Przejdź do
baner_under_the_fold-3-2048×486 (1)

Jak przeprowadzić audyt SEO strony internetowej?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak przeprowadzić audyt SEO strony internetowej?

Posiadasz stronę internetową od jakiegoś czasu, ale wciąż nie spełnia ona Twoich oczekiwań – nie ma na niej ruchu, użytkownicy nie angażują się w treści lub nie kupują oferowanych przez Ciebie produktów czy usług? Przyczyn może być kilka. Jeżeli chciałbyś spróbować własnych sił i samodzielnie pracować nad audytem SEO Twojej strony www, zamiast od razu oddać stronę w ręce profesjonalnej agencji mediowej, podpowiadamy jak to zrobić. Sprawdzenie wskazanych przez nas elementów nie będzie wymagało od Ciebie super-specjalistycznej wiedzy ani umiejętności, a ich poprawa może mieć znaczący wpływ na pozycję Twojej strony. Podpowiadamy również jakie narzędzia wesprą proces audytowania Twojego serwisu, a także umożliwią monitoring pozycji i wpływu jakie mają na nią wprowadzane przez Ciebie zmiany.

Czy witryna jest w ogóle widoczna w wyszukiwarce?

Może brzmi banalnie, ale warto to sprawdzić. Zdarza się, że strona nie jest indeksowana przez Google, a to znaczy, że nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jak to sprawdzić? Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarce komendę site:twojadomena.pl. Jeżeli wszystko będzie poprawne, zobaczysz w wynikach stronę główną, a następnie jej podstrony.

Jeżeli nie posiadasz jeszcze zweryfikowanego dla swojej strony internetowej narzędzia Google Search Console (GSC), powinieneś natychmiast zmienić ten stan rzeczy. Jest absolutną podstawą: pomaga podczas pozycjonowania strony, pozwala monitorować wyniki, a także pokazuje Ci w jaki sposób wyszukiwarka widzi Twoją stronę.
Wykorzystując narzędzie Google Search Console jesteś w stanie sprawdzić, na jakie słowa kluczowe widoczna jest strona. Mówiąc kolokwialnie zobaczysz, co wpisywali użytkownicy, by trafić m.in. na Twoją witrynę.  Zobaczysz to w zakładce „analityka wyszukiwania”.
Taki widok podpowie Ci nad czym musisz popracować, jakie słowa kluczowe wzmocnić, a które z nich nie mają sensu, ponieważ mimo wysokich pozycji nie konwertują. Są przypadki, gdzie dobrze jest zostawić produkt, który ma dużo wejść, ale mało sprzedaży, ponieważ dzięki niemu Klient trafia na stronę i może wybrać inna kategorię lub produkt z naszej oferty. Wszystko zależy od strategii Twojego działania.
Za pomocą GSC możesz również przyspieszyć indeksowanie się (wpisywanie w rejestr stron Googla) nowopowstałej zakładki czy artykułu blogowego. Dzięki temu efekty Twojej pracy będą szybciej widoczne.

Tytuły i opisy

Czy tytuły i opisy znajdujące się na stronie są poprawne i unikalne? Na pewno żaden z nich nie powtarza się na podstronach? To również sprawdzisz w Google Search Console w zakładce Wygląd w wyszukiwarce/udoskonalenia HTML – pokazuje duplikujące się meta tagi, a także zawartości niemożliwe do zaindeksowania. Jeżeli prowadzisz stronę na WordPressie bardzo przydatna okaże się wtyczka Yoast SEO. Dzięki niej dowiesz się m.in. czy opisy i tytuły znajdujące się na Twojej stronie mają odpowiednią długość, a także z łatwością będziesz mógł je edytować.
Warto poświęcić parę chwil, na sprawdzenie i modyfikację meta tagów – nie jest to trudne, a dodatkowo przynosi bardzo dobre efekty. Nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a może poprawić kondycje witryny, co przełoży się na wyniki.

