CMS to skrót od Content Management System, co w języku polskim tłumaczone jest jako system zarządzania treścią. W praktyce jest to oprogramowanie, dzięki któremu można stworzyć, prowadzić i rozbudowywać swoją stronę internetową bez konieczności znajomości i używania języków programowania. CMS posiada swoją podstawową wersję, umożliwiającą dodawanie tekstu, grafik, filmów czy całych podstron. Większość tych systemów można też rozbudować, instalując dodatkowe wtyczki.
Wybór systemu, którego będziesz używać, ma wpływ nie tylko na ostateczny wygląd strony czy wygodę jej edytowania – jest też istotny pod względem działań SEO. Odpowiednio dobrany CMS może więc pomóc w optymalizacji strony i osiągnięciu zamierzonych efektów.
Niemniej jednak znalezienie najlepszego pod kątem SEO systemu zarządzania treścią nie jest łatwym zadaniem – każdy z nich jest bowiem inny. Ich podstawowe opcje skupiają się raczej na stworzeniu strony internetowej niż jej optymalizacji pod kątem algorytmów Google. Z kolei w przypadku tych bardziej zaawansowanych istnieje już mnóstwo sposobów na dostosowanie zarówno front jak i back-endu CMS-u do celów SEO. Jak zatem wybrać ten najlepszy?
Istotne cechy różnych CMS-ów dla dobrego SEO
Podstawowa wersja systemu CMS jest dobrym punktem wyjścia przy tworzeniu strony internetowej. Warto jednak poświęcić chwilę, by rozbudować ją o wcześniej wspomniane wtyczki – w końcu to one mogą okazać się niezastąpione przy edycji treści.
Warto również pamiętać, że istnieje kilka podstawowych założeń, które powinien spełniać wybrany przez Ciebie CMS, aby umożliwić Twojej stronie osiągnięcie wysokiej pozycji w Google. Jakich?
Edycja tekstu
Podstawą każdej strony internetowej jest jej treść, dlatego dodawanie i edycja tekstu powinny być dla Ciebie prostym, rutynowym działaniem. Poza zwykłym wpisaniem lub wklejeniem treści, CMS powinien także umożliwić Ci wstawianie linków, pogrubienie tekstu, ustawienie kursywy oraz dodanie obrazów. Dzięki tym zabiegom słowa nie zleją się w mało czytelną całość – wyeksponowane zostaną najważniejsze punkty artykułu, jednocześnie czyniąc go bardziej atrakcyjnym, a czytelnik z łatwością przyswoi jego treść. To z kolei zachęci odbiorców do zapoznania się z innymi Twoimi tekstami, a także do powrotu na Twoją stronę internetową w przyszłości.
System zarządzania treścią powinien również umożliwiać Ci tworzenie niestandardowych adresów URL, tagów tytułu, meta opisów i meta tytułów, nagłówków w tekście, czy ALT tagów dla obrazów (np. zdjęć oferowanych produktów).
Szybkość strony
Szybkość strony internetowej jest bez wątpienia jednym z najważniejszych czynników, dzięki którym Twoja witryna może osiągnąć wysoką pozycję w rankingach wyszukiwarek. Na szczęście w przyspieszeniu ładowania strony pomóc może CMS, którego będziesz używać. Jeśli zdecydujesz się na oprogramowanie typu „all-in-one”, które samo w sobie zawiera już hosting, możliwości optymalizacji prędkości mogą być znacznie ograniczone. Zaś korzystanie z oddzielnego hosta i CMS-u z jednej strony może być bardziej skomplikowane, lecz z drugiej pozwoli Ci na dostosowanie pożądanej prędkości Twojej strony.
Core Web Vitals
Raport Core Web Vitals jest dokumentem pochodzącym bezpośrednio od Google. Dostarcza on informacji o czynnikach, które wpływają na doświadczenia użytkowników podczas przeglądania Twojej strony internetowej – jej ogólny odbiór oraz komfort użytkowania.
Zatem jeśli chcesz, aby algorytmy Google zaufały Twojej stronie internetowej, co z kolei przełoży się na jej wysoką pozycję w rankingu, należy zadbać o wysoką ocenę wskaźników, które mierzone są w ramach raportu Core Web Vitals. Zaliczamy do nich:
- LCP (Largest Contentful Paint) – dostarcza informacji na temat szybkości ładowania strony internetowej. Czas mierzony jest do momentu wyrenderowania największego elementu witryny, np. tekstu, grafiki, czy video;
- CLS (Cumulative Layout Shift) – mierzy wizualną stabilność strony internetowej. Dotyczy przede wszystkim nagłych przesunięć układu, które skutkować mogą przypadkowym kliknięciem w np. nagle pojawiający się komunikat, co prowadzi do niechcianego przeniesienia na inną witrynę;
- FID (First Input Delay) – ocenia interaktywność serwisu. Jest to czas liczony od momentu interakcji ze strony użytkownika, aż do odpowiedzi przeglądarki. Przykładem może być przejście do kolejnej podstrony lub inne kliknięcie w link lub przycisk.
Optymalizacja mobilna
Kilka lat temu Google ogłosił przejście na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych („mobile first indexing”). Oznacza to, że bot Google będzie robił crawling i indeksowanie wersji mobilnej Twojej strony jeszcze zanim zacznie indeksować wersję desktopową.
Zmiana ta miała ogromny wpływ na całą branżę SEO, ponieważ oznaczała wzrost znaczenia stron internetowych dostosowanych do urządzeń mobilnych. Podczas gdy większość platform CMS oferuje możliwość modyfikacji i edycji wyglądu czy układu strony w wersji mobilnej, niektóre z nich ułatwiają to bardziej niż inne. Weź to pod uwagę, wybierając system zarządzania treścią pod względem SEO.
Przekierowania
Przekierowanie jest procesem, w którym jeden adres URL jest zamieniany na inny w momencie, gdy użytkownik się na nim znajdzie. Jest to świetne rozwiązanie w przypadku naprawiania błędów 404, tworzenia nowych adresów URL lub łączenia treści z dwóch adresów URL w jeden.
CMS dostosowany do wytycznych SEO powinien umożliwiać Ci ich samodzielne tworzenie, ale też ostrzegać Cię w momencie, gdy powstają niekończące się łańcuchy przekierowań czy niepoprawne przekierowania.
Robots.txt i mapy strony
Robots.txt to prosty plik tekstowy, wskazujący wyszukiwarkom Google, Bing, Yandex i innym, które adresy URL na Twojej witrynie powinny być poddane crawlowaniu.
Mapa strony (sitemap) jest zazwyczaj plikiem XML zawierającym wszystkie adresy URL w witrynie i ułatwiającym botom przeprowadzenie crawlingu.
Niektóre CMS-y pozwalają na samodzielne dostosowanie reguł, zaś inne nie dają użytkownikowi żadnej kontroli.
Popularne platformy CMS
Podczas wybierania systemu zarządzania treścią należy pamiętać o wielu czynnikach. Niektóre platformy istnieją od ponad 20 lat i były po drodze wielokrotnie aktualizowane, zaś inne mają dopiero kilka miesięcy.
Oceniając, który CMS będzie najlepszy dla naszego SEO, warto pamiętać, że choć nie wszystkie platformy są stworzone tak samo, to wiele z nich powstało w podobnym celu. Dobrym rozwiązaniem będzie więc przetestowanie ich na własną rękę.
HubSpot
HubSpot jest jedną z mniej popularnych platform CMS. Mimo że wywodzi się z produktu SaaS, służącego do pomocy marketerom, to jednak ewoluowało w kierunku samodzielnego pakietu – idealnego do tworzenia treści, e-mail marketingu, zarządzania leadami i sprzedażą czy też content marketingu.
Zalety:
- gotowy do tworzenia bezpiecznych treści „out of the box” (w podstawowej wersji, bez konieczności instalacji dodatkowych rozszerzeń);
- fantastyczne narzędzie pod względem możliwości optymalizacji i marketingu treści;
- wsparcie dostępne 24/7, i to w wielu językach.
Wady:
- może być kosztowny;
- wciąż niedopracowany, z ograniczonymi funkcjami w porównaniu do innych systemów.
Drupal
Drupal jest jednym ze starszych systemów zarządzania treścią, dzięki czemu jest stale udoskonalany i optymalizowany, co zwiększa jego wszechstronność. Posiada solidne wbudowane narzędzia SEO oraz doskonałą kontrolę nad szczegółami niezbędnymi z punktu widzenia pozycjonowania.
Zalety:
- tańszy niż niektóre z najpopularniejszych platform CMS;
- silna społeczność programistów, dzięki czemu łatwo znaleźć pomoc;
- łatwość dostosowywania treści, szablonów itp.
Wady:
- przeciętna wydajność „out of the box”;
- trudność w stworzeniu nawet prostych stron internetowych;
- mniej dostępnych motywów premium i high-end.
Shopify
Shopify jest jednym z najbardziej popularnych systemów zarządzania treścią opartych na e-commerce. Ta kanadyjska firma była pionierem w procesie tworzenia handlu internetowego, a dziś jest domem dla setek tysięcy sklepów online, z których wiele zajmuje wysokie pozycje w rankingu dzięki niezwykle konkurencyjnym i niszowym słowom kluczowym.
Zalety:
- duża społeczność ekspertów gotowych do wzajemnej pomocy;
- bezbłędnie działanie „out of the box”, szybko się konfiguruje i indeksuje treści;
- ciągłe dostosowywanie motywów dla sklepów e-commerce.
Wady:
- może być kosztowny;
- wymaga wiedzy na temat opatentowanego kodu Shopify, aby wprowadzić szczegółowe zmiany SEO.
Joomla
Joomla jest jedną z najlepszych platform CMS jeśli chodzi o SEO, jako że jest całkowicie open source’owa i darmowa w użyciu. Posiada mnóstwo wtyczek, dzięki którym możesz dostosować ją do tworzenia blogów, e-commerce lub jakiegokolwiek innego pomysłu, który przyjdzie Ci do głowy.
Zalety:
- idealna dla stron z dużą liczbą skomplikowanych tagów, kategorii i menu;
- łatwa w użyciu.
Wady:
- niezbyt przyjazna dla SEO „out of the box”;
- może tworzyć duplikaty treści, jeśli nie jest w pełni skonfigurowana;
- stroma krzywa uczenia się, jednak istnieje wiele zewnętrznych treści edukacyjnych.
WordPress
WordPress jest prawdopodobnie najbardziej popularnym systemem CMS dla tych, którzy są pewni swoich umiejętności tworzenia stron internetowych lub tych, którzy chcą stworzyć kompleksową stronę internetową od podstaw. Mnóstwo wtyczek ułatwia tworzenie treści zoptymalizowanych pod kątem SEO i zapewniania uzyskanie wysokiej pozycji w rankingu.
Zalety:
- duże możliwości dostosowania;
- surowy kod CMS nie jest niepotrzebnie wydłużony;
- dostęp do niezliczonych wtyczek i optymalizacji SEO.
Wady:
- nie jest aż tak przyjazny dla programistów, co oznacza, że dostosowanie backendu wymaga czasu (i pieniędzy);
- bezpieczeństwo jest w 100% zależne od Ciebie;
- bardzo stroma krzywa uczenia się dla niewtajemniczonych.
Wix
Wix jest niesamowicie popularnym systemem zarządzania treścią, posiadającym zarówno plany podstawowe, jak i premium oraz funkcje odpowiednie dla każdego planu. Jest idealny dla małych witryn biznesowych z treścią, która nie jest regularnie aktualizowana lub sklepów e-commerce z niewielka ilością produktów.
Zalety:
- wszystkie podstawowe cechy dobrego CMS;
- łatwy do opanowania ze względu na duże wsparcie;
- dostęp do świetnie wyglądających motywów stron internetowych.
Wady:
- niewystarczająco zaawansowane narzędzia SEO;
- plan podstawowy wyświetla reklamy na Twojej stronie;
- trudny do rozbudowy i skalowania przy dużej ilości treści.
Magento
Magento to lider w dziedzinie CMS dla branży e-commerce. Jest idealnym rozwiązaniem dla dużych marek handlowych z obszerną ilością treści. Został on zaprojektowany dla programistów, więc pod kątem SEO nie będzie to idealny CMS, jeśli jest to Twoje pierwsze przedsięwzięcie związane ze stroną internetową. Natomiast jeśli masz już doświadczenie, przekonasz się, że Magento to fantastyczny system zarządzania treścią, który pozwoli Ci uzyskać wysoką pozycję w rankingu.
