WordPress to bardzo przystępny w obsłudze i wydajny w działaniu CMS. Nie dziwi więc fakt, że jest on najczęściej wybierany przez właścicieli stron internetowych i pozostawia daleko w tyle inne CMS-y – również w przypadku profesjonalnych stron firmowych i sklepów internetowych. WordPress stał się ostoją dla zwykłych stron, całych serwisów internetowych, chociaż tak naprawdę wywodzi się on od… bloga.
Jedną z najbardziej istotnych zalet CMS WordPress jest jego przejrzystość. Proste rozwiązania są najlepsze, a strony pojawiające się w topowych wynikach wyszukiwania Google są tego potwierdzeniem. Założenie strony na CMS WordPress jest niezwykle intuicyjne – nawet osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z publikacjami w sieci będą mogły z łatwością się w nim odnaleźć.
Pamiętajmy, że cały system jest też darmowy, wystarczy więc odrobina cierpliwości, by stworzyć swoją pierwszą stronę i później ją optymalizować.
Optymalizacja stron internetowych to wyzwanie, przed którym stanie prędzej czy później każdy właściciel strony WordPress. Dlatego warto, abyś, Drogi Czytelniku, zapoznał się z tym artykułem i dowiedział się, jak pozycjonować stronę WordPress.
Jedną z zalet WordPressa jest to, że platforma ta bardzo ułatwia pozycjonowanie strony, choć oczywiście nie zrobi tego za nas. Jak więc najlepiej wypozycjonować stronę zbudowaną na WordPressie?
Czym jest CMS WordPress?
Wiesz już, że jest to jeden z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią. Powodem jest prostota i liczne ułatwienia pozycjonowania strony. Niech o popularności tego rozwiązania zaświadczy fakt, że około 70% stron i rozwiązań internetowych bazuje na tym systemie.
Poza prostotą użytkowania CMS WordPress jest uwielbiany przez użytkowników za możliwość niemal nieograniczonego rozszerzania. Użytkownik może zacząć od prostego bloga, który stanie się bazą pod budowanie grona odbiorców. To zdecydowanie wpłynie na lepszą pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Z czasem, gdy blog okażę się niewystarczający, można łatwo przygotować opis strony, który będzie pogłębiał treści o informacje dotyczące Twojej oferty. Dobranie odpowiednich słów kluczowych sprawi, że użytkownicy będą nie tylko czytać treści na Twojej stronie, ale chętnie skorzystają z usług, które przy okazji świadczysz.
Z czasem może pojawić się potrzeba, aby rozbudować Twoją stronę internetową. Wystarczy wtedy zainstalować wtyczkę WooCommerce i uruchomić swój sklep na platformie WordPress.
Podsumowując: na WordPressie możesz zrobić niemal wszystko: sklep, blog, stronę wizytówkę, portal społecznościowy, forum, stronę firmową i serwis ogłoszeniowy.
Możesz zainstalować go na swoim serwerze lub skorzystać z wersji SaaS – ta ma jednak swoje ograniczenia i lepiej budować „na swoim”.
Wsparcie przy budowie Twojej strony
W związku z tym, że platforma WordPress jest bardzo znana, można porównać ją do prostoty użytkowania i serwisu najbardziej rozpoznawalnych modeli samochodów – jeśli któryś z nich jest popularny, to na rynku znajdzie się też wiele części zamiennych. Nie brak również specjalistów, które potrafią takie auto naprawić.
Tak samo wygląda budowa i pozycjonowanie strony WordPress. Skoro system jest bardzo popularny, z łatwością znajdziesz programistów, którzy w razie czego będą mogli pomóc Ci w udoskonaleniu Twojej witryny.
Tu jednak pojawia się pewien problem. W związku z powszechnym dążeniem do zwiększania widoczności strony opartej na tym systemie, na rynku możesz trafić na wielu amatorów, którzy po obejrzeniu kilku filmików na YouTube samozwańczo obwołują się specjalistami od WordPressa. Dlatego, jeśli potrzebujesz wsparcia przy optymalizacji strony lub rozszerzaniu jej funkcjonalności, najlepiej zwracaj się do polecanych osób lub firm, które specjalizują się w pozycjonowaniu stron.
