odcinki (co robi wielu podcasterów), umieść numer na końcu tytułu, aby jak najlepiej wykorzystać tekst widoczny na początku.

Gdzie publikować podcasty?

Podcast warto umieścić na najważniejszych platformach przeznaczonych do publikacji tej formy. Treści audio możesz opublikować na Twojej stronie internetowej oraz w najważniejszych serwisach, takich jak: Apple Podcasts (dawne iTunes), Spotify, Google Podcasts (ma bardzo przydatną funkcję, jaką jest kanał RSS). Warto także pomyśleć o serwisie YouTube.

Google Podcasts

Podcasty Google kilka razy dziennie sprawdzają najbardziej popularne kanały w poszukiwaniu aktualizacji. Zmiany jednak mogą nie pojawić się od razu. Właśnie dlatego warto sprawdzić, kiedy ostatnio Google zarejestrował Twój kanał. Jeśli masz ważną aktualizację, możesz poprosić o ponowną indeksację. Daj szansę wyszukiwarce Google szybciej dotrzeć do Ciebie! SEO to codzienna praca, która dopiero po jakimś czasie przynosi efekty.

Sam podcast w aplikacji Google możesz zaktualizować o takie istotne informacje jak nazwa lub opis poprzez aktualizację swojego kanału RSS. Jeśli korzystasz z usługi hostingu podcastów, wprowadź zmiany na stronach zarządzania usługi hostingowej. Zaprzyjaźnij się z wynikami organicznymi i dotrzyj pierwszy do użytkownika! Właściwe pozycjonowanie Twojego podcastu pozwoli na dotarcie do potencjalnych odbiorców szybciej niż konkurencja.

Transkrypcja podcastu – zadbaj o SEO

Oprócz dodania słów kluczowych do opisu podcastu oraz dobrania odpowiedniego tytułu, należy wykorzystać także możliwość dodania transkrypcji. Dodając transkrypcję, nie tylko zwiększymy liczbę słów kluczowych i zadbamy o SEO podcastu, ale również ułatwimy odbiór swojego materiału osobom niesłyszącym lub niedosłyszącym. Według Światowej Organizacji Zdrowia 5% ludzi zmaga się z jakimś upośledzeniem słuchu, powodującym niepełnosprawność. Podcasty to medium, które opiera się przede wszystkim na dźwięku, ale to nie znaczy, że nie możesz udostępnić swoich treści osobom zmagającym się z problemami słuchowymi.

Transkrypcja podcastu to także mnóstwo treści, które powodują ogromny wzrost SEO dla Twojej witryny, co ostatecznie sprawia, że użytkownicy znajdą dany odcinek w jeszcze łatwiejszy sposób. Podcast z transkrypcjami ma także szansę zyskać więcej linków zwrotnych, co z kolei może przełożyć się na SEO strony internetowej lub łatwość znalezienia treści na blogu.

Słowo kluczowe w meta description

Podczas tworzenia opisów swojego podcastu, weź pod uwagę podobne zasady, jak wtedy, gdy tworzysz treści SEO. Opis powinien powstawać przede wszystkim z myślą o użytkowniku, a nie pod kątem wyszukiwarki Google. Gigant z Mountain View od dawna podkreśla, że treści nie powinny być przeznaczone dla robotów indeksujących, a dla prawdziwych ludzi. Podcast musi zawierać najważniejsze słowa kluczowe, ale nie możemy z nimi przesadzić. Mądra optymalizacja zapewni nam dużo lepsze efekty SEO niż przeładowanie treści frazami. Istotne w pozycjonowaniu jest też skorzystanie z właściwego adresu URL. Pamiętaj o tym, aby nie był on przypadkowym ciągiem znaków, a zawierał w sobie frazę kluczową, którą umieściłeś także w nazwie i opisie podcastu. Zadbaj o SEO we wszystkich tych aspektach, a odbiorcy z pewnością szybciej znajdą Cię w internecie.

Podsumowanie: Jak pozycjonować podcasty?

Jak widzisz, SEO podcastu nie różni się zbytnio od tradycyjnej optymalizacji treści content marketingowych pod kątem wyszukiwarek. Zastosuj się do tych kilku wskazówek, a zobaczysz, jak SEO Twojej strony i opublikowanych na niej podcastów poprawi swoją widoczność. W dzisiejszym odcinku to wszystko! Jeśli masz jakieś pytania, zapraszamy do kontaktu.

Mateusz Malinowski

Mateusz Malinowski

SEO Director

Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowaniu serwisów, rekomendacjach contentmarketingowych pod kątem SEO oraz działaniach e-commerce SEO. Na swoim koncie ma ponad 100 zrealizowanych projektów SEO. Szkolił w firmach takich jak: E. Wedel, Eveline Cosmetics, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, DUKA, Lightbox, Etam, Herbapol, Golden Rose oraz Substral.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....