Przejdź do

5 Kreatywnych sposobów wykorzystania YouTube w kampaniach marketingowych

Strona główna > Czytelnia > Kampanie online > 5 Kreatywnych sposobów wykorzystania YouTube w kampaniach marketingowych

YouTube to druga najczęściej odwiedzana witryna na świecie i najpopularniejszy serwis internetowy, który umożliwia darmowe umieszczanie i odtwarzanie klipów wideo. Kampania reklamowa na tej platformie oferuje bardzo wiele możliwości, w tym skuteczne dotarcie do odbiorcy. Czy reklamy na YouTube są skuteczniejsze od reklam telewizyjnych?

System Google oferuje wiele form promocji, które mogą pomóc wypromować nasz biznes i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów: reklamy displayowe (znane z sieci reklamowej Google Display Network), Google Shopping (w tym karty sponsorowane), reklamy lokalne, inteligentne czy reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania. Metody kierowania reklam znane z systemu Google Ads pozwalają skutecznie dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej, dzięki czemu możliwe jest zrealizowanie określonych celów marketingowych. Reklama na YouTube również jest jedną z bardzo skutecznych form promocji naszego biznesu. Ponad miliard użytkowników czeka na obejrzenie Twoich filmów promocyjnych! O czym należy pamiętać, decydując się na kampanię w serwisie YouTube?

Dlaczego warto uruchomić kampanie YouTube?

  • Precyzyjne targetowanie – YouTube należy do Google, w związku z czym podczas targetowania reklam, możemy korzystać ze zgromadzonych przez serwis danych. Platforma umożliwia precyzyjne kierowanie reklam na podstawie różnych kryteriów, takich jak: dane demograficzne, słowa kluczowe i określone zainteresowania – Google definiuje je na podstawie zachowań użytkowników w wyszukiwarce.
  • Remarketing wideo – w kampanii reklamowej na YouTube możemy stosować remarketing. Dzięki temu dotrzesz do osób, które były już na stronach internetowych należących do Twojego brandu. Remarketing z użyciem kanału YouTube to kolejne miejsce, w którym możesz przypomnieć o sobie klientowi.
  • Skuteczny format reklamowy – reklamy wideo mogą skłonić widzów do różnych działań, takich jak przejście na stronę reklamodawcy, subskrybowanie kanału, zakup produktu lub pobranie aplikacji. Według danych Google, 63% osób twierdzi, że dokonało zakupu danej marki po obejrzeniu reklamy w YouTube.
  • Integracja z ekosystemem Google – kampanie na YouTube mogą być zintegrowane z innymi narzędziami sieci reklamowej Google, takimi jak Google Search i Display Network, co umożliwia spójne i kompleksowe podejście do reklamy online.
  • Mierzalność efektów – największe zalety reklam online to przede wszystkim mierzalność efektów. Możemy w każdej chwili zweryfikować opłacalność tej formy promocji.
  • Niski koszt – ile kosztuje reklama na YouTube? Koszty te można umiejscowić w przedziale: od kilkunastu groszy do kilkunastu złotych, a więc znacznie mniej niż reklamy telewizyjne czy outdoorowe banery reklamowe. Ogromną zaletą wyświetlania reklam w sieci Google oraz na YouTube jest również to, że w przypadku braku efektów możemy od razu wyłączyć kampanię.

Reklamy YouTube są potężnym narzędziem do promowania Twojej firmy w Internecie. Aby jednak wyciągnąć z nich jak najwięcej, trzeba mieć sprecyzowaną strategię i przestrzegać kilku najlepszych praktyk.

Jakie są rodzaje reklamy YouTube?

Reklamy TrueView In-Stream możliwe do pominięcia

To jeden z najpopularniejszych typów reklam w YouTube. Mogą pojawiać się przed, w trakcie lub po filmach, które użytkownik ogląda na YouTube. Reklamy pomijalne w kampanii reklamowej pozwalają na zwiększenie liczby konwersji, zdobywanie wyświetleń filmów oraz dotarcie do nowych użytkowników za pośrednictwem różnych urządzeń, np. smartfonów, komputerów czy telewizorów. Możesz wzbogacić swoje reklamy o interaktywne funkcje, takie jak: przyciski CTA, linki do podstron czy informacje o produktach. Widzowie mają możliwość pominięcia reklamy po 5 sekundach, co oznacza, że ​​płacisz tylko wtedy, gdy widz obejrzy co najmniej 30 sekund reklamy lub wejdzie z nią w interakcję.