Stosuj nagłówki H1, H2, H3, H4…

Prawidłowe stosowanie nagłówków to dość istotny element optymalizacji witryny, dlatego po pierwsze trzeba je zastosować, a po drugie robić to z głową. Zwróć również uwagę czy Twój szablon automatycznie nie stosuje nagłówka H1 jako tytułu danej podstrony czy też nie jest umieszczony w logo. Nagłówek H1 jest najważniejszy na stronie – powinien występować tylko raz.  Następnie możesz zastosować nagłówki H2, H3, H4 w śródtytułach, jakie opisują problem lub odpowiadają na konkretne pytanie. Wskazane jest zamieszczanie słów kluczowych ich odmian oraz synonimów. Upychanie fraz na siłę może przynieść odwrotny skutek do tego, którego oczekiwaliśmy. Dotyczy to zarówno opisu produktów, kategorii jak i artykułów na blogu. Najlepiej stosować się do schematu:

Dowolny element na stronie możesz sprawdzić klikając na niego prawym przyciskiem myszy i klikając w „zbadaj element”.
zbadaj element

Sprawdź czy nie ma duplikacji treści

Unikalna i wartościowa treść to jeden z elementów, które pomogą osiągnąć sukces, czyli wysokie pozycje w wyszukiwarce. Umieść na każdej z podstron tekst pisany przez Ciebie lub na zlecenie. Nie kopiuj z innych stron całości oraz fragmentów artykułów. To bardzo negatywnie wpłynie na renomę Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.  Co to znaczy?
Niektóre z wyszukiwarek mogą uznać, że znajduje się na niej zduplikowana treść, co prowadzi do kar związanych z obniżeniem pozycji lub całkowitym wykluczeniem witryny z rankingu.  Nawet jeśli opisujesz kilka produktów albo usługi bardzo do siebie zbliżone, pamiętaj o unikalności. Do wszystkiego można stworzyć różnorodne opisy, mówiące o tym samym. Wymaga to czasu, ale możemy zagwarantować, że to się opłaca.

Poprawność adresów URL

Mowa tutaj przede wszystkim o prostocie oraz unikaniu błędów. Mówiąc o prostocie, mamy na myśli stworzenie linków przyjaznych dla użytkownika. Stwórz taki adres, by z łatwością przedyktować go przez telefon, np. Klientowi.
Jeśli prowadzimy sklep z butami, a w ofercie mamy półbuty męskie ze skóry to zastosujmy adres: domena.pl/polbuty-meskie-ze-skory zamiast znaków specjalnych: polskich znaków czy znaków przystankowych takich jak przecinki czy średniki domena.pl/=%7624;$32*&^. Nie jest to przyjazne dla wyszukiwarki i możemy mieć problem z wysoką pozycją oraz drobny kłopot przy dyktowaniu adresu potencjalnemu Klientowi.
Sprawdź też czy na stronie nie pojawiają się błędy 404, które do niczego nie prowadzą. Jeśli posiadałeś produkt, ale zrezygnowałeś z jego sprzedaży to masz dwa wyjścia. Pierwszym z nich jest poinformowanie na stronie, że danego produktu już nie ma, ale warto sprawdzić inne z kategorii, do jakiej należał produkt.
Drugim rozwiązaniem jest bezpośrednie przekierowanie 301 do kategorii, w jakiej znajdował się produkt. Przykład: sprzedawaliśmy czerwone buty damskie, które były dostępne pod adresem: domena.pl/buty-damskie/czerwone. Zrezygnowaliśmy ze sprzedaży czerwonych butów, więc stronę z czerwonymi butami kierujemy na adres domena.pl/buty-damskie. Zabieg prosty i skuteczny, a Klient być może zdecyduje się na inny produkt z oferty.
To oczywiście tylko kilka z elementów,
jakie warto sprawdzić i zoptymalizować pod kątem wyszukiwarki, by poprawić funkcjonowanie witryny. Do obszernej listy zadań należy dołożyć także linkowanie wewnętrzne, szybkość ładowania witryny, a także serwer (hosting), na jakim postawiona jest strona. Zmiany warto wprowadzać krok po kroku, według ustalonej listy i pojedynczo. Istotna jest także systematyczność w działaniu. Warto wygospodarować kilka godzin w tygodniu i poświęcić je na prace nad stroną. Przyniosą lepsze efekty niż całodzienne optymalizacje raz na pół roku.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....