Przejdź do

Jak migrować serwis, aby nie stracić efektów SEO?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak migrować serwis, aby nie stracić efektów SEO?

Migracja naszej strony internetowej jest jak przeprowadzka do nowego domu. Podobnie jak podczas przeprowadzki, należy zabezpieczyć wszystko, co jest dla nas ważne, zapakować i przenieść na nowe miejsce. W przypadku migracji strony i transferu domeny, musimy upewnić się, że wszystkie treści, dane i ustawienia są przenoszone w odpowiedni sposób, aby wszystko przebiegło sprawnie, a strona działała bez zarzutu. Podobnie jak w przypadku przeprowadzki, proces migracji strony internetowej może być skomplikowany i czasochłonny – ale z dobrym planem działania możemy wykonać go dość sprawnie. Od czego więc zacząć transfer serwisu, jak go zaplanować i po czym poznać, że wszystko się udało? Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika na ten temat.

Na czym polega migracja strony i transfer domeny?

Migracja strony internetowej to proces przeniesienia witryny i transfer domeny z jednego środowiska do drugiego, co może obejmować zmiany w technologii, infrastrukturze lub tylko w samej domenie. Robi się to zwykle w celu poprawy wydajności, bezpieczeństwa, funkcjonalności lub ułatwienia zarządzania witryną. Migracja może być też dobrym posunięciem, jeśli nie jest się zadowolonym ze starej wersji strony i potrzeba dokonać zmian w obrębie wyżej wymienionych. Zatem i przyczyny migracji, i cele, i rodzaje migracji mogą być zupełnie różne. Jednak skutkiem źle zaplanowanej migracji serwisu będzie m.in. utrata efektów wcześniejszej pracy nad jego pozycjonowaniem.

Migracja serwisu może obejmować różne aspekty, takie jak:

  • Zmiana hostingu: migracje stron mogą polegać na zmianie dostawcy usług hostingowych, co wiąże się z transferem danych, plików i baz danych z jednego serwera na inny.
  • Zmiana platformy CMS (Content Management System): transfer domeny może wiązać się z migracją witryny z jednego systemu zarządzania treścią na inny, np. z WordPress na Drupal. W takim przypadku trzeba przenieść treści, bazy danych i funkcjonalności na nową wersję strony.
  • Zmiana domeny: migracja może polegać na zmianie domeny, co wiąże się z przekierowaniem URL-i na nowe podstrony, tak aby zachować rankingi w wyszukiwarkach. Mówimy wtedy, że to migracja domeny, aczkolwiek te określenia są nierzadko używane synonimicznie, ponieważ proces i skutek jest w gruncie rzeczy ten sam, niezależnie czy chodzi o transfer domeny, czy przeniesienie strony internetowej.

Migracja wymaga starannego planowania, aby uniknąć problemów związanych z przerwami w działaniu funkcjonowania strony, utratą danych, obniżeniem pozycji w wyszukiwarkach oraz wpływem na użytkowników. Ważne jest, aby przeprowadzić cały proces transferu domeny, zmiany hostingu lub CMS-u w sposób przemyślany i ściśle kontrolowany.

na czym polega migracja strony

Kiedy warto zrobić transfer domeny i przeniesienie serwisu?

Proces migracji WWW lub transferu domeny warto wykonać w sytuacjach, gdy istnieją ku temu konkretne przesłanki. Oto kilka przykładów, w których migracja strony może być uzasadniona:

  • Zmiana platformy: jeżeli chcesz zmienić obecny system zarządzania treścią na inny, bardziej zaawansowany lub lepiej spełniający twoje potrzeby, to konieczne będzie przeniesienie starej wersji strony na nowy CMS, na przykład z Drupala na WordPressa, Joomlę lub jeszcze inny. Przeniesienie obsługi domeny potrafi czasem mocno usprawnić późniejsze prace i obsługę strony.
  • Przenoszenie na nowy serwer: jeśli chcesz przenieść usługi hostingowe do innego operatora, np. z powodu problemów z wydajnością, stabilnością, kosztami czy obsługą, to będzie konieczna migracja strony na nowy serwer.
  • Zmiana domeny: migracja będzie potrzebna również wtedy, gdy chcesz zmienić domenę na inną, np. bardziej związaną z rebrandingiem Twojej firmy, zmianą danej branży, ekspansją na nowe rynki czy optymalizacją SEO. W takich sytuacjach transfer domeny jest konieczny.
  • Reorganizacja struktury: jeśli planujesz duże modyfikacje w strukturze strony, takie jak masowa zmiana kategorii, dodanie lub usunięcie wielu URL-i lub nawet fuzja stron, migracja może być doskonałą okazją na wprowadzenie tych zmian. Nie tylko zachowasz wtedy efekty SEO, ale także stworzysz sobie szansę do ich poprawienia, dzięki czemu Twój serwis może zajmować jeszcze wyższe pozycje w wyszukiwarce Google.
  • Optymalizacja wydajności: migracja może być potrzebna także wtedy, gdy chcesz wprowadzić znaczące zmiany w celu poprawy wydajności strony, np. korzystanie z nowych technologii, wprowadzanie lepszych zabezpieczeń i inne.

Proces zmiany domeny, hostingu czy platformy warto przeprowadzić na pewno wtedy, gdy przyniesie to korzyści Twojemu biznesowi, takie jak lepsze zarządzanie treścią, wyższą wydajność, lepsze SEO czy spełnienie jakichś wymogów technicznych. Pamiętaj jednak, aby dokładnie zaplanować i przeprowadzić migrację, aby w miarę możliwości uniknąć problemów i strat w wynikach wyszukiwania.

kiedy zrobić audyt i przenoszenie serwisu?

Skąd wiadomo, czy przeniesienie strony jest uzasadnione i jak to zmierzyć? Powód i cel migracji

Jak już wiesz, migrację strony wykonuje się z jakiegoś konkretnego i ważnego powodu. Nie powinna to być zmiana dla samej zmiany. Zauważ, że z wynikają z tego konkretne cele – usprawnienie pracy, przyspieszenie działania strony, poprawa bezpieczeństwa czy tańsze jej utrzymanie. Jednak dzięki precyzyjnemu określeniu intencji będziesz wiedział, czy migracja się udała, w znaczeniu – czy jej pożądany skutek został osiągnięty. Wymaga to oczywiście dokładnego sprawdzenia docelowego serwera czy CMS-a przed migracją strony.

Czy warto używać strony testowej?

Z pozoru prowadzenie strony testowej i jej migrowanie może wyglądać jak dokładanie sobie dodatkowych obowiązków. Ale gdy się temu przyjrzeć bliżej, szybko zobaczysz, że bynajmniej nie jest to czas stracony. Prowadzenie strony testowej i jej migracja testowa pozwoli Ci zrobić „próbę generalną” i solidnie przygotować się na tę właściwą migrację, dzięki czemu nic Cię podczas niej nie zaskoczy. W dodatku, jeśli pojawi się jakaś przeszkoda „nie do przejścia” lub bardzo duże utrudnienia, to będziesz mógł poćwiczyć ich rozwiązywanie w środowisku testowym, a nie na żywym organizmie.

Za jej pomocą sprawdzisz także, czy wszystkie newralgiczne elementy, takie jak przekierowania 301, linki kanoniczne, pliki robots.txt i inne, działają prawidłowo przed przeniesieniem zmian na stronę produkcyjną.

Należy jednak KONIECZNIE pamiętać o zabezpieczeniu strony internetowej, która nie jest jeszcze w pełni gotowa, przed indeksacją przez roboty wyszukiwarce Google. Jeśli tego nie zrobisz, to może to prowadzić do sytuacji, w której boty traktują zawartość na nowej stronie jako duplikat treści. Może to prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji, w tym również do nałożenia filtra Google, przez który Twoja strona nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania.

Najbezpieczniej indeksację blokuje się przy użyciu tagu noindex.

strona testowa

Jak zaplanować migrację strony, uwzględniając SEO?

Jeśli planujesz migrację, to sporządź jej szczegółowy plan, aby o niczym nie zapomnieć i aby przeprowadzić ją we właściwej kolejności. Pamiętaj, że staranne planowanie, przemyślane działania i ciągłe monitorowanie są kluczem do udanej migracji, która nie wpłynie negatywnie na pozycjonowanie witryny, którą chcesz przetransferować. Plan jest zawsze bardzo podobny. niezależnie od wielkości serwisu i tego, jaki to rodzaj migracji.

Analiza obecnej witryny

Przeprowadź audyt SEO, analizując strukturę witryny, treści, linki, metadane, wydajność, indeksację i inne czynniki wpływające na pozycjonowanie. Dzięki temu będziesz miał punkt odniesienia do porównania strony „przed i po” migracji. Takie porównanie jest niezwykle ważne, bo za jego pomocą zobaczysz, czy migracja nie wpłynęła w jakikolwiek sposób na pozycje strony i efekty działań SEO. A jeśli stanie się z nią coś nieoczekiwanego, to dzięki takiej analizie porównawczej będzie można szybko namierzyć błędy i je skorygować.

Wybranie odpowiedniej pory

Wybór odpowiedniego czasu na migrację strony jest kluczowy, aby zminimalizować ewentualne negatywne skutki dla użytkowników i pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli Twoja witryna doświadcza sezonowych wzrostów lub spadków ruchu, najlepiej przeprowadzić przeniesienie strony lub transfer domeny w okresie, gdy ruch jest niższy. Należy uwzględnić także ruch dobowy – jeśli np. najwięcej użytkowników wchodzi na Twoją stronę w godzinach popołudniowych, to przeprowadź całą operację w nocy lub w bardzo wczesnych godzinach porannych.

Pamiętaj także, że podczas transferu domeny mogą wystąpić nieprzewidziane problemy, które będą wymagały szybkiej reakcji – uwzględnij to i ustal taką porę, w której będziesz mógł szybko zareagować (Twój zespół IT będzie dostępny) i w której będziesz miał czas na naprawienie ewentualnych awarii.

Tworzenie kopii zapasowej

Przed migracją wykonaj pełną kopię zapasową danych, plików, baz danych i konfiguracji witryny. Pozwoli to na przywrócenie witryny w razie problemów. Ten punkt prawdopodobnie nie wymaga dłuższego tłumaczenia. Pamiętaj, co mówi dawne powiedzenie informatyków o tym, że ludzie dzielą się na dwie grupy: tych, którzy robią kopie bezpieczeństwa i tych, którzy zaczną ją robić.

Przygotowanie miejsca docelowego

Wcześniej skonfiguruj także nowy hosting, platformę CMS lub inną infrastrukturę, aby przygotować się do migracji serwisu i aby strona przychodziła już „na gotowe”. Pozwoli to uniknąć wielu potencjalnych błędów. W czasie przenoszenia strony nie ma zresztą już czasu na testowanie czy konfigurowanie – wszystko powinno być już wcześniej sprawdzone i przygotowane.

kopia zapasowa strony

Przekierowania 301

Przekierowania 301 to kluczowy element migracji, gdyż informują wyszukiwarki o trwałej zmianie adresów URL. Upewnij się, że wszystkie stare adresy URL są przekierowane do nowych odpowiedników za pomocą przekierowań 301.

Prawidłowe wdrożenie przekierowań 301 pozwoli na uniknięcie często pojawiających się w takich sytuacjach błędów 404 (strony nie znaleziono, strona nie istnieje itp). Błędy 404 wpływają negatywnie na doświadczenia użytkowników i mogą prowadzić do utraty ruchu. Przekierowania 301 sprawiają, że użytkownicy trafiają na odpowiednią stronę, nawet jeśli używają starych adresów URL.

W dodatku (i to jeden z głównych powodów, dla których są one tak ważne) przekierowania 301 informują wyszukiwarki, że dana strona została trwale przeniesiona na inny adres internetowy i że zmieniają się adresy URL strony i wszystkich podstron. W rezultacie, wyszukiwarki zachowują pozycje witryny i aktualizują indeks, co pozwala na uniknięcie spadku w rankingu. W przypadku dużych stron, np. sklepów internetowych, kluczowym może się okazać użycie odpowiedniego oprogramowania (trudno sobie w końcu wyobrazić ręczne przekierowywanie kilkunastu tysięcy stron produktów).

Poprawne przekierowania 301 pozwalają także zachować statystyki ruchu na stronie. Dzięki temu możesz śledzić wydajność strony przed i po migracji bez „dziury” w statystykach, co m.in. pozwala na ocenę sukcesu migracji.

Analiza i monitoring po migracji serwisu

Migracja strony może wpłynąć na pozycjonowanie, ale efekty zwykle są tymczasowe. Bądź cierpliwy i daj wyszukiwarkom czas na proces indeksacji i ocenę nowej wersji witryny. Monitoruj wydajność witryny, ruch, pozycje w wyszukiwarkach pod kątem SEO i sprawdzaj wszelkie błędy. Użyj narzędzi analitycznych i Google Search Console, aby sprawdzić, czy wszystko działa zgodnie z oczekiwaniami. Sprawdź także, czy strona działa prawidłowo na urządzeniach mobilnych.

Co może pójść nie tak, czyli najczęstsze błędy popełniane przy migracji strony internetowej

1. Zmniejszenie ruchu

Jest to dość częsta sytuacja podczas przenoszenia strony. Zazwyczaj taki spadek jest tymczasowy, dlatego nie należy panikować – ale warto się temu przyjrzeć, czy nie trwa za długo. W wyniku problemów z migracją strony, strona może doświadczyć spadku ruchu, co może prowadzić do utraty klientów, konwersji i przychodów.

2. Problemy z zabezpieczeniami

Nieprawidłowa konfiguracja zabezpieczeń lub błędy podczas migracji mogą prowadzić do podatności na ataki hakerskie, wycieki danych czy inne problemy związane z bezpieczeństwem.

3. Przeniesienie domeny lub strony a utrata danych

Podczas migracji może dojść do utraty ważnych danych, takich jak treści, obrazy, filmy, komentarze, dane klientów czy dane analityczne.

4. Problemy z indeksowaniem

W niektórych przypadkach w wyniku nieprawidłowej konfiguracji, wyszukiwarki mogą mieć problemy techniczne z indeksowaniem nowej strony, co prowadzi do spadku widoczności w wynikach wyszukiwania. Dlatego po migracji należy sprawdzić w wyszukiwarce Google i w Google Search Console, czy po przeniesieniu strona w nowej wersji została prawidłowo zaindeksowana.

5. Błędy w działaniu strony

Może wystąpić wiele pomniejszych błędów, takich jak niedziałające linki (zwłaszcza do plików ze zdjęciami czy filmami, załadowanych na serwer), niedziałające formularze czy problemy z formatowaniem strony (zwłaszcza, gdy kod był zmieniany „ręcznie”).

6. Błędne linki przychodzące…

Niewłaściwe zaimplementowanie przekierowań z innych stron lub ich pominięcie pozbawia Twoją stronę internetową dotychczasowego, starannie wypracowanego profilu linków przychodzących. Aby nie marnować wielomiesięcznych wysiłków, upewnij się, że linki rzeczywiście kierują na nową witrynę, na przykład w Twoich mediach społecznościowych i innych miejscach.

7. …i linkowanie wewnętrzne

Po migracji strony należy sprawdzić także linkowanie wewnętrzne – może się bowiem zdarzyć, że kilka lub więcej linków z jakiegoś powodu nie będzie prawidłowo kierowało do innych podstron.

jak uniknąć błędów przy migracji domeny?

O czym jeszcze pamiętać po transferze domeny i migracji strony?

Ustawienie linków kanonicznych

Po migracji strony warto na nowo ustawić linki kanoniczne, ponieważ wraz ze zmianą domeny mogą wystąpić zmiany w adresach wewnętrznych URL, strukturze nowej strony lub jej zawartości, które wpłyną na sposób, w jaki wyszukiwarki indeksują witrynę. Linki kanoniczne pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, która wersja strony jest preferowana i powinna być indeksowana, gdy istnieją zduplikowane lub bardzo podobne treści na różnych stronach.

Zaktualizuj sitemapę (mapę strony)

Po migracji strony kluczowe jest zaktualizowanie mapy strony (sitemap), ponieważ odzwierciedla ona zmiany adresów URL i zmiany w strukturze witryny. Mając na stronie i w Google Search Console nową mapę strony, pomożesz wyszukiwarkom łatwiej zrozumieć nową strukturę witryny i szybciej przeprowadzić proces indeksacji jej zawartości. W rezultacie strona będzie prawidłowo wyświetlana w wynikach wyszukiwania, co przyczyni się do utrzymania wartości SEO.

Dopisz odpowiednie linijki do pliku robots.txt

Aktualizacja pliku robots.txt pozwala na dostosowanie reguł dotyczących indeksowania, zablokowanie dostępu do nieistotnych lub wrażliwych zasobów oraz na wskazanie nowej lokalizacji mapy strony (sitemap). Dzięki temu wyszukiwarki będą mogły efektywnie indeksować witrynę.

Kontrola formatowania treści pod SEO

Po przeniesieniu koniecznie sprawdź, czy w tekstach i na podstronach zostało zachowane odpowiednie, zgodne z SEO formatowanie: czy nagłówki H1-H6 są na swoich miejscach, czy z tekstów nie poznikały link, czy zachowały się metadane oraz czy zdjęcia i grafiki nie utraciły opisów ALT.

Aktualizacja kampanii reklamowych

Jeśli migrujesz stronę i jednocześnie prowadzisz płatne kampanie, np. w Google Ads czy Facebook Ads, to ważne jest, aby dokładnie przekierować stare URL-e na nowe za pomocą przekierowań 301 oraz zaktualizować linki i ścieżki docelowe w kampaniach reklamowych. Po przeprowadzeniu migracji monitoruj wyniki kampanii i sprawdzaj, czy ruch z reklam jest prawidłowo przekierowywany. W razie potrzeby dokonuj stosownych korekt w ustawieniach kampanii, aby utrzymać ich efektywność i uniknąć marnowania budżetu reklamowego.

o czym należy pamiętać przy migracji strony?

Aplikacje, które pomogą Ci przy migracji strony

Poniższe narzędzia znacznie ułatwią Ci proces migracji strony i pomogą w monitorowaniu jej wydajności i optymalizacji SEO i przeniesieniu domeny na inny serwer lub do nowego operatora hostingowego.

ScreamingFrog

Aplikacja Screaming Frog to zaawansowane narzędzie do analizy SEO, które pomaga w identyfikacji i rozwiązaniu problemów związanych z optymalizacją witryny. Służy do szybkiego skanowania i indeksowania strony internetowej, zbierając przy tym istotne dane związane z SEO, takie jak adresy URL, tytuły stron, opisy meta, nagłówki H1 i H2, atrybuty alt obrazów czy linki zewnętrzne i wewnętrzne.

Screaming Frog pozwala na identyfikację błędów na swojej stronie, takich jak uszkodzone linki (błędy 404), duplikaty treści, brakujące znaczniki meta czy problemy z plikiem robots.txt. Dlatego też doskonale nadaje się do analizy porównawczej strony przed migracją i po migracji. Oprócz tego, aplikacja pozwala na eksport danych do formatu CSV, co ułatwia dalszą analizę wyników oraz tworzenie raportów. Screaming Frog jest przydatne zarówno dla osób zajmujących się optymalizacją pojedynczych stron, jak i dla tych, którzy pracują z dużymi witrynami o złożonej strukturze.

Google Search Console

Bezpłatny zestaw narzędzi od Google, który pozwala na monitorowanie, utrzymanie i rozwiązywanie problemów związanych z obecnością strony w wynikach wyszukiwania Google. Można sprawdzić indeksowanie strony, wykryć błędy czy przekierowania 301.

Google Analytics i inne narzędzia analityczne

Popularna usługa analityczna, która po migracji strony pozwala na monitorowanie ruchu, analizowanie zachowania użytkowników oraz śledzenie celów konwersji i innych ważnych metryk związanych z wydajnością witryny. Łatwo i szybko możesz dzięki niemu zobaczyć, czy ruch po transferze domeny jest taki sam, czy może się zmienił (życzymy oczywiście, aby zmienił się tylko na lepsze).

narzędzia przydatne przy migracji witryny

Migracja strony WWW: zrobić to samemu, czy z pomocą agencji?

Wiedza techniczna i liczba elementów do kontrolowania podczas migracji strony potrafi przyprawić o ból głowy, jeśli nie ma się w tym doświadczenia. Dlatego też podczas czytania naszego tekstu mogła pojawić się u Ciebie myśl, żeby nie robić tego samemu, tylko zlecić to agencji. Zwłaszcza jeśli nie masz w tym doświadczenia (lub masz, ale zbyt małe) albo gdy po prostu nie masz na to czasu ani własnego zespołu IT, który mógłby zostawić wszystkie inne zajęcia i się tym zająć.

Nie ma w tym nic dziwnego – pracy podczas transferu domeny jest niemało. Dlatego decyzja odnośnie do tego, czy migrować stronę samodzielnie, czy z pomocą agencji, zależy od kilku czynników.

Po pierwsze, doświadczenie i wiedza odgrywają kluczową rolę. Jeśli masz doświadczenie w migracji stron oraz odpowiednią wiedzę techniczną i wiesz, że zrobisz to płynnie i bez większych trudności, to samodzielne przeprowadzenie całego procesu może być bardziej opłacalne. Jeśli jednak nie posiadasz odpowiednich umiejętności, to zlecając transfer specjalistom możesz uniknąć błędów, które mogłyby wpłynąć na działanie strony czy jej pozycję w wyszukiwarkach.

Po drugie, złożoność strony ma duże znaczenie. Jeśli strona jest prosta, z niewielką zawartością i prostą strukturą, jej migracja i transfer domeny mogą być łatwiejsze i szybsze do samodzielnego przeprowadzenia, niż kontaktowanie się z agencją, dogadywanie szczegółów, udostępnianie haseł i cała organizacja temu towarzysząca. Ale w przypadku bardziej złożonych stron z dużą ilością treści, skomplikowaną strukturą czy integracjami z innymi systemami, zatrudnienie agencji może być lepszym (i pewniejszym) rozwiązaniem.

Po trzecie, czas i zaangażowanie są ważne. Migracja strony internetowej może być bardzo czasochłonnym procesem, zwłaszcza jeśli nie masz w tym doświadczenia. Jeśli nie masz czasu na naukę, planowanie i przeprowadzenie migracji, skorzystanie z usług agencji może być korzystniejsze. Profesjonaliści będą w stanie przeprowadzić migracje stron szybciej i efektywniej, a współpracując ze specjalistą seo będziesz pewien, że Twój serwis nie utraci wypracowanych wcześniej efektów pozycjonowania.

Nie jesteś pewien? Skontaktuj się z nami

Przed podjęciem decyzji warto dokładnie rozważyć wszystkie te czynniki, aby wybrać odpowiednie rozwiązanie dla Twojej sytuacji. Warto się nad tym dobrze zastanowić. Pamiętaj jednak, że ryzykowanie płynnością biznesu internetowego, który – jakby nie było – przynosi Ci dochód, może być (nomen omen) ryzykowne i negatywnie odbić się na Twojej pracy. Lepiej więc zastanowić się nad tym dwa razy i być może coś zainwestować, niż stracić. Jeżeli chcesz poznać szczegóły takiej usługi, skontaktuj się z nami, a nasi specjaliści SEO ustalą z Tobą wszelkie szczegóły. Odpowiemy Ci także na wszystkie najczęściej zadawane pytania na temat transferu domeny i migracji strony internetowej.

skontaktuj się z nami

Mateusz Malinowski

Mateusz Malinowski

SEO Director

Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowaniu serwisów, rekomendacjach contentmarketingowych pod kątem SEO oraz działaniach e-commerce SEO. Na swoim koncie ma ponad 100 zrealizowanych projektów SEO. Szkolił w firmach takich jak: E. Wedel, Eveline Cosmetics, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, DUKA, Lightbox, Etam, Herbapol, Golden Rose oraz Substral.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....

    Czym jest Agile Marketing? I jakimi zasadami się kieruje?

    Agile Marketing to odpowiedź na zmieniające się praktyki marketingowe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Tradycyjnie zespoły marketingowe...

    Co to jest User Generated Content? Rola UGC w strategii marketingowej

    Według badań przeprowadzonych przez Nielsena, aż 9 na 10 konsumentów bardziej ufa treściom tworzonym przez innych użytkowników,...