Co to jest kampania PPC?
Każdy z nas zetknął się z reklamami PPC – najpewniej w postaci linków sponsorowanych na początku wyników Google i nie tylko. Wbrew pozorom nie wymagają one ogromnego budżetu (takie wrażenie mogą tworzyć pojawiające się w kampaniach duże marki wyświetlane przez bardzo długi czas), a odpowiednio zastosowane mogą przynieść dużo wartościowego ruchu na stronę. Na czym polegają reklamy PPC i kiedy warto je zastosować?
Reklama PPC – na czym polega?
Płatność w reklamie PPC pobierana jest dopiero po jej kliknięciu – płaci się więc za efekt, a nie za same wyświetlenia. Stąd też jej nazwa – PPC jako skrót od Pay Per Click lub CPC, czyli Cost Per Click. Dobrze znanym przykładem reklamy PPC jest Google Ads, czyli w kampaniach linków sponsorowanych, wyświetlanych przed wynikami organicznymi i po nich, w miejscu, gdzie wybiera się kolejne strony wyników Google. Podobny system reklamowy jest obecny także w popularnych platformach social media, takich Facebook, Twitter, LinkedIn czy Reddit.
Oprócz strony wyników Google reklamy PPC wyświetlają się także na stronach partnerów Google (czyli tak naprawdę większości dużych i znanych stron), jako reklamy display – w postaci grafik z boku lub w innych miejscach ekranu. Reklama graficzna może być skutecznym wsparciem dla tradycyjnej reklamy w sieci wyszukiwania.
W tym przypadku mamy też możliwość precyzyjnego określenia grupy odbiorców, np. za pomocą zainteresowań użytkownika. Dzięki temu baner pokaże się odpowiednim osobom, chętnym do zapoznania się z ofertą naszej firmy. Reklamy PPC pojawiają się także przed wynikami jako produkty sklepowe – z ceną i zdjęciem.
Koszt kampanii PPC – od czego zależy?
Koszt reklamy PPC opiera się o system aukcyjny. Polega to na tym, że ustawiamy maksymalny koszt, jaki jesteśmy w stanie wydać na jedno kliknięcie, a następnie bierzemy udział w licytacji o koszt kliknięcia z naszymi konkurentami, którzy uruchomili reklamę w tej samej branży. Koszt ten będzie więc uzależniony od wielu czynników:
- konkurencyjności branży,
- popularności słów kluczowych,
- jakości strony, do której kieruje link z reklamy,
- naszych wcześniejszych wyników w Google,
- dopasowania naszych słów kluczowych do treści reklamy i strony.
Reklamy, które osiągną najlepszy wynik, pojawią się jako pierwsze w wynikach wyszukiwania.
Jeśli nie ustawimy maksymalnej stawki, Google określi ją automatycznie i będzie optymalizował na podstawie informacji, takich jak: pora, lokalizacja, używane urządzenia i inne.
Z tego względu warto nie tylko używać Planera Słów Kluczowych Google, ale również dbać o dobrą pozycję naszej strony i nie traktować reklam PPC jako narzędzia, które (za opłatą) wyręczy nas od pozycjonowania. W przypadku kiepsko prowadzonej i pozycjonowanej strony takie działanie będzie działać na krótką metę i będzie bardzo kosztowne. Reklamy PPC i standardowe pozycjonowanie nie są dla siebie alternatywami, ale powinny się zazębiać.
Kiedy warto stosować reklamę PPC?
Uruchomienie stałej kampanii w Google Ads z linkiem do naszej strony wydaje się najbardziej oczywistym zastosowaniem reklamy PPC. Może to być jednak bardzo kosztowne i nie zawsze jest niezbędne.
Reklamy PPC mogą się nam jednak bardzo przydać w innych sytuacjach – również wtedy, gdy nie dysponujemy ogromnym budżetem:
- Przygotowaliśmy dobrą stronę www, ale dopiero wchodzimy na rynek i chcemy się szybko na nim „wybić”. Możemy wtedy uruchomić reklamę PPC w kontekście naszego najważniejszego produktu lub w ogólnym dla naszej branży. Nawet jeśli nie uzyskamy wielu wejść, to przez pewien czas będziemy widoczni w wynikach i tym samym zbudujemy świadomość naszej marki.
- Jeśli nasze działania mają charakter lokalny, np. dla danego miasta i najbliższej okolicy (i nie są to największe miasta w Polsce), to Google Ads może być bardzo dobrym rozwiązaniem. Firmy działające lokalnie często nie mają dużej konkurencji. Jeśli do tego będziemy mieli lepszą stronę, możemy uzyskać niski koszt kliknięcia. Trzeba się jednak upewnić, czy rzeczywiście działamy w takich warunkach. Istnieją bowiem branże ściśle uzależnione od pewnych miejsc i działające lokalnie (na przykład pensjonaty nad morzem i w górach czy firmy z branży górniczej na Śląsku) – w takiej sytuacji konkurencja może być bardzo duża.
- Wyprzedaż lub reklama sezonowa. Reklama PPC w Google Ads będzie dobrym rozwiązaniem, gdy uruchomimy ją na krótki czas, by promować produkty czy usługi sezonowe lub związane z jakąś datą. Dobrym przykładem jest reklama prezentów walentynkowych, uruchomiona na początku lutego, oraz reklama usługi wypełniania PIT-ów, którą włączymy w połowie kwietnia.
- Innym ciekawym zastosowaniem reklamy PPC jest uruchomienie jej przed rozpoczęciem pozycjonowania strony. Reklamy PPC można łatwo analizować i poprawiać – dzięki temu możemy bardzo szybko sprawdzić, czy wybrane przez nas słowa kluczowe faktycznie przynoszą ruch. Jeśli nie, to jesteśmy w stanie na bieżąco je poprawiać. Choć takie testy są dosyć kosztowne, to jednak dają nam informację o słowach kluczowych, na które warto pozycjonować naszą stronę. Standardowymi działaniami SEO dowiedzielibyśmy się tego po nieporównywalnie dłuższym czasie.
Istota dobrej kampanii PPC
Jeżeli chcemy, aby reklama PPC nie pochłaniała dużego budżetu i była efektywna, należy skupić się na jej kreatywnym wykorzystaniu. Uwzględnijmy przy tym to, czym zajmuje się firma, dla której przeprowadzimy taką kampanię, na jakim jest etapie i jakie ma cele. Przeanalizujmy też jej konkurencję – w końcu im ona będzie większa, tym stawka za kliknięcie może być droższa, ponieważ w aukcji bierze udział więcej podmiotów. Wbrew pozorom stworzenie reklamy tylko po to, by cały czas wyświetlała link do naszej strony i rekompensowała jej słabą pozycję w wyszukiwarce, nie jest najlepszym rozwiązaniem. A już na pewno nie najtańszym.
Uruchomioną kampanię, niezależnie od jej celu, warto testować i poprawiać, a oprócz tego równolegle pracować nad pozycjonowaniem strony. Pamiętajmy, że reklamy PPC i działania SEO nie są alternatywą – ale uzupełnieniem.