Performance Marketing
Kampanie Performance Marketingowe to dość nietypowy model kampanii – tutaj to reklamodawca określa koszt, jaki jest w stanie przeznaczyć za efekt działań reklamowych. Dzięki temu marketing efektywnościowy jest bardzo atrakcyjnym produktem dla marketerów. W dodatku, kiedy jest prowadzony przez specjalistów z dobrych agencji, to może stanowić alternatywę dla tradycyjnych kampanii i znacznie ułatwić dotarcie do potencjalnych klientów. W Performance Marketingu reklamodawca płaci bowiem nie za emisję reklamy, tylko za osiągnięty przez nią efekt. Zobacz, czy ten rodzaj kampanii jest dla Ciebie.
Czym są kampanie Performance Marketingowe?
W sytuacji, gdy tradycyjne rodzaje kampanii internetowych – polegające na wyświetleniach lub kliknięciach – przestają być skuteczne i opłacalne, poprowadzenie ich w Performance Marketingu może być dobrym wyjściem. Jest tak dlatego, że rozliczenie zależy od jej skuteczności, czyli od wykonania określonej czynności przez użytkownika. Tą czynnością może być na przykład:
- podanie danych osobowych,
- wypełnienie ankiety,
- zarejestrowanie się w serwisie,
- przejście na landing page,
- wypełnienie formularza,
- dokonanie zakupu w sklepie internetowym,
- pobranie ebooka,
- wejście na stronę,
- wysłanie zapytania,
- złożenie zamówienia,
- wykonanie innej określonej akcji.
Jednym słowem – płacisz za reklamę dopiero wtedy, gdy przyniesie zamierzony efekt, a nie za samo wyświetlenie czy kliknięcie.
Skąd wiadomo, że użytkownik nie tylko kliknął reklamę, ale także wykonał akurat tę, a nie inną czynność? Kluczowa jest tutaj sprawna analityka i mierzenie konwersji, bo to na nich opiera się rozliczanie kampanii. Wskaźnik konwersji wyraża się w stosunku wykonanych przez użytkownika czynności do liczby wyświetleń reklamy – dzięki temu w przypadku niskich konwersji koszty reklamy nie będą wysokie. Nie ma więc możliwości, aby „przepalić” duży budżet na nieudaną kampanię, co mogło się zdarzyć w tradycyjnych kampaniach, gdy były źle zarządzane.
Dla kogo są kampanie Performance Marketingowe?
Marketing efektywnościowy można zastosować praktycznie w każdej branży, w której liczy się efekt finansowy (nie sprawdzi się więc np. w takich działaniach jak budowanie wizerunku marki czy takich, w których celem jest samo wyświetlenie reklamy i pokazanie marki).
Performance Marketing jest też doskonałym rozwiązaniem w sytuacji, gdy nie możesz rozciągać budżetu, aby metodą prób i błędów szukać najlepszego rozwiązania reklamowego. Być może nie przetestujesz wtedy różnych metod czy kreacji, np. różnych rodzajów komunikacji, ale za to zapłacisz tylko za to, co działa, a nie za ślepe próby i testy. Jest to szczególnie ważne w tak niepewnych czasach, z jakimi trzeba się dziś mierzyć. Performance marketing pozwala też osiągnąć za pomocą reklamy coś znacznie więcej, niż wyświetlenia, pojedyncze kliknięcia czy polubienie profilu – to narzędzie, dzięki któremu możesz zachęcić odbiorcę do pozostawienia danych kontaktowych, zapisania się na Twój newsletter czy do zakupu produktów (a za reklamę zapłacisz dopiero wtedy, gdy odbiorca dokona zakupu).
Performance Marketing działa również w nietypowych sytuacjach – na przykład wtedy, gdy masz już produkt i prowadzisz kampanię reklamową, ale z nieznanego Ci powodu nie przynosi ona zamierzonych efektów. Jedną z zalet Performance Marketingu oraz jego nieodłączną częścią jest wnikliwa i dokładna analityka; za jej pomocą można prześledzić kroki użytkowników na każdym poziomie lejka sprzedażowego i znaleźć punkt, na którym potencjalni klienci się zatrzymują. Jednocześnie za te nieudane wejścia i kliknięcia nie będzie trzeba się rozliczać, więc takie diagnozowanie nie będzie Cię nic kosztowało.
Kampania w ramach Performance Marketingu może być poprowadzona zarówno jako e-mail marketing, jak i mobile marketing czy jako dodatkowy kanał sprzedaży produktów dla sklepów internetowych.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twój biznes może rozliczać się za efekt w kampanii Performance Marketingowej, skontaktuj się z nami – to nic nie kosztuje.
