Przejdź do

Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

Strona główna > Czytelnia > Kampanie online > Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

Digital marketing stale ewoluuje. Zmieniają się trendy i udział poszczególnych kanałów w generowaniu konwersji oraz zysków. Jednak niezmiennie od wielu lat Google jest jednym z najchętniej wybieranych przez konsumentów miejsc do szukania produktów i usług. Nieobecność w wynikach wyszukiwania oznacza więc dla firm spore straty i mniejsze szanse na dotarcie do potencjalnych klientów.

Oprócz pozycjonowania organicznego lider wśród wyszukiwarek oferuje biznesom płatne reklamy w sieci wyszukiwania. Sprawdź, jak działają i dlaczego są niezbędne dla Twojej firmy!

Czym są i jak działają reklamy Google Ads?

Reklama Google Ads (dawniej AdWords) stanowi formę promocji online, umożliwiającą firmom wyświetlanie komunikatów marketingowych w wynikach wyszukiwania oraz witrynach Google (np. YouTube, Gmail), a także na stronach internetowych partnerów należących do sieci reklamowej. To właśnie system Google Ads odpowiedzialny jest za linki sponsorowane w SERP-ach, a także za reklamy podążające za użytkownikami po całym internecie.

Przykład reklamy Google Ads w wynikach wyszukiwania Google

Wyświetlanie reklam

Reklamy w sieci wyszukiwania Google wyświetlają się na podstawie fraz kluczowych przypisanych do kampanii. Pozycja reklamy ustalana jest w czasie rzeczywistym za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje w Google dane słowo kluczowe. Zależy ona m.in. od:

  • stawki,
  • jakości reklamy i strony docelowej,
  • konkurencyjności aukcji,
  • kontekstu wyszukiwania.

Te czynniki składają się na ranking reklamy, czyli wartość, która służy od określania pozycji w wyszukiwarce Google.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku reklam wyświetlanych na stronach internetowych partnerów Google. Reklamodawcy mogą określić, na jakich witrynach chcą się wyświetlać (w zależności od słów kluczowych czy tematu witryny). Możliwe jest też skierowanie reklamy na konkretne adresy URL.

Koszty reklam

Google Ads zapewnia reklamodawcom dużą swobodę, jeśli chodzi o dzienny budżet – nie ma tutaj żadnego limitu. Natomiast stawka za kliknięcie (Cost Per Click), wyświetlenie (Cost Per View) czy akcję (Cost Per Action) zależy od branży, popularności słów kluczowych, jakości reklamy oraz jej pozycji, a także tego, ile proponuje konkurencja. Poniżej porównanie CPC dla dwóch różnych fraz kluczowych. Dane pochodzą z Planera słów kluczowych od Google. Warto jednak pamiętać, że są to dane orientacyjne. W rzeczywistości stawki mogą nieco się różnić.

Planer słów kluczowych Google – CPC dla frazy ubezpieczenie samochodowe Planer słów kluczowych Google – CPC dla frazy fotelik dla dziecka

Skuteczność reklam

Skuteczność reklamy w sieci wyszukiwania zależy od wielu różnych czynników, w tym od stawki, budżetu, doboru fraz kluczowych oraz konfiguracji konta Google Ads i ustawień samej kampanii. Ale jedno jest pewne – efekty w postaci widoczności w SERP-ach czy na stronach partnerów Google można zobaczyć niemal błyskawicznie, bo w ciągu zaledwie 24 godzin od uruchomienia kampanii. Dla porównania – na efekty pozycjonowania organicznego często trzeba czekać wiele miesięcy.

Warto też wspomnieć, że sieć reklamowa Google dociera do ponad 90% internautów na całym świecie, a średni współczynnik klikalności wynosi 4-6% (WebFX, 2024).

