TikTok to medium, które szturmem podbija rynek aplikacji mobilnych na całym świecie. Z miesiąca na miesiąc zdobywa coraz większą popularność – zarówno wśród użytkowników, jak i marketerów czy specjalistów od mediów społecznościowych. Jego sukces potwierdza ranking najchętniej pobieranych aplikacji w 2020 roku i w pierwszym kwartale 2021 roku – TikTok znalazł się tam na pierwszym miejscu, wyprzedzając gigantów, takich jak Facebook, Instagram czy WhatsApp.
Aplikacja służy do nagrywania i oglądania krótkich (max. 3-minutowych) filmów o różnorodnej tematyce – od komedii, przez taniec, aż po zagadnienia prawnicze czy medyczne. Dzięki temu gromadzi grupy odbiorców z niemal każdej możliwej branży. Sprawdź, dlaczego warto
TikTok na tle innych mediów
Korzystasz już z Facebook Ads, Google Ads czy Snapchat Ads? Teraz przyszedł czas na reklamę na TikToku! Na tle innych mediów TikTok wyróżnia się przede wszystkim niesamowicie wysokim poziomem zaangażowania. Przeciętny użytkownik aplikacji otwiera ją aż 14 razy dziennie i spędza w niej nawet 84 minuty w ciągu dnia; czas jednej sesji wynosi około 315 sekund. Dla porównania: użytkownik YouTube’a podczas jednej sesji spędza na nim średnio 405 sekund.
Różnica między tymi mediami jest jednak zasadnicza: filmy na YouTubie mogą trwać nawet ponad godzinę, na TikToku – nie dłużej niż minutę. Istotne jest również to, że aby obejrzeć następne nagranie w aplikacji TikTok, należy przewinąć po nim palcem – YouTube kolejne filmy uruchamia automatycznie.
Dzięki takiemu zabiegowi TikToka możemy być niemalże pewni, że użytkownik w danym momencie patrzy na ekran – skupiamy więc jego uwagę. Dodatkowym atutem platformy jest to, że reklamy wyświetlane są tam na pełnym ekranie, w związku z czym nie musimy się bać, że któraś z nich pozostanie niezauważona.
Według raportu Kantara TikTok dostarcza najmniej intruzywne reklamy spośród wszystkich największych platform digitalowych. Odpowiednio stworzona kreacja reklamowa (pasująca do treści zamieszczanych przez użytkowników) sprawia, że reklama wtapia się w treści organiczne i zostaje lepiej odebrana przez odbiorców.
Na początku 2021 roku 41% aktywnych użytkowników stwierdziło, że reklamy na TikToku naturalnie stają się częścią contentu, a aż 61% uznało je za wyjątkowe w porównaniu z reklamami na głównych platformach społecznościowych.
Demografia polskich użytkowników
TikTok w Polsce zgromadził już ponad 5,5 mln aktywnych użytkowników (dane na ostatni kwartał 2020 roku), a liczba ta nie przestaje rosnąć. Aplikacja większą popularnością cieszy się wśród kobiet, jednak pojawia się na niej coraz więcej mężczyzn.
Główną grupą wiekową są – wbrew powszechnie panującej opinii – nie dzieci, ale użytkownicy w przedziale wiekowym 18–24. Na bieżąco przybywa tam też odbiorców starszych pokoleń.
Nisze na Tiktoku
Na TikToku zdecydowanie najlepiej radzą sobie marki odzieżowe, kosmetyczne, gastronomiczne oraz muzyczne. Z drugiej strony platforma liczy już tak wielu użytkowników, że niemal każda branża znajdzie tam swoją grupę docelową.
Dzięki ciekawej kreacji reklamowej jesteśmy w stanie uzyskać zaskakujące (oczywiście na plus) wyniki reklam – nawet dla klientów reprezentujących najmniej popularne branże, takie jak konserwacja zabytków czy rolnictwo. Warto skupić się na nagraniu, które nie tylko będzie promowało produkt/markę, ale też zaciekawi użytkowników i spowoduje, że zatrzymają się przy nich na dłużej.
Najlepiej sprawdzą się tu filmy o charakterze komediowym, poradnikowym czy tanecznym. Dobrze przy tym pamiętać o doborze odpowiedniego podkładu muzycznego – w końcu aż 81% użytkowników korzysta z platformy z włączonym dźwiękiem.
Możliwości reklamowe TikToka
Cele reklamowe
Zanim rozpoczniemy kampanię reklamową, diagnozujemy cele, jakie klient chce osiągnąć, i weryfikujemy media, które je zrealizują.
Jednym z celów dostępnych na TikToku jest budowanie świadomości marki dzięki zastosowaniu kampanii zasięgowej przy określonej, wybranej przez firmę częstotliwości. Pozwala on dotrzeć do szerokiego grona odbiorców z naszej grupy docelowej i przedstawić im nasz produkt/markę. Realizacja tego celu odbywa się w modelu rozliczeniowym CPM.
Na TikToku możemy również tworzyć kampanie, których celem będzie ruch w witrynie – przyciągnięcie odbiorców na naszą stronę www. Jednak jeśli chcemy, aby użytkownicy dokonali na niej konkretnego działania (i chcemy liczbę tych działań zmierzyć), najlepszym wybranym celem będą konwersje – tak jak w przypadku innych paneli reklamowych.
TikTok umożliwia także uruchomienie kampanii nastawionych na pobrania aplikacji – bezpośrednio kierujących do Sklepu Play bądź Apple Store. W tych trzech wyżej wymienionych formatach rozliczenie odbywa się za pomocą modelu CPC.
Kolejnym celem możliwym do zrealizowania na tej platformie są obejrzenia filmów. Dzięki niemu możemy dążyć do tego, aby jak największa liczba użytkowników zobaczyła całą kreację reklamową i optymalizować reklamę właśnie pod kątem obejrzeń. W tym przypadku rozliczamy się w modelu CPV.
Ostatnim już celem reklamowym są wypełnienia formularza, czyli Lead Ads. Do wyboru mamy dwa rodzaje formularzy – klasyczne i zaawansowane, a także trzy formaty kolorystyczne. Dzięki nim możemy nie tylko poprosić użytkownika o podstawowe dane (imię czy nazwisko), ale też o te bardziej szczegółowe informacje, na przykład kwestię posiadania produktu danej marki/firmy.
Formularz – poza zebraniem danych od użytkownika w celach kontaktowych – daje też możliwość zadawania mu pytań za pomocą ankiet, na które może sprawnie odpowiedzieć przez wybór jednej z dostępnych opcji.
Mierzenie wyników kampanii
Kampania uruchomiona? Najwyższy czas na mierzenie i analizę wyników. Niezwykle przydatny będzie Piksel TikToka – narzędzie działające na takiej samej zasadzie jak Piksel Facebooka.
Po wpięciu kodu w witrynie możemy śledzić działania użytkowników odwiedzających naszą stronę www. Umożliwia to nam tworzenie grup niestandardowych odbiorców i grup remarketingowych, a także grup podobnych odbiorców. Zgromadzone dane ułatwiają nam również optymalizację kampanii pod kątem najbardziej zaangażowanych użytkowników, którzy z największym prawdopodobieństwem dokonają określonego, oczekiwanego przez nas działania. Następnie – na podstawie analizy dokonanych przez odbiorców konwersji – możemy określić skuteczność naszych reklam, jak i ROAS (Return on Ad Spend), czyli zwrot z inwestycji w reklamę.
Formaty reklamowe
Kampanie na TikToku możemy przeprowadzić za pomocą trzech modeli współpracy: kampanii aukcyjnych, rezerwacyjnych oraz kreatywnych.
Kampanie aukcyjne
Kampanie aukcyjne są kampaniami generowanymi bezpośrednio z panelu reklamowego. To właśnie w tym formacie możemy śledzić działania użytkowników za pomocą Pixela oraz rozliczać się w modelach CPC, CPM, bądź CPV. Reklamy umieszczane są w feedzie użytkowników.
Wykorzystanie tego formatu umożliwia nam szeroki wachlarz opcji targetowania – od wieku, przez zainteresowania, system operacyjny, aż po cenę urządzenia, z którego korzysta użytkownik aplikacji.
Kampanie aukcyjne możemy monitorować na bieżąco oraz optymalizować je pod kątem najlepszych wyników. Taki format umożliwia nam również wspieranie contentu organicznego, zamieszczonego na profilu marki bądź profilu współpracującego z marką twórcy.
Kampanie rezerwacyjne
Kampanie rezerwacyjne są kampaniami implementowanymi przez zespół TikToka (z jednym wyjątkiem). W tych modelach pojawia się gwarancja osiągnięcia określonych wyników oraz stała stawka CPM bądź CPT. Mamy tu do wyboru pięć formatów reklamowych:
- Top View – pierwszy film, który widzi użytkownik po wejściu w aplikację. Jest to kreacja wideo trwająca 5–60 sekund, wyświetlana przez 24 godziny (gwarantująca przy tym 100% share of voice);
- Brand Takeover – format zbliżony do poprzedniego, jednak tutaj kreację reklamową stanowią wideo bez dźwięku, trwające 3–5 sekund, lub grafika JPG/PNG, wyświetlana przez 3 sekundy;
- One Day Max – reklama wyświetlana użytkownikowi w feedzie, między czwartym a siódmym organicznym filmem. Jest to wideo trwające 5–60 sekund, wyświetlane przez 24 godziny z gwarancją 100% share of voice – tak jak w przypadku wyżej wymienionych formatów. Istnieje tu dodatkowa możliwość promocji contentu organicznego, wcześniej umieszczonego na profilu;
- Brand Premium – jeden z dwóch formatów reklamowych w modelu rezerwacyjnym, gdzie istnieje możliwość targetowania reklam na konkretne grupy odbiorców. Reklamy te to wideo trwające 5–60 sekund, które znajdziemy w feedzie użytkowników – bez żadnej konkretnej pozycji. W tym formacie możemy również promować content organiczny, wcześniej zamieszczony na profilu;
- Reach & Frequency – reklamy rezerwacyjne, które możemy rezerwować z wyprzedzeniem do 90 dni za pośrednictwem platformy samoobsługowej. Format pozwala nam na pogłębione targetowanie – takie samo jak w przypadku reklam aukcyjnych. Reklamy te, podobnie jak Brand Premium, znajdziemy w feedzie użytkowników, bez określonej konkretnej pozycji. Przy kampaniach Reach & Frequency mamy możliwość zarządzania kampanią i raportowania jej wyników w czasie rzeczywistym, tak jak w przypadku reklam aukcyjnych.
Pierwsze trzy modele podlegają rozliczeniu CPT (koszt za 24 godziny), z kolei dwa ostatnie – Brand Premium i Reach & Frequency – rozliczane są w modelu CPM.
Kampanie kreatywne
Kampanie kreatywne to zdecydowanie wyróżnik TikToka na tle innych platform reklamowych, który niezwykle angażuje użytkowników aplikacji. W ramach tego modelu współpracy są dostępne dwa formaty:
- Hashtag Challenge – najciekawszy z formatów reklamowych, generujący przy tym największe zaangażowanie względem reklamy i oferujący cały pakiet promocji challenge’a. Zachęca on użytkowników do tworzenia własnego wideo, współgrającego z motywem przewodnim marki bądź też z samą kampanią. Czas trwania takiej kampanii to 66 dni; zawiera się w niej: challenge page, banner w sekcji „Odkryj”, pozycjonowanie hashtaga challenge’a w sekcji „Odkryj” na drugiej i czwartej pozycji oraz promowanie go za pomocą reklamy Top View oraz One Day Max.
- Branded Effect – stworzenie efektu specjalnego w aplikacji, powiązanego z promowanym produktem bądź marką, którego użytkownicy mogą używać w swoich nagraniach. Format często stanowiący kreatywny dodatek do kampanii Hashtag Challenge.
Brand Lift
Dla reklamodawców TikTok oferuje usługę Brand Lift Study, opartą na badaniach ankietowych. Umożliwia nam ona zmierzenie tego, w jaki sposób odbierane są kampanie marki przez odbiorców tej aplikacji. To z kolei pozwala nam sprawdzać jej wyniki w kontekście świadomości czy przychylności. Dzięki tym ankietom reklamodawcy otrzymują analizy i sugestie, które mogą być wsparciem w lepszej optymalizacji kampanii.
Tworzenie kreacji reklamowej
Tworząc kreację reklamową na TikToka, należy skupić się na jak najlepszym dopasowaniu wideo do generowanych przez użytkowników treści. Dużą rolę odgrywają tu kreatywność, autentyczność i naturalność – wszystko, co sprawia, że wideo wygląda na organiczne.
Ważna jest również obserwacja panujących aktualnie trendów i dopasowanie do nich swojej kreacji, dzięki czemu stanie się ona ciekawsza dla odbiorców.
Poza tym warto też zwrócić uwagę na średni czas skupienia użytkownika, który wynosi 6–8 sekund. Trzeba zatem pamiętać o tym, by jak najlepiej wykorzystać pierwsze sekundy nagrania i tym samym przykuć uwagę odbiorcy – i to tak, żeby chciał zobaczyć, co wydarzy się dalej.
Influencer Marketing na TikToku
Najbardziej zaangażowaną społecznością na TikToku są – jak w pozostałych mediach społecznościowych – influencerzy. Cieszą się oni niezwykłą popularnością i gronem fanów, którzy chętnie obserwują każdy ich krok.
Influencer Marketing na TikToku może przybrać kilka form – w tym między innymi zaangażowania twórcy w Hashtag Challenge czy wybrania go jako głównej osoby występującej w danej kreacji reklamowej. Dzięki współpracy z influencerem z odpowiednią grupą docelową kampania może osiągnąć zaskakująco dobre wyniki, a w rezultacie – stać się viralem.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o Influencer Marketingu i współpracy z influencerami, zajrzyj do artykułu: Kim jest Influencer.
Jeśli potrzebujesz pomocy specjalistów w przeprowadzeniu odpowiedniej kampanii reklamowej, sprawdź naszą ofertę: Reklama na TikToku.