Frazy kluczowe a drzewo kategorii
Przy planowaniu strony sklepu internetowego głównym obiektem naszego zainteresowania są frazy kluczowe. Czym one właściwie są? To wszystko to, co użytkownik Internetu wpisuje w okno wyszukiwarki Google – zdania, pytania, pojedyncze słowa, które mają pomóc mu w trafieniu na pożądaną stronę internetową. Co szczególnie ważne w kontekście sprzedaży internetowej – każda fraza kluczowa przedstawia konkretną intencję potencjalnego klienta. Wyróżniamy m.in. te najbardziej nas interesujące, czyli zakupowe – sygnalizujące chęć zakupu danego produktu czy usługi. To zazwyczaj bardzo dokładne wyrażenia, które często zawężają wyniki wyszukiwania do konkretnego rodzaju produktu. Intencje informacyjne zaś reprezentują użytkowników, którzy potrzebują dowiedzieć się więcej o naszej ofercie – ciekawi ich historia, funkcjonalność czy opinie o produkcie.
To właśnie wpisywane przez potencjalnych klientów zapytania pomagają wykonać szkic drzewa kategorii witryny. Stanowią one istotną bazę informacji na temat użytkowników odwiedzających naszą stronę. Logicznym rozwiązaniem jest więc używanie co popularnych fraz kluczowych jako nazw kategorii i podkategorii – co daje nam drzewo kategorii, czyli strukturę serwisu. Tworzenie strony e-commerce w odniesieniu do intencji użytkowników ma dwie niezaprzeczalne zalety.
Po pierwsze, dokładna analiza fraz kluczowych sprawi, że każda podstrona Twojego sklepu będzie niejako odpowiadać na pytania użytkownika. To pomoże Ci zdobyć naturalny ruch z wyszukiwarki. Po drugie, szeregując frazy kluczowe według kryterium liczby wyszukiwań, ułatwisz sobie budowę wspomnianego drzewa kategorii. Te najbardziej popularne warto przesunąć na szczyt struktury, te nieco mniej – frazy long tail – doskonale sprawdzą się jako wzorce podkategorii. To zapewni Twojej stronie przejrzystą budowę, co lubią nie tylko użytkownicy, ale także roboty Google’a.
Przykładowo fraza „sukienki” jest bez wątpienia bardzo ogólna i tym samym konkurencyjna. W sklepie odzieżowym sprzedającym sukienki nie obędzie się bez zbiorczej kategorii o tej właśnie nazwie, gdzie znajdą się wszystkie produkty spełniające kryteria takich części garderoby. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by uważnie przyjrzeć się wynikom wyszukiwania i odnaleźć w nich mniej popularne frazy long tail, takie jak „sukienki wieczorowe”, „sukienki na studniówkę” etc. To pomysły na nazwy podkategorii, które pomogą Ci ustrukturyzować drzewo kategorii Twojej witryny.
Konstruowanie witryny „w ciemno” naraża Cię na liczne błędy, przez które ucierpi zarówno SEO jak i UX Twojego sklepu internetowego. Wybór nieoptymalnych fraz sprawi, że wszelkie działania pozycjonerskie nie przyniosą zadowalających efektów – np. witryna będzie wysoko wyświetlać się na słowa kluczowe, których nikt nie szuka. Doświadczenie użytkownika podczas odwiedzin Twojej strony także nie będzie najprzyjemniejszym doznaniem – nawigacja, która nie opiera się na przemyślanym drzewie kategorii, jest nielogiczna i nieintuicyjna.
Nawigacja
Użytkownik, który trafi na stronę główną sklepu internetowego, na początku może czuć się nieco zagubiony. Podobnie jak człowiek wchodzący do sklepu w centrum handlowym, Twój potencjalny klient często potrzebuje pomocy w odnalezieniu interesujących go produktów. Pomożesz mu w tym, projektując przejrzystą i przemyślaną nawigację.
Nawigacją w sklepie internetowym można nazwać takie jej elementy, które pomagają użytkownikowi w eksploracji Twojej witryny. Na potrzeby tego przewodnika skupimy się jedynie na dwóch z nich – za to bardzo istotnych jeżeli mowa o walorach User Experience strony. Będzie to, rzecz jasna, menu główne oraz okruszki, zwane z angielska breadcrumbs.
Przy projektowaniu nawigacji warto wziąć pod uwagę przyzwyczajenia użytkowników. Wszelkie odstępstwa od normy, mimo że mogą wydawać się intrygujące i kreatywne, prawdopodobnie zniechęcą Internautów. Dlatego najlepszą praktyką wydaje się umieszczenie menu w górnej części strony – w tzw. above the fold, w obszarze widocznym zaraz po załadowaniu się witryny. Użytkownik nie będzie zmuszony przewijać, a naturalna skłonność czytania od góry w dół i od lewej do prawej sprawi, że menu natychmiast go zaciekawi.
Największą uwagę przykuwają zazwyczaj pierwsze elementy listy, tam warto umieścić najbardziej interesujące klienta propozycje. W uproszczeniu ścieżki zakupowej bez wątpienia pomoże odpowiednia liczba pozycji w menu oraz przejrzysta konstrukcja, która w łatwy sposób umożliwi użytkownikowi strony przejście do każdej z podkategorii Twojego sklepu.
Okruszki z kolei pokazują klientom w jakiej części strony się znajdują i jaką drogą przebyli, by tam trafić. Klikalne breadcrumbsy umożliwiają szybki powrót do strony głównej i każdej z następujących po sobie podstron w drzewie kategorii.
Topical Authority
Idea zwana Topical Authority zakłada, że tematyczna spójność witryny w połączeniu z wyczerpującym i głębokim podjęciem tematu zapewnia wyższe pozycje w SERP-ach (SERP = Search Engine Results Page, czyli strona wyników wyszukiwania). Przy postępującym nasyceniu rynku treściami pisanymi pod SEO, Topical Authority zyskuje coraz większą wagę. Według tego założenia, fundamentem działań by zwiększyć swój tematyczny autorytet ma być zatem tworzenie treści wysokiej jakości. Co to w tym kontekście oznacza?
Google pragnie promować strony, które obdarzają użytkowników wiedzą, często specjalistyczną. Można z dużą dozą prawdopodobieństwa uznać, że to początek przesunięcia punktu ciężkości w SEO. Zagęszczenie słów kluczowych straci na znaczeniu kosztem takich cech, jak aktualność, poprawność merytoryczna i eksperckość wiedzy w danym temacie. Równie istotną rolę odgrywa częstotliwość aktualizacji, odniesienia do zewnętrznych źródeł wysokiej jakości oraz rozpoznawalność autora. Naturalnie napisane, długie i wyczerpujące opracowania, pozbawione sztucznie rozsianych fraz kluczowych będą miały tendencję do zdobywania wyższych pozycji na stronie wyników wyszukiwania.
Jak możesz wykorzystać Topical Authority w pozycjonowaniu sklepu internetowego? Naturalnym rozwiązaniem jest prowadzenie branżowego bloga, na którym umieścisz wpisy na temat oferowanych produktów. Nie bez znaczenia pozostają także opisy kategorii oraz te na karcie produktowej. Gwarantując klientom istotne i rzetelne informacje nie tylko wyrobisz swojej marce opinię eksperta w danej dziedzinie, ale także przypodobasz się algorytmom.