Jak przebiega kampania Performance Marketingowa?
Jeśli prowadzisz już działania reklamowe w sieci, to włączymy w nie Performance Marketing. Uwzględnimy w nim charakterystykę Twojego biznesu, sprzedawanych produktów lub usług oraz oczekiwanego przez Ciebie rodzaju konwersji. Zrobimy to w taki sposób, aby kampania Performance Marketing była spójna z pozostałymi działaniami reklamowymi Twojej marki.
Jeżeli jednak nie masz sprecyzowanej strategii, a reklamy w Internecie prowadzisz intuicyjnie, to zbudujemy dla Ciebie od zera kompletną strategię reklamy on-line.
Zaczniemy od zdefiniowania najlepszej grupy docelowej (lub kilku grup) dla Twojej marki oraz jej usług i produktów. Jeśli masz już ustalone konkretne grupy i idealnych klientów to możemy je zweryfikować i sprawdzić, czy ich potencjał jest w pełni wykorzystany.
Następnym krokiem kampanii Performance Marketingowych jest ustalenie tego, czym będą Twoje cele marketingowe. Może to być zarówno sprzedaż, jak i wymienione wcześniej czynności: wejście na stronę, pobranie ebooka lub innego pliku, zapisanie się do newslettera, zapisanie się na kampanię mailingową z promocjami, pozyskanie leadów lub nakłonienie użytkowników na inne, bardziej dopasowane do Twojej działalności akcje, których wykonanie podniesie współczynnik konwersji.
W dalszej kolejności wybierzemy odpowiedni format reklamowy kampanii Performance Marketingowej.
Przykładowe formaty reklamowe w Google Ads to:
- remarketing, czyli reklama przypominająca, wyświetlająca się osobom, które już odwiedziły Twoją stronę, ale niczego na niej nie kupiły. Jej głównym zadaniem jest zaproszenie użytkownika do ponownych odwiedzin i zakupu.
- reklama tekstowa na stronie Google z wynikami wyszukiwania (wyniki płatne, wyświetlające się przed wynikami organicznymi jako link reklamowy),
- reklama z odnośnikami do produktów na stronie z wynikami wyszukiwania, wyświetlająca się po wpisaniu ich nazw,
- reklama w sieci Google Display Network, czyli reklama graficzna wyświetlająca się na stronach sieci partnerskich Google (są w niej duże portale, serwisy ogłoszeniowe, porównywarki cen, blogi czy np. reklamy w porównywarkach cenowych),
Oczywiście możemy też poprowadzić Performance Marketing w social media lub działać równolegle na różnych kanałach (np. media społecznościowe, e-mail marketing i kampanie reklamowe), aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Dobierzemy wtedy formaty reklamowe dostępne na danej platformie.
Ostatnim krokiem jest solidne skonfigurowanie analityki. To bardzo ważny krok, ponieważ analityka i mierzenie skuteczności reklam jest kluczowe dla wyników i rozliczeń w marketingu efektywnościowym.
Oczywiście w trakcie trwania kampanii będziemy ją na bieżąco monitorować, analizować i dążyć do optymalizacji – tak, aby efekty kampanii były z czasem coraz lepsze, a uzyskanie pożądanego efektu coraz tańsze.
Korzyści i zalety Performance Marketingu
Dokładna analityka i poznanie swoich klientów
Jednym z kroków we wdrażaniu Performance Marketingu jest dokładna konfiguracja analityki kampanii. Dlaczego wymieniamy to jako zaletę i to na pierwszym miejscu? Ponieważ dokładna i rzetelna analiza ruchu na Twoją stronę służy nie tylko do tego, aby sprawdzać rezultaty, ale także pozwala na dogłębne poznanie swojego biznesu, użytkowników odwiedzających stronę, ich zwyczajów oraz dokładnej ścieżki zakupowej. Dla sprzedaży i budowania rozpoznawalności ogromne znaczenie ma to, z jakiego źródła przychodzą do Ciebie użytkownicy oraz klienci (czyli ci użytkownicy, którzy dokonali konwersji lub coś od Ciebie kupili). Analityka pozwala dowiedzieć się nie tylko tego, ale wielu innych, bardzo ważnych i przydatnych w prowadzeniu biznesu informacji.
Kontrola budżetu
Performance Marketing obniża ryzyko „przepalania budżetu” do minimum, ponieważ nie płacisz za same wyświetlenia czy pojedyncze kliknięcie, które nie prowadzą do konwersji lub zysku. Może się oczywiście zdarzyć, że jakiś rodzaj reklamy, format czy lokalizacja nie zadziałają na odbiorcę – ale nawet jeśli zobaczy reklamę i ją kliknie, ale nie dokona zakupu, nie będziesz musiał się za nią rozliczać. Oczywiście pod warunkiem, że kampania będzie odpowiednio skonfigurowana – dlatego warto powierzyć Performance Marketing specjalistom, którzy znają się na specyfice reklam internetowych i wiedzą, jak ją ustawić, aby móc rzeczywiście płacić za konkretny, ustalony przez Ciebie rezultat.
Widzisz skutki swoich działań
Dzięki dokładnej analityce i możliwości skonfigurowania niemal każdego elementu Performance Marketingu masz dokładny wgląd w to, co działa, a co nie. Oznacza to, że każde Twoje działanie i każda zmiana mogą być zmierzone pod kątem tego, jaki przyniosły efekt; otrzymasz więc dokładną informację o zasięgach kampanii, do ilu dotarła osób i ile osób na nią zareagowało (oraz w jaki sposób zareagowało), poznasz także dokładny koszt pozyskania klienta. Ta wiedza pozwala na ciągłe poprawianie kampanii i maksymalizowanie zysku, nie zwiększając budżetu. W ten sposób nie tylko zaoszczędzisz, ale także sprawdzisz, które działania przynoszą wzrost sprzedaży, a które nie.
Możesz „bezkarnie” testować różne ustawienia i rodzaje reklam
Bo nawet jeśli skuteczność kampanii będzie niska, to nie zapłacisz za jej działanie tak długo, póki użytkownik nie wykona określonej czynności (pamiętaj, że środki z budżetu reklamowego schodzą dopiero wtedy, gdy reklama doprowadzi do konwersji). Dzięki temu możesz szukać najskuteczniejszej formuły dla Twoich reklam bez narażania się na straty finansowe. A gdy znajdziesz już takie ustawienia kampanii, które przynoszą najlepsze efekty, to możesz łatwo przerzucić na nią środki z budżetu.
Możliwe szybkie rezultaty
Oczywiście nie należy oczekiwać błyskawicznych efektów zawsze i wszędzie (nawet najlepszy ekspert nie jest w stanie tego zagwarantować) – ale jeśli kampania zostanie dobrze skonfigurowana i poprowadzona przez specjalistę, to efekty nierzadko widać już po bardzo krótkim czasie, np. kilku dniach czy tygodniu działania. Jednym z pierwszych rezultatów jest też zauważalna oszczędność na budżecie reklamowym przy tej samej skuteczności reklamy.
Modele rozliczania w performance marketingu
Performance marketing, podobnie jak np. social media marketing, umożliwia rozliczanie się z działań marketingowych na kilka różnych sposobów. Przykładowe modele rozliczeń to:
CPA, czyli cost per action
To prawdopodobniej najczęściej wybierany model działań, ponieważ jako akcję można wybrać wszystko to, co jest typowym celem performance marketingu (pozyskanie leada, sprzedaż, wypełnienie formularza lub ankiety, etc.).
CPR, czyli cost per click
Koszt za kliknięcie, czyli rozliczenie się za kliknięcie ustalonego przez Ciebie elementu strony, formularza, linka lub po prostu kliknięcie reklamy (która może np. przenieść na wybraną przez Ciebie stronę).
CPL, czyli cost per lead
Rozliczanie się za każde pozostawione dane kontaktowe potencjalnych klientów – będzie więc idealnym sposobem rozliczania w takich działaniach Performance Marketingowych, które mają na celu skłonienie użytkownika do pozostawienia np. numeru telefonu, adresu email czy innych danych.
CPS, czyli cost per sale
Jest to koszt reklamy naliczany przy dokonanej sprzedaży w formie prowizji, zatem świetnie sprawdzi się w e-commerce.
CPO, czyli cost per order
W tym modelu rozliczasz się nie za sprzedaż, a za samo złożenie zamówienia przez użytkownika w Twoim sklepie internetowym.
Skontaktuj się z nami
Niezależnie od rodzaju obranych przez Ciebie dotychczasowych działań marketingowych warto zainteresować się marketingiem efektywnościowym, ponieważ może Ci przynieść korzyści, których nie uzyskasz w innych rodzajach kampanii reklamowych. Nie ma znaczenia również rodzaj biznesu – obojętnie więc, czy prowadzisz e-commerce, działasz w branży finansowej czy prowadzisz kanały social media, Performance Marketing może być dla Ciebie rozwiązaniem pozwalającym na podniesienie skuteczności przy jednoczesnej oszczędności na budżecie.
Skontaktuj się z nami, a zaproponujemy Ci ofertę dopasowaną do Twojego biznesu i potrzeb.