Podsumowanie 2024 w SEO

Końcówka roku to idealna okazja do podsumowań w marketingu internetowym i SEO. W roku 2024 algorytmy Google zdecydowanie nie próżnowały i łatwo zidentyfikować najważniejsze trendy z ostatnich 12 miesięcy. Co w tym czasie zmieniło się w algorytmach wyszukiwarek? Jak zmiany w algorytmach wpływają na tworzenie i optymalizację treści, linkowanie i doświadczenia użytkownika korzystającego z wyszukiwarki? W jaki sposób w SEO rośnie znaczenie sztucznej inteligencji? Zapraszamy na krótkie podsumowanie mijającego roku. Sprawdź, które zmiany warto wdrożyć na swoją stronę internetową i uwzględnić w swojej strategii SEO!

Klasy tematyczne w planach contentowych, czyli lepsze doświadczenie użytkownika i „zadowolone” algorytmy wyszukiwarek

Jeden z najwyraźniejszych trendów SEO w 2024 roku objawił się w tworzeniu treści. Według obecnych algorytmów wyszukiwarek content marketing na stronie warto publikować według schematu tak zwanych klastrów tematycznych (topic clusters). Na czym polega taka optymalizacja treści?

Już mniej więcej od dekady trafna analiza słów kluczowych i ich gęste rozmieszczenie w publikowanych treściach okazują się niewystarczające, by wywindować stronę na najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google. Powszechnie wykorzystywane dawniej strony zapleczowe zostały wyparte przez jakościowy content marketing. Podział treści na klastry tematyczne idzie o krok dalej.

Nowy schemat tworzenia treści przyjazny dla algorytmów wyszukiwarek składa się z trzech fundamentalnych elementów:

  • ·Pillar page – strona filarowa, czyli strona główna dla całego klastra tematycznego, a niekoniecznie całej witryny. Powinna przedstawiać dane zagadnienie dość ogólnie, zawierać najważniejsze słowa kluczowe i call to action.
  • Treści powiązane – pozostałe treści z danego klastra tematycznego powinny stanowić rozwinięcie ogólnego zagadnienia poruszanego na pillar page i wspólnie składać się na cluster content. Przy tworzeniu treści należy oczywiście skorzystać z odpowiednich słów kluczowych pod kątem wyszukiwarek, tym razem bardziej precyzyjnych.
  • Linkowanie wewnętrzne – hiperłącza funkcjonują przede wszystkim w obrębie jednego klastra tematycznego, a każda podstrona należąca do cluster content linkuje do pillar page.

Jak tworzyć content zgodnie ze schematem klastrów tematycznych? Posłużmy się przykładem. Wyobraź sobie, że odpowiadasz za pozycjonowanie sklepu rowerowego działającego online. W ofercie znajdują się między innymi rowery szosowe i akcesoria. Według obecnych algorytmów wyszukiwarek do pozycja strony warto wykorzystać bloga. Wówczas jednym z klastrów tematycznych może być właśnie kolarstwo szosowe. Pillar page, czyli strona filarowa, powinna w takim układzie być przekrojowym artykułem, poruszającym najważniejsze zagadnienia dotyczące tego sposobu uprawiania kolarstwa.

Później w ramach cluster content publikuj kolejne artykuły poruszające poszczególne zagadnienia związane z kolarstwem szosowym. Na przykład:

  • Jak wybrać rower szosowy do 10 000 zł?
  • Jak poprawić wyniki na szosie poprzez trening interwałowy?
  • Jak ubrać się na rower szosowy jesienią?

Planując klaster tematyczny, pomyśl o linkowaniu, korzystając z fraz kluczowych. Każdy z artykułów powinien prowadzić do pillar page i odwrotnie. Oczywiście przy okazji możesz również poprzez linki promować produkty dostępne w sklepie – na przykład rowery szosowe, opony i kaski.