Reklama In-Stream możliwa do pominięcia, źródło: Google

Jeśli prowadzisz kampanię wideo mającą na celu wprowadzenie na rynek nowego produktu, możesz użyć reklam In-Stream możliwych do pominięcia, aby zaprezentować krótką prezentację produktu. Jeśli widzowie będą zainteresowani, prawdopodobnie obejrzą całą reklamę, co zapewni Ci większą opłacalność kampanii YouTube.

Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia

To typ reklam w serwisie YouTube, który widzowie muszą obejrzeć przed rozpoczęciem odtwarzania innego filmu. Reklama wyświetla się maksymalnie 15 sekund. Widzowie nie mogą ich pominąć, dlatego świetnie nadają się one do promowania istotnych z punktu widzenia marki komunikatów lub gdy chcesz zapewnić maksymalne dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Ten rodzaj reklamy wideo wpływa na budowanie zasięgu i świadomości marki.

Reklama In-Stream niemożliwa do pominięcia, źródło: Google

Reklamy wideo In-Feed na portalu Youtube

Pojawiają się obok innych treści YouTube, które oglądają Twoi docelowi odbiorcy. Użytkownicy mogą znaleźć je m.in. w wynikach wyszukiwania YouTube, na stronach odtwarzania i na stronie głównej platformy. Reklama na YouTube In-Feed zawiera miniaturę obrazu, nagłówek i maksymalnie 2 wiersze tekstu (w zależności od miejsca wyświetlania reklamy). Gdy widz wejdzie w interakcję z miniaturą, zostanie przeniesiony na stronę odtwarzania reklamy w YouTube. W tej reklamie stosowany jest model rozliczeń nazywany CPV (Cost Per View). Ponieważ przy reklamach In-Feed zazwyczaj nie dochodzi do przypadkowych obejrzeń, ten rodzaj rozliczeń jest korzystny dla reklamodawcy.

Reklama wideo In-Feed w wynikach wyszukiwania, źródło: Google

Kampanie video Bumper Ads

Reklamy Bumper Ads trwają sześć sekund (lub krócej) i odtwarzają się przed, w trakcie lub po filmie. Skuteczność reklamy wideo w tej formie jest wysoka, więc warto użyć jej, jeśli chcesz dotrzeć do użytkowników internetu z krótkim, zapadającym w pamięć komunikatem. Reklamodawca ponosi koszt za każde wyświetlenie reklamy, ponieważ bumpery reklamowe są objęte strategią określania stawek CPM.

Mimo że Bumper Ads trwają bardzo krótko, w tej formie wideo możemy zawrzeć najważniejszą informację dla naszej marki. W video marketingu ważna jest także kreatywność. Poniżej prezentujemy ciekawe przykłady reklam wideo Bumper Ads.

Krispy Kreme – Made Fresh Daily

PG Tips Green Tea

Kampania YouTube: reklamy Out-Stream

To reklama YouTube przeznaczona wyłącznie na urządzenia mobilne, które odtwarzają się w sieci partnerskiej Google. Wyświetlanie reklam uruchamia się z wyłączonym dźwiękiem, a internauci mogą w każdej chwili go włączyć, aby odsłuchać film reklamowy. Formaty reklam Out-Stream służą do poszerzania zasięgu kampanii wideo niewielkim kosztem.

Reklamy Out-Stream, źródło: Google

Reklamy na YouTube Masthead Ads

To format premium, który pojawia się na stronie głównej YouTube, co oznacza, że ma ogromny zasięg i widoczność. Reklamy Masthead Ads są szczególnie popularne wśród dużych marek i firm, które chcą przeprowadzić duże kampanie reklamowe z szerokim zasięgiem w krótkim czasie, np. w okresie premiery nowych produktów, filmów czy podczas ważnych wydarzeń marketingowych. Ten rodzaj reklam na YouTube może być dostosowany do określonych grup demograficznych, co pozwala na bardziej dokładne targetowanie odbiorców.

Reklama Masthead Ads, źródło: Google

Kreatywne sposoby wykorzystania kampanii wideo na YouTube

  1. Stosuj schemat ABCD – badania wykazały, że reklamy stosujące zasady ABCD zwiększają prawdopodobieństwo sprzedaży o 30%. Zachowanie poniższych wytycznych w kampanii wideo pomoże Ci skuteczniej realizować swoje cele.Attract (Przyciągnij uwagę widza od początku) – reklama na YouTube powinna rozpoczynać się od sceny, która natychmiast zainteresuje i przyciągnie uwagę widza. Może to być nietypowy obraz, nastrojowa muzyka, produkt pokazany w innej perspektywie, intrygujące pytanie lub zaskakująca informacja.Brand (Prezentuj firmę w naturalny sposób) – skuteczne kampanie wideo to takie, które prezentują markę w sposób nieinwazyjny. Upewnij się, że logo, nazwa i inne elementy brandu pojawiają się w kontekście, który jest naturalny i spójny z treścią reklamy.Connect (Nawiązuj do emocji widzów) – opracuj kampanię reklamową, która oddziałuje na emocje widza. Wykorzystaj elementy narracyjne budujące relacje z odbiorcą, np. uczucie nostalgii czy relacje międzyludzkie. To pomoże Ci wyróżnić się z przekazem reklamowym.Direct (Sprecyzuj wezwanie do działania) – zakończ reklamę na kanale YouTube jasnym i konkretnym wezwaniem do działania. Poinformuj odbiorców, co mają zrobić dalej – kupić produkt, kliknąć adres strony WWW, przejść do innych niekomercyjnych treści np. raportu lub badań, a może zapoznać się z kolejnym materiałem wideo.
  2. Opracuj nietypowy scenariusz – wśród reklam na YouTube zdecydowanie najbardziej wyróżniają się te, które w jakiś sposób zaskakują widza. Wśród głównych zalet reklam wideo możemy wyróżnić fakt, że pozwalają one na ogromną kreatywność. Reklama w formie dokumentu, scenariusz śledztwa, recenzja produktu z narracją użytkownika, wywiad z dyrektorem firmy, teledysk, do którego zaprosimy aktora albo wokalistę. W zależności od scenariusza i rodzaju reklamy, film może zwiększać swój organiczny zasięg w wirusowy sposób.
  3. Wpływaj na SEO – optymalizuj swoje wideo na YouTube, dodając odpowiednie słowa kluczowe w tytułach i opisach filmów, aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Rozważ dodanie wezwania do działania (CTA) np. zachęcając do przejście na stronę WWW, aby zwiększyć zaangażowanie i konwersję.
  4. Połącz kampanię z influencer marketingiem – przeanalizuj swoją grupę docelową. Zastanów się, jakie treści przeglądają potencjalni klienci lub jakie oglądają filmy. Znajdź influencera, który jest wśród nich popularny i opracuj wspólnie różne rodzaje reklam wideo.
  5. Odwołuj się do emocji użytkownika – emocje mają dużą moc przyciągania uwagi widzów. Reklamy, które budzą intensywne uczucia, jak radość, wzruszenie czy zaskoczenie, są łatwiej zapamiętywane i mają większe szanse na zwrócenie uwagi użytkowników.

Podsumowanie – kampanie reklamowe

Reklamy na YouTube dają możliwość dotarcia do szerokiej i zróżnicowanej publiczności poprzez atrakcyjne i kreatywne formaty wideo. Szczegółowe targetowanie, kontrola kosztów i zaawansowane narzędzia analityczne sprawiają, że są one skutecznym sposobem na budowanie rozpoznawalności marki, zwiększanie zaangażowania użytkowników, a także realizację celów sprzedażowych naszej firmy.

Patryk Goławski

Patryk Goławski

Media Director

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku Media Director. Posiada doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads. Współtworzy strategie działań marketingowych, robiąc oferty, mediaplany i estymacje. Realizuje kampanie płatne oraz zajmuje się analityką. Prowadził kampanie dla Blue Media, Orange, T-Mobile, ATAL, Symfonia, Małopolska 2023.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....