Pamiętaj, że pozorne oszczędności mogą mieć opłakane skutki. W końcu i tak stronę trzeba będzie poprawić, a Ty tylko stracisz czas i pieniądze.
Czy CMS ma wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?
Jeśli mielibyśmy odpowiedzieć na to pytanie w skrócie, to stwierdzilibyśmy, że tak. Jednak po zagłębieniu się w temat okaże się, że sam CMS nie ma znaczenia. WordPress jako jeden z kilku popularnych systemów z pewnością sprzyja pozycjonowaniu strony. Tutaj liczy się przede wszystkim kod strony w HTML, który jest skanowany przez roboty Google.
Jakość motywu a pozycjonowanie stron internetowych
Dla robotów Google ważne jest szybkie pobranie kodu HTML. Jeśli dana strona – nawet nieoparta na CMS – szybko odpowiada na działanie robotów, to z pewnością Google to doceni. Dlatego, jeśli chcesz pozycjonować stronę, zadbaj o dobrą jakość szablonów/motywów, z których korzystasz.
Pozycjonowanie WordPress a SEO
Search Engine Optimization (SEO), to nazwa, która wielu użytkownikom spędza sen z powiek. Aby dobrze pozycjonować stronę WordPress, należy najpierw wiedzieć, czym jest SEO i jak może pomóc w zwiększeniu jej widoczności.
SEO poprawia wyniki w wyszukiwarce Google. Kiedy ktoś szuka czegoś w sieci, dobrze zoptymalizowane strony – również pod kątem SEO – będą częściej pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
Nie należy jednak mylić pozycjonowania organicznego – na podstawie dobrych praktyk SEO – z pozycjonowaniem płatnym, a więc reklamowym. Ta druga opcja jest najczęściej stosowana przez firmy sprzedające swoje usługi lub produkty w sieci, które walczą o wyższe pozycje na konkretne słowa kluczowe, aby użytkownik kliknął w link do ich strony.
Celem pozycjonowania pod kątem wyszukiwarek jest ułatwienie robotom indeksowania stron i zawartych na nich treści. A wszystko po to, by użytkownik lepiej, szybciej i sprawniej znalazł to, czego szuka.
Jak stworzyć stronę przyjazną robotom Google?
Aby przyciągnąć uwagę użytkowników, trzeba sprawić, by nasza strona była dobrze widoczna, również na urządzeniach mobilnych. Pamiętajmy o tym, budując mapę strony
i dodając treści, które będą atrakcyjne dla użytkowników.
Ponadto należy zadbać o optymalizację kodu strony WordPress. Dodatkowo treści pobierane za pomocą wyszukiwarki Google powinny być również poprawnie sformatowane. Unikaj duplikowania treści i buduj stronę opartą o teksty i grafiki, które użytkownik może łatwo znaleźć i „skonsumować”.
Jak pozycjonować stronę WordPress – dlaczego SEO jest tak ważne?
To, jak wysoko Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, zależy w dużej mierze od tego, czy słowa kluczowe, których używasz, zgadzają się z tym, czego użytkownicy szukają w sieci.
Gdy ktoś szuka danego produktu, tematu lub porady, a na Twoje stronie znajdują się frazy kluczowe, które go do nich sprowadzą, rośnie pozycja Twojej strony. W efekcie – im wyżej Twój serwis pojawi się w wyszukiwarce Google, tym częściej odwiedzą go kolejni użytkownicy. Roboty Google zauważą wtedy, że strona ma wartościowe treści i tym samym będą poprawiać jej pozycję.
Stawiając i optymalizując stronę na WordPressie, pamiętaj, że algorytmy Google potrzebują Twojego wsparcia w wyszukiwaniu informacji, którymi są zainteresowani użytkownicy. Dlatego właśnie optymalizacja strony jest tak ważna. Nawet jeśli poruszasz ciekawe tematy i odpowiadasz na zapytania użytkowników – bez optymalizacji roboty Google nie zobaczą tych treści i zwyczajnie pominą je w wynikach wyszukiwania.
