Przejdź do
baner_under_the_fold-1-2048×486

Pozycjonowanie bloga – kilka prostych sposobów na wyższe pozycje w wyszukiwarce

Strona główna > Czytelnia > SEO > Pozycjonowanie bloga – kilka prostych sposobów na wyższe pozycje w wyszukiwarce

Blogi istnieją w sieci od ponad 20 lat, a ich rola całkowicie zmieniła się od czasów, gdy stanowiły formę publicznego pamiętnika. Obecnie blogi podzielić możemy na te prowadzone przez, nomen omen, blogerów oraz blogi firmowe. O ile pisanie osobistego dziennika może być celem samo w sobie, o tyle prowadzenie bloga firmowego niesie ze sobą wiele dodatkowych korzyści. Trudno jednak o sukces, gdy strona pozostaje na ósmej stronie wyników Google. Jeszcze kilkanaście lat temu wystarczyła systematyczność w prowadzeniu bloga, by pojawić się wysoko na stronie wyników wyszukiwania. Obecnie mamy wiele blogów i wielu konkurentów, ale czołowe miejsca w SERP-ach (Search Engine Result Page) wciąż są osiągalne. Czy jednak opłaca się pozycjonować bloga?

Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

Blogi firmowe od kilku lat pojawiają się jak grzyby po deszczu. Sklepy meblowe piszą o wyposażeniu wnętrz i kolorach w Twojej sypialni, sprzedawcy sadzonek kwiatowych opisują poszczególne rośliny oraz kompozycje, jakie można z nich stworzyć, na blogach gabinetów dentystycznych znajdziesz informacje o tym, jaką wybrać szczoteczkę do zębów, a internetowe i stacjonarne sklepy z zabawkami prześcigają się w tworzeniu zestawień: „10 pomysłów na prezent dla pięciolatka”. Skąd ten przypływ twórców treści? Konkurencja rośnie, bo i gra jest warta świeczki. Prowadzenie poczytnego bloga to świetny sposób na zdobycie zaufania i sympatii użytkowników sieci, ale blog, który ma stosunkowo niewielką liczbę czytelników, również przyniesie profity Twojej firmie.

Czy pozycjonowanie bloga ma sens?

Blog sam w sobie jest narzędziem pozycjonowania – przyspiesza osiąganie efektów, zwiększa jego skuteczność i ułatwia pracę pozycjonera. Na poziomie lokalnym dobrze prowadzony blog może „wciągnąć” stronę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, natomiast wobec szerszej konkurencji stanowi mocny argument dla botów Google, które przychylniejszym okiem patrzą na systematycznie aktualizowane strony internetowe.

Jak blog firmowy wspiera działania pozycjonerów?

  1. Tworzy nowe podstrony – artykuły blogowe umożliwiają poszerzanie liczby słów kluczowych, na które pozycjonuje się strona, czyli możliwości pozyskania ruchu na stronie. Więcej źródeł ruchu to więcej użytkowników na stronie, a więc więcej szans na konwersję.
  2. Buduje sieć linkowania wewnętrznego (optymalizacja onsite) – umiejętnie tworzone linkowanie wewnętrzne w niektórych przypadkach może nawet wypozycjonować podstronę na wybraną frazę kluczową. Ponadto ułatwia użytkownikom i botom Google poruszanie się po stronie oraz zachęca do odwiedzenia kolejnych podstron witryny, a więc…
  3. Wydłuża czas spędzony na stronie – blog buduje zaangażowanie użytkowników i zachęca ich do zgłębiania treści na stronie. Im bardziej czytelnicy zatopią się w lekturze poszczególnych treści, przeskakując z artykułu na artykuł, tym dłuższy będzie średni czas przebywania na stronie. Roboty Google lubią to.
  4. Odpowiada na precyzyjne zapytania użytkowników (tzw. „długi ogon”) – statystycznie rzecz biorąc, potencjalni klienci chętniej decydują się na zakup u specjalisty, który odpowiada dokładnie na ich pytania. Dla przykładu, w przypadku firmy produkującej preparat do zwalczania mszyc, „środek na mszyce” (średnio 1300 wyszukiwań miesięcznie) to fraza, która może przynieść wiele wejść na stronę, jednak to: „jak pozbyć się mszyc?” może mieć wyższy współczynnik konwersji, choć ta fraza wpisywana jest jedynie 320 razy miesięcznie. Im więcej długich ogonów, tym lepiej dla Twojej strony.

Pozycjonowanie bloga to zadanie, z którym najprawdopodobniej poradzi sobie większość właścicieli stron, bez specjalistycznego oprogramowania czy narzędzi SEO. Wystarczy poświęcać blogowi czas i zaangażowanie, by stał się on znakomitym źródłem przychodów firmy.

Blog firmowy oczami klienta

Poza wspieraniem procesu pozycjonowania strony blog pełni kilka innych niezmiernie ważnych funkcji. Prawdopodobnie największą korzyścią płynącą z udostępniania atrakcyjnych treści na blogu (czyli content marketingu), jest budowanie wizerunku eksperta w oczach potencjalnych klientów. To właśnie w ten sposób blogerzy tworzą swoje marki osobiste, awansując z czasem na influencerów.

Część klientów dokonuje wyborów zakupowych w sposób wyjątkowo prosty – wpisują w wyszukiwarkę nazwę produktów lub usług, które są im potrzebne i wybierają spośród kilku pierwszych ofert. Znaczna część użytkowników internetu dokonuje jednak zakupów w sposób strategiczny – czyta, analizuje, porównuje, zdobywa wiedzę i zanim zdecyduje się na zakup oczyszczacza powietrza, zna już na pamięć pełną klasyfikację filtrów powietrza od EPA po ULPA ze szczególnym uwzględnieniem filtrów HEPA oraz wciągającej historii ich opracowania na potrzeby amerykańskiego programu budowy bomby atomowej Manhattan. Dlaczego? Bo mogą. Internet jest przepastną skarbnicą wiedzy i jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na konwersję, spraw, by jego użytkownicy chcieli się uczyć właśnie od Ciebie. Interesujące artykuły sprawiają, że stajesz się wiarygodny jako specjalista w swojej dziedzinie.

Prowadzisz szkolenia dla psów, a na swojego bloga wrzuciłeś instrukcję krok po kroku, jak nauczyć psa podawać łapkę? Dzięki! Zadziałało i teraz wiem, że znasz się na rzeczy. Nie zadziałało? Chyba naprawdę potrzebuję wsparcia specjalisty. Napiszę do Ciebie, by dowiedzieć się więcej. Blog to również dodatkowy kanał komunikacji z klientami. Co ważne, już pozyskani klienci będą czuć się zaopiekowani, wiedząc, że stale dzielisz się z nimi fachową wiedzą i wsparciem merytorycznym.

O czym należy pamiętać, prowadząc bloga firmowego?

Z pewnością rozumiesz już , że blog firmowy jest wizytówką Twojej marki i tkwi w nim ogromny potencjał, którego po prostu głupio byłoby nie wykorzystać. Jeśli o niego zadbasz, zdobędziesz zaufanie klientów, którzy znacznie chętniej klikną w zakładkę „Kontakt” lub wrzucą produkt do koszyka. Stara, nieresponsywna, toporna strona www to sygnał dla klientów, że także rozwój prezentowanej firmy zatrzymał się dwie dekady temu. Nie musisz pozycjonować bloga, ale jego optymalizacja i dostosowywanie do bieżących trendów (co najmniej w grafice) są niezbędne dla skuteczności Twoich działań. Optymalizacja bloga nie jest zadaniem jednorazowym – to systematyczna praca, wymagająca wytrwałości i skupienia na celu. Jeżeli nie braknie Ci konsekwencji w działaniu i nie zarzucisz projektu „blog firmowy” po kilku tygodniach, to za jakiś czas (to może być kilka miesięcy lub rok, ale przy dużej konkurencji zdarza się, że rzeczywiste korzyści z prowadzenia bloga osiągniesz dopiero po dwóch latach) odczujesz, jak liczba Twoich klientów rośnie niczym śnieżna kula tocząca się przez wszystkie Twoje artykuły na stronie. Warto tu jeszcze raz wspomnieć o linkowaniu wewnętrznym – nowe artykuły, linkując do starszych wpisów, dają im niejako nowe życie, a więc wpisy sprzed kilkunastu miesięcy mogą nadal pracować na Twój sukces.

Opieka nad blogiem firmowym może być zadaniem dla jednej (bardzo pracowitej) osoby lub dla całego zespołu, w zależności od tego, ile czasu możesz poświęcić na jego prowadzenie i optymalizację.

Skuteczność bloga w zwiększaniu liczby konwersji zależy od:

  1. Tworzenia wartościowego contentu – użytkownicy poszukują interesujących, rzeczowych i przydatnych artykułów pisanych w sposób czytelny i poprawny językowo.
  2. Optymalizacji bloga – zarówno treści, jak i pozostałe elementy bloga firmowego powinny być zgodne z aktualnymi wymaganiami wyszukiwarek internetowych.
  3. Budowania pozytywnego wizerunku marki – blog pomaga w budowaniu relacji, dlatego to, w jaki sposób piszesz, z jakich grafik korzystasz, jakie tematy poruszasz oraz jakie opinie/komentarze piszą osoby, które dotychczas skorzystały z Twojej oferty, przekłada się na to, jak widzą Cię Twoi potencjalni klienci.