Dlaczego reklama w sieci wyszukiwania jest niezbędna dla biznesu? 5 powodów

Reklamy PPC (Pay Per Click) w ramach kampanii Google Ads uznawane są za jedną z najważniejszych form promocji w internecie zarówno dla małych, jak i dużych biznesów. Już teraz wiele firm korzysta z płatnych reklam, a eksperci przewidują, że rynek reklamy w sieci wyszukiwania z roku na rok będzie wart coraz więcej (Źródło). Dlaczego ten kanał ma tak duże znaczenie dla Twojego biznesu? Oto 5 powodów:

1. Szeroki zasięg

Reklamy w sieci wyszukiwania pozwalają dotrzeć do ogromnej liczby potencjalnych klientów. Google, jako najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, generuje miliardy zapytań dziennie. Według danych z serwisu StatCounter udział Google w rynku wyszukiwarek w Polsce wynosi 95,07%. To oznacza, że ogromna część polskich internautów korzysta z Google i to właśnie tam szuka nowych produktów oraz usług.

Udział Google w polskim rynku wyszukiwarek, źródło: StatCounter

Dzięki reklamom w sieci wyszukiwania Google strona biznesowa będzie obecna w odpowiedziach na zapytania, które zadaje potencjalny klient, co daje możliwość dotarcia do szerokiego grona osób zainteresowanych produktami lub usługami.

2. Precyzyjne targetowanie

Reklama w wyszukiwarce ma mnóstwo zalet, ale jedną z największych jest możliwość dokładnego określenia grupy docelowej. Dzięki zaawansowanym narzędziom Google Ads możesz precyzyjnie określić kryteria demograficzne, zainteresowania czy lokalizację odbiorców. Dzięki temu Twój przekaz reklamowy trafi do osób, które z największym prawdopodobieństwem skorzystają z oferty, a to z kolei pozwala zoptymalizować koszty. Przykładowo: prowadząc sklep z akcesoriami dla niemowląt, możesz skierować płatną reklamę do rodziców małych dzieci do 1 roku życia.

Wybór segmentu odbiorców w Google Ads

W tym miejscu należy też wspomnieć o re-marketingu oraz niestandardowych grupach odbiorców. Reklama Google może nie tylko wyświetlać się na zapytania użytkownika, ale też docierać do osób, które wykonywały konkretną akcję, np. przeglądały podstronę produktu lub odwiedziły stronę internetową, na której występują określone słowa kluczowe. W ten sposób docierasz do odpowiednich osób w odpowiednim czasie i zwiększasz swoje szanse na sukces.

3. Możliwość monitorowania i mierzenia skuteczności

W przeciwieństwie do tradycyjnych form marketingu, reklamy w sieci wyszukiwania pozwalają na dokładne śledzenie wyników prowadzonych kampanii. Dzięki narzędziom analitycznym dostępnym w Google Ads możesz analizować liczbę kliknięć, konwersji, kosztów i wiele innych wskaźników, co pozwala na ciągłe monitorowanie skuteczności wdrażanych działań i dostosowywanie strategii w czasie rzeczywistym. Inaczej mówiąc, będziesz w stanie w łatwy sposób sprawdzić, jak działa reklama i czy pozwala Ci osiągać KPI oraz inne cele biznesowe.

4. Możliwość analizy rynku i zachowań użytkowników

System reklamowy wyszukiwarki Google pozwoli Ci również przeanalizować rynek oraz zachowania użytkowników. Raporty Google Ads udostępniają takie informacje jak to, z jakich urządzeń najczęściej korzystają Twoi odbiorcy, jakie słowa kluczowe spowodowały wyświetlenie reklamy oraz które formaty sprawdzają się najlepiej. Takie informacje można potem wykorzystać w innych kanałach np. w pozycjonowaniu organicznym. Płatne kampanie Google to też dobre miejsce do testowania kreacji reklamowych, nagłówków, opisów czy banerów.

5. Wysoka skuteczność

Dzięki precyzyjnemu targetowaniu i możliwości monitorowania wyników możesz zoptymalizować swoje kampanie tak, aby osiągnąć jak największą liczbę konwersji przy minimalnym koszcie. To sprawia, że reklamy PPC są nie tylko skutecznym, ale także efektywnym narzędziem promocji dla każdego biznesu. Na dowód tego kilka statystyk:

  • według szacunków Google, reklamy w wyszukiwarce i sieci reklamowej zapewniają zwrot z inwestycji (ROI) na poziomie 800% (WebFX, 2024);
  • 65% użytkowników Google klika reklamy podczas szukania produktów lub usług (Social Shepherd, 2024);
  • płatne reklamy w wyszukiwarce zwiększają świadomość marki o 33% (Demandsage, 2024).

Rodzaje reklam w wyszukiwarce Google

Wyszukiwarka Google pozwala na tworzenie różnych typów kampanii oraz rodzajów reklam:

  • Reklamy tekstowe: to podstawowy rodzaj reklam, który pojawia się na stronie wyników wyszukiwania Google. Charakteryzują się one prostą formą składającą się z tytułu, opisu i odnośnika do strony docelowej. Dzięki nim reklamodawca może efektywnie dotrzeć do użytkowników poszukujących określonych fraz kluczowych, promując swoje produkty lub usługi w momencie, gdy potencjalny klient jest zainteresowany daną tematyką.
  • Dynamiczne reklamy (Dynamic Search Ads): to bardziej zaawansowana forma reklam, która automatycznie dostosowuje się do treści strony docelowej oraz wyszukiwanych przez użytkownika fraz kluczowych. Dzięki temu treści są bardziej spersonalizowane i skuteczne, co zwiększa szanse na konwersję. Reklamodawca podaje ogólny opis swojej oferty, a Google dynamicznie dostosowuje treść reklamy do kontekstu wyszukiwania użytkownika.
  • Kampania „Hotel”: to rodzaj kampanii reklamowej, która jest zoptymalizowana pod kątem promowania usług hotelowych. Umożliwia określanie stawek za reklamy hoteli, które wyświetlają się w wyszukiwarce lub Mapach Google.
  • Kampanie promujące aplikacje: reklamy w ramach tej kampanii mogą wyświetlać się w wyszukiwarce Google oraz na stronach partnerów w sieci wyszukiwania. W tym przypadku Google dopasowuje reklamę do wyszukiwanych słów, które mają związek z aplikacją lub jej kategorią.
  • Reklamy produktowe: przeznaczone są dla sklepów internetowych. Pozwalają na wyświetlanie produktów wraz z ich cenami bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu użytkownicy mogą szybko porównać oferty różnych sprzedawców i dokonać zakupu bez konieczności odwiedzania kilku stron internetowych. Do zarządzania reklamami produktowymi służą kampanie produktowe i kampanie Performance Max.Przykład reklamy produktowej w wynikach wyszukiwania Google

Ponadto w sieci reklamowej Google możliwe jest wyświetlanie reklam wideo, reklam graficznych oraz reklam w aplikacji. To, jakiego typu reklamy należy użyć, zależy od branży, celu, budżetu oraz grupy docelowej.

Podsumowanie

Reklama w wyszukiwarce to obecnie jedna z najważniejszych metod promocji zarówno dla dużych, jak i średnich oraz małych firm. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu i możliwości monitorowania wyników Google Ads generują skuteczny zwrot z inwestycji, zwiększając widoczność, generując ruch na stronie i wspierając sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać, że kluczowe znaczenie ma poprawna konfiguracja konta oraz ustawienia kampanii.

Mateusz Laskowski

Mateusz Laskowski

Performance Specialist

W Fabryce Marketingu pracuje w dziale Performance, gdzie zajmuje się kampaniami płatnymi. Prowadzi kampanie reklamowe klientów w panelach Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Twitter Ads czy YouTube Ads. Bierze udział w tworzeniu ofert dla klientów oraz przygotowuje dedykowane strategie marketingowe.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....

    Czym jest Agile Marketing? I jakimi zasadami się kieruje?

    Agile Marketing to odpowiedź na zmieniające się praktyki marketingowe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Tradycyjnie zespoły marketingowe...

    Co to jest User Generated Content? Rola UGC w strategii marketingowej

    Według badań przeprowadzonych przez Nielsena, aż 9 na 10 konsumentów bardziej ufa treściom tworzonym przez innych użytkowników,...