Wtedy z kolei użytkownicy nie zobaczą odpowiedzi na frazy kluczowe w wyszukiwarce Google i nie wejdą na Twoją stronę. Spadnie zatem ruch i pozycja Twojej strony na tle innych witryn.
Podsumowując: jeśli na Twoje stronie pojawiają się użytkownicy, którzy nie uciekają od razu po wejściu, a więc znaleźli to, czego szukali – roboty Google będą pomagać Twojej stronie i umieszczą ją wyżej w wynikach wyszukiwania.
Jeśli jednak Twojej strony nie można uznać za poprawnie zoptymalizowaną, odbiorcy albo od razu z niej wyjdą, albo nawet w ogóle jej nie zobaczą, a roboty Google zaczną obniżać jej pozycję.
Od czego jeszcze zależy optymalizacja strony pod kątem SEO?
Drugim ważnym po motywie elementem na stronach internetowych na bazie WordPressa są instalowane wtyczki.
Tutaj ponownie pojawia się wyzwanie dotyczące jakości pracy programistów. Aby poprawić widoczność strony, należy dopasować wtyczki do realnych potrzeb. Poza tym, docierając do potencjalnych klientów, należy zadbać o wygodę korzystania z serwisu.
Efekt tych prac wpływa na szybkość strony i definiuje jej wyniki wyszukiwania w Google. Stosowanie gotowych wtyczek może jednak spowalniać witrynę, zwiększając współczynnik odrzuceń. Dobrym pomysłem przed instalacją wtyczek jest więc audyt SEO.
Również w tym przypadku warto zdać się na specjalistów, którzy zjedli zęby na optymalizacji SEO.
Trzy fakty dotyczące pozycjonowania pod SEO, które musisz znać
Do dziś tajemnicą pozostają mechanizmy działania algorytmów Google i ich odpowiedników w mediach społecznościowych. Co prawda specjaliści codziennie próbują „złamać szyfr”, którym posługują się roboty Google, ale takie działania cały czas pozostają w sferze domysłów i hipotez.
Należy jednak pamiętać o trzech zasadach, które pomogą Twojej stronie, jeśli tylko będziesz grać według reguł SEO.
- Działania SEO to długofalowy proces. Efekty będą widoczne dopiero po wielu tygodniach, miesiącach, a czasem nawet latach.
- SEO to proces pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek Google. Należy pamiętać, że liczy się nie tylko ruch, ale i jakość pozyskiwanych wejść na stronę. Jednym z czynników wpływających na jakość kontaktów jest szybkość witryny. Jeśli mamy dużo wejść, ale też błyskawicznych wyjść, być może na mapie strony pojawiają się niezrozumiałe punkty. Oznacza to, że Twoja strona jest za wolna lub nie ma na niej tego, po co przyszedł użytkownik.
- SEO to jeden z kluczowych kanałów internetowego marketingu. Wymaga pracy i zaangażowania. Dobrą praktyką, która pomoże w kontroli pozycjonowania, jest audyt SEO.
Reklamy Google Ads a pozycjonowanie strony na WordPress
Jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu swojej strony na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, skup się na pozycjonowaniu pod SEO oraz propozycjach, które znajdziesz opisane poniżej w artykule.
Płatne reklamy Google Ads mają za zadanie przyciągnąć potencjalnych klientów dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Pamiętaj jednak, że ilość i jakość reklam nie ma wpływu na optymalizację strony ani jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja strony internetowej – skuteczne SEO
Dla każdego specjalisty i amatora definicja skutecznego SEO przy pozycjonowaniu strony internetowej będzie inna.
Młody przedsiębiorca skupi się na długofalowym optymalizowaniu strony. Specjalista SEO zwróci uwagę swojemu klientowi, że w przypadku danej strony będzie to najlepsza możliwość skutecznej optymalizacji.
Dla dużej sieci sklepów online stałe badanie fraz kluczowych i korekty treści witryny staną się wyznacznikiem przyszłych zwrotów z inwestycji w budowę serwisu i mapę strony.
Pięć rzeczy, o których musisz pamiętać przy pozycjonowaniu WordPressa pod SEO:
- Optymalizacja strony i bieżące działania w celu poprawy błędów.
- Content marketing mający pozyskać ruch dla Twojej strony.
- Optymalizacja konwersji – UX – poprawa wygody korzystania z Twojej strony.
- Analiza zachowań użytkowników i widoczności strony WordPress.
- Dbanie o wyświetlenia strony poprzez słowa kluczowe.
Pozycjonowanie strony WordPress – samodzielnie czy z wtyczkami?
Zasady pozycjonowania strony WordPress w zasadzie nie odbiegają od ogólnych reguł SEO, które stosuje się w internecie. WordPress umożliwia jednak znacznie łatwiejsze ich stosowanie dzięki dostępnym wtyczkom oraz wbudowanym funkcjom.
Jednak, jak to w życiu, tak i tutaj ułatwienie wiąże się z pewnym kosztem – otóż instalując wtyczki, spowalniamy działanie całej strony (a to może wpłynąć na jej pozycjonowanie i komfort użytkownika). Oczywiście nie odczujemy tego po instalacji jednego czy dwóch pluginów, ale zazwyczaj wtyczka ułatwiająca pozycjonowanie stron jest już którymś z kolei zainstalowanym na stronie dodatkiem. Coś za coś.
Z tego powodu warto zrobić samemu tyle, ile się da, a wtyczkami posługiwać się dopiero wtedy, gdy nie będzie już innej możliwości. Lepiej zdecydować się na jedną lub dwie wtyczki, na przykład Yoast SEO albo Rank Math plus wtyczka do kompresji i cache. Tym bardziej że wykorzystując w pełni wbudowane możliwości WordPressa i ogólne zasady SEO, możemy osiągnąć całkiem niezłe wyniki. Co zatem możemy zrobić bez użycia wtyczki?
Pozycjonowanie organiczne. Opis strony i tytuł strony – dlaczego warto?
Dobrze działająca strona internetowa musi się rozwijać. Aby podnosić jej pozycję w wynikach wyszukiwania, należy zadbać m.in. o dobry tytuł i opis strony na podstawie słów kluczowych. Widoczność Twojej strony zależy nie tylko od ilości dodawanych treści, ale też od ich jakości.
Mapa witryny powinna pomóc w nawigacji po serwisie i jest tak samo ważna jak inne działania promujące stronę internetową. Nieprawidłowo przygotowane mapy sprawiają, że dodawanie kolejnych treści pogłębia problemy z witryną.
Pamiętaj o regularnym kontrolowaniu strony internetowej pod kątem ruchu i zachowań użytkowników. Taka analiza pomoże Ci określić, jak często Twoi klienci wracają do sklepu lub jak „konsumują” treści strony.
Roboty Google lepiej pozycjonują strony, które dynamicznie się rozwijają. Zaniechanie dodawania treści może doprowadzić do spadku w wynikach wyszukiwania.
Jakie treści warto dodawać w ramach pozycjonowania strony pod kątem SEO?
Wszystko zależy od profilu Twojej działalności i bazy słów kluczowych, które są potrzebne, by serwis się rozwijał.
Dodając nowe wpisy blogowe i linki prowadzące do opisów produktów, pamiętaj o zasadach SEO. Nie zapomnij o rozsądnym linkowaniu, by nie wprowadzić chaosu na Twojej stronie.
Zamieszczaj aktualności i treści poradnikowe, które nie tylko dobrze się klikają, ale również są mile widziane przez algorytmy wyszukiwarki Google. Na platformie WordPress możesz z łatwością edytować i sprawdzać wyniki wybranych treści; testuj nowe rozwiązania i ucz się na błędach.
Pozycjonowanie strony w WordPressie – czytelność strony
Jedną z takich rzeczy jest tworzenie zawartości strony w taki sposób, aby była dla użytkownika czytelna. Dla przykładu – gdy prowadzimy stronę o motoryzacji, to czytelnik chce wiedzieć, czy znajduje się na blogu o motoryzacji, w sklepie internetowym z częściami, czy też na stronie firmowej komisu. Jest to ważne także dlatego, że Google docenia strony transparentne, które sam może łatwo i szybko „przeczytać”.
„Przeczytanie” strony przez Google ułatwią także przyjazne adresy URL – to znaczy takie, które składają się ze słów kluczowych określających jej zawartość, a do tego nie zawierają nadmiaru słów (np. przyimków). Przyjazne adresy URL ustawimy wchodząc w Ustawienia –> Bezpośrednie odnośniki, oraz wybierając opcję Nazwa wpisu.
Optymalizacja tekstu na stronie
Oprócz powyższych działań naprawdę niezłe wyniki można osiągnąć dobrze napisanym i sformatowanym tekstem. Tak jak powyżej, tak i tutaj Google stawia na maksymalną transparentność, łatwość w nawigacji i wyczerpujące informacje – pomogą nam w tym nagłówki H1 i H2.
Nagłówki H1, H2 i dalsze segregują treść według ważności informacji. Nagłówek H1 stosuje więc się jako tytuł strony lub tekstu, natomiast H2 to śródtytuły, czyli tytuły poszczególnych akapitów. Jeżeli dzielimy akapit na jeszcze mniejsze części, to zastosujemy nagłówek H3. Pozostałe nagłówki stosuje się przy dalszych podziałach – ale nie należy ich mylić z wyliczeniami w tekście, które są osobnym elementem.
Dobrze zoptymalizowany tekst powinien zawierać linki wewnętrzne, prowadzące do powiązanych z tym tekstem podstron (z innymi artykułami lub np. z kategoriami czy produktami ze sklepu, o których mowa w tekście). Ważne jest jednak, aby anchor (czyli podlinkowana fraza) składał się ze słów kluczowych opisujących treść strony, do której przenosi.
Tekst na stronie powinien też zawierać frazy kluczowe – a w szczególności powinny je zawierać nagłówki oraz wstęp, czyli pierwszy akapit wprowadzający do tekstu (niektórzy twierdzą nawet, że frazę kluczową powinno zawierać pierwsze 100 znaków wstępu). Co do fraz kluczowych w tekście – pamiętajmy, aby na całej stronie używać tylko kilku najbardziej charakterystycznych dla naszej działalności fraz; niedopuszczalne jest umieszczanie jak największej ich liczby z nadzieją, że Google weźmie pod uwagę je wszystkie.
Ale nawet tych kilka wybranych fraz nie może się pojawiać zbyt często; trzeba tu kierować się wyczuciem. Jeśli tekst brzmi nienaturalnie, a frazy sprawiają wrażenie „powtykanych” na siłę – to znaczy, że jest ich za dużo. Takie zjawisko znane jest jako keyword stuffing i algorytmy Google źle na niego reagują.
Google Search Console a pozycjonowanie stron internetowych w WordPressie
Skoro już jesteśmy przy słowach kluczowych, warto skorzystać z narzędzia do badania fraz kluczowych samego Google: Google Search Console (GSC). GSC wykona dla nas kilka bardzo przydatnych w pozycjonowaniu operacji: wyśle wyszukiwarce sygnał, aby nasza strona została zaindeksowana, umożliwi załadowanie mapy witryny ułatwiającej działanie robotów Google oraz sprawdzi, czy nie ma żadnych problemów z indeksowaniem i wyszukiwaniem naszej strony.
Najważniejszą funkcją GSC jest jednak wyświetlanie wyników wyszukiwania naszej strony: miesięcznej liczby wyświetleń, kliknięć oraz części fraz, po których wyszukaniu strona jest najczęściej odwiedzana.
Dla nas jest to bardzo cenna informacja, ponieważ dzięki tym wynikom możemy aktualizować treści na stronie właśnie pod te frazy i pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania na jeszcze wyższych pozycjach.
Pozycjonowanie strony w WordPressie – to nie takie trudne
Niektóre czynności nie są niestety takie proste do zrobienia bez wtyczek – na przykład wprowadzanie metadanych. Jednak wykonując najpierw te „bezwtyczkowe” działania i instalując tylko jeden, wielofunkcyjny plugin, zwalniamy się z konieczności dodawania kilku różnych wtyczek – a to znacznie poprawi działanie naszej strony i jej pozycję.
Na jakie wtyczki WordPress warto więc zwrócić uwagę?
Yoast SEO i All in One SEO
To dwie najpopularniejsze wtyczki do pozycjonowania na WordPressie. Ich funkcje są zbliżone – jednak to Yoast jest polecany na początek dla większości stron ze względu na możliwość analizowania treści.
Z kolei z All in One SEO bardziej skorzystają właściciele sklepów internetowych ze względu na możliwość monitorowania wydajności pojedynczej podstrony. W poniższym opisie skupimy się bardziej na Yoast SEO.
Ze względu na duże możliwości i szalenie prostą obsługę Yoast SEO jest wtyczką uznawaną za niezbędną do prowadzenia stron na WP. Ilość funkcji może wprawdzie trochę przytłaczać, ale na początek wystarczy korzystać z tych podstawowych:
- analizy tekstów na stronie pod kątem SEO,
- łatwego wprowadzania metadanych (i ich grupowej konfiguracji),
- tworzenia mapy witryny (o ile już nie zrobiliśmy tego w Google Search Console),
- wyboru frazy kluczowej dla całej strony lub podstron,
- możliwości włączenia lub wyłączenia indeksowania wybranych stron,
- przeglądu technicznego całej strony.
Bardzo przydatną funkcją Yoast SEO jest analiza tekstu na stronie. Wtyczka sprawdza jego długość, częstotliwość używania frazy kluczowej, jej obecność we wstępie, w metadanych i w nagłówkach, poprawność stosowania nagłówków H1-H6, długość metadanych, liczbę linków wewnętrznych, atrybuty ALT dla grafik… i wiele więcej.
W wynikach analizy wyświetla się nam czerwone, pomarańczowe lub zielone światło – w zależności od tego, w jakim stopniu tekst spełnia wymogi SEO.
Warto jednak pamiętać, że wprowadzanie na siłę wszystkich wskazówek z matematyczną precyzją może sprawić, że tekst będzie brzmiał nienaturalnie i w konsekwencji nie utrzyma uwagi czytelnika.
Dlatego podpowiedzi wtyczki należy traktować raczej jako wskazania, a nie sztywną instrukcję – zwłaszcza że wtyczka średnio „rozumie” język polski i nie odmienia wyrazów (w przeciwieństwie do Google).
Istnieje również wersja premium Yoast SEO – jednak na początek podstawowe funkcje w zupełności nam wystarczą.
Wtyczka Rank Math
Konkurencyjną wtyczką dla Yoast SEO i All in One SEO jest Rank Math. Wtyczka jest darmowa (choć istnieje też wersja płatna) i ma te same opcje co powyżej oraz kilka funkcji, które w Yoast Seo i All in One dostępne są w pakiecie premium.
W czym Rank Math jest lepszy?
- Zawiera moduł zliczający linki wewnętrzne i zewnętrzne;
- Wtyczka sama sugeruje właściwe dla nas frazy kluczowe do umieszczenia w tekście;
- Ma wbudowany moduł przekierowań 301 i 404;
- Obsługuje mikroformaty (dane strukturalne pomagające robotom Google w dokładniejszym odczytaniu strony oraz dodaniu funkcji przydatnych w e-commerce, takich jak na przykład klikalny numer telefonu, geolokalizacja czy możliwość oceniania produktu lub usługi w Google);
- Wszystkie trzy wtyczki można połączyć z Google Search Console – ale Rank Math pobiera więcej danych. Dla przykładu: w Yoast SEO po połączeniu z GSC wyświetlają się nam jedynie błędy w indeksowaniu strony, natomiast Rank Math pobiera także informacje o frazach kluczowych, CTR, liczbę kliknięć na daną frazę i inne informacje. Niby to szczegół, bo przecież można zobaczyć to samo w GSC – ale cieszy i ułatwia życie.
Jedyną wadą Rank Math jest liczba wszystkich funkcji, przez którą wtyczka wymaga więcej czasu na skonfigurowanie. Musimy też sami rozważyć, czy np. mikroformaty lub przekierowania 301 są nam potrzebne. Jeśli nie – to Yoast SEO wystarczy.
Inne wtyczki pomagające w pozycjonowaniu strony WordPress
Yoast SEO, All in one SEO i Rank Math to wielofunkcyjne kombajny, ale nawet one nie zawierają absolutnie wszystkiego, co pomaga w pozycjonowaniu strony.
Trzeba więc zainstalować dodatkowe wtyczki, poprawiające elementy, których nie jesteśmy w stanie skonfigurować ani sami, ani za pomocą wymienionych wyżej pluginów. Poniżej wymieniliśmy kilka z nich:
- Page Speed Plugin – szybkie ładowanie się strony jest bardzo doceniane przez Google – i nie ma się co temu dziwić. Wtyczka naprawia najczęstsze błędy w kodzie strony i usprawnia elementy, które wpływają na ocenę w Google Page Speed Insights. Są to m.in. optymalizacja grafik, funkcja lazy load, włączenie kompresji i inne.
- W3 Total Cache – częste czyszczenie pamięci cache strony generalnie usprawnia jej działanie, natomiast ta konkretna wtyczka oprócz czyszczenia cache buforuje stronę oraz redukuje kody HTML, CSS i Java Script. Poza tym ma też wiele innych funkcji przyspieszających działanie strony.
- AMP for WP – jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie przystosować szablonu do poprawnego wyświetlania się na smartfonach i tabletach, to ta wtyczka zoptymalizuje widok strony na tych urządzeniach.
Lista zakazanych działań – nie rób tego Twojej stronie
Jeśli zaczniesz wdrażać praktyki niezgodne z polityką Google, możesz narazić stronę na WordPressie na spadek w rankingu, a nawet sprawić, że zostanie usunięta z indeksu.
Tworzenie domen – cieni szkodzi Twojej stronie
Takie domeny kierują użytkowników do Twojej strony przy użyciu przekierowań ze stron podobnych do witryny docelowej. To przykład sztucznego zwiększania ruchu.
Strony doorway tworzone na bazie słów kluczowych
To strony przejściowe naładowane słowami kluczowymi. Polega to na tworzeniu serwisu i pozycjonowaniu go na frazy kluczowe w sposób niezgodny z zaleceniami Google. Osoba, która wchodzi na taką stronę, zostaje od razu przekierowana na stronę docelową.
Kupowanie linków to niewłaściwe działanie dla Twojej strony internetowej
Sztuczna wymiana linków, by podnieść pozycjonowanie, to jedno z działań, które może ograniczyć indeksowanie części lub całego serwisu.
Podsumowanie
Pamiętajmy, że im mniej wtyczek, tym lepiej, ale samodzielne wprowadzenie wielu wyżej wspomnianych działań wymagałoby od nas przynajmniej średniozaawansowanej znajomości HTML czy CSS lub długich godzin spędzonych nad dopasowywaniem szablonu.
Wtyczki dają nam więc dodatkową korzyść – czas, który możemy poświęcić na inne działania.
Wiesz już, jakie działania należy podjąć, aby dobrze pozycjonować stronę WordPress. Pamiętaj o możliwościach wsparcia od profesjonalistów i śledź wyniki swojego serwisu.
Strony internetowej nie wypozycjonujesz w jeden wieczór, ale w razie potrzeby wróć do tego artykułu i rozwijaj swoją witrynę na podstawie sprawdzonych praktyk.
Wróć teraz do Twojej strony i sprawdź, co możesz zmienić i poprawić jeszcze dziś.