SEO w 2025 roku – najnowsze trendy i prognozy

W naszej fabrycznej czytelni niedawno pojawił się wpis podsumowujący rok 2024 w pozycjonowaniu stron. Świat SEO nie stoi w miejscu. Odpowiedź na to, jak będzie wyglądał za kilka miesięcy tkwi w zmieniających się algorytmach wyszukiwarek, zwyczajach użytkowników i nowych narzędziach pojawiających się na skutek rosnącej roli AI. Dziś pokusimy się o nakreślenie prognoz na rok 2025. Niektóre spośród nich mogą wydawać się wzajemnie sprzecznie, bo tak naprawdę nikt nie wie, które trendy SEO utrzymają się na dłużej, a które być może wkrótce zniknął na skutek rozwoju sztucznej inteligencji. Jeśli czeka Cię pozycjonowanie strony, z pewnością wśród naszych trendów znajdziesz kilka zagadnień zmuszających do refleksji!

Visual Search Optimization – liczba wyszukań za pomocą Google Lens rośnie

Optymalizacja strony w kontekście SEO już od dawna obejmuje między innymi aspekty graficzne. Zdjęcia dostępne na stronie i teksty alternatywne mają wpływ na pozycjonowanie nie tylko sklepów internetowych.

W 2025 roku prawdopodobnie ten aspekt będzie coraz bardziej zyskiwał na znaczeniu, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta w wyszukiwarce z obiektywu Google. Z tego powodu możemy wręcz wyróżnić nową gałąź SEO – Visual Search Optimization. Szczególnie w branży e-commerce warto postarać się o to, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania poprzez Google Lens.

Jak optymalizować strony internetowe pod Google Lens – elementy Visual Search Optimization:

  • Eksponuj główny obiekt na zdjęciu na jasnym tle z odpowiednią ostrością, by ułatwić jego rozpoznanie przez algorytmy.
  • Jednocześnie pilnuj, aby zbyt duże pliki zdjęć nie wpłynęły na powolne ładowanie się Twojej strony. Postaw na skompresowane formaty.
  • Nazywaj pliki graficzne w sposób opisowy, a więc przedstawiając, co znajduje się na zdjęciu, bo może to pomóc w poprawnej klasyfikacji grafiki.
  • Dodaj do zdjęcia tekst alternatywny, który poprawia pozycjonowanie stron internetowych
  • Przypisuj do zdjęć ustrukturyzowane dane, aby poprawnie wyświetlały się w wynikach wyszukiwania, na przykład jako produkty.

Możliwe wdrożenie AIO/SGE w Polsce

Możliwe, że w 2025 roku polscy użytkownicy Google zyskają zupełnie nowe doświadczenie związane z wyszukiwarką – Google AI Overviews. Czym jest to narzędzie?

AIO, początkowo nazywane SGE (Search Generative Experience) testowane aktualnie w 120 krajach, to algorytm wyszukiwarki Google wspierany przez sztuczną inteligencję i z założenia wpływający na wyższą satysfakcję użytkowników. W praktyce AIO ma postać dodatkowego panelu znajdującego się pomiędzy na górze wyników wyszukiwania. Ten asystent wyszukiwania bardziej precyzyjnie odpowiada na rozbudowane pytania użytkownika, daje sugestie kolejnych kroków i zapytań, a także między innymi przedstawia wyszukiwane punkty na mapie.

Czy nowe narzędzie znacząco wpłynie na optymalną strategię pozycjonowania? Prawdopodobnie tak, ponieważ wyniki wyszukiwania w tradycyjnych algorytmach Google oraz AIO pokrywają się ze sobą w zaledwie ok. 30%. Może to oznaczać spadek znaczenia wartościowych treści, które nie będą przygotowane pod nowe narzędzie. AIO najprawdopodobniej będzie faworyzować treści i witryny zoptymalizowane do tego modelu wyszukiwania.