10 kroków do optymalizacji bloga

Optymalizacja bloga jest łatwiejsza, gdy zaplanujesz ją krok po kroku i będziesz pracować nad nią na bieżąco. Każdy z kroków jest ważny, dlatego warto dowiedzieć się nieco więcej na temat poszczególnych zagadnień. Optymalizacja bloga firmowego w punktach:

  1. Systematyczność – istotna zarówno z punktu widzenia Google, jak i czytelników. Boty Google doceniają Twoje zaangażowanie w tworzenie nowych treści, uznając regularnie aktualizowane strony za bardziej wartościowe dla użytkowników sieci. Internauci natomiast, zachęceni ciekawymi artykułami, jakie im oferujesz, mogą stać się stałymi czytelnikami Twojej strony. Ostatni wpis z końca 2018 roku? Pamiętaj o tym, że nagłe zerwanie z prowadzeniem bloga może sprawić, że osoby wchodzące na stronę stwierdzą, że firma została zamknięta. Zaplanuj co najmniej jeden wpis tygodniowo, a żeby ustrzec się przed nagłymi sytuacjami, twórz wpisy w większym wyprzedzeniem.
  2. Kategorie na blogu – jeśli oferta Twojej firmy (a zatem i tematyka Twojego bloga) jest dosyć szeroka, podziel blog na kategorie. Użytkownicy nie będą błądzić po stronie w poszukiwaniu artykułów na interesujący ich temat, co w najgorszym przypadku mogłoby skutkować rezygnacją z dalszego przeglądania strony.
  3. Słowa kluczowe – artykuł sprowadzi ruch na Twoją stronę internetową, gdy będzie pojawiać się w Google na wyszukiwane przez klientów słowa kluczowe. Muszą one być oczywiście zgodne z treścią wpisu – nachalne faszerowanie tekstów słowami kluczowymi może zaszkodzić stronie (thin content). Pisz w sposób naturalny, skupiając się na jakości contentu. Słowa kluczowe mogą występować we wszelkich odmianach – Google zna język polski i potrafi w deklinację.
  4. Przyjazne linki – to dobry pomysł, by umieszczać w adresach URL wpisów słowa kluczowe. Przyjazny link to link krótki, czytelny, bez zbędnych znaków i odnoszący się do treści wpisu. Jeśli URL ma zawierać frazę kluczową, oddziel poszczególne słowa myślnikiem. Podkreślnik może zostać błędnie odczytany przez wyszukiwarkę, a każda spacja w adresie URL pojawi się jako nieprzyjazne „%20”:
    TAK: fabrykamarketingu.pl/czytelnia/pozycjonowanie-bloga
    NIE: fabrykamarketingu.pl/index.php?category=articles:content_&read%page=132
  5. Unikalne treści – duplicate content (powielenie treści) to jedno z najczęstszych przewinień, za które można otrzymać karę od Google. Wyszukiwarce zależy na tym, by oferować użytkownikom treści wartościowe. Opisując swój produkt na blogu, nigdy nie wrzucaj ponownie opisu z podstrony produktu, lecz stwórz go na nowo. Nie kopiuj również ani w całości, ani w części treści z innych stron. Plagiat nigdy zresztą nie jest dobrą opcją.
  6. Długość wpisów – Google oficjalnie nie informuje o tym, jaka ilość treści na podstronie buduje jej wiarygodność. Zbyt mało tekstu bez wątpienia ociera się o wspomniany wcześniej thin content, czyli tekst niskiej jakości. Zbyt długi wpis natomiast znudzi czytelnika, który zamknie stronę, nie czytając go do końca lub zaśnie zanim dotrze do podsumowania. Minimalna długość wpisu blogowego to około 1800 znaków ze spacjami (300 słów). Optymalnie od 5 do 8 tysięcy zzs. Maksimum to z kolei moment, w którym do cna wyczerpiemy temat.
  7. Atrakcyjne treści – teksty eksperckie, które wyczerpują zadany temat, a jednocześnie tematyką nawiązują do pozostałych artykułów na blogu, budują tzw. topical authority. Zarówno czytelnicy, jak i roboty Google będą postrzegać Cię jako specjalistę w dziedzinie, gdy Twoja strona będzie kompleksowo obejmować zagadnienia z danej branży.
  8. Struktura treści – zwarta bryła tekstu nie będzie zachęcać do lektury, dlatego warto rozdzielić wpis śródtytułami (zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu”), stosować wyróżnienia, akapity, pogrubienia i punktory. Roboty Google docenią także zastosowanie znaczników h1, h2 itd.
  9. Linkowanie wewnętrzne – nie musisz za każdym razem opisywać tych samych zagadnień. Zaoferowanie czytelnikom linka do strony opisującej szerzej wspomnianą problematykę pozwoli Ci zaoszczędzić czas oraz zachęci użytkowników strony do jej przeglądania. Pomoże również botom Google „zrozumieć” Twoją stronę, a im łatwiej jest im poruszać się po witrynie, tym lepiej dla Twoich pozycji w wynikach wyszukiwania.
  10. Optymalizacja treści – na koniec, gdy już przygotujesz wpis na bloga, upewnij się, że słowa kluczowe występują w adresie URL wpisu, jego tytule, śródtytułach, atrybutach alt wykorzystanych zdjęć i grafik oraz znacznikach title i meta description. Wówczas Internauci będą wiedzieć, czego spodziewać się po stronie, do której link podsuwa im wyszukiwarka, a Google nie będzie mieć wątpliwości, na jakie słowa kluczowe warto wyświetlać Twoją witrynę.