Zalety:
- niesamowita elastyczność dla programistów;
- możliwość dostosowania prawie każdego elementu witryny;
- przejrzysty kod, ułatwiający szybsze osiągnięcie wyższych pozycji w rankingu.
Wady:
- nietypowy problem z nagłówkiem H1, który wymaga edycji kodu, aby go naprawić;
- wiele różnych ustawień musi być poprawnie skonfigurowanych, aby Twoja strona znalazła się w rankingu;
- aby rozwiązać najczęściej występujące problemy, potrzebna jest rozległa wiedza o kodowaniu.
Opencart
Nadal szukasz systemu zarządzania treścią dla e-commerce, który jest również dobry dla SEO? OpenCart jest świetną opcją! Jest wysoce dostosowywalny, darmowy do pobrania i open source’owy. Jednak jako że specjalizuje się w e-commerce, nie jest on idealny dla tych, którzy chcą tworzyć blogi lub publikować dużą ilość treści.
Zalety:
- mnóstwo rozszerzeń SEO;
- darmowy i open source’owy.
Wady:
- nie może tworzyć przyjaznych dla SEO adresów URL „out of the box”;
- wymaga wcześniej wspomnianych wtyczek SEO do działania.
Squarespace
Squarespace jest stosunkowo nowym systemem CMS przyjaznym dla SEO, ale bardzo dobrze radzi sobie z podstawami i pozwala administratorom stron internetowych na szybkie rozpoczęcie działań.
Zalety:
- mnóstwo gotowych szablonów;
- łatwo stworzyć atrakcyjną wizualnie witrynę, co pozwoli zatrzymać użytkowników na dłużej;
- świetny stosunek jakości do ceny.
Wady:
- brak możliwości kopiowania/duplikowania stron;
- mniej elastyczna funkcjonalność niż w przypadku innych platform.
Blogger/Blogspot
Blogger i Blogspot to platformy założone ponad 20 lat temu. Ważne jest, aby zaznaczyć różnicę między nimi – Blogger to darmowy system zarządzania treścią, a BlogSpot to darmowa usługa domeny, która jest do niego dołączona.
Zalety:
- darmowa rejestracja i publikacja treści;
- łatwy w użyciu i zarządzaniu;
- nie trzeba niczego instalować.
Wady:
- Google jest „właścicielem” Twoich treści i może je usunąć w każdej chwili;
- zbyt proste podejście do SEO.
Medium
Medium stało się niezwykle znaną platformą dla przedsiębiorców, opiniotwórców i firm. Jest ono świetne pod względem zdobywania ruchu – zarówno od innych użytkowników Medium, jak i od Google’a, jednak nie jest to CMS przyjazny pod względem SEO. Na tym systemie zarządzania treścią będziesz w stanie tworzyć tylko pojedyncze posty. Hosting całego bloga na Medium jest także możliwy, ale pamiętaj, że nie jesteś wtedy „właścicielem” ruchu strony.
Zalety:
- bardzo wysoki Domain Authority (90);
- fantastyczne narzędzia do pisania i analizy z wieloma opcjami dostosowywania;
- możliwość stworzenia własnej nazwy domeny.
Wady:
- CMS kompletnie odmienny od innych, wymienionych tutaj;
- ruch strony internetowej jest własnością Medium.
Wnioski
Podsumowanie tak obszernego tematu jest z jednej strony trudne, ale jednocześnie dość łatwe.
Nie bez powodu ponad 33% stron internetowych korzysta z WordPressa. WordPress jest najlepszą opcją CMS dla prawie 1 na 3 stron internetowych, a wiele z tych stron jest zoptymalizowanych pod kątem wydajności w wyszukiwarkach. Bez wtyczek WordPress jest ograniczony, ale po ich zainstalowaniu można osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania i generować mnóstwo ruchu.
Jeśli WordPress nie jest dla Ciebie, Shopify i Magento są świetnymi alternatywami dla marek e-commerce.
Prawda jest taka, że nie ma jednego idealnego systemu CMS dla SEO. Każdy CMS wyróżnia się w niektórych obszarach, a w innych wypada blado. Jak więc znaleźć najlepszy system CMS dla celów SEO?
Po prostu je wypróbuj!