Rewolucja z SEO w 2025? Przewidywane skutki przełamania monopolu Google

Istnieje pewna szansa, że już w 2025 roku internet czeka ogromna rewolucja, a optymalizacja treści i innych elementów stron internetowych już nigdy nie będą takie same. Google, które na większości rynków jest zdecydowanym monopolistą, ma pewne kłopoty w Stanach Zjednoczonych. Departament Sprawiedliwości USA ma zaproponować rozwiązanie służące zwiększeniu konkurencyjności branży, a to może oznaczać w praktyce zmuszenie Google do udostępnienia swoich danych wyszukiwania i algorytmów.

Gdyby tak się stało, przynajmniej na jakiś czas, wyścig o najwyższe pozycje w wyszukiwarce i zaangażowanie użytkowników rozpocznie się od zera. Być może wrócą czasy masowego generowania treści o średniej jakości, ale dostosowanych idealnie pod ujawnione algorytmy, a także jeszcze mocniejsza optymalizacja treści z udziałem AI. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, jak taki wyrok wpłynąłby na pozycję konkurentów Google.

Wyszukiwarki nowej generacji – Perplexity AI

W kontekście najbliższych lat zasadne może wydawać się pytanie, czy w ogóle tworzenie wysokiej jakości treści pod SEO, optymalizacja stron i praca w Google Search Console będą komukolwiek potrzebne. Już dziś sztuczna inteligencja wykorzystywana przez liczne narzędzia, choć niedoskonała, precyzyjnie odpowiada na pytania użytkowników.

Z drugiej strony ChatGPT i inne narzędzia AI nie są optymalnym rozwiązaniem do internetowych zakupów czy wyszukiwania konkretnych lokalizacji. Załóżmy, że z jakiegoś powodu pozycja dzisiejszego monopolisty radykalnie osłabnie. Świat nie lubi próżni, więc co zajęłoby miejsce Google?

Wiele wskazuje na to, że ten lukę wypełniłyby wyszukiwarki nowej generacji – na przykład Perplexity AI. Narzędzie zgodnie ze swoją nazwą wykorzystujące na szeroką skalę sztuczną inteligencję i działa jak wspólny potomek Google i Chatu GPT. Całkiem dobrze rozpoznaje intencje użytkowników, odpowiada na ich pytania jak chatbot, a jednocześnie podaje wykorzystane źródła, które można z kolei porównać do wyników wyszukiwania Google.

Perplexity AI potrafi precyzyjnie wyjaśnić, czym jest przyspieszenie ziemskie, ale równie dobrze wskazać restauracje działające w pobliżu podanego adresu. Być może niebawem w strategiach SEO pojawi się tworzenie treści zoptymalizowanych pod standardowe algorytmy Google, a jednocześnie będących wiarygodnym źródłem dla wyszukiwarki opartej całkowicie na AI.

Dostosowanie treści pod schemat E-E-A-T wciąż opłacalne

Mimo wszystko pamiętajmy, że nadchodzi 2025 rok, a nie 2030. Oznacza to, że wiele dobrych trendów w strategiach SEO i wykorzystywanych na Twojej stronie pozostanie aktualne w najbliższych 12 miesiącach. Jeden z nich dotyczy content marketingu. Przy tworzeniu angażujących treści z pewnością wciąż pomocny pozostanie w rekomendowany przez Google schemat E-E-A-T. O co chodzi? Są to wskazówki stosowane na co dzień przez wewnętrznych testerów Google, którzy oceniają trafność wyników wyszukiwań, a na podstawie ich rekomendacji zmieniają się algorytmy.

Z czego składa się model E-E-A-T:

  • Expertise – treści tworzone w oparciu o wiedzę specjalistyczną.
  • Experience – dzielenie się z odbiorcą autentycznymi doświadczeniami.
  • Authoritativenesswiarygodność oparta na autorytecie, na przykład treść eksperckie.
  • Trustzaufanie wynikające z jakości strony i po części z wiedzy specjalistycznej, doświadczenia oraz autorytetu.