Koniecznie w ramach klastra twórz treści autentycznie angażujące i wartościowe dla użytkowników, a przy okazji algorytmów wyszukiwarek. Zrezygnuj z generowania treści przez AI, bo prawdopodobnie będą zbyt mało atrakcyjne dla odbiorców z zaawansowaną wiedzą, szukających jakościowego content marketingu. Schemat topic clusters naprawdę działa i dzięki niemu strona może bardzo szybko znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania

Narzędzia NLP i większy nacisk na intencję zapytań użytkowników

Rok 2024 w SEO zdecydowanie stał pod znakiem sztucznej inteligencji. Dobrym tego przykładem jest NLP (Natural Language Processing), czyli przetwarzanie języka naturalnego, które pomaga algorytmom wyszukiwarek „zrozumieć” zapytania użytkowników. Nie jest to personalizacja treści, ale identyfikacja kontekstu zapytania przekłada się na lepsze dopasowanie proponowanych treści. Z pewnością jest to zmiana wprowadzona między innymi pod kątem wyszukiwania głosowego, w którym użytkownicy nie skupiają się na samych frazach kluczowych, ale zadają precyzyjne pytania.

Twórcy contentu i specjaliści SEO muszą to uwzględnić, optymalizując treści na swoich stronach internetowych. Dobrą strategią jest udzielanie precyzyjnych odpowiedzi na popularne pytania użytkowników. W obrębie witryny zazwyczaj znajdują się dobre miejsca na umieszczenie pytań i odpowiedzi – na przykład sekcja FAQ, ale również artykuły blogowe, a nawet opisy produktowe.

Treści wideo above the fold wspierane przez Google

Eksperci z dziedziny user experience od dawna zwracają uwagę, że zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i urządzeniach mobilnych fundamentalne znaczenie dla odbiorcy mają treści above the fold, czyli dostępne na stronie głównej bez konieczności jej przewijania. To właśnie w tej przestrzeni należy przykuć uwagę użytkownika. Co to w praktyce oznacza z punktu widzenia search engine optimization?

Dobrze zaprojektowana sekcja above the fold obniża współczynnik odrzuceń, co wpływa na lepsze pozycjonowanie strony. W 2024 roku algorytmy Google wyraźnie zaczęły natomiast promować treści wideo dostępne w przestrzeni above the fold. Planując wygląd strony, grafikę i frazy kluczowe, być może warto również pomyśleć o lubianym przez użytkowników i algorytmy contencie wideo?

 

User generated content uzupełnieniem dla treści optymalizowanych pod kątem słów kluczowych

W 2024 roku na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania z pewnością mogły liczyć strony takie jak Reddit i Quora. Co łączy oba portale? Oczywiście zasady funkcjonowania jak w mediach społecznościowych, gdzie treść są tworzone przez użytkowników.

W ostatnich miesiącach algorytmy Google zdecydowanie doceniają user generated content. Treści tworzone przez zaangażowanych użytkowników mogą na Twojej witrynie stać się znakomitym uzupełnieniem treści SEO. Oto kilka przykładów:

  • Recenzje produktów i usług
  • Sekcja FAQ z odpowiedziami na prawdziwe pytania użytkowników
  • Forum dyskusyjne
  • Komentarze pod treściami na blogu
  • Posty przygotowane przez influencerów i ekspertów
  • Opinie i oceny

Pamiętaj jednak, że wykorzystując UGC, by zdobyć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, nie możesz w pełni oddać zarządzania treścią użytkownikom. Nawet w social mediach posty są weryfikowane. Uważaj na boty i nieuczciwe praktyki konkurencji. Weryfikuj treści przed publikacją. Samodzielnie publikuj wysokiej jakości treści zawierające słowa kluczowe.

Warto nadmienić, że promowanie przez algorytmy treści pochodzących z internetowych forów budzi pewne kontrowersje, na przykład w przypadku pytania o kwestie medyczne. Coraz częściej wypowiedzi internautów pojawiają się wyżej niż treści eksperckie publikowane przez szanowanych naukowców. Google tłumaczy to faktem, że takie są oczekiwania przeciętnego użytkownika, który pragnie zweryfikować wiedzę ekspercką z opiniami publikowanymi w internecie. Na podobnej zasadzie oprócz opisu produktów, których zakup mamy w planach, zaglądamy również do ocen i opinii wystawionych przez dotychczasowych nabywców.

SEO w 2024 wciąż z dominującą pozycją Google, ale z rekordowym spadkiem udziału

Czas na pewną ciekawostkę dotyczącą SEO w 2024 roku. W październiku 2024 roku wyszukiwarka Google zanotowała rekordowy spadek udziałów w polskim Internecie. Obecnie wynoszą one 91.71%. Mimo tego zaskakującego zjawiska, prawdopodobnie jeszcze długo marketing internetowy, a przede wszystkim optymalizacja stron pod kątem SEO będą stać pod znakiem dbania o wysokie wyniki wyszukiwania w Google. Najpoważniejszy konkurent, a więc Bing, może pochwalić się rynkowym udziałem niewiele przekraczającym 5%.

SEO w 2024 roku - rekordowy spadek Google w Polsce

Spadek znaczenia pozyskiwanych linków w SEO 2024, jednak pozycjonowanie stron wciąż musi je uwzględniać

Kolejna wyraźna zmiana w dziedzinie SEO dotyczy czynników wpływających na ranking witryny w wynikach wyszukiwania. Zdecydowanie spadło znaczenie linkowania zewnętrznego, którego udział w pozycji witryny szacuje się na około 13%.

Czy oznacza to, że backlinki możesz teraz traktować po macoszemu? Niekoniecznie. W rankingu czynników pierwsze miejsce zajmuje regularnie publikowany wartościowy content, drugie – obecność słów kluczowych, zwłaszcza w tagach meta title, natomiast linki zewnętrzne znalazły się na trzeciej pozycji wraz z niszowymi treściami eksperckimi.

Detale mają znaczenie, czyli jakie szczegóły radykalnie obniżają pozycję strony w wynikach wyszukiwania

Kontynuując wątek znaczenia poszczególnych czynników skutecznej strategii SEO, warto wspomnieć o jeszcze jednej konkluzji dobrze opisującej 2024 rok. Jednocześnie ich lekceważenie to zgubna strategia. Wystarczy jeden niedopracowany drobiazg, aby pozycja strony w wyszukiwarce spadła niemal na peryferia internetu, na przykład do top 100.

Recepta na sukces? Optymalizując stronę, przygotuj jak pilot odrzutowca pasażerskiego checklistę obejmującą wszystkie szczegóły choć odrobinę wpływające na SEO, a później dokładnie się jej trzymaj. To najlepszy sposób na uniknięcie katastrofy!

SEO w 2024 roku – podsumowanie

Mijający rok ujawnił kilka wyraźnych trendów w algorytmach Google. Rośnie znaczenie user generated content, ale również wartościowego i dobrze uporządkowanego content marketingu (topic clusters). Sztuczna inteligencja w postaci NLP poprawia dopasowanie wyników wyszukiwania do intencji użytkownika. Linkowanie zewnętrzne wciąż ma się dobrze i jest jednym z kluczowych elementów strategii SEO, ale jego znaczenie spadło. Optymalizując stronę pod kątem wyszukiwarki, nie można pominąć żadnego czynnika choćby odrobinę istotnego w zakresie SEO, bo mała niedoskonałość może spuścić stronę na sam dół wyszukiwarki!

SEO Manager

Zdjęcie profilowe

SEO Manager związany z Fabryką Marketingu od 2020 roku. Posiada bogate doświadczenie w branży, a jego portfolio obejmuje projekty dla wielu znanych marek, takich jak TVP, Wedel czy Eveline. Specjalizuje się w technicznej analizie serwisów oraz strategii i planowaniu treści w oparciu o holistyczne podejście do SEO Contentu.

SEO Manager

Zdjęcie profilowe

SEO Manager związany z Fabryką Marketingu od 2020 roku. Posiada bogate doświadczenie w branży, a jego portfolio obejmuje projekty dla wielu znanych marek, takich jak TVP, Wedel czy Eveline. Specjalizuje się w technicznej analizie serwisów oraz strategii i planowaniu treści w oparciu o holistyczne podejście do SEO Contentu.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz