Przejdź do

Web push – skuteczna metoda dotarcia do klienta czy inwazyjny sposób reklamy?

Strona główna > Czytelnia > SEM > Web push – skuteczna metoda dotarcia do klienta czy inwazyjny sposób reklamy?

Powiadomienia web push z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Aktualnie marketerzy bardzo chętnie wdrażają je na stronach internetowych swoich marek. Prosta implementacja i wysoki wskaźnik open rate sprawiają, że notyfikacje są coraz bardziej popularne i stanowią doskonały kanał informacyjny. Web pushe mają zarówno swoich licznych zwolenników, jak i przeciwników. Jakie są ich wady i zalety?

Co to jest web push i rich push?

Powiadomienia web push mogą być wysyłane do użytkownika odwiedzającego witrynę internetową na desktopie lub w wersji mobilnej. Są to komunikaty przypominające alerty, które pojawiają się w prawym dolnym lub górnym rogu ekranu komputera. Notyfikacje web push wyświetlą się użytkownikowi za każdym razem, gdy jego przeglądarka jest otwarta – niezależnie od tego, czy dana osoba znajduje się na stronie internetowej, czy też nie. To sprawia, że treść powiadomienia jest doskonałą okazją do zaprezentowania nowej oferty sprzedażowej oraz pozwala na przyciągnięcie uwagi odbiorcy.

Wiadomości rich push (wyświetlają się tylko w przeglądarce Chrome) to z kolei rodzaj notyfikacji web, które pozwalają obok standardowego tekstu, rozszerzyć wiadomość o grafikę, dźwięk, dedykowane buttony czy dynamiczne elementy. Rich push może być jeszcze bardziej skuteczny niż zwykłe powiadomienie.

Jak działają powiadomienia web push?

Każda marka, która ma stronę internetową, może wysyłać przez przeglądarkę internetową powiadomienia web push po zainstalowaniu kodu w swojej witrynie. Nie jest wymagana żadna aplikacja. W momencie kliknięcia przez użytkownika powiadomienia web push, zostanie on przeniesiony do wcześniej ustawionej i określonej przez brand strony docelowej.

Aby użytkownik zobaczył notyfikacje web, musi wcześniej wyrazić zgodę na ich otrzymywanie. Możemy je ustawić niezależnie od naszego systemu operacyjnego w dowolnej przeglądarce: Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge czy na urządzeniach Apple w systemie operacyjnym iOS. Web push wymaga jedynie zaakceptowania powiadomień jednym kliknięciem. Jego prostota polega także na tym, że nie musimy podawać adresu e mail, który wymagany jest np. w przypadku email marketingu.

Pytanie o zgodę na otrzymywanie powiadomień web push.

Jak włączyć web push?

Aby włączyć wiadomości web push na swojej stronie internetowej, należy wkleić wewnątrz sekcji <head> krótki skrypt integracyjny (jest to specjalny rodzaj SDK). W żaden sposób nie spowalnia on działania Twojej witryny. Integracją może zająć się osoba odpowiedzialna za utrzymanie strony internetowej. Serwis nie musi posiadać certyfikatu SSL, ale jeśli go ma, możesz skorzystać z dodatkowych funkcji takich jak:

  • single opt-in czyli zapisanie się użytkownika do powiadomień bez konieczności potwierdzania (przeciwieństwo double opt-in),
  • eksport bazy danych subskrybentów do innego dostawcy usług push w przyszłości.

Zalety powiadomień push

Ten popularny kanał marketingowy to idealne narzędzie sprzedażowe, które świetnie sprawdzi się w sklepie internetowym, ale także w przypadku portali informacyjnych czy serwisów edukacyjnych.

  • Ogromną zaletą korzystania z powiadomień web push jest to, że użytkownicy nie muszą znajdować się na Twojej stronie WWW, aby otrzymywać wiadomości.
  • Duża widoczność – ten format trudno przeoczyć, bo jest odbierany bezpośrednio przez przeglądarki internetowe, kiedy z nich korzystamy. W przeciwieństwie do email marketingu, nie musisz czekać, aż subskrybenci sprawdzą pocztę.
  • Notyfikacje web push to najszybsza forma dotarcia do odbiorców i przekazania im aktualnych informacji.
  • Użytkownik wyraża zgodę, aby otrzymywać web push, co sprawia, że docierasz tylko do osób, które są realnie zainteresowane Twoimi treściami.
  • Web push może zawierać link do strony, który jest odpowiednio otagowany, dzięki czemu masz możliwość precyzyjnego śledzenia zachowania użytkownika.
  • Krótki komunikat web na urządzeniach mobilnych czy w przeglądarkach internetowych jest oczekiwaną metodą komunikacji w czasach ekonomii uwagi.
  • Powiadomienie w przeglądarce internetowej możesz dostosowywać, personalizować i wysłać w danej chwili, co sprawia, że jest bardzo skuteczne w zwiększaniu zaangażowania użytkowników. Krótkie komunikaty zawierające grafikę (tzw. rich push) i informacje o promocjach kierujące do Twojej domeny, mogą okazać się skuteczniejsze niż wiadomości e mail.
  • Powiadomienie web push ma bardzo wysoki wskaźnik CTR, który waha się od 5% do 25%.
  • Nie są tak inwazyjne jak np. pop-upy, które internauci widzą w swojej przeglądarce – mogą być wyświetlane zarówno w prawym dolnym rogu ekranu, jak i po lewej stronie w formie niewielkich notyfikacji push.

Wady powiadomień push

Wiadomości web push mają zdecydowanie więcej zalet niż wad, ale warto wymienić kilka najważniejszych minusów, które mogą sprawić, że użytkownik nie będzie czuł się komfortowo z taką formą komunikacji.

  • Nieprawidłowo użyte mogą frustrować lub irytować użytkowników Twojej witryny.
  • Mają limit znaków. Wiadomości push są w zasadzie jednowierszowe, więc przekazanie właściwych informacji, które przyniosą rzeczywistą wartość dla klienta, może być dużym wyzwaniem.
  • Niektórzy z internautów mają wyłączone notyfikacje web push w ustawieniach swojej przeglądarki, co może ograniczyć zasięg.
  • Można je pomylić z reklamami. Ze względu na formę powiadomień push, niektórzy użytkownicy będą potraktować je jako reklamę i całkowicie zignorują.
  • Jeżeli użytkownik ma wyłączoną przeglądarkę, nie zobaczy Twoich treści.

Co możesz wysyłać za pomocą wiadomości push?

Podobnie jak w przypadku newsletterów, to my decydujemy o tym, co będą zawierać powiadomienia wyświetlane na ekranie odbiorcy. Za pomocą web push możemy informować o wielu ważnych dla nas kwestiach.

  1. Informacje o nowych artykułach w serwisie czy tekstach na blogu – powiadomienia web push pozwalają użytkownikowi na to, aby był na bieżąco z publikacjami dostępnymi na danej stronie.
  2. Promocje, rabaty – powiadomienia push informujące o aktualnych akcjach promocyjnych mogą dodatkowo zwiększyć sprzedaż w każdym e-commerce średnio o kilka procent. Dostarczanie komunikatu o zniżkach w czasie rzeczywistym ma korzystny wpływ na decyzję zakupową. Dzięki notyfikacji web marka może informować np. o wyprzedażach czy specjalnych akcjach happy hours.
  3. Akcje specjalne: Black Friday, Mikołaj, Walentynki, Święta – ze względu na dużą konkurencję wśród różnych stron e-commerce, warto przypomnieć klientowi o tym, jaką promocję przygotowaliśmy w naszym sklepie online.
  4. Kampanie ratujące porzucone koszyki – o tym, jak wymagających klientów ma sektor e-commerce nie trzeba nikogo przekonywać. Warto włączyć powiadomienia web push, aby dodatkowo zachęcić konsumentów do dokonania zakupu właśnie w naszym sklepie. Doskonale sprawdzą się tutaj atrakcyjne formy rich push. Może warto zaproponować bezpłatną wysyłkę zamówienia albo zaoferować dodatkowy rabat lub gratis?
  5. Kampanie win back – wielu klientów, którzy dokonali zakupów w naszym sklepie, a nawet wyrazili zgodę na otrzymywanie powiadomień, czy zapisali się na tradycyjny mailing, po jakimś czasie może zapomnieć o naszej marce, wybierając inną stronę internetową. Za pomocą rekomendacji bezpośrednio wysłanych na urządzenie użytkownika, mamy możliwość dotarcia do dawno niewidzianych klientów.
  6. Komunikacja B2B lub SaaS – wiadomości web push umożliwiają poinformowanie klientów o akcjach dodatkowych, takich jak webinary, konferencje, wydarzenia czy specjalistyczne e-booki.
  7. Aktualne wydarzenia – push to doskonałe narzędzie dla serwisów informacyjnych. Czytelnicy mogą błyskawicznie zostać poinformowani o ważnym wydarzeniu, a po jego kliknięciu przenieść się do pełnej treści informacji prasowej.

Najważniejsze zasady skutecznych powiadomień web push

Powiadomienia push są bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, ale jak we wszystkim, warto pamiętać o umiarze. Zadbajmy o to, aby treści były dostosowane do odbiorców – sprawdzi się tu segmentacja użytkowników np. za pomocą systemu marketing automation. Stosujmy krótkie, zwięzłe i zrozumiałe komunikaty, które z pewnością będą bardziej skuteczne niż długie treści. W przypadku web push łatwo przesadzić i zarzucić użytkowników nadmiarem informacji. Pamiętajmy o tym, aby wysyłać wiadomości z częstotliwością, którą sami akceptowalibyśmy jako użytkownicy.

Mateusz Laskowski

Mateusz Laskowski

Performance Specialist

W Fabryce Marketingu pracuje w dziale Performance, gdzie zajmuje się kampaniami płatnymi. Prowadzi kampanie reklamowe klientów w panelach Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Twitter Ads czy YouTube Ads. Bierze udział w tworzeniu ofert dla klientów oraz przygotowuje dedykowane strategie marketingowe.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....