Tworzenie treści wysokiej jakości, najlepiej z udziałem autorytetów w danej dziedzinie, jest dziś traktowane przez algorytmy Google co najmniej na równi z optymalizacją słów kluczowych i tagów. W nadchodzącym roku model E-E-A-T. z pewnością nadal pozostanie cenną wskazówką dla specjalistów SEO i twórców treści.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego, intencji odbiorcy i user generated content, czyli nowy wzór użytkownika i odpowiedź algorytmów

W mijającym roku algorytmy Google z pewnością mocniej faworyzowały treści pojawiające się na platformach społecznościowych, takich jak Reddit i Quora. Nie jest to dziełem przypadku, lecz oznaką pewnego trendu. W Google z pewnością nastąpił zwrot w kierunku oczekiwań użytkowników ze słabnącą rolą fraz kluczowych.

Należy nadmienić, że w ostatnim czasie zmienili się sami użytkownicy, którzy coraz częściej poszukują informacji przy pomocy długich fraz kluczowych w formie precyzyjnych pytań. Jednocześnie oczekują precyzyjnych odpowiedzi. Z pewnością jest to również efekt optymalizacji stron pod kątem wyszukiwania głosowego.

W 2025 roku trendy SEO promujące rozwiązywanie problemów użytkowników, korzystanie z asystentów głosowych, a nawet chęć budowania relacji z odbiorcami z pewnością pozostaną aktualne. Miej to na uwadze, optymalizując treści na stronie. Pamiętaj, że nie chodzi wyłącznie o teksty, ale również grafiki przydatne z punktu widzenia Google Lens, a także treści wideo coraz bardziej lubiane przez odbiorców.

Jeśli to możliwe, daj na swojej stronie użytkownikom pole do wypowiedzi, zupełnie jak w mediach społecznościowych, ponieważ ten sam trend SEO zdecydowanie promuje user generated content.

Oczekujesz wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania? Pamiętaj o technicznych aspektach SEO!

W dobie sztucznej inteligencji oraz chęci rozwiązywania problemów swoich klientów i odbiorców, łatwo zapomnieć o z powrotu bardziej przyziemnych fundamentach SEO. To spory błąd. W 2025 roku techniczne aspekty SEO wciąż będą mocno wpływały na pozycję strony w wyszukiwarce, a traktowanie ich po macoszemu może posłać witrynę na peryferia internetu.

Dbaj o szybkość ładowania się strony, prostotę kodu, poprawne wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych, uporządkowaną strukturę, linkowanie wewnętrzne, a tym bardziej obecność certyfikatu SSL.

Przewidywanie, co może wydarzyć się w branży SEO w okresie roku z założenia ma charakter spekulacji, ale jedno jest pewne – nie będziemy się nudzić. Warto pamiętać o fundamentalnych zasadach optymalizacji strony, dobrym content marketingu, ale jednocześnie dostrzegać na horyzoncie potencjalnie rewolucyjne narzędzia, takie jak AIO czy wyszukiwarki nowej generacji, by być gotowym na ich przyjście!

Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowaniu serwisów, rekomendacjach contentmarketingowych pod kątem SEO oraz działaniach e-commerce SEO. Na swoim koncie ma ponad 100 zrealizowanych projektów SEO. Szkolił w firmach takich jak: E. Wedel, Eveline Cosmetics, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, DUKA, Lightbox, Etam, Herbapol, Golden Rose oraz Substral.

Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowaniu serwisów, rekomendacjach contentmarketingowych pod kątem SEO oraz działaniach e-commerce SEO. Na swoim koncie ma ponad 100 zrealizowanych projektów SEO. Szkolił w firmach takich jak: E. Wedel, Eveline Cosmetics, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, DUKA, Lightbox, Etam, Herbapol, Golden Rose oraz Substral.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz