Przejdź do
baner_under_the_fold-8-2048×486

Cornerstone Content – mocna struktura Twojej witryny

Strona główna > Czytelnia > Content > Cornerstone Content – mocna struktura Twojej witryny

Cornerstone content to element strategii, który pozwoli Ci na zbudowanie logicznej i mocnej struktury strony, w której każda treść będzie miała swoje miejsce w hierarchii. Rezultatem tego będzie większy ruch organiczny – ale nie tylko. Dlaczego jeszcze warto publikować treści cornerstone content i jak się za to zabrać?

Czym jest cornerstone content?

Cornerstone tłumaczy się jako kamień węgielny, czyli element, na którym opiera się konstrukcja. W kontekście strategii SEO cornerstone content to treści, które są podstawą strony i najlepiej prezentują nie tylko temat artykułu, ale także tematykę witryny, wartości wyznawane przez markę, sposób przekazywania przez nią wiedzy czy to, jak spełnia potrzeby odbiorców.

Z technicznego punktu widzenia cornerstone content to treści, które ściągają najwięcej ruchu. Z założenia powinny być więc artykułami najwyższej jakości, najbardziej użytecznymi dla odbiorców i realizującymi cele biznesowe. Często tego typu treści odpowiadają na najbardziej palące pytanie odbiorców w danej dziedzinie i podają na nie rozwiązanie, dzięki czemu wielu z nich chce wejść na stronę i je przeczytać.

Jeśli dobrze wykorzystasz tę okazję i zadbasz o to, aby Twój cornerstone content był naprawdę dopieszczony, to będzie on także budował profesjonalny wizerunek marki i jej reputację. W górę pójdzie także pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwarki.

2

Przykłady cornerstone content

Warto podkreślić, że cornerstone content to najczęściej artykuływpisy blogowe, ale nie jest to regułą – może to być także każdy inny rodzaj treści tworzących Twój content marketing np. raport, grafika, wideo czy e-book do pobrania. Faktem jest jednak to, że w przypadku artykułów i wpisów blogowych możesz znacznie łatwiej zadbać o ich pozycjonowanie i jakość treści, nieporównywalnie łatwiej możesz je też aktualizować – co w przypadku np. wideo czy infografiki nie jest już takie proste i oczywiste.

Sztandarowym przykładem treści cornerstone są artykuły poradnikoweprzewodniki. To właśnie ten rodzaj treści odpowiada na często zadawane pytania. Dodatkowo prowadzi też odbiorcę „za rękę” po danym zagadnieniu, pokazując mu praktyczne zastosowania rozwiązań i dając dużo dodatkowych informacji.

Jeśli na Twojej stronie lub blogu znajdują się inne artykuły, to z reguły będą one linkować właśnie do tekstów cornerstone – i vice versa, przy czym artykuł główny będzie linkował do wszystkich pozostałych (zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu”).

Dla przykładu: jeśli publikujesz artykuły na tematy budowlane, to wpisami „pobocznymi” będą te bardziej szczegółowe, np. porównania różnych materiałów budowlanych, opisy wystrojów wnętrz czy instrukcje korzystania z narzędzi i maszyn budowlanych. Treściami cornerstone będą natomiast te ogólniejsze wpisy, takie jak:. „Jak samodzielnie wyremontować mieszkanie w bloku”, „Jak urządzić dom” czy „Budowa domu krok po kroku”. Nietrudno zauważyć, że są to jedne z najczęściej zadawanych pytań w kontekście budownictwa, zwłaszcza wśród odbiorców niebędących profesjonalnymi budowniczymi (czyli np. klientów sklepów budowlanych).

Jednocześnie warto (a wręcz należałoby), abyś w takim artykule umieścił linki do artykułów szczegółowych, np. w akapitu o przygotowaniu remontu mieszkania dodaj odnośnik do tekstu o wyborze materiałów i obsługi narzędzi. Z kolei w każdym z tych dwóch tekstów umieść odnośnik do tekstu „głównego”, traktującego o remoncie mieszkania. Jeśli wszystkie teksty na stronie będą linkowały do jednego, dużego i często odwiedzanego wpisu, to dasz jasny sygnał wyszukiwarce, że jest on naprawdę ważny.

Jeśli dodatkowo napiszesz taki tekst zgodnie z wymogami cornerstone content, to ma on szansę znaleźć się na stronie wyników Google na „pozycji 0”, czyli jako featured snippet. To jeszcze bardziej wzmocni jego rolę cornerstone content.

galdenlove3

Jakie korzyści daje cornerstone content?

Cornerstone content przyniesie Ci wiele korzyści: przyciągnie ruch, zbuduje wizerunek Twojej marki czy pomoże osiągnąć stronie dobrą pozycję w Google. A to wciąż nie wszystko…

Ułatwia poznawanie treści

Cornerstone content hierarchizuje treści, dzięki czemu użytkownik wie, od których wpisów warto zacząć przeglądanie Twojej strony i w którym kierunku iść, aby zdobywane przez niego informacje były uporządkowane i się uzupełniały.

Buduje logiczną strukturę strony

Hierarchizowanie treści to jednocześnie budowanie logicznej struktury Twojej strony. To z kolei jest ważne dla Google’a – dzięki temu może łatwiej poznać stronę i dowiedzieć się, które z Twoich treści mają być traktowane priorytetowo, a które nie. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy publikujesz dużo podobnych do siebie treści – ich logiczne ustrukturyzowanie i schierarhizowanie sprawia, że roboty przeglądarki wiedzą, które z nich są „ważniejsze”.

Przyciąga właściwą grupę odbiorców

Na pierwszy rzut oka dość nieoczywistą, ale ważną korzyścią z cornerstone content jest przyciąganie określonej (i zaplanowanej przez Ciebie) grupy odbiorców. Zauważ, że artykuł o tytule „Porównanie różnych rodzajów tynków wewnętrznych” może brzmieć interesująco zarówno dla zawodowców, jak i dla amatorów. Jednak  jeśli kontekstem całej strony i jej cornerstone content będzie samodzielny remont własnego mieszkania, to tekst przyciągnie tę drugą grupę docelową.

Prowadzi użytkownika za rękę

Cornerstone content buduje „ścieżkę” z linków w Twoich artykułach, po której porusza się użytkownik, przechodząc z jednego tekstu do drugiego. Jeśli znów posłużymy się przykładem bloga w sklepie budowlanym, przykładowa ścieżka „od ogółu do szczegółu” będzie wyglądać następująco:

Google → Jak wyremontować małe mieszkanie → Porównanie różnych rodzajów tynków wewnętrznych → Tynki dekoracyjne sposobem na ciekawe wnętrze → Jak nakładać stiuk wenecki → narzędzia do tynkowania wewnętrznego

Jednocześnie każdy z tych artykułów powinien linkować do tekstu głównego o remoncie małego mieszkania i do sklepu. W ten sposób nie tylko zatrzymasz użytkownika na stronie, ale znacząco zwiększysz szanse na to, że zainspirujesz go do zakupu w Twoim sklepie. Pokażesz także, że znasz się na swojej branży – dzięki temu użytkownik z dużym prawdopodobieństwem będzie zaglądać do Ciebie częściej.

Cornerstone content to wizytówka marki

Cornerstone content definiuje strategię Twojej marki, jej wartości i sposób działania. Kiedy odbiorca trafi na stronę, a na niej na artykuł napisany zgodnie z warunkami cornerstone content, to już po pierwszym, głównym wpisie będzie wiedział, czy jest w dobrym miejscu i czy znajdzie tu to, czego szuka.

Cornerstone content a SEO

Cornerstone content ma duże znaczenie dla SEO. Jest tak z kilku powodów:

  • Po pierwsze: Google już od dłuższego czasu promuje strony publikujące treści interesujące i użyteczne dla odbiorców, wiarygodne i wyczerpujące temat – a taki właśnie powinien być cornerstone content.
  • Po drugie: długie, wyczerpujące teksty są świetnym sposobem na umieszczenie w jednym miejscu wielu fraz ogólnych i fraz z długiego ogona.
  • Po trzecie: cornerstone content rozwiązuje problem kanibalizacji treści w obrębie strony. Jeśli publikujesz wiele treści na zbliżone tematy i używasz przy tym tych samych lub podobnych fraz, to stawiając wybrane artykuły na szczycie struktury strony, informujesz roboty Google, które z Twoich wpisów ma traktować priorytetowo w wyścigu o wyższe pozycje.

Obszar kompozycji 2

Jak wybrać cornerstone content?

Artykuły cornerstone content można napisać od podstaw tak, aby spełniały poniższe wymagania, lub zoptymalizować pod ich kątem już istniejące. Przyjmuje się, że takich artykułów powinno być 4–5, ale jeśli Twoja strona ma naprawdę dużo treści (bo np. prowadzisz duży sklep internetowy), to może być ich oczywiście więcej. Co do zasady powinny to być wpisy najlepsze z najlepszych.

Jakie wymagania powinna spełniać treść cornerstone content? 

  • musi być unikalna,
  • musi być użyteczna dla odbiorcy,
  • powinna zawierać frazy z długiego ogona,
  • warto umieścić w niej źródła cytatów lub odniesienia do źródeł wiedzy,
  • powinna być podpisana imieniem i nazwiskiem,
  • powinna być regularnie aktualizowana (chyba że to treści typu evergreen),
  • musi dotyczyć kluczowych tematów Twojej branży i grupy docelowej,
  • powinna odpowiadać na najważniejsze pytania Twojego odbiorcy,
  • mieć dobry copywriting, aby realizowała cele biznesowe,
  • powinna zawierać linki do innych treści na stronie (a pozostałe treści i podstrony niech kierują do Twojego cornerstone content),
  • powinna być dopracowana językowo – to w końcu Twoja wizytówka!

Jeśli masz już dużo treści na stronie, rozważ zoptymalizowanie tych tekstów, które generują największy ruch organiczny i są często komentowane przez użytkowników. Rozbuduj je i przerób w taki sposób, aby spełniały większość ww. wymagań. Z czasem, gdy ruch się zwiększy, roboty Google’a zobaczą, że to właśnie te treści są fundamentami Twojej strony.

Podsumowanie

Jeśli obawiasz się, że nie uda Ci się spełnić tych warunków, to pamiętaj, że pozycjonowanie to długotrwały proces – spokojnie możesz rozłożyć te czynności w czasie. Równolegle jednak promuj treści cornerstone content w innych miejscach: w newsletterze, social mediach czy publikując gościnnie na innych stronach i blogach. Warto też szczególnie mocno wziąć sobie do serca podpunkty o aktualizacji i ciągłym rozbudowywaniu wpisów. Dzięki temu treści będą zdobywały nowy ruch przez cały czas.

Magdalena Talanda

Magdalena Talanda

Marketing & PR Specialist

W Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez tworzenie strategii marketingowych, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z mediami, komunikowanie się z partnerami biznesowymi, a także organizowanie eventów branżowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to ROI i w jaki sposób można je policzyć?

    Wskaźnik ROI oznacza wartość lub zysk, jaki możesz osiągnąć po dokonaniu inwestycji początkowej. Obliczanie ROI pozwoli Ci podejmować...

    Marketing B2B – kompleksowa wiedza na ten temat

    Marketing jest podstawą w większości firm działających na rynku, niezależnie od tego, czy jej potencjalnymi klientami są osoby...

    Analiza marketingowa – co to jest? Jak ją wykorzystać?

    Marki, które chcą odnosić sukcesy, muszą dobrze rozumieć rynek oraz dysponować odpowiednią wiedzą zarówno o swojej konkurencji, jak...

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...