Upewnij się, czy również Twoje wcześniejsze wpisy blogowe spełniają powyższe założenia optymalizacyjne.

Jak pozyskać czytelników na blogu?

Początki większości blogów wyglądają podobnie – wpisy czyta jedynie ich autor lub kilku jego znajomych, trudno o komentarze i ruch na stronie, nie wspominając o udostępnieniach. Priorytetem na tym etapie jest stworzenie grupy stałych czytelników i systematyczne pozyskiwanie nowych. Zobacz, co możesz zrobić, by zwiększyć ruch na stronie:

Reklama w wyszukiwarce lub mediach społecznościowych – Google Ads pozwala przekierować na stronę osoby, które poszukują treści dotyczących Twojej tematyki, nawet wtedy, gdy strona internetowa nie pojawia się jeszcze na sensownych pozycjach w wyszukiwarce. Inwestycja w reklamę przynosi szybkie efekty. Warto zdecydować się na dodatkowe wsparcie od strony mediów społecznościowych, które są nieocenione w budowaniu zaangażowania klientów.

Współpraca i wpisy gościnne – buduj swój wizerunek jako eksperta, prezentując swoją specjalistyczną wiedzę na innych blogach i serwisach tematycznych. Jeśli twoje teksty zainteresują czytelników, bez wątpienia odwiedzą Twój blog w poszukiwaniu kolejnych treści. Możesz również zdecydować się na współpracę z influencerem, który udostępniając link do Twojego wpisu lub wspominając o Tobie w mediach społecznościowych, znacząco zwiększy liczbę osób odwiedzających Twoją stronę. Warto budować relacje z influencerami, polecając ich usługi, e-booki czy wartościowe wpisy.

Treść, czyli content is king – internauci chętnie czytają blogi, które rozwiązują ich problemy, doradzają, pomagają i inspirują. Zadbaj o to, by twój wpis był ciekawy i wartościowy pod kątem merytorycznym. Nie zanudzaj, w miarę możliwości stosuj lekki, zrozumiały język. Tam po drugiej stronie też jest człowiek.

Zaangażowanie i obecność w branży – wszelkiego rodzaju grupy, blogi tematyczne i fora to miejsca, w których możesz zbudować swoją rozpoznawalność i pozyskać linki prowadzące do Twojej strony. Internauci szczególnie doceniają pomoc w rozwiązywaniu problemów. Nieważne, że doradzasz człowiekowi z Gdańska, podczas gdy Twój sklep meblowy mieści się w Rzeszowie. Twój sympatyczny gest nie zostanie Ci zapomniany, a gdy pojawi się zapytanie o specjalistę z Twojej okolicy, być może niespodziewanie otrzymasz rekomendację od zaprzyjaźnionego użytkownika sieci.

Jak wykorzystać potencjał mediów społecznościowych w promowaniu bloga?

Gdy już masz stronę internetową i zdecydowałeś się na stworzenie bloga firmowego, to ostatnim krokiem będzie założenie profili Twojej firmy na portalach społecznościowych. Dzięki nim możesz budować świadomość marki, zdobywać nowych czytelników i zachęcać wcześniej pozyskanych klientów do ponownego skorzystania z Twojej oferty. Spośród czterech wiodących portali – Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn – wybierz dwa, których charakter najlepiej pasuje do Twojej działalności (profil firmowy na Facebooku to swego rodzaju must have). Udostępniaj na nich swoje nowe wpisy blogowe, ciekawostki, zdjęcia, infografiki i inspiracje, by budować popularność bloga.

Jeżeli zdecydujesz się robić to samodzielnie, wówczas prowadzenie bloga to relatywnie tani, choć jak widać nieco czasochłonny sposób, na pozyskanie ruchu i konwersji na stronie. Promowanie i zaangażowanie w projekt pozwoli Ci pozyskać grono wiernych czytelników i stałych klientów, znacząco zwiększyć liczbę słów i fraz kluczowych, na które pozycjonuje się Twoja strona oraz zbudować pozytywny wizerunek marki. Mimo że na efekty być może będzie trzeba trochę poczekać, blog firmowy może przynieść wiele korzyści Twojej firmie i marce osobistej.

 


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....